Урок " Андрій Чайковський. " За сестрою". Родинні цінності, патріотизм у творі"

Про матеріал
Урок містить цікаві форми роботи, характеристика героїв, ігри - вікторини., літературний диктант, створення родовідного дерева родини Судаків.
Перегляд файлу

Тема. Андрій Чайковський. «За сестрою». Родинні цінності і патріотизм у творі.

Мета: охарактеризувати членів родини Судаків; розкрити мужність Павлуся; виховувати почуття патріотизму, відданості,віри в перемогу добра,справедливості.

Тип уроку. Урок закріплення знань,умінь,навичок.

Обладнання: підручник, наочний матеріал.

                                                                ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Я рада бачити вас на уроці. Бажаю, щоб він став пізнавальним, цікавим. Ми продовжуємо вивчення твору « За сестрою» Андрія Чайковського.

ІІ. Актуалізація опорних знань у формі гри «Найуважніший»

Перед тим як ми перейдемо до сьогоднішньої теми, пропоную вам зіграти в цікаву гру.

Завдання: визначити, кого з героїв твору стосується наступна фраза.

• «...Стала оборонятися кулаками, мов добнями, і зубами. Не могли її подолати, бо коли побачила, як її Ганю таки взяв татарин на руки і поніс, зомлілу, вона, мов несамовита, кусала і била кулаками та розкидала татар, мов околоти». (Палажка)

• «Його огорнув страх. У його уяві татарва була такою силою, що її ніхто не переможе. Дідусь розказував йому, як козаки били татар; та ось він бачив, як татарви нічого не стримало, і дідусь, і багато інших дужих козаків полягли». (Павлусь)

• «...Був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добре шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена на грудях, широко розхристана, звідки визирали широкі косматі та на сонці засмаглі груди». (Семен Непорадний)

• «Йому було вісімдесят літ зроду, та хоч було спочити старим костям у якому зимовнику, він не давався старості і волочився з козаками, граючи на бандурі та розвеселяючи їх грою й співами».

• «Йому блиснула думка в голові зайти сюди і порізати всіх, мов баранів, поки один видасть із себе голос... Хлоп високий і плечистий, він засукав рукави своєї свитки, поправив шапку й витягнув з-за пояса довгого ножа». (Татарин, який після опинився у полоні)

• «...Митець був арканом орудувати. У цьому була найбільша його заслуга». (Семен Непорадний)

• «Такий лад завів у селі старий досвідчений козак, котрий прийшов сюди з першими поселенцями». (Старий Охрим)

• «...Пильнував пасіки, доглядав хату і дітей. Вважав своїм обов’язком привчити Павлуся до лицарського ремесла». (Дід Андрій)

• «В такім молодечім пориві зробив він не одно таке, за що хотіли його батьки покарати. Тоді він утікав або до діда в пасіку, або в тернину, звідки не вийшов би був нізащо в світі, хоч не раз був дуже голодний». (Павлусь)

• «...Був відважний козак і не жалів себе. Тепер йому стало ніяково, коли подумав, що його можуть убити, а тоді Павлусь стане круглим сиротою, на опіці чужих людей». (Петро)

• «Він лежав на розстеленому кожусі спиною вгору, оперши голову на схрещені руки. Він, очевидно, заснув на спеці, не спавши цілу ніч». (Татарський дозорець)

• «Цей татарин для нас вартніший, ніж сьогоднішня перемога». (Молодий Мустафа-ага)

Слово вчителя

Родина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях. Це й рідна домівка, затишна та безпечна. Родина – це твій маленький світ, в якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога.

Асоціювання.

Я хочу запропонувати вам укласти асоціативний ряд до слова родина, який допоможе нам під час вивчення сьогоднішньої теми.

Родина – щастя, любов, діти, злагода…( малюємо на дошці у формі сонечка, кожний учень виходить по черзі і записує слово)

ІІI. Оголошення теми й мети уроку.

На сьогоднішньому уроці поговоримо з вами про родину Судаків у повісті Андрія Чайковського "За сестрою", тож давайте запишемо тему уроку: «Андрій Чайковський. «За сестрою». Родинні цінності і патріотизм у творі.»

Мета уроку:

  • охарактеризувати членів родини
  • Судаків
  • розкрити патріотизм Павлуся;
  • розкрити відданість козаків своєї країні.

ІV. Вивчення нового матеріалу

 Давайте згадаємо з вами динаміку подій у творі.

Зачитування вчителем із тексту повісті про рід Судаків. (В Спасівці жив славний козацький рід Судаків. Вони славились тим, що не було між ними одного, який не бував би на Січі між низовим товариством. Із цього виходило, що було їх мало. Багато з них полягло в боях, багато пішло в неволю, а жіноцтво переходило до інших родів.

Тому то ці Судаки, що остались живими, багатіли на ціле село і з того були в усіх у великій пошані.

Рідня Судаків у той час складалася з старого діда Андрія — яких 70 років, його сина Степана, жінки Палажки, двох синів Петра й Павла та дочки Ганни.)

Властиво, Петра тоді вже не було дома. Пішов на Запоріжжя.

