Урок англійської мови "Робота і професії. Опрацювання матеріалу теми через діалогічне мовлення"

Про матеріал

Урок, розроблений для групи дівчат ІІ курсу за професією "Швачка" в училищі. Орієнтовно відповідає рівню 10 класу за програмою Стандарт. Для вчителів загальноосвітніх шкіл можуть стати в нагоді окремі матеріали уроку (більшість з яких є авторськими), а також форми та методи роботи на уроці.

Перегляд файлу

 

Тема: «Робота і професії. Опрацювання матеріалу теми через діалогічне мовлення»

 

Мета:

1)освітня:ознайомити учнів з основними фразами та будовою діалогу за темою, навчити використовувати набуті знання в мовленні, шляхом висловлювання власних думок та ведення діалогу, як в звичному контексті так і в нестандартних умовах, ознайомити з основами ділового спілкування;

2)розвиваюча: через систему вправ створити умови для використання набутих знань з теми, розвивати вміння та навички говоріння (діалогічного мовлення) за темою, швидко та правильно реагувати на висловлювання, провести зв’язок між раніше вивченим та новим матеріалом, реалізувати міжпредметні зв’язки через дібраний лексичний матеріал теми та виконання завдань, а також за допомогою спеціальних завдань низького рівня складності реалізувати диференційний підхід, розширити світогляд учнів;

3)виховна:формувати соціокультурну компетенцію, розуміння важливості обраної професії в житті людини, звернути увагу на небезпеку можливості потрапити в сферу торгівлі людьми.

 

Тип уроку: урок формування умінь і навичок

 

Форма проведення уроку: усна робота в парах та малих групах

 

Методи уроку:  елементи бесіди, наочні: робота з опорними таблицями, завдання за відео фрагментом, практичні: виконання різноманітних вправ, випереджаюче завдання, методи критичного мислення (здогадка за картинкою, аналіз, зіставлення, синтез), методи учнецентрованого навчання, ігрові, коллаборація (співпраця зі старшими учнями, спрямована на досягнення спільного результату), QR-коди

 

Обладнання уроку: мультимедійна система, презентація «Урок», 3 різних зображення швачок в роботі, відео фрагмент мультфільму «Попелюшка» «The Work Song cinderella», відеоролик блогу учениць «Блог», оголошення, створене учнями, роздатковий матеріал (опори для відтворення діалогу, розрізані діалоги для встановлення їхнього порядку, розрізані на стрічки окремі питання для гри в хрестики-нулики, таблиці для опитування, аркуші з QR-кодами - завданнями);

Використані матеріали підручників «Англійська мова» О.Карпьюк 10 клас, Prime Time Virginia EvansJenny Dooley

 

Міжпредметні зв’язки: спеціальні дисципліни, практичне навчання, людина і світ, зв’язок з життям

 

Епіграф до уроку:    The future of the world is in my classroom today (Ivan Welton Fitzwater). Майбутнє світу в моєму класі сьогодні.

 

 

 

 

 

Хід уроку

І Організаційний етап: привітання, перевірка присутніх на уроці, підготовка учнями робочого місця.

ІІ 1)Активізація пізнавальної активності

  • Слово вчителя: Dear ladies, today on Friday  December 7th we have a quite unusual lesson because there are a lot of guests came to watch and to listen our work. So let’s show them what we can do and I hope share our good humor. We also have two special guests – the third year students – Maria and Kate. They’ll help you to learn today. So let’s greet them. (Students applaud)

And to start our lesson I want with the words which are hidden in this QR-code. Can you read them? Do it, please. (Students read the QR code – MOTTO)

  • Відбувається коротке (близько 1 хв.) обговорення вислову відомого американського вчителя сучасності - The future of the world is in my classroom today (Ivan Welton Fitzwater). Майбутнє світу в моєму класі сьогодні. Орієнтовні питання для обговорення:
  • How do you understand this saying?
  • Who is it about?
  • Do you agree that you’re the future of the world?
  • What does that mean to be a future?

