Урок англійської мови до теми "Великобританія" включає вікторину про відомі місця Лондону та цікаві факти про Велику пожежу в Лондоні та визначних архітекторів. Складено до підручника А.Несвіт "Англійська мова" і відповідає навчальній програмі.
Тема. Відвідування музею. Звички та традиції у Британії
Практичні задачі:
1)активізувати та закріпити вживання лексичного матеріалу в мовленні учнів;
2) поглибити знання учнів про визначні місця Лондона;
3) навчати діалогічного та монологічного мовлення за темою;
4) практикувати у вмінні аудіювати тексти, давати відповіді на запитання з метою отримання детальної інформації;
5) практикувати у вживанні теперішнього та минулого часів.
Мета:
– навчальна: вивчити нову лексику теми, формувати навички аудіювання; формувати уявлення учнів про столицю Великобританії, поглибити знання учнів про визначні місця Лондона; вивчити новий лексико-граматичний матеріал;
– розвивальна: практикувати учнів у діалогічному і монологічному мовленні; практикувати у складанні письмового повідомлення за темою уроку, розвивати культуру спілкування учнів, творчі здібності; розвивати навички роботі в парах, групах;
– виховна: виховувати інтерес до життя людей в інших країнах, виховувати почуття поваги до пам’яток культури й потребу в пізнанні світової культури країни, мову якої вивчають, стимулювати і підтримувати інтерес до вивчення англійської мови.
Обладнання: підручник, картки для роботи, схеми, фото визначних місць Лондона, таблички з назвами визначних місць, карта Лондона, запис пісні “London Bridge” , роздатковий матеріал
Тип уроку: урок, спрямований на формування мовленнєвих навичок користування мовним матеріалом
ХІД УРОКУ
І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНШОМОВНОГО МОВЛЕННЯ
1. Привітання.
Good morning, children! I’m glad to see. How are you today?
2. Повідомлення теми та мети уроку.
So, we have spoken much about the UK and its people and today we’ll continue our travel to one of the most beautiful places of London.
Let’s remember the motto of our lesson:
“When a man is tired of London, he is tired of life.”
3. Введення в іншомовну атмосферу.
- If you had a chance to travel to Great Britain what would you like to travel by?
Do you like to travel? What types of travel have you tried? (plane, boat, hitch-hiking…) when do you prefer to travel? What countries do you want to visit? Do you want to travel abroad? What transport do you want to go by? What sights do you want to see?
So today we are going to travel to London. But at first let’s practice some sounds and say a tongue twister.
4. Warm up.
1) Фонетична зарядка.
Up, down, up down,
What is the way to London town?
2) Лексична зарядка. Imagination
• Close your eyes, think about London
and try to imagine it in your mind.
• Describe what you “saw” in your mind.
• What things do you associate with London?
• Make a list of your favourite places in London
• Which one do you like best? Why?
3) Граматична зарядка.
Now let’s compare different London sights using the structure “as… as” or “not as… as”. Let’s use these adjectives: beautiful, exciting, popular, crowded, busy, old.
5. Перевірка домашнього завдання.
II. Основна частина
T: Now let’s remember interesting facts in London. What do you remember about the Great Fire, its architects and the oldest buildings?
2. Quiz about London sights.
1. Big Ben is …
a) a radio tone;
b) a famous clock;
c) a famous church.
2. Buckingham Palace is…
a) a home of Royal Family;
b) a place of interest;
c) a fine cathedral.
3. Westminster Abbey is a large…
a) cathedral;
b) palace;
c) church.
4. The Tower of London was…
a) a prison, a church and a cathedral;
b) a fortress, a prison, a palace;
c) a tower, a prison and a palace.
5. Ravens must live in…
a) Westminster Abbey;
b) The Tower of London;
c) Tower Bridge.
6. London stands on the river …
a) Dnipro;
b) Severn;
c) Thames.
7. The Great fire of London was in…
a) 1666;
b) 1777;
c) 1888.
8. The name of architect who built St. Paul’s Cathedral is …
a) Sir Charles Barry;
b) Sir Christopher Wren;
c) Sir Christopher Harry
9. It is a beautiful building with two towers and a very big clock:
a) London Bridge;
b) St. Paul’s Cathedral
c) the Houses of Parliament
10. It is the residence of the Queen of England:
a) Buckingham Palace;
b) Houses of Parliament;
c) Westminster Abbey
11. Which of these places is NOT in London?
a) The Tower;
b) Nelson’s Column;
c) Times Square
12. The oldest building in London is…
a) The Houses of Parliament;
b) The Tower of London;
c) The British Museum
3. Робота за підручником.
T: Today we will speak about how to find a way to any place in London. Look at these phrases. Ex. 1 p. 130.
Ex. 2 p. 130. Work in pairs.
Ex. 3 p. 131. Make your own dialogue.
4. Dynamic Pause. Вчитель називає пам’ятки світу, якщо вони знаходяться в Лондоні, - діти плескають у долоні, якщо ні – топають ногами. За бажанням діти самі можуть скласти подібну фізхвилинку, використовуючи відомі їм пам’ятки.
Big Ben, Tower Bridge, St. Sophia’s Cathedral, St. Paul’s Cathedral, Sviato-Voskresenska Church, the Buckingham Palace, Westminster Abby, Red Square, the Globe Theatre, the Houses of Parliament, the London Eye, the Statue of Freedom, Trafalgar Square.
5. Продовження роботи за підручником.
Ex. 4 p. 132.
6. Робота в парах. Розвиток непідготовленого мовлення.
Ex. 5 p. 132
7. Game “Guess what sight is it?”
It’s time to play a game
You have cards that describe one of the famous place in London and you should guess them.
1- I like this place. We can do the shopping here.
- Yes, really many shops are in …..(Oxford Street).
2- How interesting. This place has changed a lot.
- Certainly!.....(the Tower of London) used to be a prison, a tower and even a king’s zoo.
3- Look! There is the flag waving over ……..( Buckingham Palace).
- Don’t you know, when the flag is waving the Queen is in the residence.
4- This is an old church.
- I know that many outstanding people are buried in…….(Westminster Abbey).
III. Заключна частина
T: What place of interest am I describing?
Ex. 5 p. 132 (act out the dialogue), ex. 6 p. 132