Урок № 18
Тема. Т. Г. Шевченко «Іван Підкова». Патріотичні мотиви творів поета
Мета: ознайомити учнів з історичною поемою Т. Шевченка героїчного змісту, з'ясувати патріотичні мотиви твору, його героїчний пафос, зображення в ньому історичного минулого; розвивати активний словник школярів, пам'ять, увагу, спостережливість, логічне мислення; вміння співставляти, узагальнювати, робити відповідні висновки; навички виразного читання, раціонального використання навчального часу; виховувати почуття пошани до творчості Великого Кобзаря, повагу до історичного минулого нашої країни, патріотичні почуття; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, бібліотечка творів Великого Кобзаря, картина Л. Жемчужникова «Кобзар на шляху», фото сторінка.
Усі уроки української літератури на сайті «Шкільне життя»
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1.Гра «Продовжити речення»
- Ліричний твір, лірика – це…
- За змістом розрізняють лірику …
- Строфа – це …
- Залежно від кількості рядків розрізняють …
III. Перевірка домашнього завдання
1. Виконання учнями напам’ять поезії Т. Шевченка «Думка».
IV. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
V. Основний зміст уроку
1. Аналіз поеми Т. Шевченка «Іван Підкова»
1.1. Довідковий матеріал про отамана Івана Підкову як видатну історичну по-стать (повідомлення учнів).
Після смерті Байди-Вишневецького козаки-запорожці не переставали воювати з турками, татарами та іншими ворогами українського народу.
Козаків збиралося на Січі щораз більше, і вони зорганізувалися під проводом отаманів та кошових.
Так у 1575 році (через десять років після смерті кошового Байди) повів запорожців на татар новий кошовий Богдан Ружинський. Вони тоді силою побили татар, але в тій битві отаман загинув.
Третім славним козацьким кошовим був Іван Підкова. Він відібрав у Туреччини Молдавію і став володарем цієї країни. Турецький султан огрожував польському королю Стефанові Баторію: якщо той не звелить схопити Підкову, то турки підуть воювати Польщу. Король не збирався сперечатися з Туреччиною і наказав українським воєводам, щоб зловили отамана Підкову. Воєводи не хотіли воювати з козаками, тому вдалися до хитрощів. Коли Підкова вертався з великою здобиччю на Україну, прибув до нього воєвода з Брацлава і став його вмовляти:
— Їдь до короля і перепроси його за те все, а певно, він простить тобі, що ти зачинив турків без його відома. Ти лицар, а король любить лицарів.
Іван Підкова послухав і поїхав у Варшаву до короля. А королем польським був тоді, як ви вже знаєте, Стефан Баторій. Він справді любив лицарівапорожців і бажав з них утворити сильну сторожу для східних кордонів Речі Посполитої, щоб боронитися від турків і татар. Він був залежний від Туреччини, а султан Амурат III зажадав, щоб Баторія покарав Підкову. І король, не бажаючи входити у війну з могутньою тоді Туреччиною, велів покарати Підкову смертю. Коли Іван Підкова прибув до Львова весною 1578 року,— тут його було ув'язнено, і на підставі королівського указу відрубали голову смілому отаманові на львівськім Ринку в присутності турецького посла Ахмета.
Дуже багато польських діячів того часу дорікали королю, що так суворо обійшовся зі славним козацьким отаманом. Ще по нинішній день згадує український народ про Івана Підкову і в піснях співає про його страшну смерть, а Тарас Шевченко звеличив славні подвиги цього героя в поемі «Іван Підкова». Цей твір поет написав у 1839 р. у Санкт-Петербурзі.
1.2. Виразне читання твору.
1.3. Тема: зображення спогадів діда про героїчну минувшину рідного краю, коли козаки на чолі з отаманом Іваном Підковою боролися з турецькими загарбниками.
1.4. Ідея: возвеличення мужності, героїзму козаків та отамана Івана Підкови, їх сили волі, братерської дружби, які так необхідні в здобутті перемоги над ворогом.
1.5. Основна думка: ми повинні пишатись героїчним минулим України та її синами-козаками, на чолі яких були такі мудрі керівники, як І. Підкова; вшановувати їх і пам'ятати.
1.6. Композиція
Твір поділяється на дві частини:
1) сучасність (дід, дивлячись на могили, згадує, як козаки мужньо виборювали волю, щасливе життя для України; козаки не втрачали почуття гумору, впевненості в собі навіть під час небезпеки);
2) минувшина (бурхливе море, яке начебто відчуває небезпеку, що наближається, – битва козаків з турками. І. Підкова обмірковує, де будуть відбуватися військові події, і відчувається задоволення отамана від того, що запорожці готові до рішучої боротьби, за це він їм дуже вдячний).
1.7. Жанр: історична поема.
1.8. Ідейно-художній зміст поеми «Іван Підкова» Т. Шевченка.
