Тема. «Природа материків і океанів»
Мета. Закріпити і розширити знання учнів про Землю, природу материків та океанів. Учити аналізувати, зіставляти, порівнювати, узагальнювати. Розвивати мислення і пізнавальну активність, уміння користуватися картами, атласами, додатковими джерелами інформації. Виховувати бережливе ставлення до природи, до дому у якому ми живемо «Земля» та стійкий інтерес до пізнання навколишнього світу.
Обладнання: карта півкуль, глобус, атласи, презентація «Земля - наш дім», мультимедійний комплект, картки для індивідуальної та групової роботи, віяльце «Світлофор», малюнки материків.
Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу.
Форма проведення: урок-віртуальна подорож.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня школярики!
Відпочивать нам ніколи.
Дружно на уроці природознавства попрацюємо.
ІІ. Аутотренінг
школярик
люблю спілкуватися
Я люблю мислити
люблю творити
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Учитель. – Щоб дізнатися тему уроку виконайте вправу «Дешифрувальник».
Слайд
- Так, ми закріпимо знання про материки та океани планети Земля.
- Викресліть букви які повторюються і прочитайте у формі чого буде урок.
ЯЯВІРЯЯТУЯЯАЛЬЯЯНАЯЯПОДОЯЯРОЖЯ
(Віртуальна подорож)
- У віртуальну подорож візьміть із собою посмішку, творчість, знання, старанність.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Зупинка «Історична»
Учитель. – На якій планеті ми живемо?
- Що цікавого ви знаєте про утворення Землі?
Стратегія «Розповідайко»
Учень 1. – Точний вік Землі, день її народження невідомі. Одні вчені вважають, що Земля – це уламок Сонця, який застиг у космічному холоді і став твердим. Інші вважають, що Земля утворилася із космічного пилу.
Учень 2. – Поки наша Земля охолоджувалася, формувалася пройшло багато – багато років. Всередині вона і досі гаряча – там усе кипить.
Учень 3. – Вчені підрахували, що чотири мільярди років тому Земля вкрилася корою, а вже потім з’явилися вода і суша. Це була перша архейська ера, що в перекладі із грецької мови «найдавніша»
Зупинка «Блакитна планета»
Слайд 2
Учитель. – Чому нашу плпнету називають «блакитною»? (Атмосфера Землі розсіює блакитні промені і створює ілюзію «блакитної» планети)
- Чому ще нашу планету називають так? Розгляньте глобус. Який колір переважає? (Водні простори)
- Чого більше – води чи суші? (Води)
Стратегія «Формула»
Учитель. – Більше у 10 раз води на Землі. Складіть формулу. (Діти записують на дошці: вода = суша * 10)
Презентація відео «Голуба планета» 3 частина
Стратегія «Уявляю» - робота в парах по картках
Учитель. – Уявіть, на планеті Земля раптом зникли водні простори. Залишилася суцільна суш. Обговоріть це питання в парах і продовжте речення.
Стратегія «Сенкан»
Учитель. – Скільки океанів входить до складу Світового океану?
- Складемо короткий вірш.
Океан
Великий, сильний
Живить, дає, бурлить
Життя без нього неможливе.
Могутність.
Фізкультхвилинка під музичний супровід «Рух води»
V. Усвідомлення отриманих знань
Зупинка «Цікава математика»
Учитель. – Розв’яжіть завдання цікавої математики, а відповідь дайте поширену.
Слайд 3
(Розповідь учнів цікавинок про Тихий океан)
Слайд4
(Учні розповідають цікавинки про материк Євразія)
Слайд 5
Учитель. – Що означає ця формула? (Материк Євразія складається із двох частин світу і Я живу в одній із них)
Стратегія «Світлофор»
Учитель. – Прослухайте твердження. Які з них правильні (істинні), а які – неправильні (хибні)? Просигналізуй «Так» - зеленим, «Ні» - червоним кольором.
1) У Світовому океані проживає більше тварин, ніж на суходолі. Так/Ні
2) Рослин і тварин на суходолі й океані порівну. Так/Ні
3) На великий глибинах океану росте багато водоростей. Так/Ні
4) До активно плаваючих організмів належать насамперед риби, Так/Ні
кити й дельфіни.
5) Із зростанням солоності води зростає кількість у ній організмів. Так/Ні
6) До морських ссавців належать дельфіни, тюлені, моржі, котики. Так/Ні
7) Тихий океан – найбільший і найглибший на Землі. Так/Ні
8) З водоростей виготовляють ліки, паливо, добрива. Так/Ні
Зупинка «Візитка материка Африка»
Слайд 6
Учитель. – Вкажіть, чим відрізняється материк Африка від інших материків?
Слайд 7
Зупинка «Порівняйка»
Стратегія «Діаграма Венна»
Учитель. – Порівняємо два материки Південну Америку та Австралію.
Слайд 8
Учитель. – Порівняємо материк Південну Америку із материком Антарктида.
Слайд 9
VІ. Узагальнення та систематизація знань
Зупинка «Всезнайки»
Слайд 10
Учитель. – Дайте відповіді на запитання.
Стратегія «Бліц-турнір»
Стратегія «Сам»
Учитель. – Самостійно заповніть таблицю.
Зупинка «Тестова»
Стратегія «Горішок знань» (робота в групах)
Слайд 11
Учитель. – Попрацюймо в групах, хто виконає завдання, піднімає горішок знань.
Фізкультхвилинка
(Під музичний супровід)
Зупинка «Творча»
1) Екофірма «Зелений клас»
Слайд 12
Учитель. – «Екофірма» просить:
- Зібрати велику кількість рослин у класі, учитися ділитися паростками, доглядати за рослинами.
2) Операція «Розквітай, Новосілко, садами»
Учитель. – Посадіть удома садочок, деревце чи кущик.
Слайд 13
3) Гра «Я – планета Земля»
Слайд 14
Учитель. – Яким я є, яким я повинен стати, щоб Земля була вдячною мені за моє існування?
Стратегія «Екологічні долоньки»
Учитель. – Притуліть до глобуса свої долоньки і все життя оберігайте свою планету – вона у наших руках.
Стратегія «Комплімент»
Учитель. – Зробіть комплімент планеті Земля, бо із вісьми планет лише на Землі є всі умови для життя.
Слайд 16
VІІ. Підбиття підсумків
Учитель. – Закінчується наша віртуальна подорож. Усі гарно працювали. Вдома, ви розмалювали материк, на який мріяли потрапити. Прикріпіть його на нашу планету Земля.
- Погляньте, яка Земля гарна, мов веселка.
- Хай завжди вона радіє,
Не сумує, не хворіє!
ТЕМА. Повторення вивченого про прикметник. Материки і частини світу
на географічних картах.
МЕТА. Навчальна: закріпити знання учнів про загальне значення і граматичні ознаки прикметника; формувати вміння розпізнавати прикметники серед інших частин мови; ознайомити учнів з поняттям «материки», з їхнім розміщенням на географічних картах.
Розвивальна: розвивати мислення, уважність учнів, пам'ять, вміння аналізувати; прагнення примножувати багатства Землі.
Виховна: виховувати старанність, самостійність, відповідальність за виконану роботу, взаємодопомогу під час роботи в групах; любов до рідної землі.
ВИД УРОКУ. Інтегрований урок-подорож з української мови і природознавства.
ФОРМИ І МЕТОДИ. «Асоціативний кущ», «Сенкан», «Дешифрувальник», «Мікрофон», робота в групах, Метод Прес, «Світлофор».
ОБЛАДНАННЯ. Презентація, підручник «Українська мова» 4 клас, магічний квадрат, конверти з частинами мови, сигнальні картки.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
— Яким ви хочете бачити наш урок? (Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим, пошуковим, загадковим,проблемним)
— А ви на уроці якими повинні бути? ( Дисциплінованими, уважними , активними, зібраними, наполегливими)
— Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо, цікавий, творчий продуктивний урок. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості. А працювати ми будемо під девізом:
Діяти активно!
Думати оперативно!
Сперечатись доказово
Для всіх обовязково!
II. Повідомлення теми, мети уроку.
Вчитель. На уроці ми повторимо вивчене про прикметник. А ще, я відкрию вам секрет.
Сьогодні на нас чекає втіха: Слайд 1
Навколо Землі ми зможемо об'їхать.
І зробимо це не за довгі роки,
А за 45 хвилин уроку.
― Сьогодні до нас на урок завітав хлопчик на ім’я Прикметник. У нього є мрія здійснити навколосвітню подорож.
Але не все так просто, для того, щоб наш герой зміг перелетіти з одного материка на інший, йому знадобиться наша допомога. Для цього ми повинні виконати завдання.
III. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Діти, на якому материку знаходиться наша країна? (Євразія) ― Опишіть його одним реченням.
― З нього розпочне свою кругосвітню подорож хлопчик Прикметник. Слайд 2
1. Складання «Асоціативного куща» на тему «Прикметник».
Вчитель. Я пропоную пригадати все що ви знаєте про прикметник.
Слайд 3
Висновок: Отже, давайте узагальнимо все, що ви пригадали про прикметник.(один учень за схемою асоціативного куща узагальнює сказане). Молодці.
― Ми продовжуємо нашу подорож. Наступна наша зупинка материк під назвою
( Африка).
― Опишіть його одним реченням. Слайд 4
2.Каліграфічна хвилинка.
Ма те ер ик материк
– Складіть речення із словом материк. ( Усно)
3. Робота з підручником.
Вправа 153.
Вчитель.1. Прочитайте два описи й порівняйте їх.
2. Який із описів є виразнішим?
3. Завдяки чому?
Висновок. Прикметник допомагає нам яскравіше описати предмети, явища природи.
4. Сенкан.
Вчитель. А зараз ми спробуємо скласти сенкан. Хто з вас пам’ятає, що це таке? (Сенкан- це віршик, який складається з п’яти рядків.)
Вчитель. Дуже добре, ви гарно справилися з завданнями. Тепер ми можемо з нашим другом Прикметником вирушити на інший материк. Діти, як ви думаєте, яка його назва?( Північна Америка) Слайд 6
Правильно, молодці!
― Опишіть його одним реченням.
5. Робота в парах. Вправа «Дешифрувальник».
Вчитель. Попрацюймо в парах. У магічних квадратах зашифровані слова. Знайдіть їх і запишіть у зошит.
А |
н |
т |
а |
р |
к |
Є |
в |
р |
а |
з |
т |
А |
А |
й |
ю |
і |
и |
в |
ф |
ч |
ж |
я |
д |
с |
р |
и |
к |
а |
а |
т |
р |
а |
л |
і |
я |
(Антарктида, Австралія, Євразія, Африка) Слайд 7
Вчитель.Ну що ж, ми продовжуємо нашу подорож. Наступна наша зупинка… як ви думаєте яка? Правильно ( Південна Америка ). Слайд 8
― Опишіть материк одним реченням.
ІV. Робота над темою уроку.
1.Робота з підручником.
Вправа 151. ( усно)
1. Прочитайте і відгадайте загадки.
2.Які слова в загадках допомогли їх відгадати? До якої частини мови належать ці слова?
Фізкультхвилинка. Слайд 9
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Вчитель. Молодці. А наша подорож продовжується. І ми уже на материці, який називається… ( Антарктида ) Слайд 10
― Опишіть його одним реченням.
V. Закріплення вивченого.
1.Робота в групах.
Вчитель. А зараз ми будемо працювати в групах. Обєднайтеся у групи для подальшої роботи на уроці.
— Згадайте правила спілкування в групах.
Правила спілкування у групах. Слайд 11
— Працювати дружно.
— Відповідати чітко.
— Не перебивати.
— Поважати думку кожного.
— Виконувати завдання вчасно.
Вчитель. У конвертах у вас слова різних частин мови і назва материка. Ваше завдання відібрати прикметники, які описують материк.
2.Метод Прес.
Працюйте за планом:
Вчитель. Ну от, ми подолали довгий шлях і добрались до такого цікавого материка, як… ( Австралія ) Слайд 13
― Опишіть його одним реченням.
VІ. Підсумки уроку.
1.Вправа-гра «Світлофор».
Кожен учень має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного.
Учитель. Отже, добігла кінця наша віртуальна навколосвітня подорож материками нашої планети. Нашому другові Прикметнику дуже сподобалось, він багато дізнався нового, а вам сподобалось? А зараз давайте підсумуємо нашу роботу в подорожі. Слайд 14
2. Вправа «Мікрофон».
VІІ. Домашнє завдання.
с. 81, вправа 154(3).
І-ша група: 1.Знайди в тексті опис синички.
ІІ-га група: 2.За допомогою яких прикметників зображено пташку?
ІІІ-я група: 3.Спиши опис, прикметники підкресли.