Teacher: You will be adult citizens of our city, country. You will work to make our world better. You will be my hope and support when I become old and weak. So it’s very important to become good specialists, good citizens and at last good people to make our future nice and comfortable.

  • Демонстрація зображень швачок в роботі (Додаток 1). Вчитель пропонує ученицям прокоментувати їх:
  • What do you think about this picture?
  • How would you comment the picture?
  • What are the thoughts of the people in the picture?

Учні висловлюють свої думки. За пропозицією вчителя визначають про що піде мова на уроці.

  • Повідомлення теми, мети уроку. Запис у зошит

2) Актуалізація знань учнів:

  • Lead-in: Вчитель нагадує ученицям, що їх домашнім завданням було відновити знання за темою власної майбутньої професії, продумати, яке значення має професія в їх особистому житті та для інших людей, чи важлива вона і, наскільки. Наступне завдання стосується саме цієї інформації. Вчитель пояснює учням, що за командою вони мають встати з місць і протягом 1 хвилини провести опитування  та заповнити таблицю, яка є на їх столах. Питання для анкетування наступні:
  • Are you going to work or continue your education after finishing the vocational school?
  • Do you like the profession of a seamstress?
  • Would you like to work abroad in the future?

Name

Quest.1

Quest. 2

Quest. 3

Katia A.

 

 

 

Aliona G.

 

 

 

Vika Z.

 

 

 

Tania Z.

 

 

 

Mona K.

 

 

 

Dasha L.

 

 

 

Natasha M.

 

 

 

Masha Priv.

 

 

 

Oksana S.

 

 

 

Sofia T.

 

 

 

Violeta F.

 

 

 

Katia M.

 

 

 

Masha Prig.

 

 

 

 

  • Обговорення за результатами анкетування за наступними питаннями:
  • Count, how many people did you ask? Who has the biggest number?
  • How many of you are going to work after finishing the vocational school?
  • How many of you would like to work abroad in the future?

Приведення учнів до висновку, що для тих, хто хоче працювати за кордоном, є просто необхідним вміння спілкуватися англійською на певні теми стосовно професії.

So, if we want to be able to work abroad, what should we know? What knowledge do we need? Therefore let’s work hard today: remember all that we’ve already learnt and learn new things which we need.

  • З метою пригадати вивчену лексику з професії учням пропонується уважно переглянути відеоролик «The Work Song cinderella» та виконати наступні завдання:

First of all let’s remember some terms on your profession. For that reason watch the video and complete the following tasks:

a) Назвати якомога більше термінів з професії швачки на зразок мозкового штурму. Brainstorm the words of your profession which were in the video

Орієнтовний перелік термінів:


dress

bodice

skirt

bottom

sleeve

bow

ribbon

belt

tape measure

scissors

a piece of chalk

threads

needle

cloth

chalk out/trace

basting

sew on

pin up

do stitches

measure out

make a pattern

cut out

frill

thimble


 

  • b) Наступне завдання за відеороликом: скласти словосполучення чи речення з названих слів, або просто дати відповідь на питання, що тваринки робили у відео. По одній фразі від кожної учениці.

Make up word expressions or sentences using these words. You can just answer the question: what did mice and birds do in the video?

Орієнтовні фрази:

1. They sang a song

2. One mouse first studied the model sketch.

3. At first they prepared such necessary equipment as scissors, threads, needles, chalk

4. The birds dissolved the frill on the old dress

5. A Bird and a mouse measured the length of the dress

6. Mice made a pattern

7. Mice marked the pattern on the cloth

8. A mouse and a bird measured the dimensions of the parts

9. Two mice cut out the necessary details

10. The mice gathered the material into a frill

11. A Bird and a mouse pinned the outer part of the skirt to the dress

12. Mice basted the details

13. Birds measured the throat circumference

14. The mouse measured the necessary length of lace

15. A mouse and a bird sewn lace trim to the neck

16. The mouse has inserted a thread in a needle

17. Birds attached a decorative ribbon

18. Birds tied bows

  • c) Оскільки кожна швачка має вміти описати модель одягу, наступне завдання зробити це англійською стосовно сукні з мультику. По одній фразі від кожної учениці.

