Урок « Античність – колиска європейської цивілізації».

Про матеріал
Узагальнюючий урок, робота в групах, з елементами інтеграції, використання асоціативногно куща, робота з мультимедійною дошкою та проектором.
Перегляд файлу

Тема. « Античність – колиска європейської цивілізації».

Мета: закріпити вивчену тему; навчати працювати в групі, створювати проекти; розвивати вміння компаративістики, творчі здібності; виховувати інтерес та повагу до історичного минулого.

Тип уроку: узагальнюючий, робота в групах, з елементами інтеграції.

Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, портрети відомих поетів античності.

                                 Епіграф. Багато величного є на землі, але немає

                                                  нічого більш величного, ніж людина.

                                                                                            Софокл.

 

                           Хід уроку.

І .Організаційний момент.

     ІІ. Мотивація навчальної діяльності.                                                                                                                     

(Звучить мелодія грецького народного танцю «Сіртакі»).

(Звуки грому. Входить учень в образі Зевса).

Зевс. Я всемогутній і непереможний Зевс.

           Я маю силу блискавки і грому.

           Скажіть, хто має хоч маленький сенс,

           Щоб позмагатися зі мною.

 

            Усі брати, і сестри всі мої:

            Великі і всесильні боги.

            Та я посів цей трон один.

             І скинути мене вони не мають змоги.

 

             А ці слабкі, нікчемні ці людці.

             Ба, заявляють свою владу.

             І все говорять, що вони – творці,

             І Прометею віддають пошану.

 

              А Прометей, ти бач – герой,

              І за нікчем готовий він страждати.

              Та злодій ти, бо вкрав вогонь,

               І буду я тебе за це карати.

( Входить Прометей (учень) із факелом в руці).

Прометей. Я чую сильний голос Громовержця.

                     А злиться він не просто так,

                     Бо він безсилий у своїм пророцтві.

                     І хоч ти бог, тебе скував вже страх.

 

                     І знаю я за що страждаю,

                     Навчив людей багато я чого.

                     За це я вдячність від них маю.

                     І «вічним» в їхнім серці я живу.

Вчитель. Я гадаю, що ви впізнали цих міфічних героїв. В античний період боги і люди були невід`ємною частиною. Саме про це ми і поговоримо на уроці.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.                                                                                     Робота над епіграфом.

Слово вчителя. Важко уявити, якою була б сучасна західна   цивілізація, якби її витоки не сягали величного світу античності. Вивчивши тему « Античність», ми пізнали глибину людської мудрості, таланту та діяльності. Саме цей період став дороговказом розвитку людської цивілізації, уславився здобутками в юриспруденції, воєнній справі, науці, мистецтві, літературі. Золотими літерами в пам`яті людства закарбовані імена видатних творців античної культури – філософів, математиків, істориків, художників, скульпторів, поетів.

Словникова робота.

Цивілізація – це ступінь соціального розвитку духовної та матеріальної культури людства.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання « Знайди помилку».

  1. Слово « античність» вживають тільки щодо розвитку двох культур – давньогрецької та давньоросійської  (давньоримської).
  2. Історія античного світу охоплює одинадцять століть (тринадцять)
  3. Легендарними поемами Гомера є: « Енеїда» ( « Іліада» ) та « Одіссея».
  4.  Міфологія Давньої Греції – це оповіді про великих людей `(богів), про життя титанів і гігантів.
  5. Основні цикли давньогрецьких міфів: фіванський, троянський та про астронавтів ( аргонавтів ).
  6. В основу поеми « Іліада» Гомера входять міфи – « Яблуко розбрату», « Ахіллесова рука» ( п`ята) « Троянський  бик» (кінь).
  7. « Золотою добою» давньогрецької (давньоримської)  літератури став час правління імператора Октавіана Августа.
  8. Саме в цей період розквітли таланти блискучих майстрів слова Вергілія, Горація та Сапфо( Овідія )
  9. Провідником культурної політики Октавіана Августа став цінитель і покровитель поезії Гай Цильній Цицерон (Меценат).
  10. Поему «Енеїда» написав відомий давньоримський поет Горацій (Вергілій).
  11. Вергілій почав писати «Енеїду» на особисте прохання Мецената(О. Августа).
  12. На основі Вергілієвої «Енеїди» була створена однойменна сатирична поема українським письменником Т. Г. Шевченком(І. Котляревським).

V.РОБОТА В ГРУПАХ.

1 завдання. Вибрати відповідне. (Прокоментувати)

I група. До давньогрецької літератури.

II група. До давньоримської літератури.

(Гекзаметр, Сапфо, міф, Юпітер, «Метаморфози», Гера, Пріам, Горацій, Венера, поема «Енеїда», «Георгіки», Тіртей,).

2 завдання. Компаративний аналіз.

I група. Визначити спільне у поемах: Гомер «Іліада» та Вергілій «Енеїда».

II група. Визначити відмінне у цих же поемах.

Спільне: поеми написані гекзаметром; як Гефест на прохання Фетіди зробив Ахіллові щита, так щита Енеєві зробив Вулкан на прохання Венери; до того ж на щитах зображено сцени відповідно з давньогрецького та римського життя; сутність зображеного на двох щитах різна, якщо у Гомера це зображення побуту греків, то у Вергілія  це -  історія Риму; ставлення до богів у Гомера і Вергілія принципово різне; Ахілл та Еней під час бою втрачають своїх друзів і тому за смерть товаришів помстилися; джерелом написання поеми «Енеїда» Вергілія став давньогрецький міф про троянця Енея – сина богині кохання Афродіти( у римлян – Венери); в долю героїв втручаються боги; як і Гомер, Вергілій розповідає про падіння Трої; у поемах війна починається через жінок.

Відмінне: суттєву відмінність можна в характеристиках двох головних героїв – Ахілл лише « прудконогий», а Еней уже «благочестивий»; Вергілій вклав у свою поему зміст, що відповідає нагальним потребам його доби та відбивав світосприйняття римського народу; Еней уособлює родинні цінності, а Ахілл бажає увіковічити себе і прославитись; у  частині поеми «Енеїда» описуються мандри Енея, що I перегукується із сюжетом «Одіссеї»; Вергілій підійшов до  зображення внутрішнього світу героїв.

Висновки. Поема Гомера «Іліада» та Вергілія «Енеїда» - це героїчні епоси. Але давньогрецький епос відображає світосприйняття «общинної» людини, а поема Вергілія вже набула рис національного римського епосу.

3 завдання. Інсценізація поем.

I група. Уривок із поеми Гомера «Іліада».

II група. Уривок із поеми Вергілія « Енеїда»

4 завдання. Презентація.

I група. «Образ Прометея у мистецтві» (Показ на мультимедійній дошці)

У літературі:

  • давньогрецький міф;
  • Есхіл. Трагедія «Прометей закутий»;
  • П. Б. Шеллі. Драма «Звільнений Прометей»;
  • Дж. Байрон. Вірш «Прометей»;
  • Т. Шевченко. Поема «Кавказ»;
  • Й.В. Гете. «Прометей».

У музичному мистецтві:

  • Симфонічні поеми Л. ван Бетховена, Ф. Ліста, О. Скрябіна.

У живописі та скульптурі:

  • Тіціан «Прометей» (1548-1549);
  • Я. Коссирс «Прометей, який несе вогонь на Землю» (близько 1637);
  • Я. Йорданс «Прометей закутий» (близько 1640);
  • Г. Моро «Прометей» (1868);
  • П. Рубенс «Прометей закутий»;
  • Н. С. Адам (1762);
  • Ф. Гордєєв (1769);

II група. «Публій Овідій Назон: співець одвічних перевтілень»

У живописі;

  • Веласкес «Змагання Афіни з Арахною» (1657);
  • Караваджо «Нарцис» (1599);
  • Бенджамін Вест «Нарцис і Ехо» (1805);
  • Ж. Л. Жером «Пігмаліон і Галатея» (1890);
  • П Пікассо. Ілюстрації до поеми «Метамарфози».

У скульптурі:

  • Д. Л. Берніні «Аполлон і Дафна» (1625);
  • У музичному мистецтві;
  • К. Дітерс. 12 симфоній за сюжетами книг « Метаморфоз»;

5 завдання. Асоціативний кущ.

 (Зображення на мультимедійній дошці, які асоціюються із назвами міфів, богів).

 Слово вчителя.

Україна здавна пов`язана з античною культурою та міфологією. Греки відкрили для себе північні узбережжя Чорного моря в VII ст. до н. е. і заснували на цих землях міста – держави, руїни яких збереглися до наших днів.

  • Презентація «Пам`ятки античності в Україні».

VI. Закріплення знань, умінь і навичок.

  • Що запам`яталося з уроку?
  • Які знання отримали?
  • Чи сподобався урок?

VII. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи.

  1. Підведення підсумків уроку.

Розробка уроків із зарубіжної літератури вчителя Новозбур`ївського ЗБДО Голопристанської районної ради Херсонської області Єфімової Валентини Василівни

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
19 вересня 2019
Переглядів
1417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку