Тема. Богдан Лепкий. Коротко про письменника. «Мишка (Казка для дітей: для малих і вели¬ких)».

Про матеріал
Тема. Богдан Лепкий. Коротко про письменника. «Мишка (Казка для дітей: для малих і вели¬ких)». Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя і творчість Б. Лепкого, його твором; допомогти усвідомити ідейно-художнє значення казки; розвивати навички виразного і вдумливого читання притчевого твору, його переказування, виділення головної думки, висловлення власних міркувань та їх аргументування; виховувати школярів на засадах загальнолюдських вартостей.
Перегляд файлу

Тема. Богдан Лепкий. Коротко про письменника. «Мишка (Казка для дітей: для малих і вели­ких)».

 

Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя і творчість Б. Лепкого, його твором; допомогти усвідомити ідейно-художнє значення казки; розвивати навички виразного і вдумливого читання притчевого твору, його переказування, виділення головної думки, висловлення власних міркувань та їх аргументування; виховувати школярів на засадах загальнолюдських вартостей.

Теорія літератури: головна думка твору; притчевість.

Обладнання: підручник, портрет письменника, тексти твору, ілюстрації до нього.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Хід уроку

«Хіба ж папір важніший від життя?»

 

I.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Схарактеризуйте образ Павла, героя оповідання О. Стороженка «Скарб», зазначивши, які засоби комічного використані автором.

Проблемне запитання.

— Який ще яскравий художній прийом використано в оповіданні? (Прийом гіперболізації.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Оголошення теми й м мети уроку

Кожен із нас має якесь уявлення про навколишній світ — небо, дерева, тварин, комах. Цікаво, а якими бачимося ми, люди, тим же звірятам, наприклад, мишкам? Письменник Б. Лепкий пофантазував на цю тему, спробувавши побачити життя людей, їхні вчинки очима маленької мишки. І побачив… Що саме — дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Розповідь учня про Богдана Лепкого за презентацією.

   Народився Богдан Лепкий 4 листопада 1872 року на хуторі Кривенький у сім’ї священика

   Учився в Бережанській гімназії і аж у трьох університетах — Віденському, Краківському та Львівському. Спочатку вчителював у Краківській гімназії, потім став професором української літератури Ягеллонського університету. З 1899 року жив у Кракові, хоча й дуже сумував за Україною.

Серед друзів Б. Лепкого були І. Франко, В. Стефаник і багато інших відомих діячів культури.

   У тридцятих роках ХХ століття Лепкий часто приїжджав із Кракова на Івано-Франківщину в село Черче лікуватися в місцевому санаторії. Промовистим фактом було те, що 1933 року сільська громада безкоштовно спорудила для нього будинок, назвавши його «Богданівкою».

   Друга світова війна застала Б. Лепкого на відпочинку в Черче. 23 вересня він із сім’єю і братом Левком повернувся до Кракова. Після того як німецькі окупанти закрили Ягеллонський університет, письменник залишився без роботи, йому відмовили в професорській пенсії. Старий, хворий Б. Лепкий не тільки втратив роботу в університеті, а й зазнав переслідувань.

 

Робота з підручником.

Опрацювання статті про письменника.

Візуалізація казки https://www.youtube.com/watch?v=BgGcKkIl1mU

Історія написання твору «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)».

Розповідь учня

Словникова робота.

Когут — півень.

Жандар — жандарм, охоронець порядку.

Шкура терпне — тут: боязно.

Сконати — померти.

Дармувати — ледарювати.

Евристична бесіда.

— Чому твір має підзаголовок «Казка для дітей: для малих і великих»? (Бо твір містить фантастичні події, але порушує важливі, «дорослі» моральні проблеми — про милосердя, щедрість і жадібність, заздрість, війну і мир та ін.)

— Що у творі є реальним, а що — фантастичним? (Життя людей під час війни, бідність, жадібність окремих мешканців, для яких війна не горе, а зручний момент для збагачення — це реальне; розмови мишок та опис їхньої поведінки — фантазія автора.)

— Що в казці здалося вам смішним, а що трагічним?

(Смішне — як господиня говорить про сусідів, що «на гроші ласі й рідного батька продали б; як мишка характеризує господиню, що язиком торохкотіла голосно на все село; мишка радіє, що діти не чують, як люди вміють брехати; як господар побачив порожню скриню.

Трагічне — війна; голод; відчай людей; страждання голодної дитини; жадібність господині й господаря, які радіють із чужого горя.)

- Для чого, на ваш погляд, Б. Лепкий використав жанр казки?  (Б. Лепкий обрав форму казки тому, що такі твори мають повчальний характер. У них завжди зрозуміло, що добре, а що погане, торжествує правда і справедливість, а негідники зазнають справедливого покарання. Саме у казковому творі людина може побачити себе ніби збоку, чужими очима.)