Describe a model of the dress which was in the video

Орієнтовні фрази:

1. This is a long ball dress

2. The dress is cut at the waist line

3. There is a belt on the waist

4. The dress has a tightly fitted bodice in the form of a corset

5. The dress has no sleeves

6. The model's skirt is bell-shaped / the model has a skirt in the shape of bell

7. The dress is decorated with a light scarf on the shoulders

8. Model is probably made of silk / It is a silk dress

9. White and pink cloth combined in the dress

10. The skirt on the bottom is complemented by a wide frill of a different color

11. Light pink ribbon trim is used on the skirt, waist and bodice

12. Three pink bows complete the romantic image of the model

  • Розподілення учнів на малі групи (по 3особи ) за алфавітом «А,В,С,D» для обговорення переваг майбутньої професії та власного ставлення до неї. Обговорення (протягом 1-1,5 хвилин) за наступними питаннями:

In your groups discuss your profession on following questions

  • Why do you like your profession?
  • Do you think it’s important? Why?

(Think about importance for you

For other people

For your country)

  • What are your plans about your future work?
  • Розподілення учнів на 2 команди за рахунком «1,2» для виконання гри в хрестики-нулики. Всі номера 1 – хрестики, 2 – нулики. Команди стають біля дошки, де намальовано поле гри, та отримують на стрічках – аркушах завдання для суперників. За правильну відповідь команда може поставити свій знак на полі. Починає команда, в якої 5 завдань. Переможець визначається за стандартними правилами.

Завдання гри (всі разом), відповіді не зачитуються, а використовуються для перевірки:

Play the game Х-О answering questions of each other

1) very important for doing something – essential

2) the achievement of passing exams for a particular job – a qualification

3) to give something that is necessary (for studying for example) – to provide

4) when you did the same work earlier and now know a lot about it – experience

5) a short text which tells you some important information, usually used to announce an event or to seek for something or someone required – an advertisement

6) when you work all day long – full-time job

7) a kind of job where you get good money – well-paid job

8) to get money for some work – to earn

9) someone who pays others to work for him – an employer

ІІІ Основна частина – ознайомлення з новим матеріалом

a) Читання оголошення про прийом на роботу, виділення ключових моментів, важливих для того, хто шукає роботу.

Read the advertisement

Wanted: Part-time waiter/waitress for busy English restaurant. £7 per hour. Mon-Fri evenings. Must be hardworking and reliable. Experience preferred but not necessary.

Miss Smith, 225 Rington Plaza, Cloverdale.

Tel. (0253)743984

b) Робота в парах. Учні отримують розрізані на фрази діалоги, що стосуються працевлаштування та обговорення оголошень 3 типів:

Put the phrases of a dialogue in order

1. Телефонний дзвінок роботодавцю / Phone call

A: Hello, Miss Smith? My name’s Jill. I'm calling about the advertisement

B: Hello Jill. How can I help you?

A: Do you still need a waitress on a part-time job? I’d like to apply this position in your Restaurant

B: Yes. Do you have some experience in this work?

A: Well, I’m a second year student of the vocational school and learn the profession of a cook. We’ve already had the two-month practical training course at the local cafes.

B: That’s great! Can you come any working day for the interview?

A: Thanks, I’ll come tomorrow.

B: See you later

2. Розмова з другом / Discussing a job with a friend

A: Hi, Whitney! Have you seen the advert on Instagram? A new service station is looking for car-cleaners!

B: Only car-cleaners?

A: Err, no. they also need mechanics and fitters.

B: Oh, sounds good! Is it a full-time job?

A: Not only, a part-time too. They also pay good money. What do you think?

B: Do they require any experience?

A: That’s not essential. I think we can try. It’s a nice point

B: Sure! We’re hardworking and energetic. Besides we had a nice practical training course at the vocational school. Let’s apply

3. Співбесіда з роботодавцем / Job interview

A: Hello. I’m Simon Jones

B: Nice to meet you, Simon. Take a seat and tell me something about yourself

A: Well, I’m 18, I’m a student, and I’m looking for a part-time job to help pay for university

B: I see. Why do you think you’ll be a good shop-assistant?

A: Well, I think I’m hardworking and honest. I also think I’m Friendly and would get along well with the customers.

B: Do you have any experience in this type of work?

A: Yes. I worked in a surf shop last summer. Here’s a letter of recommendation.

B: Oh, that’s great! If we offer you the job, when can you start?

A: I can start immediately.

B: OK, Simon. I think that’s all. I’ll be in touch

A: Thank you very much for your time.

c) Check your answer, read the dialogue

Учні складають діалоги, перевіряють правильність виконання звіряючи зі зразком на презентації, зачитують в парах, визначають до якого типу з трьох вони відносяться

ІV Закріплення  / Practice

a) Fashion salon presentation

Спеціальні гості уроку – дівчата 3 курсу презентують свій «Модний дім», розповідаючи про свою роботу у відео ролику-блозі та запрошують молодших учениць на роботу.

Виступ учениць та демонстрація відео ролику «Блог»

b) Advertisement

Демонстрація оголошення, створеного ученицями, читання вголос

c) Find out your task

http://qrcoder.ru/code/?Fill+the+gaps+in+the+friend%27s+conversation%0D%0A%C7%E0%EF%EE%E2%ED%B3%F2%FC+%EF%F0%EE%EF%F3%F1%EA%E8+%28%EF%E8%F1%FC%EC%EE%E2%EE%29+%E2+%E4%B3%E0%EB%EE%E7%B3+%E7+%E4%F0%F3%E3%EE%EC&4&0
D:\Users\Elena\Downloads\frame(2).png
D:\Users\Elena\Downloads\frame(1).png
D:\Users\Elena\Downloads\frame.png
Вчитель роздає кожній учениці картку з QR-кодом, пояснюючи, що в них зашифроване завдання, яке необхідно виконати індивідуально

На допомогу учням на партах є друковані опори з необхідними діалогами

1. Phone call

- Hello, ___________? My name’s _________. I'm calling about the advertisement

- Hello ______. How can I help you?

- Do you still need a ___________ on a part-time job? I’d like to apply this position in your ________________

- Yes. Do you have some experience in this work?

- Well, I’m a _________ year student of the vocational school and learn the profession of a ___________. We’ve already had a __________ practical training course at the ____________.

- That’s great! Can you come any working day for the interview?

- Sure, I’ll come tomorrow.

- OK. See you tomorrow.

2. Friend’s conversation

- Hi, ___________! Have you seen the advert in Instagram? A new __________ is looking for ___________!

- Only ___________?

- Err, no. they also need _________ and __________.

- Oh, sounds good! Is it a full-time job?

- Not only, a part-time too. They also pay good money. What do you think?

- Do they require any experience?

- That’s not essential. I think we can try. It’s a nice point

- Sure! We’re _______ and  _________. Besides we had a nice practical training course at the vocational school. Let’s apply

3. Job interview

A: Hello. I’m ____________

B: Nice to meet you, ____________. Take a seat and tell me something about yourself

A: Well, I’m ____, I’m a student, and I’m looking for a part-time job to help pay for university

B: I see. Why do you think you’ll be a good _______________?

A: Well, I think I’m _____________. I also think I’m ________ and would get along well with the customers.

B: Do you have any experience in this type of work?

A: Yes. I worked in a ____________ (last summer). Here’s a letter of recommendation.

B: Oh, that’s great! If we offer you the job, when can you start?

A: I can start immediately.

B: OK, __________. I think that’s all. I’ll be in touch

A: Thank you very much for your time.

 

d) Do the task. Speak on the topic

Завдання індивідуальні диференційовані відповідно до можливостей учнів:

- відтворити телефонну розмову з роботодавцем (зателефонувати за вказаним в оголошенні телефоном)

- відтворити розмову друзів про оголошення (в парі з тим, в кого таке ж завдання)

- відтворити інтерв’ю з роботодавцем (безпосередньо з дівчатами 3 курсу)

- доповнити будь-який з друкованих діалогів

е) Human Trafficking

Read the ads and say whether they are appropriate or those we can trust?

Explain your answer.

Вчитель, після короткої бесіди про небезпеки працевлаштування на роботу за кордоном, а саме, торгівлю людьми, пропонує ученицям спробувати визначити безпечність представлених оголошень, звертаючи увагу на певні особливості (Додаток 2)

f) Скласти листа-заяви про прийом на роботу. Application letter

Завдання для командної роботи. Учениці за розрахунком на 1, 2  розділяються на 2 команди. Кожна з команд отримує однаковий набір розрізаного листа-заяви про прийом на роботу. Хто швидше правильно впорається із завданням

Application letter

Dear Madam,

I’m writing to apply the position of a part-time seamstress in your Fashion House which you advertised in Instagram.

I’m a second year student of the Melitopol higher vocational school, learning this profession, and I am planning to start my own business when I graduate. I think that this job would be a valuable experience for me.

I’ve already had the two-month practical training course at the garment factory this autumn. I consider myself to be hardworking and reliable. I’m also friendly with customers.

Please find enclosed a copy of my CV. I am available for an interview whenever you want. I look forward to hearing from you.

Yours sincerely,

Marina Shevchuk

V Рефлексія

Визначити свої враження, відчуття щодо засвоєння матеріалу уроку та поставити оцінку своїй роботі в наданій табличці

What I’ve learned on this lesson

 

 

 

1. I remember and can use words on the topic

 

 

 

2. I can read the advertisements

 

 

 

3. I can discuss the advert with my friend

 

 

 

4. I can speak with the employer on the phone

 

 

 

5. I can get a job interview

 

 

 

6. I know how to avoid Human Trafficking

 

 

 

    My lesson assessment is

 

 

 

    My assessment for me is (1-12)

 

 

 

 

VІ Оцінювання

Вчитель запитує самооцінку учениці і, за необхідності, її коригує або погоджується з нею. Надає аргументацію

VІІ Домашнє завдання (диференційоване)

Для тих, хто доповнював діалоги на папері, закінчити роботу і, за можливості, вивчити один з діалогів.

D:\Users\Elena\Downloads\frame(3).pngДля всіх інших: створити власний діалог за наданими опорами за реальним оголошенням

На завершення вчитель пропонує ученицям прочитати зашифроване послання

 

C:\Users\Elena\Desktop\откр урок\картинки\Шитье-с-детьми.jpg
Додаток 1

C:\Users\Elena\Desktop\откр урок\картинки\55286512.cndi2bwv8u.W665.jpg

 

C:\Users\Elena\Desktop\откр урок\картинки\shiet-800-696x464.jpg

 

 

Додаток 2

  1. Job: Seamstress

Salary: 3000 €

Accommodation: 5-star hotel

Conditions: Free 3 meals per day, private room

Transfer: Moving and processing of all documents are paid by the company

You have been trafficked

  1. Job: Builder

Salary: 2500 €

Accommodation: At the hotel

Conditions: Free lunch, tools and uniform are provided by the company

Transfer: Moving and receiving documents are paid by the company

You have been trafficked

  1. Job: Nurse in the nursing home

Salary: 5000 €

Accommodation: At the nursing home

Conditions: Free 4 meals a day

Transfer: We do not pay for your moving and receiving documents

You have been trafficked

  1. Job: Loader

Salary: 2500 €

Accommodation: Hostel

Conditions: We give a uniform, free 3 meals a day

Transfer: We do not pay for your moving or receiving documents

You have NOT been trafficked

  1. Job: Picking vegetables on the fields

Salary: 1500 €

Accommodation: Hostel

Conditions: Free lunch and a uniform are provided by the company

Transfer: Half of the transfer and receipt of documents are paid by the company

You have been trafficked

  1. Job: Waiter

Salary: 2000 €

Accommodation: 2 Star Hotel

Conditions: Free 2 meals a day

Transfer: Moving and documents are not provided by the company

You have NOT been trafficked

 

 

docx
Додано
9 червня 2020
Переглядів
3329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку