Урок "Аналіз помилок, допущених у контрольному диктанті"

Про матеріал
Аналіз контрольної роботи (диктант) з розділу "Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія" у кінці І семестру.
Перегляд файлу

Урок № 85

Клас: 5

Тема:  Аналіз помилок, допущених у контрольному диктанті «Зимова ніч»

Мета: формувати вміння аналізувати допущені помилки, застосовувати вивчені правила, самостійно працювати з текстом; повторити, закріпити знання здобувачів з розділу «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія»; проаналізувати роботи, відзначивши позитивне в їх виконанні та недоліки перетворити у побажання: залучати п’ятикласників до самостійної роботи; виховувати бажання глибше пізнавати таємниці рідної мови (формування мовленнєвої компетенції).

Тип уроку:

Обладнання: підручник «Українська мова» 5 кл. О.В. Заболотний, В.В. Заболотний , 2018; ноутбук, проектор, інтерактивний плакат ThingLink

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент.

Привітання. Запис дати ( зробити помилку і обернути її на виправлення учнями із обгрунтуванням правилами).

Учитель:  Давайте поставимо правильно наголос  у слові ПОМИЛКА. Дійсно, наголос  у слові подвійний. Тепер перекладемо на усі мови, що володіємо: ошибка, mistake,  error. А до чого може призвести людська помилка? (перегляд слайд-шоу – додаток 1).

 Узагальнюючи побачене, хочу звернутися до спостережень українського народу – це фразеологізми, які приховані за наступними ситуаціями (перегляд  тематичних фото – додаток 2). Давайте їх пригадаємо і пояснимо значення:

  • попасти у мишоловку/ пастку;
  • влипнути як муха в мед, вскочити в халепу, на краю світу;
  •  попасти на слизьке;
  • наступити на граблі;
  • залишитися з порожніми кишенями;
  • замітати/затирати сліди.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Осмислення змісту і послідовності застосування способів виконання дій.

Вступне слово вчителя (загальна оцінка якості виконання контрольної роботи – диктанту):

 Приємно вражена вашими оцінками власної діяльності у формі смайликів, які ви наліпили на берега роботи. Вони  відповідають вашим балам.  Звісно, краще б  більше робіт високого рівня. І щоб не наступити на ті ж граблі або не влипнути як муха в мед – проведемо роботу над помилками та повторимо правила.

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Виконання тренувальних завдань.

  1. «Орфоепічний батл» ( застосування «RANDOM”) – формування пар (первинне читання мовчки).

Читання тексту «Зимова ніч» (додаток 3) із дотриманням орфоепічних вимог(учитель називає слова : земля, глибоким, снігом, дерево, чіпляється і т.п. – учні відтворюють фонетичну транскрипцію для правильної вимови слів).

Учні попарно оцінюють суперника смайлом (нагорода) або вітамінкою-наліпкою (мотивація для кращого читання).

  1. «Кольорова орфограма»  (додаток 4)*** (п’ятикласники самостійно знаходять і виносять графічно за поля орфографічну помилку,  записують у контрольний зошит правильно).

       

Назва орфограми

Слова з тексту диктанту

Графічне позначення орфографічних помилок

 

Холо-дно, стра-шно, у-томилося, вию-ть, буя-є, земле-ю, знемі-гся.

 

 

Зимля, дериво, вистелає, вітер.

 

 

Росходився, колиться, ділеця, не мелосердно.

 

 

 

Чепляється.

 

 

Зорі (у, в) далекому небі;

там, (у,в) його темній гущавині;

кипить усе кругом.

 

***Примітка: (Під час вивчення розділу, учні робили кольорові закладки , таким чином відшукати потрібну орфограму та повторити правила не складає труднощів).

 

Рожевий – орфограма  «Перенос слів з рядка в рядок» (с.94).

Жовтий (теплий) – орфограма «Букви е, и на позначення ненаголошених голосних» (с.97).

Салатовий  - орфограма « Буква, що позначає сумнівний звук» (с.101).

Персиковий – орфограма «Букви и-і після ж, ч, ш та г,к, х у коренях слів»  (с.109).

Жовтий (холодний) – орфограма «Чергування у-в, і-й» (с.112).

  1. Нейропсихологічнагра «Майстерні руки».
  2. «Пуктуаційний вирок»

Учитель: А зараз попрацюємо з пунктуаційними помилками. Доводилося вам чути такий вислів «Стратити не можна помилувати»? (можна інтерпретувати  мовою оригіналу). Де, на вашу думку, правильно було б  поставити кому? Пам’ятайте, що від вашої дії/вироку залежить життя людини, а, може, і цілої нації ( учні висловлюють свої думки).

Розставимо коми у реченнях диктанту.

Розходився сердитий немилосердно давить.

Сумно всюди холодно й стращно.

  1. Індивідуальне опрацювання помилок.

V. Підсумки уроку. Рефлексія

Повідомлення однокласнику (додаток 3).

 

Зачитування повідомлень.

VІ. Домашнє завдання

Усвідомлено прочитати правила у таблиці «Уживання м’якого знака» на с.119, дібрати до кожного правила по 5 прикладів, записати у зошит.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

C:\Users\Пользователь\Desktop\помилки\depositphotos_13599623-stock-photo-bad-parking.jpg  C:\Users\Пользователь\Desktop\помилки\depositphotos_21339041-stock-photo-issue-with-connectors-and-cables.jpg

Псування власного майна              Відповідальність за інших

Загроза життя

 

C:\Users\Пользователь\Desktop\помилки\depositphotos_177910710-stock-photo-a-trash-can-for-paper.jpg

Витрата часу, захист довкілля

 

Додаток 2

 C:\Users\Пользователь\Desktop\помилки\depositphotos_13766220-stock-photo-businessman-trapped-on-mousetrap-on.jpg                C:\Users\Пользователь\Desktop\помилки\depositphotos_33912263-stock-photo-3d-man-stepping-on-a.jpg

 

C:\Users\Пользователь\Desktop\помилки\depositphotos_100386178-stock-photo-businessman-stepping-on-banana-skin.jpg         C:\Users\Пользователь\Desktop\помилки\depositphotos_100723468-stock-photo-a-businessman-with-an-orange.jpg

 

C:\Users\Пользователь\Desktop\помилки\depositphotos_107003816-stock-photo-bad-business-advice.jpg        C:\Users\Пользователь\Desktop\помилки\depositphotos_9325114-stock-photo-pencil-erase.jpg

 

Додаток 3

 

Зимова ніч

Спить, дрімає зЕмля під глибоким снігом. Знемігся вітЕр, утомилося й віхало, затихло. Не сплять тільки зорі в далекому небі та не спить старий дідуган Морозенко. Білим інеємчІпляється він за дерЕво, гарненькою кригою вистИлає собі слід по снігу, дише в повітрі таким холодом, що аж кипитьусе кругом нього.

Розходився сЕрдитий, немИлосердно давить. Колеться від його натовпу чорна зЕмля, тріскається на ній снігова кора, ділиться на шматки товста крига над водою. Глухий бренькіт від нього йде понад землею, розпросторюється в холодному та густому повітрі, а дійшовши до лісу, стукається об кожну деревину. Там, у його темній гущавині, виють вовки-сіроманці.

Сумно всюди, холодно й страшно. Кругом висить морок та мла непроглядна буяє. Тільки сніги виблискують трохи… 

(114 слова. За Панасом Мирним)

 

Додаток 4

 

Назва орфограми

Слова з тексту диктанту

Графічне позначення орфографічних помилок

 

Холо-дно, стра-шно, у-томилося, вию-ть, буя-є, земле-ю, знемі-гся.

 

 

Зимля, дериво, вистелає, вітер.

 

 

Росходився, колиться, ділеця, не мелосердно.

 

 

 

Чепляється.

 

 

Зорі (у, в) далекому небі;

там, (у,в) його темній гущавині;

кипить усе кругом.

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
4274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку