Урок "Антигетьманське повстання та відновлення УНР. Директорія. Трудовий конгрес. Симон Петлюра"

Про матеріал

Тема. Антигетьманське повстання та відновлення УНР. Директорія. Трудовий конгрес. Симон Петлюра.

Мета: визначити причини падіння режиму П. Скоропадського і приходу до влади Директорії; охарактеризувати перебіг повстання; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичною картою та історичним текстом, вміння працювати в парах та малих групах; формувати інтерес до вивчення історичного минулого Батьківщини.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

 аналізувати причини падіння режиму П. Скоропадського і приходу до влади Директорії;

 характеризувати перебіг антигетьманського повстання;

 показувати на історичній карті райони антигетьманського повстання.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, кросворд, історичні карти, портрети історичних діячів, додаткова інформація для учнів/учениць.

Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 10-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Антигетьманське повстання та відновлення УНР. Директорія. Трудовий конгрес. Симон Петлюра.

Мета: визначити причини падіння режиму П. Скоропадського і приходу до влади Директорії; охарактеризувати перебіг повстання; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичною картою та історичним текстом, вміння працювати в парах та малих групах; формувати інтерес до вивчення історичного минулого Батьківщини.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •                аналізувати причини падіння режиму П. Скоропадського і приходу до влади Директорії;
  •                характеризувати перебіг антигетьманського повстання;
  •                показувати на історичній карті райони антигетьманського повстання.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, кросворд, історичні карти, портрети історичних діячів, додаткова інформація для учнів/учениць.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Кросворд.
  • Розв’яжіть кросворд.
  • Яке слово отримали у виділених клітинках? (Сулькевич)
  • Трьома реченнями охарактеризуйте історичного діяча.

E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\4. Розготрання Української революції. Боротьба за відновлення державності\4. Антигетьманське повстаня і відновлення УНР. Директорія\Рисунок3.png

По вертикалі:

  1. Визначення в договорі загального напряму лінії кордону між сусідніми державами та її графічне зображення на карті, що додається до договору. (Делімітація)
  2. Полковник, що очолював армію УНР у поході на Крим у квітні 1918 р. (Болбочан).
  1. Девізія, створена у Австро-Угорщині з українських військовополонених. (Сірожупанна)
  2. Позначення за допомогою прикордонних знаків лінії державного кордону на місцевості. (Демаркація)
  1. Голова гетьманського уряду. (Лизогуб)
  2. Добровільна співпраця окремих груп населення окупованих територій з окупантами. (Колабораціонізм)
  3. Місто, до якого 15 квітня підійшла Червона армія. (Севастополь)

По горизонталі:

  1. Терор Добровольчої армії в Криму. (Білий)
  2. Неприховане насилля представників влади з використанням державного апарату проти народу з метою викликати жах і залишити думки про опір.  (Терор)
  1. Форма санкцій, що була застосована урядом Скоропадського щодо Кримського півострова у 1918 р. (Блокада)
  1.                      Держава, що установила владу на Кримському півострові у 1918 р. (Німеччина)
  2.                      Продукт, який уряд Сулькевича заборонив продавати Україні. (Сіль)
  1. Робота з історичною картою.
  • Покажіть на історичній карті:
  • кордони Української держави за правління Павла Скоропадського;
  • територію УНР у квітні 1918 р.;
  • території, приєднані до України в травні 1918 р.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота з візуальними джерелами.
  • Розгляньте зображення історичних діячів. Назвіть їх імена. Одним реченням охарактеризуйте їхню політичну діяльність.
  • Кого вам не вдалося назвати? Чому?

Картинки по запросу Михайло Грушевський   E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\4. Розготрання Української революції. Боротьба за відновлення державності\3. Кримські крайові уряди. Спроби приєднати Крим до України\Süleyman_bəy_Sulkeviç.jpg Картинки по запросу Володимир Винниченко Картинки по запросу павло скоропадський Картинки по запросу симон петлюра портрет

(М. Грушевський,   Сулейман Сулькевич, Володимир Винниченко, Павло Скоропадський, Симон Петлюра)

  • Сьогодні ми поговоримо про утворення Директорії УНР, з’ясуємо хто з цих діячів її очолював та яке відношення до подій осені 1918 р. мають інші зображені діячі.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота з історичними джерелами (с. 99 – 100).
  • Опрацюйте історичні джерела на с. 99 – 100 підручника.
  • Чому консервативні погляди гетьмана не мали належної підтримки в українському суспільстві?
  • Гру долі чи економічну закономірність ви вбачаєте в швидкому падінні Гетьманату?
  • Чи погоджуєтеся ви зі звинуваченнями гетьмана П. Скоропадського в колабораціонізмі?
  1. Робота в парах.
  • Пригадайте, коли П. Скоропадський відправив у відставку Ф. Лизогуба? (14 листопада 1918 р.)
  • Яке завдання отримав новий уряд? (Утілювати в життя зовнішньополітичний курс на федеративний зв'язок із майбутньою не більшовицькою Росією)
  • Що спонукало гетьмана до об’єднання з Росією?
  • Опрацюйте додатковий матеріал.

Додаткова інформація

Що ж спонукало Павла Скоропадського вдатися до різкої зміни курсу із позицій відстоювання самостійності Української Держави перейти до проголошення федерації України з Росією? Розглядаючи дане питання,слід узяти до уваги міжнародний контекст подій. 9 листопада 1918 р. у Німеччині вибухнула революція, у результаті якої владу кайзера Вільгельма II було повалено. 11 листопада підписано Комп'єнське перемир'я, що поклало край Першій світовій війні, і того ж дня головне німецьке командування віддало наказ про евакуацію своїх військ зі Східного фронту. Напередодні, 16 жовтня 1918 p., союзником Німеччини - австрійським імператором цісарем Карлом I - було видано маніфест, яким оголошувалося про перетворення Австро-Угорської імперії на федерацію.

Революційні події у Німеччині й Австро-Угорщині та поразка останніх у війні стали кінцем їх впливу на події в Україні. Опинившись відтак без підтримки і взагалі без власної регулярної армії, правитель української Держави вирішив шукати допомоги у країн Антанти, які, видаючись непереможними, виступали за збереження єдиної (принаймні федеративної) Росії. Проте, саме федеративна грамота гетьмана від 2 листопада 1918 р. стала каталізатором антигетьманського повстання.
https://histua.com/knigi/istoriya-ukraini-zaruba-vaskovskij/antigetmanske-povstannya-ta-padinnya-getmanatu-skoropadskogo

  • Які події відбувалися у Німеччині та Австро-Угорщині восени 1918 р.?
  • Який вплив вони мали на становище Української Держави?
  • То чому ж Павло Скоропадський змінив курс зовнішньої політики?
  1. Коментоване читання (с. 104 підручника).
  • Опрацюйте текст підручника.
  • Яку мету ставив перед собою Український національний союз? (створення суверенної демократичної держави парламентського типу)
  • Чому у гетьмана не вдалося порозумітися з УНС? (Перешкодили кадетські міністри та торговельно-промислові кола).
  • Хто виступив ініціатором створення Директорії? (Володимир Винниченко)
  • Коли та з якою метою її було створено? (14 листопада 1918 р., для керівництва анти гетьманським повстанням)
  • Хто очолив збройні сили Директорії? (Симон Петлюра)
  • На які сили спиралася Директорія? (УСС)
  • Хто очолив Січових стрільців під час вступу до Києва 14 грудня 1918 р.? (Є. Коновалець)
  1. Робота в малих групах.
  • Опрацюйте додаткову інформацію.
  • Складіть план до тексту та 4-5 запитань, які починатимуться словами Чому? Хто? Коли? Де? Як?

Додаткова інформація.

16 листопада 1918 р. розпочалося збройне повстання проти гетьманського режиму виступом січовиків у Білій Церкві, коли їх перша сотня без бою зайняла місто. Того ж дня ще один відділ Окремого загону січових стрільців відправився залізницею та зайняв уночі Фастів – важливий залізничний вузол. Того ж дня командир Запорізького корпусу полковник Петро Болбочан видав наказ, де сповіщав населення про призначення його С. Петлюрою «головнокомандувачем військами республіки на території Харківщини, Полтавщини та Чернігівщини».

18 листопада відбувся бій під Мотовилівкою на залізничному шляху Київ - Фастів. Проти авангарду Січових стрільців був висланий загін князя Леоніда Святополка-Мирського – до 600 багнетів 1-ої Офіцерської добровольчої дружини, понад 1000 багнетів сердюцької дивізії, до 200 шабель, бронепоїзд. У підсумку офіцерський загін зазнав нищівної поразки.

Серйозний опір гетьманські формування вчинили наступальним силам Директорії на фронті Жуляни - Юровка 19 листопада. Однак у другій половині місяця загони захисників Гетьманату П. Скоропадського вже не складали значної перешкоди повстанським військам. Як згадував Олександр Удовиченко, генерал армії УНР, «по оголошенні універсалу Директорії всі українські військові частини, а саме: Запорізький корпус, Чорноморський кіш, Січові стрільці, старшини й вояки-сірожупанники та інші, всі перейшли на бік Директорії. На її бік перейшли і кадри двох корпусів, сформованих гетьманом у Вінниці й Одесі».

24 листопада 1918 р. Директорія оголосила мобілізацію «всіх здатнихдо зброї громадян України від 20 до 35 років ... з метою найскорішого закріплення демократичного ладу на час до утворення постійної армії із чергових призовів». У першій половині грудня чисельність повстанських формувань, за різними даними, сягала від 100 до 300 тисяч чоловік.

12 грудня повстанські війська повели наступ на Київ. Після дводеннихзапеклих боїв російські офіцерські дружини були розбиті, й 14 грудня о 13-й годині гетьманське командування віддало наказ про припинення опору. Павло Скоропадський підписав своє зречення від Влади: «Я, Гетьман всієї України, на протязі семи з половиною місяців прикладав усіх своїх сил, щоб вивести край з того тяжкого становища, в якому він перебуває. Бог не дав мені сил справитися із цим завданням, і нині я, з огляду на умови, які тепер склалися, керуючись виключно добром України, відмовляюсь від влади».

https://histua.com/knigi/istoriya-ukraini-zaruba-vaskovskij/antigetmanske-povstannya-ta-padinnya-getmanatu-skoropadskogo

Запитання:

  • Яке місто січовики взяли першим? (Білу церкву)
  • Кого було призначено головнокомандувачем військами республіки? (П. Болбочана)
  • Порівняйте сили сторін у битві під Мотовилівкою.
  • Чому успіхи армії гетьмана у другій половині листопада стали меншими?
  • Чим закінчилося анти гетьманське повстання?
  • Висловіть припущення, завдяки чому Директорія досягла успіху у боротьбі проти Гетьманату.
  1. Робота з історичною картою (с. 92 підручника).
  • Розгляньте історичну карту.
  • Простежте за картою рух анти гетьманського повстання.
  • Які регіони Української Держави охопили антигетьманські повстання?
  1. Вибіркове читання (с. 105 підручника).
  • Зачитайте речення, які містять слово Директорія; дати; абревіатури; імена.
  • Зачитайте закінчення речення:
  • Того самого дня…
  • За інструкцією…
  • Перша сесія…
  • Зачитайте початок речення за його закінченням:
  • …об’єдналися в УНС.
  • …законодавчий орган УНР.
  • … оперному театрі.
  • На яких засадах була побудована програмова декларація Директорії?
  • Що представляв собою Трудовий конгрес?
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Вправа «Тести».

До дошки викликається по чотири дитини. Кожен з них обирає картку з варіантом відповіді. Учитель зачитує запитання. Ті учні/учениці, в чиїх руках неправильна відповідь мають сісти.

  1. З якою метою було створено Директорію УНР у листопаді 1918 р.?

А   Боротьба з військами А. Денікіна

Б   боротьба з військовими Червоної армії

В   повернення влади Центральної Ради

Г   організація повстання проти гетьмана П. Скоропадського

  1. Хто очолив Директорію УНР?

А   В. Винниченко

Б   Ф. Лизогуб

В   С. Петлюра

Г   Володимир Чехівський


  1. Коли було створено Директорію УНР?

А   14 листопада 1917 р.              Б   14 листопада 1918 р.

В   14 грудня 1917 р.                    Г   14 грудня 1918 р.

  1. Хто очолив новий український уряд?

А   В. Винниченко

Б   Ф. Лизогуб

В   С. Петлюра

Г   Володимир Чехівський


  1. Хто очолив збройні сили Директорії?

А   В. Винниченко

Б   Ф. Лизогуб

В   С. Петлюра

Г   Володимир Чехівський


  1. Підсумки уроку.
  2. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати с. 104 – 105 підручника.
  2. Підготувати коротку біографічну довідку про Симона Пелюру.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Дудник Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 грудня 2018
Переглядів
5954
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку