Дати уявлення про географічну оболонку та всі оболонки Землі як про єдине ціле та уявлення та їх взаємозв'язки; сформувати в учнів знання про будову Землі й літосфери; розвиток в учнів умінь та навичок дослідницької роботи, умінь працювати з картами та схемами, робити висновки; сприяти формуванню пізнавального інтересу до теми,що вивчається.
Урок № 1
Тема уроку: Літосфера. Внутрішня будова Землі.
Мета: дати уявлення про географічну оболонку та всі оболонки Землі як про єдине ціле та уявлення та їх взаємозв’язки; сформувати в учнів знання про будову Землі й літосфери; розвиток в учнів умінь та навичок дослідницької роботи, умінь працювати з картами та схемами, робити висновки; сприяти формуванню пізнавального інтересу до теми,що вивчається.
Основні засоби навчання: фізична карта півкуль, атласи, підручники, мультимедійне обладнання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування нових знань,вмінь і навичок.
Хід уроку:
І. Організаційно – мотиваційний етап:
Проектна діяльність:
Очікувані результати діяльності на уроці – розуміння учнями нових понять, знання властивостей ядра, мантії, земної кори і способів їх вивчення.
Основні питання теми:
Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності:
Людина завжди прагнула дістатися зірок. Але чи означає це, що її не цікавило, як побудована Земля, чому землетруси й вивергаються вулкани? Звичайно ж , люди з найдавніших часів намагалися знайти відповіді на ці запитання. Так, у Давній Греції ІХ – V ст. до н.е. народилося вчення, що стверджувало, ніби осново всього сущого є чотири першостихії. Саме їх різноманітні поєднання й утворили Всесвіт. Що це за стихії? Це земля, вода, повітря і вогонь. Давні греки оселяли в земних глибинах бога вогню Гефеста, а давні римляни – Вулкана. Висловлювалися припущення про те, що надра землі заповнені водою або вогнем. Що ж керувало людьми в їх прагненні розкрити таємниці надр? Чи тільки цікавість, а чи певна мета? Для чого людству потрібно було знати, як саме влаштована Земля?
ІІ. Етап забезпечення виконання основних завдань уроку
Актуалізація опорних знань і умінь
Завдання:
Відберіть слова з визначеннями, що вивчалися вже на уроках географії 6-го класу:
КАРТА ЛІТОСФЕРА ПЛАН АТМОСФЕРА ШИРОТА ДОВГОТА
ГІДРОСФЕРА БІОСФЕРА МЕРИДІАН
Презентація нових знань
Що означають поняття:
ЛІТОСФЕРА АТМОСФЕРА ГІДРОСФЕРА БІОСФЕРА
Географічна оболонка
Випереджувальне завдання: Повідомлення учнів «Екскурс в історію утворення Землі»
Існує декілька гіпотез щодо формування оболонок Землі. Але до цього часу немає єдиного уявлення про шляхи розвитку. Земля – це планета, що виникла з газо - пилової хмари. На ранній стадії розвитку на поверхні планети сформувалася тонка базальтова кора ( температура вище 100 градусів). Вода була тільки в газоподібному стані і тільки після зниження температури вона стала рідкою, з’явилась водна оболонка. Первинна атмосфера була водневою й метановою, через неї вільно проникала сонячна радіація. Умови для живих організмів виникли в процесі розвитку планети, що сприяло формуванню кисневої атмосфери.
Слово вчителя:
В який спосіб вивчають надра Землі? На допомогу приходять надглибокі свердловини. Але сама глибока не досягла 15 кілометрів. Під час буріння виникає багато труднощів: з’ясовано , що кожні 33 м вглиб Землі температура підвищується на 1 градус, збільшується і тиск, складно добувати зразки гірських порід. Часто для досліджень використовують досягнення науки геофізики. Завдяки сейсмічному методу, за допомогою сейсмографів можна визначити коливання в земній корі. В результаті досліджень встановлена неоднорідність земних шарів, а також визначено, що наша планета складається з трьох основних частин: ядра, мантії та земної кори.
Розглянемо схему «Будова земної кулі»
Прийом «Творча лабораторія» (Працюємо по рядам і в парах, використовуємо підручник)
Уявіть, що ви проводите дослідження й вам потрібно спуститися до центру Землі
(І ряд – земна кора, ІІ ряд – мантія, ІІІ ряд – ядро)
Додаток
№ |
План роботи
|
|
1 |
Назва частини |
|
2 |
Її місце розташування |
|
|
||
3 |
Товщина (потужність) шару в км |
|
|
||
4 |
Характерні риси (агрегатний стан, тиск, температура) |
|
|
||
|
||
|
||
|
Прийом «Асоціація»
Мультимедійна демонстрація : яблуко, апельсин, яйце.
З яким із перерахованих продуктів ви асоціюєте внутрішню будову Землі? Наведіть докази.
ІІІ. Етап осмислення матеріалу і корекції знань
Що означають цифри?
Відгадайте загадки:
В глибині воно яріє, У яйця є шкаралуща,
Очевидно, червоніє, Шкіра різна всюдисуща.
Підставляє всім плече. Ну а ця – праматір всіх,
І пече, пече, пече… І не знати її гріх .
Словом – як жовток в яйці,
Та не втримати в руці.
Дивина напівміфічна :
Отака собі… пластична.
Водночас вона тверда.
Хоч тече немов вода,
Бо розжарена страшенно.
Всі ці знають достеменно.
Прийом «Географічний крос»
Доповніть фрази:
Диференційовані завдання:
(кожен учень обирає завдання за ступенем складності і бажанням)
Складіть визначення поняття за запропонованими словами:
Оболонка, мантія, тверда, це, земну, кору, що охоплює, верхню, частина, і, літосфера, Землі.
Знайдіть відповідність між поняттями і визначеннями:
1. Гідросфера 1. Центральна частина Землі
2. Земна кора 2. Внутрішня частина Землі
3. Мантія 3. Повітряна оболонка Землі
4. Ядро 4. Частково розплавлена частина мантії
5. Атмосфера 5. Водна оболонка Землі
6.Астеносфера 6. Верхня тверда частина Землі
Завдання: Яка різниця земної кори на материках і в океанах?
Завдання: Кожні 100 м вглиб температура Землі підвищується на 3 градус. Яка температура порід на глибині 1000 м, якщо на поверхні вона становить +10 градусів? ( рішення 1000:100=10, 3 * 10=30, +10+30=40).
ІV Підсумок уроку
- Чи досягнута мета уроку?
- Що нового для себе ви дізналися на уроці?
- Чого навчилися?
V. Домашнє завдання