Тема. « Античність – колиска європейської цивілізації».
Мета: закріпити вивчену тему; навчати працювати в групі, створювати проекти; розвивати вміння компаративістики, творчі здібності; виховувати інтерес та повагу до історичного минулого.
Тип уроку: узагальнюючий, робота в групах, з елементами інтеграції.
Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, портрети відомих поетів античності.
Епіграф. Багато величного є на землі, але немає
нічого більш величного, ніж людина.
Софокл.
Хід уроку.
І .Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
(Звучить мелодія грецького народного танцю «Сіртакі»).
(Звуки грому. Входить учень в образі Зевса).
Зевс. Я всемогутній і непереможний Зевс.
Я маю силу блискавки і грому.
Скажіть, хто має хоч маленький сенс,
Щоб позмагатися зі мною.
Усі брати, і сестри всі мої:
Великі і всесильні боги.
Та я посів цей трон один.
І скинути мене вони не мають змоги.
А ці слабкі, нікчемні ці людці.
Ба, заявляють свою владу.
І все говорять, що вони – творці,
І Прометею віддають пошану.
А Прометей, ти бач – герой,
І за нікчем готовий він страждати.
Та злодій ти, бо вкрав вогонь,
І буду я тебе за це карати.
( Входить Прометей (учень) із факелом в руці).
Прометей. Я чую сильний голос Громовержця.
А злиться він не просто так,
Бо він безсилий у своїм пророцтві.
І хоч ти бог, тебе скував вже страх.
І знаю я за що страждаю,
Навчив людей багато я чого.
За це я вдячність від них маю.
І «вічним» в їхнім серці я живу.
Вчитель. Я гадаю, що ви впізнали цих міфічних героїв. В античний період боги і люди були невід`ємною частиною. Саме про це ми і поговоримо на уроці.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Робота над епіграфом.
Слово вчителя. Важко уявити, якою була б сучасна західна цивілізація, якби її витоки не сягали величного світу античності. Вивчивши тему « Античність», ми пізнали глибину людської мудрості, таланту та діяльності. Саме цей період став дороговказом розвитку людської цивілізації, уславився здобутками в юриспруденції, воєнній справі, науці, мистецтві, літературі. Золотими літерами в пам`яті людства закарбовані імена видатних творців античної культури – філософів, математиків, істориків, художників, скульпторів, поетів.
Словникова робота.
Цивілізація – це ступінь соціального розвитку духовної та матеріальної культури людства.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання « Знайди помилку».
V.РОБОТА В ГРУПАХ.
1 завдання. Вибрати відповідне. (Прокоментувати)
I група. До давньогрецької літератури.
II група. До давньоримської літератури.
(Гекзаметр, Сапфо, міф, Юпітер, «Метаморфози», Гера, Пріам, Горацій, Венера, поема «Енеїда», «Георгіки», Тіртей,).
2 завдання. Компаративний аналіз.
I група. Визначити спільне у поемах: Гомер «Іліада» та Вергілій «Енеїда».
II група. Визначити відмінне у цих же поемах.
Спільне: поеми написані гекзаметром; як Гефест на прохання Фетіди зробив Ахіллові щита, так щита Енеєві зробив Вулкан на прохання Венери; до того ж на щитах зображено сцени відповідно з давньогрецького та римського життя; сутність зображеного на двох щитах різна, якщо у Гомера це зображення побуту греків, то у Вергілія це - історія Риму; ставлення до богів у Гомера і Вергілія принципово різне; Ахілл та Еней під час бою втрачають своїх друзів і тому за смерть товаришів помстилися; джерелом написання поеми «Енеїда» Вергілія став давньогрецький міф про троянця Енея – сина богині кохання Афродіти( у римлян – Венери); в долю героїв втручаються боги; як і Гомер, Вергілій розповідає про падіння Трої; у поемах війна починається через жінок.
Відмінне: суттєву відмінність можна в характеристиках двох головних героїв – Ахілл лише « прудконогий», а Еней уже «благочестивий»; Вергілій вклав у свою поему зміст, що відповідає нагальним потребам його доби та відбивав світосприйняття римського народу; Еней уособлює родинні цінності, а Ахілл бажає увіковічити себе і прославитись; у частині поеми «Енеїда» описуються мандри Енея, що I перегукується із сюжетом «Одіссеї»; Вергілій підійшов до зображення внутрішнього світу героїв.
Висновки. Поема Гомера «Іліада» та Вергілія «Енеїда» - це героїчні епоси. Але давньогрецький епос відображає світосприйняття «общинної» людини, а поема Вергілія вже набула рис національного римського епосу.
3 завдання. Інсценізація поем.
I група. Уривок із поеми Гомера «Іліада».
II група. Уривок із поеми Вергілія « Енеїда»
4 завдання. Презентація.
I група. «Образ Прометея у мистецтві» (Показ на мультимедійній дошці)
У літературі:
У музичному мистецтві:
У живописі та скульптурі:
II група. «Публій Овідій Назон: співець одвічних перевтілень»
У живописі;
У скульптурі:
5 завдання. Асоціативний кущ.
(Зображення на мультимедійній дошці, які асоціюються із назвами міфів, богів).
Слово вчителя.
Україна здавна пов`язана з античною культурою та міфологією. Греки відкрили для себе північні узбережжя Чорного моря в VII ст. до н. е. і заснували на цих землях міста – держави, руїни яких збереглися до наших днів.
VI. Закріплення знань, умінь і навичок.
VII. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи.
Розробка уроків із зарубіжної літератури вчителя Новозбур`ївського ЗБДО Голопристанської районної ради Херсонської області Єфімової Валентини Василівни