Урок на тему:"Мінерали та гірські породи".

Про матеріал

Сформувати в учнів поняття про гірські породи й мінерали, корисні копалини, розвивати практичні навички роботи з картою, вміння бачити залежність між фізико – географічними процесами та їх результатами, виховувати почуття колективізму, відповідальності за результати своєї роботи й роботи класу, прищеплювати любов до предмету, до багатств нашої країни, здійснювати екологічне виховання учнів, навчати найпростішим прийомам роботи з комп'ютером.

Перегляд файлу

Урок № 2  

рппараппаппТема уроку:  Мінерали та гірські породи.

 

                   Мета: сформувати в учнів поняття про гірські породи й мінерали, корисні копалини, розвивати практичні навички роботи з картою, вміння бачити залежність між фізико – географічними процесами та їх результатами, виховувати почуття колективізму, відповідальності за результати своєї роботи й роботи класу, прищеплювати любов до предмету, до багатств нашої країни, здійснювати екологічне виховання учнів, навчати найпростішим прийомам роботи з комп’ютером.

                  Основні засоби навчання: зразки гірських порід і мінералів, атласи,  підручники, зошити,  мультимедійне обладнання.

          Тип уроку:  урок – екскурсія «До скарбів Землі» (рольова гра з елементами практичної роботи)

 

         Хід уроку:

          І. Організаційно – мотиваційний  етап:

Проектна діяльність:

  Очікувані результати діяльності на уроці –поглиблення знань учнів про основні мінерали і гірські породи, що складають земну кору.

 

Основні питання теми:

1.Походження гірських порід і мінералів

2. Зміни гірських порід

 

Актуалізація опорних знань і досвіду учнів:

      Вчені вважають, що внутрішню будову Землі ще мало вивчено. А що знаєте ви про це?..

Розшифруйте схему:

Jordens_inre_med_siffror

 

 

   Покажіть на карті півкуль місця, де земна кора може мати найбільшу потужність і де найменше?

 

 Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності:

      Слово вчителя:

Сьогодні нагода                                                          Бо найбільші тут

З’явилася в нас                                                            Мінеральні світи.

Зазирнути в надра                                                       Добувають у надрах

Земні повсякчас.                                                          Вугілля і газ,

Ресурси – багатства                                                     І нафту, й бурштин,

Ви знаєте всі,                                                                І цінний алмаз.

   І це ще не повний перелік. А озирнись навкруги! І пісок на морському пляжі, і камінці на рівнині, і глина у яру – це все гірські породи і мінерали, з яких складається земна кора. А щоб отримати краще уявлення про гірські породи і мінерали, я вас запрошую до імпровізованого геологічного музею.

 

       ІІ. Етап забезпечення виконання основних  завдань уроку

 

         Презентація нових знань:

 Екскурсовод – геолог: У земній корі нараховується біля 3-х тисяч мінералів і більше 1,5 тисячі гірських порід. Що з це за природні тіла?

Мінерали – це однорідні тіла, що складаються з однієї речовини. Вони бувають твердими, рідкими, газоподібними. Наприклад:

Золото, кварц, природний газ, алмаз, вода, сіль, сірка, коштовні камені (демонстрація колекції та мультимедійний показ).

Згрупуйте мінерали по групам.

Подібно до пирога, який завжди є сумішшю кількох інгредієнтів, гірські породи у більшості випадків включають різні комбінації мінералів. Граніт включає в себе три мінерали: кварц, слюда та польовий шпат. А скупчення у великій кількості мінералу кальциту утворює гірську породу вапняк.

Демонстрація зразків.

 

defaultимтмиисмисмрпрорлолмтимсрпьрьлравропр

 

  Вчитель Як же утворилися мінерали та гірські породи?  Які вони мають властивості? На це питання ми отримаємо відповідь, розглянувши наступну експозицію – «Походження мінералів та гірських порід, їх властивості».

   Екскурсовод – палеонтолог           Утворюються гірські породи в різних умовах.

Тому їх ділять на МАГМАТИЧНІ, МЕТАМОРФІЧНІ, ОСАДОВІ.

Магматичні породи утворюються під час загуснення магми на поверхні або в глибинах земної кори. Прикладом є граніт, лабрадорит.

Метаморфічні породи  утворюються а результаті метаморфізму (перетворення) – зміни гірських порід на значних глибинах  під дією високого тиску,  і температури. Так, вапняк перетворюється на мармур, піщаник – на кварцит, вугілля – на графіт.

Близько 75% земної поверхні займають осадові породи. Осадові породи утворюються під впливом температури повітря, води, живих організмів та інших процесів, що відбуваються на поверхні землі та в глибинах морів і океанів. Скам’янілі залишки давніх та сучасних організмів утворили такі гірські породи, як вугілля, крейда, черепашник та інші. У свою чергу осадові породи поділяються на уламкові, хімічні, органічні.

 

Екскурсовод – геолог Гірські породи  мають певні ознаки, тому їх поділяють на групи залежно від агрегатного стану, щільності, кольору, горючості.

Завдання:  Розгляньте запропоновані зразки гірських порід і заповніть таблицю

 

Гірські породи

Агрегатний стан

Щільність,

пухкість

Колір        

Горючість

Пісок

 

 

 

 

Глина

 

 

 

 

Вапняк

 

 

 

 

Кам’яне

вугілля

 

 

 

 

Граніт

 

 

 

 

 

Гірські породи

Агрегатний стан

Щільність,

пухкість

Колір        

Горючість

Пісок

Твердий

Пухкий

Жовто –

коричневий

           -

Глина

Тверда

Пухка

Червоно –

коричнева

           -

Вапняк

Твердий

Щільний

Білий

           -

Кам’яне

вугілля

Тверде

Щільне

Чорне

           +

Граніт

Твердий

Щільний

Сірий,чорний

            -

 

Слово вчителя : Розглянемо зараз експозицію – «Корисні копалини».

Інсценівка «Суперечка в Підземному царстві».

 

Екскурсовод – еколог :  Все – таки хочу звернути увагу на експозицію і ознайомити вас з її змістом. Усі мінерали, які використовує для  свої потреб, називаються корисними коралинами.

   За даними  ООН, з надр Землі добувається близько 20 млрд. тонн  корисних копалин. І лише 1 -5% речовини, що добувається з надр, використовується у вигляді продукції, решта йде у відвали і відходи. Тому головним напрямком у збереженні корисних копалин повинно стати якнайкраще впровадження маловідходних технологій. Суть їх  полягає в тому, що із земних надр треба брати якомога менше, а з того що взято, вилучити якомога більше корисних компонентів.

Вчитель:  А деякі таємниці нашої теми спробуємо розкрити за допомогою експозиції «Загадкова геологія»

Чорне як грак,

А гріє, як сонце. (Вугілля)

                   Біла як цукор, але не солодка.

                   Доки руки нею забрудниш,

                    Розуму не матимеш. (Крейда)

                                          У воді росте, кохається,

                                          Вкинь у воду – злякаєшся. (Сіль)

                                                           Порода гірського царства:

                                                            Зі шпату, слюди і кварцу. (Граніт)

                                                                        Що таке: плине і ллється,

                                                                        Часом на камінь дереться,

                                                                        Як немає – все висихає

                                                                        Звір і птах помирає. (Вода)

Який мінерал найбільш міцний?  (Алмаз)

          Який мінерал найбільш м’який?  (Тальк)

              Найдорожчий мінерал на Землі? (Вода)

                   Рідкий у звичайних умовах метал, у 13,5 разів важчий за воду? (Ртуть)

ІІІ. Етап осмислення матеріалу і корекції знань

Вчитель: наша екскурсія добігає кінця. Щоб ми дізналися, що запам’ятали – допоможе перевірити експозиція «Хочу все знати»

1.Тестова перевірка:

1.Найваща рідина на нашій планеті

А) вода; Б) ртуть; В) нафта.

2. Крейда і вапняк належать до типу гірських порід:

А) осадових; Б) магматичних; В) метаморфічна.

3. У цих породах знаходяться відтиски прадавніх рослин і тварин:

А) осадових; Б) магматичних; В) метаморфічна.

 

  1. Мінерали – це…

А) сполучення кількох речовин; Б) скупчення однієї речовини у великій кількості; В) однорідні тіла, які складаються з однієї речовини.

5. Корисні копалини – це…

А) мінерали і гірські породи, які використовує людина у своїй діяльності;

Б) мінерали, які використовує людина у своїй діяльності;

В) гірські породи, які людина використовує у своїй діяльності.

6. Найпоширеніший мінерал у земній корі:

А) алюміній; Б) вапняк; В) алмаз.

7. З паливних корисних копалин України Найкраще забезпечена:

А) нафтою; Б) бурим вугіллям; В) кам’яним вугіллям; Г) природним газом.

8. Глину, вапняк відносяться до групи корисних копалин:

А) рудних; Б) нерудних; В) паливних.

9. Гірські породи, змінені в умовах великого тиску і високої температури:

А) магматичні; Б) осадові; В) метаморфічні.

10. Природний газ, вугілля, нафта відносяться до класу корисних копалин:

А) рудних; Б) паливних; В) нерудних.

11. За походженням гірські породи поділяються на:

А) магматичні, хімічні, рудні;

Б) магматичні, осадові, метаморфічні;

В) метаморфічні, осадові, паливні.

12. Осадова порода органічного походження:

А) кварцит; Б) кам’яна сіль; В) кам’яне вугілля; Г) мармур.

Самоперевірка

  1. БУКВЕННИЙ КАЛАМБУР

(Переставте літери так, щоб вийшла назва гірських порід і мінералів)

КАПЯВН…     (Вапняк)

ТРОФ…          (Торф)

ФАНАТ…       (Нафта)

ЛІСЬ…           (Сіль)

РІСКА…         (Сірка)

УЛЯГІВЛ…    (Вугілля)

ТАРІНГ…       (Граніт)

ІV Підсумок уроку

Мінерали… Прекрасний витвір природи.

Вони захоплювали людину з найдавніших часів,

Камені хвилюють нашу уяву своєю гармонією форм,

Своєю яскравістю і багатогранним забарвленням,

Своїми властивостями і немеркнучою красою.

Це як книга, яка завжди відкрита перед очима,

 Але ніколи до кінця не буде прочитана, скільки б її не читали.

ЗАПАМЯТАЙТЕ: стр.81 Висновки

 

V. Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника

Підготувати повідомлення « Використання гірських порід і мінералів»

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Туровець Олександр Антонович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Туровець Олександр Антонович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
3497
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку