Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 89
Криворізької міської ради Дніпропетровської області
вул. Мальовнича, 1-А. м. Кривий Ріг, 50054, тел../факс (056)442-05-73
e-mail:school89.ua. код ЄДРПОУ 20229976
Урок природознавства
4 – В клас
Тема: Особливості природи материків Землі.
Чим Антарктида відрізняється від інших материків
Підготувала
вчитель початкових класів
Прохода Ольга Геннадіївна
Природознавство 4 клас
Тема .Особливості природи материків Землі.
Чим Антарктида відрізняється від інших материків .
Мета :формувати компетентності
Ключові:
Предметні: ознайомити учнів з особливостями природи Антарктиди; розвивати просторову уяву, вміння працювати з картою півкуль і контурною картою, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання: фізична карта півкуль, контурна карта, атласи, глобус, зошити, таблиці для роботи в групах, листки оцінювання, підручник «Природознавство» 4 класТ.Г.Гільберт, Т.В.Сак.
Тип уроку: комбінований, робота в малих групах
Форма уроку: урок-подорож.
І.Мотиваційний етап
1. Емоційна готовність до уроку
-Ось дзвінок сигнал нам дав. Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаємо, урок скоріше починаємо.
-Діти, я бажаю усім доброго настрою, творчої праці, взаємопорозуміння, приємного спілкування.
Девіз уроку: «Світ, що нас оточує - це світ природи, тож давайте його пізнавати»
2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Вправа «Займи позицію»
- На якому материку хотів би побувати?
Напишіть на стікері своє ім’я і прикріпіть на карту півкуль
Вправа « Збери валізу»
- Для подорожі необхідно зібрати валізу.
- На який із материків нам потрібно взяти такі речі і чому?
( парасольку, валянки, літак, пляшку з водою, панаму, долар)
Назви речей |
Назва материка |
Ми знаємо |
парасолька |
Південна Америка |
найвологіший материк |
валянки |
Антарктида |
найхолодніший материк |
літак |
Євразія |
найбільший материк |
пляшка з водою |
Австралія |
найсухіший материк |
панаму |
Африка |
найжаркіший материк |
долар |
Північна Америка |
нам грошова одиниця США є долар |
3. Об’єднання учнів в групи
- Щоб вирушити в подорож, необхідно об’єднатися в команди.
Повторення правил роботи в групі:
ІІ. Етап цілевизначення і планування
- Сьогодні ми вирушаємо у подорож до останнього незвіданого материка. Подорож зможе дати відповіді на загадки, які ставить цей материк, і доторкнутися до таємниць, які він оберігає. Але дійти ми до нього не зможемо, нам потрібен буде корабель або літак Напрямок нашого руху: крайній південь Землі. Під час уроку навколо нас будуть кружляти вітри та заметілі. А робити їх ми будемо самі. За кожну правильну відповідь у бортовому журналі ви будете малювати сніжинку. Кількість сніжинок в кінці уроку і покаже рівень ваших знань та активності на уроці.
Тема нашого уроку: Особливості природи материків Землі. Чим Антарктид відрізняється від інших материків
В кінці уроку ви повинні:
Знати: Особливості розташування і природи материка.
Вміти: Знаходити материк на глобусі і карті, працювати з підручником
Виконувати: позначення на контурній карті.
- Що ви знаєте про Антарктиду?
- Про що хотіли би дізнатися?
- Як би ви назвали цей материк?
Антарктида...Величезна крижина, «королева холоду», «безлюдний континент», «край Землі», «холодна лабораторія»
ІІІ. Етап опрацювання матеріалу
Зупинка 1. Розташування материка
Практична робота з картою материків та океанів, бесіда з елементами розповіді
- Розгляньте карту півкуль. Знайдіть на ній материк Антарктида. Антарктида - шостий материк Землі. Це невеликий материк, за площею приблизно вдвічі більший від Австралії.
- У яких півкулях розташований материк Антарктида? (Антарктида розташована у Південній півкулі Землі.)
- Антарктида — материк, що розташований довкола Південного полюса Землі.
- Які материки є близькими сусідами з Антарктидою, а які — дальніми? (Найближче - материк Південна Америка.)