Другому синові Павлові було п'ятнадцять, а дочці Ганні тринадцять років. Поки діти були молодші, цілим господарством клопоталися Степан із жінкою. Дід Андрій пильнував пасіки, наглядав хати й дітей. Уважав за свій обов'язок привчити Павлуся до лицарського ремесла. Отже, вчив його їздити на коні, кидати списом та арканом, стріляти з рушниці та з лука й орудувати шаблею.

В інших хвилинах розповідав йому про Запоріжжя, про козаків, їх звичаї та про походи й пригоди із свого життя.

Діти слухали залюбки оповідань дідуся, а Павлусеві снилися відтак бої з татарвою, широкий степ, і він мріяв усе про те, коли то й він підросте та стане славним козаком. Павлусь і Ганна дуже любилися. Він її вчив потай діда тих усіх штук, яких навчився від дідуся, бо дідусь усе говорив, що це не жіноче, а козацьке діло.

Від цих оповідань вироблялася в Павлуся завзята козацька вдача. В такім молодечім пориві робив він не одне таке, за що хотіли його батьки покарати. Тоді він утікав або до діда в пасіку, або в тернину, звідки не вийшов би ні за що в світі, хоч не раз бував дуже голодний.

(У Спасівці жив славний козацький рід Судаків. На той час у родині були сімдесятирічний дід Андрій, син Степан із дружиною Палажкою, діти — п’ятнадцятирічний Павло та тринадцятирічна Ганна. Старший брат Петро вже пішов на Запоріжжя.)

А тепер, коли прослухали епізоди з твору, проведемо літературний диктант. Думаю ви з легкістю з ним впораєтесь.

  • Літературний диктант

1. У якому селі відбувалися описувані автором події? (Спасівці)

2. Який славний рід козаків жив у Спасівці? (Судаків)

3. З скількох осіб складалася рідня Судаків? Назвіть їх. (Шести, д. Андрій, син Степан, жінка Палажка, сини Петро й Павло, Ганна)

4. Як звали головного героя повісті? (Павлусь)

5. Хто вночі напав на село? (Татари)

6. Що знайшов Семен Непорадний у сідлі хлопчикового коня? (Золото, гроші)

7. Чому козаки брали із собою вісімдесятилітнього діда Панаса? (Бо він лікував і розважав)

8. Ким виявився малий Павлусь для козака Петра? (Рідним братом)

9. Чим пригостить Павлусь брата Петра? (Бубликом з медом)

10. Як Семен непорадний спіймав татарина? (На аркан)

11. Як звати сина Ібрагіма ханського Девлет - Гінея? (Мустафа - ага)

12. Кого попросив викупити і звільнити з неволі Павлусь у Девлет – Гінея (Невільника - земляка Остапа Швидкого).

 

Створення родовідного дерева родини Судаків у формі колажу.

Петро

Павло

Ганна

Степан

Палажка

Дід(глава роду)

https://fs01.naurok.com.ua/01002guu-1518/001.gifhttps://fs01.naurok.com.ua/01002guu-1518/002.gifhttps://fs01.naurok.com.ua/01002guu-1518/003.gifhttps://fs01.naurok.com.ua/01002guu-1518/004.gifhttps://fs01.naurok.com.ua/01002guu-1518/005.gifhttps://fs01.naurok.com.ua/01002guu-1518/006.gifСтворення родовідного дерева Судаків (колаж). (Робота в групах).

Кожна група характеризує одного з членів родини за поданою нижче схемою. Потім представник групи озвучує характеристику героя .

Схема аналізу образів. ( у кожного на парті).

Персонаж.

Його портрет.

Риси характеру і вчинки,в яких вони виявляються.

Найпоказовіший учинок персонажа.

Роль персонажа у творі.

Висловлювання героя,яке найбільше вразило,схвилювало.

Характеристика образів

Дід Андрій (глава роду) "вважав за свій обов'язок привчати Павла до лицарського ремесла". Як це позначилося на характері й долі хлопця?

(Павлусеві снилися бої з татарвою ,він мріяв швидше підрости і стати славним козаком,від дідових оповідей виробилася в хлопця завзята козацька вдача. Тому,коли дід помер,роль охоронця роду перейшла до Павла,адже Степан і Ганна у полоні,Палажка загинула,Петро - на Січі).

Андрій Судак (дідусь, сімдесятирічний пасічник)

привчав онуків до лицарського ремесла, оповідав про Запорожжя.

Степан Судак (батько)

допоміг звільнитись козакам, «так мусить бути, коли не годен інакше».

Петро Судак (брат)

«був відважний козак і не жалів себе», «його язик не любив дармувати».

  • Який вчинок Павлуся довів, що родина для нього – найвища цінність?

Вчитель.

 Гра «Я – режисер».

Слово вчителя вчителя.

А зараз заплющіть очі і уявіть,що ви знаходитесь в кінотеатрі на перегляді фільму Андрія Чайковського «За сестрою». Уявили? Я вам декламую уривок, кожен з вас асоціює його, потім прокоментуєте побачене…

То були страшні часи татарських набігів на Україну, поганська неволя… На дворі стало ясно від пожежі. Ціле село прокинулось від татарського набігу. Люди з криком, галасом та зойком стали рятувати свою мізерію. Про рятунок горючих хат не було що й думати. Не було чим гасити, а солом'яні дахи, висушені сонцем, займалися один по однім.

У селі стало, мов у пеклі…

На шлях нищення в оборону зявляються козаки. Вони волелюбні, життєрадісні, сповнені почуттям обов’язку перед рідним народом. Їм притаманна лицарська честь та синівська любов до своєї Батьківщини. Вони виступають не в ролі мстивих людей, а захисниками мирного населення. Нищать лише татар-воїнів в битві, а гінців від татар не зачіпають. Але на шлях нищення вони встають лише тому, що в них немає іншого вибору, грабіжництво і вбивства, які спричиняють непрохані гості, просто змушують козаків боронити своїх рідних та земляків від рабства і смерті…

-Як проявляється патріотизм козаків?

Прикладом звитяги і гідності змальовується і головний герой твору Павлусь. Щоб урятувати свою сестру герой вирушає в небезпечні і довгі мандри. Він весь час намагається довести собі та іншим, що він є гідним нащадком козаків і зможе стати справжнім захисником свого краю. Чимало перешкод випало на шляху героя, проте він не здався і знайшов свою сестру, тим самим довів, що він належить до славного козацького роду.

Справді, образ лицаря, головного героя твору Павлуся,майже вашого ровесника,хвилює і викликає симпатії до себе. Ви захоплюєтесь його глибоким патріотизмом,щирою любов'ю до сестри,здатністю переборювати труднощі в досягненні поставленої мети. Проте в декого з вас може з'явитися сумнів у реальних можливостях здійснення його задуму. Адже Павлусь часто потрапляє в такі ситуації,з яких,беручи до уваги юний вік,йому не під силу вибратися. Це стається тому,що автор у певних місцях гіперболізує цей образ,і він набирає рис,властивих фольклорним героям - богатирям. Такий прийом не тільки не применшує краси образу,а навпаки,робить його привабливішим і викликає,мабуть,у вас,юних читачів,бажання наслідувати позитивні риси характеру Павлуся.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Тести( в кожного на парті).

1. Про які часи йдеться у повісті «За сестрою» А. Чайковського?

а) Боротьба українців проти польської шляхти;

б) боротьба українців проти монголо-татарських нападів;

в) боротьба українців проти фашистів;

г) боротьба українців з половцями

2.Як звали головного героя повісті?

а) Семен;

б) Панас;

в) Павлусь;

г) Андрій.

3.Назвіть рідне село родини Судаків, на яке черговий раз напали татари:

а) Зачепилівка;

б) Дністрівка;

в) Семигори;

г) Спасівка.

4.Хто найперший передчував небезпеку?

а) Козак Семен Непорадний;

б) дід Панас;

в) брат Павлуся;

г) сотник Андрій Недоля.

5.Коли татари напали на село?

а) Зранку;

б) вночі;

в) опівдні;

г) після обіду.

6. Як звали сестру головного героя повісті?

а) Олена;

б) Галя;

в) Ганя;

г) Настя.

7. Кого характеризують слова: «Я, неначе саме щастя, хапаю чоботи, нашвидкуруч навстоячки намотую онучі і через хвилину стаю козаком-завзятцем…»?

а) Семена;

б) Панаса;

в) Павлуся;

г) Андрія.

8. Де було звичне місце зустрічі козаків у степу?

а) Біля найвищого кургану;

б) посередині степу;

в) за високою ковилою;

г) біля Свиридової могили.

9.Що побачив козак Семен Непорадний на заході вранці?

а) Пожежу; б) темні грозові хмари;

в) яскраво-рожевий пруг неба; г) сильний туман.

10. Яка пригода перервала роздуми козака Непорадного біля вогню?

а) Голосне іржання коней; б) свист стріл;

в) поява хлопчика на татарському коні; г) незрозумілі викрики.

11.Що знайшов Семен у сідлі коня?

а) В’язку стріл; б) золото, гроші; в) пістолі; г) торбинку з сухарями;

12. Козаки брали з собою у похід 80-літнього діда Панаса, бо він…?

а) був досвідченим стратегом;

б) добре орієнтувався на місцевості;

в) не хотів залишатися вдома;

г) лікував і розважав.

VI. Підбиття підсумку уроку.

Тож бажаю вам не осоромити свій рід і бути гідним нащадком козацької слави. Візьміть у життя мої невеличкі, але мудрі, як на мене, поради, які допоможуть жити у цьому складному світі і стати справжніми лицарями-козаками.

Гра «ДОПОВНИ РЕЧЕННЯ»

Я дізнався ...

Я навчився ...

Я зрозумів, що можу ...

Мені сподобалося ...

Для мене стало новим ...

Мене здивувало ...

У мене вийшло ...

VII.Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи.

Дякую за увагу!

Допобачення!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ис Влад
    Дуже помогло , вміст дуже сподобався
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 листопада 2019
Переглядів
13597
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку