Урок "Амеба, інфузорія - одноклітинні тварини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі). Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами"

Про матеріал

Мета:

Освітня.Почати формувати знання учнів про одноклітинних твариноподібних організмів – амебу та інфузорію; ознайомити із їх середовищем існування, будовою, процесами життєдіяльності та значенням у природі; розкрити поняття «еукаріоти», «псевдоніжки», «циста», «травна вакуоля», «скоротлива вакуоля», «порошиця».

Розвиваюча.Розвивати уміння порівнювати організми згідно одноклітинності і багатоклітинності; уміння співставляти процеси життєдіяльності одно- і багатоклітинних; розвивати увагу, мислення, уяву та уміння робити висновки.

Виховна.Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і особливо до невидимих оку тварин та рослин; сприяти розумінню єдності походження представників різних царств.

Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит

Перегляд файлу

Урок 6 клас

Біологія

 

Тема: Амеба,   інфузорія - одноклітинні тварини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі). Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами

 

Мета:

Освітня. Почати формувати знання учнів про одноклітинних твариноподібних організмів – амебу та інфузорію; ознайомити із їх середовищем існування, будовою, процесами життєдіяльності та значенням у природі; розкрити поняття «еукаріоти», «псевдоніжки», «циста», «травна вакуоля», «скоротлива вакуоля», «порошиця».

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати організми згідно одноклітинності і багатоклітинності; уміння співставляти процеси життєдіяльності одно- і багатоклітинних; розвивати увагу, мислення, уяву та уміння робити висновки. 

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і особливо до невидимих оку тварин та рослин; сприяти розумінню єдності походження представників різних царств. 

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

Тип уроку: комбінований

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

Проведення самостійної роботи та її аналіз

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Проблемні запитання: 

-чи є одноклітинні істоти цілісними самостійними організмами, що рухаються, живляться, дихають, реагують на подразнення, розмножуються та мають всі ознаки живих організмів?

-чи дійсно будова одноклітинних така вже проста?

Повідомлення теми і мети уроку

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Поняття про одноклітинні організми (розповідь):

Серед одноклітинних організмів зустрічаються рослини (водорості),  тварини,  гриби  і бактерії. До одноклітинних тварин належать понад 30 тис. видів, які мешкають на дні та в товщі води прісних і морських водойм, у вологому ґрунті та в інших організмах. Наприклад, паразитами людини і тварин є понад 3,5 тис.видів. розміри тіла одноклітинних в основному мікроскопічні, але зустрічаються й більші, які досягають кількох міліметрів і навіть сантиметрів.Чим же вони схожі?

Насамперед тим, що в них усі функції живого виконує одна клітина. Їхньому одноклітинному тілу притаманні функції цілісного організму, які виконують органели спільного призначення(ядро, ЕПС, АГ, лізосоми, мітохондрії, рибосоми) та спеціального призначення (травні і скоротливі вакуолі, війки, джгутики тощо).

 

  1. Амеба протея

АМЕБА - одноклітинний організм до 0,25 мм завдовжки, вкритий клітинною мембраною. Форма постійно змінюється, під час руху на передньому боці клі­тини утворюються випин, які називаються несправжніми ніжками, вони захоплюють скупчення бактерій чи дрібні рештки. Клітина має ядро, мітохондрії, травну вакуолю (живлення), скоротливу вакуолю(виділення). Розмножується поділом клітини навпіл.

 

  1.      Інфузорія туфелька

ІНФУЗОРІЯ ТУФЕЛЬКА – одноклітинні організми до 0,2-0,3 мм завдовжки, помітні неозброєним оком, живуть повсюди у прісній воді, за формою нагадує туфельку. На одному боці клі­тини в інфузорії розташовується заглибина, схожа на кишеньку — це глотка. Поверхню клітини вкривають біля 15 тис. рухливих джгути­ків, які в інфузорій називають війками. Клітинна мембрана разом з війками та їх корінцями, розташованими у поверхневому шарі цитоплазми, утворює пружний та гнучкий клітинний покрив, завдяки чому клітина зберігає відносно сталу форму. Більші війки спрямовують здобич у глотку, у глотці утворюються травні вакуолі для розкладу складних органічних речовин на прості. У передній та задній частинах клітини знаходиться по одній скоротливій вакуолі, які оточені зірчасто розташованими водозбираючими канальцями. Має два ядра — велике (керує роботою клітини) і мале (відповідає за статевий процес розмноження та утворення великого ядра).

Розмножуються поділом навпіл та статевим способом (процес обміну спадковою інформацією між двома особинами, має значення для еволюції).

 

  1. Значення амеб та інфузорій (бесіда з елементами розповіді, робота з підручником):

-входять до ланцюгів живлення; 

-складова частина бентосу і планктону;

- пожива для інших, особливо водних тварин;

-індикатори визначення санітарного стану водойм.

 

  1.      Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами

Робота з підручником

Дати відповіді на запитання

  1.      Яка хвороба, що спричинюється одноклітинними твариноподібними організмами, є «хворобою брудних рук»?

«Хворобою брудних рук» є дизентерія, прості правила гігієни — миття рук після від­відування туалету та перед споживан­ням їжі — дозволяють уникнути зара­ження дизентерійною амебою.

Дизентерія — небезпечна хвороба, збудником якої є дизентерійна амеба, яка може жити у кишечнику людини. Зазвичай вона не завдає шкоди людині, оскільки харчується бактеріями. Але інколи дизентерійна амеба пошкоджує стінки кишечника і, живлячись кліти­нами крові, починає дуже швидко ділитися.

 

2. Які паразитичні одноклітинні твариноподібні організми розповсюджують­ся кровосисними комахами, зокрема комарами?

Малярійний комар анофелес переносить малярійного плазмодія - збудника дуже небезпечної хвороби малярії, яка поширена у країнах з теплим та вологим кліматом. Він розвивається в клітинах печінки та крові, спричиняючи їх руйнування.

 

V. Узагальнення та систематизація знань

  1. Диктант(замість крапок вставити пропущені слова):

  1. Амеби рухаються за допомогою …
  2. Органоїд руху інфузорій
  3. У амеби форма тіла … , а в інфузорії - …
  4. Перетравлення їжі в найпростіших відбувається в …
  5.  У найпростіших продукти обміну та надлишки води виводяться через …
  6. Здатність організмів реагувати на зміни навколишнього середовища - …
  7.  Інфузорія-туфелька рухається за допомогою …
  8.  Кисень у цитоплазму надходить через …
  9.  В інфузорії неперетравлені рештки їжі виводяться через …
  10.   Переносити несприятливі умови найпростіші можуть за допомогою утворення …
  11.   Найпростіші розмножуються …
  12.   У інфузорії є 2 …

 

VІ. Підведення підсумків уроку

  1. Бесіда:

 - Які риси властиві всім одноклітинним організмам?

- Які особливості будови амеби протей?

- В чому полягають особливості будови клітини іфузорії?

- Які особливості життєдіяльності одноклітинних тварин ви знаєте.

- Якщо помістити найпростіших у проварену воду, вони загинуть. Чому? - Як розмножуються одноклітинні тварини?

- У яких випадках одноклітинні утворюють цисту?

 

ІV. Надання та пояснення домашнього завдання.

Опр. §15, 16

 

Додаток до уроку №__

 

 

 

Будова Амеби протей

 

Малюнок А                                                                                           Малюнок Б

 

 

Живлення амеби шляхом фагоцитозу

 

Види амеб

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Будова інфузорії туфельки

                Малюнок А                                                                                    

                                                                                                  Малюнок Б

 

 

 

 

 

Схема розмноження малярійного плазмодія

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Урбан Тетяна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Урбан Тетяна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 серпня 2018
Переглядів
12445
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку