Вольвокс - колоніальний організм. Губка та ульва (зелений морський салат) - багатоклітинні організми. Дріжджі – одноклітинні гриби.
Мета:
Освітня.Продовжити знайомити учнів з одноклітинними організмами; розкрити особливості колонії одноклітинних – вольвоксу; дати поняття «колоніальний організм», розкривши особливості надзвичайно цікавих представників царства Грибів – дріжджів; звернути увагу на будову клітини дріжджових грибів, їхнє поширення у природі та значення..
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову і процеси життєдіяльності колоніального організму на відміну від одноклітинного; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки.
Виховна.Виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища та розуміння того, що кожен організм необхідний для колообігу речовин на планеті.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку: комбінований
Урок 6 клас
Біологія
Тема: Вольвокс - колоніальний організм. Губка та ульва (зелений морський салат) - багатоклітинні організми. Дріжджі – одноклітинні гриби.
Мета:
Освітня. Продовжити знайомити учнів з одноклітинними організмами; розкрити особливості колонії одноклітинних – вольвоксу; дати поняття «колоніальний організм», розкривши особливості надзвичайно цікавих представників царства Грибів – дріжджів; звернути увагу на будову клітини дріжджових грибів, їхнє поширення у природі та значення..
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову і процеси життєдіяльності колоніального організму на відміну від одноклітинного; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки.
Виховна. Виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища та розуміння того, що кожен організм необхідний для колообігу речовин на планеті.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
Дати відповіді на питання у кінці параграфа
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Заповнення таблиці
V. Узагальнення та систематизація знань
Дати відповіді на запитання у кінці §18
1. Що спільного у губок і одноклітинних твариноподібних організмів?
Порожнина губок вистелена шаром джгутикових клітин, які похожі на комірцевого джгутиконосця, вони спрямовують до своєї поверхні їжу — бактерії, водорості, дрібні відмерлі рештки. У міжклітинній речовині їжа захоплюється клітинами шляхом фагоцитозу за допомогою псевдоніжок амебоїдними клітинами, які її перетравлюють і спрямовують до інших частин тіла.
2. Який експеримент свідчить, що губка займає проміжне положення між одноклітинними твариноподібними організмами та «справжніми» багатоклітинними тваринами?
Дослідження клітин губок під електронним мікроскопом та порівняльний аналіз ДНКсвідчить, що губки споріднені з комірцевими джгутиконосцями і мають спільного пращура зі «справжніми» багатоклітинними тваринами.
3. Які клітини у багатоклітинному організмі відповідають за розмноження?
За розмноження у багатоклітинних організмів відповідають лише спеціальні клітини —репродуктивні. На них «працює» решта клітин: забезпечує поживними речовинами, закріплює на поверхні, збільшує розміри самого організму, захищає від ворогів та зовнішніх несприятливих впливів і т. д.
Дати відповіді на запитання у кінці §19
1. Чому ульва за будовою тіла вважається простішою від хари?
Ульва нагадує яскраво-зелену пластинку з гофрованими краями, хара виглядає як невеличка «справжня» рослина.
2. Чим хара нагадує справжні наземні рослини?
Тіло хари складається з довгого ниткоподібного «стебельця», від якого на певній відстані один від одного кільцями відходять промені голкоподібних «листків».
ЗАВДАННЯ
Заповніть таблицю в зошиті, поставивши проти вказаної ознаки «так» або «ні» у стовпчиках, що стосуються відповідних організмів.
№ |
Ознака |
Хламідомонада |
Хлорела |
Ульва |
Хара |
1 |
Активно рухаються |
так |
ні |
ні |
ні |
2 |
Є нерухомими |
ні |
так |
ні |
ні |
3 |
Мікроскопічні |
так |
так |
ні |
ні |
4 |
Помітні без мікроскопів |
ні |
ні |
так |
так |
5 |
Одноклітинні |
так |
так |
ні |
ні |
6 |
Багатоклітинні |
ні |
ні |
так |
так |
7 |
Живуть у морях |
ні |
ні |
так |
так |
8 |
Живуть у прісних водоймах |
так |
так |
ні |
так |
VІ. Підведення підсумків уроку
Обговорення та виставлення оцінок
ІV. Надання та пояснення домашнього завдання.