Від інших материків Антарктида відокремлена величезними океанічними просторами. (Показати на карті.)
- Які океани омивають материк? (Тихий, Індійський, Атлантичний).
- Океани утворюють ряд морів, що неглибоко вдаються в суходіл. Прибережні океанічні води та прилеглі острови разом з Антарктидою об’єднуються під спільною назвою Антарктика. У перекладі з грецької мови «анти» означає «проти», тобто та, що лежить проти північної полярної області земної кулі – Арктики.
Підпишіть в контурній карті назву материка та назви океанів, що його омивають. Деякі вчені виділяють навколо Антарктиди ще п’ятий океан – Південний.
Антарктида — незвичайний за своїм розташуванням материк. Її називають «материком на краю світу». Вона майже цілком розташована за Південним полярним колом у полярних широтах. Майже в центрі материка розміщений Південний полюс, тому всі береги Антарктиди «дивляться» на північ.
Зупинка 2. Кліматичні умови материка.
Розповідь вчителя
Антарктида - це велетенська льодова пустеля. Материк майже повністю вкритий товщею льоду, від якого відокремлюються айсберги — крижані гори. У межах Південного океану за підрахунками дослідників налічується близько 200 тис. айсбергів. Тут можна побачити тільки один схід та один захід Сонця на рік. Тільки на цьому материку розрізняють протягом року не пори року, а полярну ніч та полярний день, які тривають по півроку.
Тут зареєстровані найнижчі температури повітря на Землі. Від – 12до – 89 градусів. Вся поверхня Антарктиди покрита потужним шаром льоду 2000 – 4000 м. Лід такий товстий, що коли б ви захотіли пройти таку саму відстань пішки, то на це знадобилося б не менше 2 годин. Для континента характерні потужні вітри ураганної сили до 90 м/с
Людина знає вже багато про природу материка, але безліч таємниць ще не розкрито.
-Чим особливі погодні умови материка?
Зупинка 3. Форми земної поверхні материка Антарктида.
Розповідь з елементами бесіди
- Розгляньте фізичну карту материка Антарктида. Які форми земної поверхні тут переважають? Чи можемо ми одразу відповісти на це питання? Чому? (Земля схована під товщею льоду, тому однозначно сказати не можна одразу)
Поверхня материка вкрита потужним льодовиковим покривом. Він нагадує купол, трохи піднятий у центрі. Середня товщина льодового покриву до 2 км, у центральній підвищеній частині вона перевищує 4 км. Із-за потужного льодового покриву Антарктида є найвищим материком Землі.
Під льодовиковим покривом розташовані гори й рівнини. Через материк тягнуться високі Трансантарктичні гори. Найвища вершина гір — гора Вінсон її висота сягає понад 5 км.
В Антарктиді продовжується гороутворення, про що свідчить наявність діючого вулкану Еребус.
Поблизу узбережжя зустрічаються антарктичні оазиси — це невеликі ділянки суходолу, вільні від льоду. Вони нагадують кам’янисті пустелі, серед яких іноді розташовані невеликі озера.
Фізкульхвилинка «Людина за бортом!»
Зупинка 4. Водойми та корисні копалини Антарктиди.
- Поміркуйте! Чи є водойми на материку?
- Чи є постійні річки на материку Антарктида? (Антарктида — єдиний на Землі материк, на якому немає постійних річок.)
- Як утворюються річки на материку? (Влітку, коли тануть сніг і лід, до океану течуть потоки талої води. Так виникають антарктичні річки. Деякі з них потрапляють в льодові тріщини і прокладають собі шлях під кригою.)
- Доки існують антарктичні річки? (Існують антарктичні річки протягом 1-2 місяців до настання осінніх морозів, коли танення снігів припиняється.)
Річка Онікс – найбільша з таких річок. Тече лише влітку до оз. Ванда.
- Чи є озера на материку Антарктида? Які вони — солоні чи прісні? (В оазисах і на узбережжях Антарктиди є невеликі прісні і солоні озера.)
- Яка вода в озерах влітку — холодна чи тепла? (Влітку, коли води звільняться від криги, сонячні промені прогрівають воду деяких з них до температури +10°С.)
- На карті Антарктиди не позначено родовища корисних копалин, але це не означає, що їх там немає. В Антарктиді виявлено поклади корисних копалин: руд металів (заліза, нікелю, міді), палива (кам’яного вугілля, нафти), алмазів. 8/10 усіх запасів прісної води планети зосереджені у льодовиках Антарктиди.
- Видобуток корисних копалин у суворих погодних умовах материка пов'язаний з великими труднощами і поки не ведеться.
- Поміркуйте! Чи можливий видобуток цих корисних копалин у суворих умовах Антарктиди?
- Якщо весь лід розтопити, рівень Світового океану підніметься на 50–60 м.
Відомо, що прісна вода — безцінний дар природи, але, на жаль, запаси її досить мізерні. Та відомо, що льодовики Антарктиди містять величезну кількість (близько 80 %) «законсервованої» найчистішої прісної води нашої планети. Прісна вода знаходиться в айсбергах, а один айсберг середніх розмірів містить стільки ж прісної води, скільки її за рік приносить невелика річка. Айсберги Антарктиди щороку виносять в океан понад половину тієї води, що використовується за цей період усім людством.
Задача: Надводна частина айсберга має об’єм 900 куб.м, а підводна – в 4 рази більша. Обчислити об’єм підводної частини айсбергу.(3600 куб.м)
Зупинка 5 . Населення материка.
Розповідь з елементами бесіди
- Які країни розташовані на материку Антарктида?
- На політичній карті світу не позначено жодної країни на Антарктиді, тому що материк не належить жодній державі. Шостий материк Землі — це материк науки, миру та міжнародного співробітництва. В Антарктиді немає постійного населення. На приблизно 40 наукових станціях працюють вчені з різних країн світу. Біля станцій виникли постійні населенні пункти — наукові містечка. Через суворі природні умови дослідники працюють зазвичай не більше року, змінюючи один одного. З 1996 р. в Антарктиді працюють українські вчені на науковій станції «Академік Вернадський».
Антарктида — материк, який не має кордонів. Він належить усьому людству. Будь-яка діяльність, господарська чи військова, окрім наукової, тут заборонена. Нині відвідують Антарктиду туристи.
-Яка причина відсутності постійних населених пунктів?
Зупинка 6 Екологічні проблеми Антарктики.
Технологія «Фішбоун»
Проблема: природа Антарктиди потребує допомоги.
Факти:зменшення кількості живих організмів, танення айсбергів, гибель морських тварин, нафтові плями на поверхні води.
Причини: безконтрольна діяльність людини, глобальне потепління, зменшення кількості риб, аварії суден біля берегів.
Висновки: Антарктида – всесвітній природний заповідник
ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап
1. Робота за підручником (с. 96–98) по групах:
Птахи –
Мешканці океану –
Тварини -
2. Гра «Так чи ні?» (запис в зошиті: так +, ні -0)
Перевірка. Визначити середню кількість правильних відповідей ( кількість правильних відповідей поділити на кількість учнів в групі)
3. Технологія «Самооцінка»
Лист самооцінки роботи в групі
Прізвище ________________________________
Оцініть себе за кожним напрямком від 0 до 2 балів
1 |
Ти брав активну участь у роботі групи |
|
2 |
Ти вносив вдалі пропозиції, які враховувала група |
|
3 |
Ти надавав підтримку іншим членам групи, заохочував їх до роботи |
|
4 |
Ти висунув цілком нову ідею, що сподобалась іншим |
|
5 |
Ти вдало узагальнював думки інших і просував роботу групи вперед |
|
6 |
Ти доповідав класу про результати групової роботи |
|
|
Всього балів: |
|
Зупинка 7.«Повернення додому»
Закінчення подорожі. Перевірка бортових журналів. Оцінювання
- Ось і пролунав дзвінок. Закінчився наш урок.
За роботу - по заслузі. Щиро дякую вам, друзі
Домашнє завдання
Підручник (с. 94–99) - відповісти на запитання
Додатково – підготувати інформацію про рослинний та тваринний світ материка.