 

- В чому полягають особливості назви твору? (Письменник мав на увазі не малих і великих дітей, а дітей і дорослих. І ті, й інші повинні вчитися жити по-людськи, розділяти справжні і несправжні цінності).

 

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм

 

Визначте ідею, основні думки твору.

Літературний паспорт твору «Мишка»

Автор. Богдан Лепкий.

Тема: відтворення спостережень мишки за життям людей різного соціального становища (багатих і бідних) під час війни.

Ідея: возвеличення доброти, порядності, співчуття до горя інших, взаєморозуміння, щирість, милосердя; засудження жадності, брехні, пихатості, жорстокості; війни, яка знищує людські чесноти; байдужості до всього, окрім прибутку, грошей.

Основна думка: «Хіба ж папір важніший за життя».

Жанр. Соціально-побутова казка.

 

Очікувані відповіді

Не можна збудувати власне щастя на чужому горі.

Навіть тваринам інколи соромно за брехню і скупість людей

Війна — це огидне й ганебне явище.

ІV. Закріплення знань, умімінь та навичок учнів

Технологія «Незакінчене речення».

— «Була собі мишка. Така, як і другі...»

— «Мишка боялася...»

— «Бігла на поле. Там..»

— «а на мені шкура терпне...»

— «Мишці жаль...»

— «Як мишка тую розмову почула, то так їй соромно зробилося, не за себе, а за...»

— «І в маленькій мишачій голові зродилася...»

— «Але мишка не чекала, що дальше буде...»

— Чи симпатизуєте ви мишці?

— Як оцінюєте її бажання «потрощити цей папір, що його кривдою людською чути»?

— Дайте відповідь на запитання мишки: «Хіба ж папір важніший від життя?»

 

 

Вибірковоасоціативний диктант.

Запишіть слова, якими можна схарактеризувати мишку.

Смілива, делікатна, боягузлива, щедра, справедлива, горда, начитана, весела, мудра, пихата, кмітлива, досвідчена, легковажна, обмежена, турботлива, жорстока, легковажна, серйозна, самовпевнена.

Складання сенкану Мишка

Мишка

Чесна, справедлива

Співчуває, жаліє, звинувачує

Засуджує жадність та пихатість

Правдолюбка

  •                   Звернення до епіграфу. Чому, люди — це дуже цікаві створіння, як стверджує Б. Лепкий?

 

V. Домашнє завдання

Розповідати про письменника, знати зміст твору, вміти його переказувати, виділяти головне, висловлювати щодо прочитаного власну думку. Підготувати цитати до характеристики образів казки.

Намалювати ілюстрації.

Записати  «Моральний кодекс людини».( Стався до людей так, як хочеш, щоб ставились до тебе.

Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла сподівайся.

Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини.

Нетерпимі часто платять дорого за те, що терплячим дістається безкоштовно.)

VІ. Підбиття підсумків уроку

Гра «Шифрувальник».;;

Розшифруйте три ключові слова до уроку.

ТУСІКЬСП Відповідь: скупість.

НАБОМ Відповідь: обман.

МОРСО  Відповідь: сором.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Маленька мишка змусила мене подивитися на деякі речі…

1. Проведення тестового опитування

1. Мишка, як і другі, була маленька і…

а) чорненька; б) біленька; в) сіренька.

2. Нору мишки можна було побачити в хаті:

а) у кутку, де було ліжко; б) біля входу до комори;

в) за кухонним столом.

3. Своє помешкання мишка вважала:

а) не розкішним, але безпечним; б) не зручним, але теплим;

в) не великим, але комфортним.

4. Мишка боялася:

а) когута; б) людей; в) голоду і холоду.

5. Пишно вбраний когут був схожим на:

а) актора; б) пана; в) жандарма.

6. Де мишка зустрічалася зі своїми сестрами?

а) На млині; б) у полі; в) на подвір’ї.

7. Мишка вибігала зі своєї нори, щоб…

а) подивитися на світ; б) знайти їжу для своїх діточок;

в) допомогти своїм сестрам із міста.

8. Хазяїна хати, де жила мишка, вона характеризувала:

а) «Така сумлінна і порядна людина»;

б) «О, мій господар дуже страшний»;

в) «Я його дуже поважаю і ціную».

9. Гроші хазяїн хати, де була нора мишки, ховав:

а) у коморі під полицею; б) на горищі у чавуні; в) в ящику під ліжком.

10. Що, на думку господаря, гарно пахне?

а) Гроші; б) квіти біля вікна хати; в) копчені вироби з м’яса.

11. «Добре, що діти сплять, а то ще б навчилися… як люди»:

а) заздрити; б) брехати; в) злословити.

12. Як мишка вирішила помститися господарю? Вона:

а) знищила його гроші, поторощивши їх;

б) зіпсувала зерно для посіву;

в) погризла копчене сало для продажу.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

 

docx
Додано
19 листопада 2019
Переглядів
6785
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку