урок англійської мови "Мистецтво"

Про матеріал

Урок направлено на розвиток мовленнєвої компетенції та розширення знань щодо творчості художників, композиторів, поетів, письменників. Практикувати через знання учнів тему уроку. Поширити практику використання граматичних категорій Past Simple, Past Continuous в монологічному висловлюванні. Розвивати здібності учнів щодо прослуховування, читання, говоріння. Вчити бачити, чути та відчувати красу навколо нас.


Перегляд файлу

План-конспект

урока английского языка на тему: "Искусство"

для 11 класса

Подготовил:

Учитель английского языка

ПОЛТОРАЦКИЙ

АНАТОЛИЙ ВАСИЛЬЕВИЧ

 11 Lesson_______ Date___________

The topic of the lesson: Art

Objectives:

to facilitate free speaking by eliciting personal experience and knowledge;

to stimulate students’ thinking;

to practice in expressing opinions on the subject;

to practice in using Past Simple, Past Continuous;

to develop students’ skills in listening, reading , speaking

to teach to watch, to hear, to feel beautiful things around us

 

Type of the lesson: combined lesson

 

Equipment: the textbook “English” 11th form, Power Point Presentation “Arts”, “Artists and their masterpieces”, “Moonlight Sonata” by L. Beethoven

Procedure

 

INTRODUCTION

 

1.1 GREETING

 

1.2Warming - up

“Moonlight Sonata” by L. Beethoven is sounded during the lesson.

Teacher: It is spring now. If you look out of the window you see the colourful playing of light.

Teacher: What emotions did you feel listening to this music?

Great Aristotle noticed the relationship between a sound and a colour. There are seven musical notes and seven rainbow colours. The note has its own colour. Everyone can understand and should learn to understand the language of colours and sounds.

A word can unite a sound and a colour in itself.

Today we are going to speak about beauty of our world expressed in, poems and paintings.

 

1.3 TOPIC.AIMS

So the topic of our lesson is “Famous artists of the world”.

The aim of the lesson is to know much more information about famous artists of the world, their paintings, their feelings and diving into the great world of Art

 

II. The Main part of the lesson

listening, speaking

Teacher: It is not a secret that the calm flouring moonlight over the dark night of one winter evening inspired Beethoven to write his “Moonlight sonata”. Listening to it we can first hear the dance of spirits upon the lawn, then breathless movement, descriptive of flight and uncertainly and then vague impulsive terror, which carried us away on its rustling wings and left us in emotion and wonder.

All of you know a canvas “Vesuvius at night” by Aivazovsky. A sudden eruption of Vesuvius happened early in the morning in 79 AD and the town was covered with 7 meters of ashes for 18 centuries.

A popular Italian composer Puccini wrote his opera “The Last Day of Pompeii”. The opera inspired a great Russian painter Briullov to create his famous painting under the same title.

Here we can see how a sound and colour can unite.

How can arts help us to understand the world?

What makes good arts?

How do you consider arts, , painting?

Introducing the presentation

Teacher: All of you have your favourite actors, singers, composers, painters.

Teacher: NOW I want you to tell us about your pictures

speaking

Teacher : Could you describe your favourite painting? Don’t forget about the author, his manner and peculiar features. Give a short description of your favourite painting. Don’t forget about an author, genre, subject, composition and colouring.

The pupils tell about Repin, Monet, Cezanne, Degas, Renoir, and Leonardo da Vinci.

speaking

Teacher : There are some paintings which have their own history.

His Mona Lisa has a strange and fantastic one.

Some children tell about the most famous paintings (Mona Lisa, Guernica).

Introducing the presentation, speaking

Teacher : Today we shall pay attention to the great British painters of the 18th century. They are William Hogarth, Thomas Gainsborough with his lyrical landscapes and portraits, the intellectual Sir Joshua Reynolds who painted charming society portraits and became the first president of the Royal Academy.

Some students tell about the artists and their masterpieces.

And now I want you to listen to the teacher of foreign literature Masuta L.V.  she will tell  us about Pablo Picasso in Ukrainian language.

 

Teacher: You are welcome Larisa Vasilivna!

 

                                             Пабло Пікассо

(1883-1973)

 

Іспанець за походженням, Пабло Пікассо, художник, графік, скульптор і дизайнер. Його роботи визнані самими затребуваними і виявилися найдорожчими в світі.

Створив 20 тисяч робіт

Свою першу картину маслом на дереві «Пікадор» Пікассо написав у 8 років, присвятивши її бою биків. Він ніколи з нею не розлучався - вона була його талісманом. Та й взагалі, якщо якась річ подобалася йому, він ставав її рабом, наприклад, свої улюблені сорочки изнашивал до дірок. Це був чорноокий, кремезний, по-південному імпульсивний хлопчик, надмірно честолюбний і дуже забобонний.

У 1900 році Пікассо разом з другом поїхав у Париж - там збиралися талановиті художники, народжувалися нові віяння в мистецтві, там творили імпресіоністи. Там він старанно працював і вивчав французьку мову. Через рік він вже виставив свої роботи в галереї відомого колекціонера Воллара.


В цей час на нього велике враження справило самогубство одного. Мимоволі в його творчості позначився блакитний період, коли він писав похмурі картини, героями яких були жебраки, сліпці, алкоголіки, повії «Любителька абсенту », «Жебрак з хлопчиком». Подовжені фігури на його картинах нагадували манеру іспанця Ель Греко . Але з часом блакитний період змінився рожевим - так з'явилася його знаменита «Дівчинка на кулі».

З 1904 року Пікассо оселився на Монмартрі, де працював над картиною «Сім'я акробата з мавпою». У 1907 році він познайомився з художником Жоржем Браком. Незабаром вони разом пішли від натуралізму, винайшовши нову форму живопису - кубізм. Незграбні обсяги, геометричні фігури, фрагменти натюрмортів та осіб, на яких ледве вгадується щось людське, заповнюють його полотна («Портрет Фернанда Олів'є», «Фабрика Хорта де Ебро»).

Після Першої світової війни кубізм з робіт Пікассо поступово почав зникати. Він співпрацював з російським балетом, робив декорації і костюми для вистав. В цей час він познайомився з російською балериною Ольгою Хохловою, яка в 1918 році стала його дружиною, а в 1921 році у них народився син Поль. Пікассо ще писав свої кубістичні натюрморти, але вже долучився до графіку, створив цикли картин до «Метаморфоз» Овідія, «Лісістрата» Арістофана.


Під час громадянської війни в Іспанії Пікассо, противник Франка, підтримуючи республіканців, написав у 1937 році серію акватинт «Мрії і брехня генерала Франко». Після бомбардування німецької та італійської авіацією містечка басков Герніка, після загибелі людей і руйнувань Пікассо створив художній пам'ятник цій трагедії. На величезному полотні в типовій для нього експресивній манері він втілив все - горе, страждання людей, тварин, зруйновані будівлі. Цією картиною він відобразив свій страх перед невідомою силою, попереджаючи всіх, що громадянська війна в Іспанії може перекинутися в Європу.


В роки німецької окупації він залишався в Парижі і не припиняв своєї роботи, писав портрети, натюрморти, в яких відображав трагізм і безвихідність життя в умовах фашистського режиму. Він ненавидів воїну, ненавидів Гітлера і в 1944 році став членом Французької комуністичної партії. Але це було чисто зовнішнє залучення до ідеалів Маркса: він не писав ідеологічні картини, не підкорявся законам та статутам партії. Написаний ним «Голуб миру» з гілочкою у дзьобі став символом звільнення від фашизму. 
В останні роки Пікассо писав в різних стилях, наслідував імпресіоністам. Перед смертю він зізнався, що найбільше йому подобалися картини Модільяні.

 

 

 

 

III. Summing up

 

3.1 SUMMURIZING

Teacher : Did you enjoy the lesson? Did it help you to understand arts better?

Arts play an important part in our life. If you want to enjoy it you must know and understand it. What should we do to understand and enjoy it?

I think we should read books about arts. We should learn songs, folk dances, handicrafts. We should visit museums, art galleries, concert halls, because it is impossible to understand classical music (sonatas symphonies, operas) or masterpieces of great painters without previous preparation.

 

3.2. Home assignment

Teacher : Write an essay about the role of arts in your self – education, what works of arts have impressed you greatly.

 

3.3.MARKS

 Поблагодарить автора 0 

Поделиться

 

 

 

 

docx
До підручника
Англійська мова (10-й рік навчання, рівень стандарту) 11 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
26 березня 2018
Переглядів
1297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку