Урок-дослідження (6 клас)
Тема: Аналіз стану повітря у своєму населенному пункті звикористанням різних джерел інформації та власних спостережень.
Мета: формувати знання про наслідки впливу господарської діяльності людини на атмосферу в своєму населеному пункті;
розвивати вміння здійснювати пошукову та дослідницьку діяльність, готувати повідомлення відповідно до даних критеріїв; створювати презентації для супроводу виступу; удосконалювати вміння оцінювати вплив чистого повітря на здоров'я людини; визначати за різними джерелами особливості погоди у своїй місцевості;
виховувати почуття відповідальності і впевненості у власних силах, толерантність і взаємодопомогу.
Урок-дослідження № 3
Тема: Аналіз стану повітря у своєму населенному пункті з використанням різних джерел інформації та власних спостережень.
Мета: формувати знання про наслідки впливу господарської діяльності людини на атмосферу в своєму населеному пункті;
розвивати вміння здійснювати пошукову та дослідницьку діяльність, готувати повідомлення відповідно до даних критеріїв; створювати презентації для супроводу виступу; удосконалювати вміння оцінювати вплив чистого повітря на здоров’я людини; визначати за різними джерелами особливості погоди у своїй місцевості;
виховувати почуття відповідальності і впевненості у власних силах, толерантність і взаємодопомогу.
Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійні презентації,: малюнки, фотографії, схеми, плакати тощо.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Форма проведення: захист міні-проектів
Очікувані результати: учні зможуть самостійно добирати джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами, виявляти разом з членами родини способи регулювання температури та вологості в домашніх умовах, оцінювати наслідки впливу господарської діяльності людини на атмосферу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель повідомляє про закінчення вивчення теми «Атмосфера», нагадує, що на наступному уроці відбудеться тематичне оцінювання.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Настав час підвести підсумки нашого дослідження атмосфери. Ви дізналися багато нового про таку важливу для всього живого повітряну оболонку Землі, навчилися вести та аналізувати власні спостереження. Але, як ви знаєте, людина не тільки спостерігає за атмосферою. Її господарська діяльність має відчутний негативний вплив на атмосферні явища і процеси.
Сьогодні на уроці ми з вами проаналізуємо стан повітря у своєму населеному пункті, використовуючи різні джерела інформації та власні спостереження.
Під час виконання міні-проекту ви повинні були провести дослідження повітря і виявити джерела його забруднення у нашому селищі, а також визначити способи його очищення.
Завдання №1
Для виявлення джерел забруднення провести таку роботу: нанести на чистий аркуш паперу рослинну олію і розмістити його у різних місцях: на території школи, біля пришкільної дороги, біля навчального корпусу, на спортивному майданчику, біля свого класу, а також у кожного вдома.
Попередньо учасники міні-проекту проводять серед учнів школи прогнозуюче опитування про те, чи повітря на території школи чисте і чи є на прилеглій території місця із забрудненим повітрям. Припущення учнів будуть різноманітними. Менші учні зазвичай упевнені, що повітря у школі чисте, а старші — припускають можливість незначного забруднення, адже біля школи проходить дорога, на якій спостерігається рух транспорту. Результати опитування оформлюють у вигляді таблиці.
Через певний час, дослідивши білі аркуші паперу за допомогою звичайної лупи, дізнаються, де найбільш забруднене повітря, а де – найчистіше. Коли учні принесуть аркуші, які висіли у них удома, і дослідять їх, то дійдуть висновку, що більш забрудненими були ті, де будинки розміщені недалеко від дороги, якою їздить транспорт. Найчистішим буде аркуш в учня, будинок якого ,наприклад, знаходиться недалеко від лісового масиву і транспортні засоби вулицею їздять дуже рідко, а у дворі посаджено багато фруктових дерев. З результатами можна ознайомити й інших дітей, що надасть змогу кожному з них побачити на власні очі, де найбільш забруднене повітря, а де — найчистіше.
Завдання№2
Користуючись різними джерелами інформації приготувати повідомлення про значення повітря в природі і в житті людей та зробити висновки про бережливе ставлення до повітряних ресурсів України. Результати досліджень оформити у вигляді презентацій, творів-есе, повідомлень, малюнків, плакатів, схем.
ІV. Захист міні-проектів
Слово вчителя. Під час обговорення 5 і 6 питань вчитель знайомить учнів із памʼяткою для учнів «Загальні правила до вимірювання температури повітря» та заміткою для учнів до уроку «Способи регулювання температури та вологості в домашніх умовах».
Памʼятка для учнів
«Загальні правила до вимірювання температури повітря»
Замітка для учнів до уроку
«Способи регулювання температури та вологості в домашніх умовах»
ІV. Обговорення результатів діяльності, самооцінювання
V. Підсумок уроку. Рефлексія
Результатом роботи у міні-проекті може бути насаджування дерев на території школи та біля дороги, вирощування квітів, декоративних кущів.
Проведення бесіди зі знайомими людьми щодо негативного впливу на атмосферу та здоровʼя людини диму від спалювання сухої трави, листя, картоплиння; засмічування території села побутовими відходами.
VІ. Домашнє завдання. Повторити тему «Атмосфера», підготуватися до уроку узагальнення і систематизації знань.