Т. Шевченко у поемі оспівує Івана Підкову, сміливого отамана, що не раз очолював морські походи проти Туреччини. У поемі, що названа його іменем, цей козарлюга змальований мужнім, відчайдушним, досвідченим, справедливим, за що побратими дуже його шанують. Сміливість притаманна кожному із запорожців. «Синє море звірюкою то стогне, то виє», «кругом хвилі, як ті гори», так що не видно ні землі, ні неба, аж «серце мліє», а «козакам того тільки й треба» — розбурхана стихія звеселяє їхні серця, наснажує співати пісні, піднімає дух козацький перед походом на Царгород. Оспівуючи славні перемоги запорожців, Шевченко використовує рефрен «було колись»:.
Було колись — в Україні
Ревіли гармати;
Було колись — запорожці
Вміли панувати.
Панували, добували
І славу, і волю;
Минулося: осталися
Могили по полю.
Могили ці – і свідки колись гучної слави, і водночас нагадування сучасникам, онукам запорозьких велетнів, що втрачене можна відновити, що такі люди, як Підкова, і зараз, напевно, є, бо дух народу незнищенний.
1.9. Обговорення змісту твору за питаннями:
- Про яку бувальщину згадується у творі?
- Хто такий І. Підкова?
- Що свідчить про велику кількість козацьких могил?
- Яку цікаву минувшину розповів дід онуку?
- Яке значення у творі має опис бурхливого моря? Усно опишіть його.
- Як козаки поставились до морської негоди?
- 3 чим звернувся отаман до козаків? Прочитайте.
- Чи підтримали запорожці свого ватажка? Чому?
- Охарактеризуйте Івана Підкову як людину, козацького ватажка, посилаючись на зміст твору (Козаки висловлюють отаману свою шану, повагу, любов, називають його батьком, він є прикладом для них — мужність, відвага, рішучість, впевненість у собі, вміння прислухатися до думки інших, цілеспрямованість. Портрет — чорні вуса, чуприна, шапка)
- Яке значення має образ Іван Підкови для нас, сучасників? Чим поема
актуальна сьогодні?
1.10. Художні особливості поеми:
рефрен: «Було колись...»;
метафори: «ревіли гармати», «тіло лягло», «могили чорніють, ... говорять», «лихо танцювало», «журба ... кружала», «серце ... спочине», «небо сонце криє», «море... стогне, виє», «лиман човни вкрили», «хвилі запінились», море грає», «серце мліє», «човни стали»;
епітети: «біле тіло», «козацьке тіло», «синє море»;
порівняння: «могили ..., як гори», «хвилі, як ті гори»;
звертання: «Ануже, хлоп'ята», «Грай же, море», «Добре, батьку, отамане»;
риторичні оклики: «А згадаймо!», «На байдаки!», «Ходім погуляти!», «Грай же, море!», «Поїдемо в гості», «Спасибі вам!»;
риторичні запитання: «Де-то буть роботі?»
VI. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
VІІ. Домашнє завдання
Виразне читання, аналіз поеми. Підготуватися до контрольної роботи.
Хай всі промені сонця засяють для вас,
Хай всі квіти землі в вашу честь розквітають,
Щоб ваш вогник великий ніколи не згас,
А серця ваши втоми ніколи не знають,
Вас зі святом вітаємо, учителі,
Хай завзятая праця не дасть вам мороки,
Щоби учні слухняні в вас були завжди,
Та легкі й неповторні уроки!
Щасливої долі бажаємо,
З днем вчителя вітаємо!
Хай від роботи щастя буде,
Ваші досягнення ніхто не забуде.
Хай зарплата вас радує,
Про відпустку нагадує.
Хай мрії збуваються,
Веселі моменти трапляються.
Хай всі промені сонця засяють для вас,
Хай всі квіти землі в вашу честь розквітають,
Щоб ваш вогник великий ніколи не згас,
А серця ваши втоми ніколи не знають,
Вас зі святом вітаємо, учителі,
Хай завзятая праця не дасть вам мороки,
Щоби учні слухняні в вас були завжди,
Та легкі й неповторні уроки!
Щасливої долі бажаємо,
З днем вчителя вітаємо!
Хай від роботи щастя буде,
Ваші досягнення ніхто не забуде.
Хай зарплата вас радує,
Про відпустку нагадує.
Хай мрії збуваються,
Веселі моменти трапляються.
Хай всі промені сонця засяють для вас,
Хай всі квіти землі в вашу честь розквітають,
Щоб ваш вогник великий ніколи не згас,
А серця ваши втоми ніколи не знають,
Вас зі святом вітаємо, учителі,
Хай завзятая праця не дасть вам мороки,
Щоби учні слухняні в вас були завжди,
Та легкі й неповторні уроки!
Щасливої долі бажаємо,
З днем вчителя вітаємо!
Хай від роботи щастя буде,
Ваші досягнення ніхто не забуде.
Хай зарплата вас радує,
Про відпустку нагадує.
Хай мрії збуваються,
Веселі моменти трапляються.