Олена Максимова,
директор НВК «Кіровоградський колегіум»,
учитель зарубіжної літератури та російської мови
Ірина Кочмар,
заступник директор з НВР
НВК «Кіровоградський колегіум»,
учитель української мови та літератури
Тема. Антилюдяна суть зла в дзеркалі літератур ( за творами А. Камю «Чума»
та О. Довженка «Україна в огні»)
Мета. На основі прочитаних творів розкрити антилюдяну суть війни як вселенського зла, створити умови для розуміння її злочинного характеру, неприпустимості для людей, удосконалювати навички роботи з текстом, розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, сприяти вихованню кращих людських якостей
Тип. Інтегрований урок (українська література+зарубіжна література, історія, людина і світ)
Обладнання. Тексти художніх творів, мультимедійна презентація, палітра асоціацій(кольори), рефлексійна газета « Карта світу »
Структура й хід уроку
І.Організація класу
ІІ.Привітання
ІІІ.Підготовка до сприйняття навчального матеріалу
Учитель. Сьогодні ми поговоримо про зрозумілі й водночас складні речі. Спробуйте з'ясувати, про що сьогодні піде мова на уроці.
- перегляд відеоряду
- відповіді учнів (добро і зло, радість і сум, щастя і розпач)
Учитель. А. Ейнштейн писав: «Світ знищують не ті, хто чинить зло, а ті, які спостерігають за цим, нічого не роблячи». Людство завжди стояло перед вибором між добром і злом, жорстокістю і милосердям, війною і миром, любов'ю і ненавистю, свободою і тоталітаризмом. На терези історії невпинно падали людські страждання, смерті, духовні подвиги мислителів і поетів, Голгофа тих, хто прийняв смерть у боротьбі зі злом. Якщо є зло, то що ж тоді добро і як протистояти злу? Допоможуть розібратися в цих питаннях на перший погляд абсолютно різні твори, а саме: роман А. Камю «Чума» та кіноповість О. Довженка «Україна в огні». Тож пригадаймо ці твори
ІУ. Актуалізація опорних знань
- робота за твором «Чума»
1.Де відбуваються події роману, яким постає містечко перед читачем?
2. Який епізод є зав’язкою твору?
3.Яким постає перед читачем доктор Ріє?
4.Для чого введено образ Тарру?
5.Коли вперше прозвучало слово «чума»?
6. Як влада реагує на ситуацію?
7.Які зміни відбулися в житті мешканців міста?
8. Чим є чума, за словами Панлю?
9. За чиєю ініціативою було створено санітарні дружини?
10. Хто готує сироватку проти хвороби?
11.Як реагували мешканці на відступ хвороби?
12. Як закінчується твір?
- вправа «Вірю-не вірю» («Україна в огні»)
1. Про синів Лавріна Запорожця по світу йшла добра слава +
2. Святкування дня народження Тетяни Запорожець переривається війною +
3. Ахіллесовою п’ятою українців Ернст фон Крауз вважає незнання історії +
4. Людвиг Крауз не знає, як знищити українців –
5. Людьми високої марки вважає українців Лаврін Запорожець –
6. Лаврін Запорожець погоджується стати старостою +
7. Купріян Хуторний пишається своїми синами –
8. Лаврін категорично відмовляється внести до списків Олесю +
9. Олеся Запорожець стала дружиною Антоніо Пальми –
10. Після німецького полону Олеся і Христя повернулися додому +
11. З родини Запорожців у живих ніхто не залишився –
12. О. Довженко уславлює незламність сили й духу народу +
У. Оголошення теми, очікуваних результатів. Робота з технологічною картою
Тема |
Очікувані результати |
Лексичний інструментарій |
Антилюдяна суть зла в дзеркалі літератур ( за творами А. Камю «Чума» та О. Довженка «Україна в огні»)
|
|
|
УІ. Вивчення теми уроку
Здається, наближається чума.
Я бачу місто у вогні.
І виходу ніякого нема.
Хто ж виживе у цій війні ?
Війна... Чума. ..І що є ще страшніше
Цієї грізної пори ?
І.Зарудня
- робота з епіграфом (після аналізу творів)
- аналіз сюжету роману «Чума»
- створення асоціативного куща за буквальним (конкретним) явищем, змальованим у романі
ЧУМА Розлука
Спогади про минуле життя
Відсутність відчуття майбутнього
Тривога
Ніхто не захищений
Зброя
Мародерство
Боротьба всім миром Перемога?
Філософський роман-притча – твір, який відображену в ньому конкретну й одиничну подію символічно узагальнює до загальнолюдських масштабів, маючи на меті повчання, застереження
боротьба з чумою в Орані
боротьба з коричневою чумою
- фашизмом в Європі
Боротьба зі
злом у світі
змалювання подій Другої світової війни О. Довженком)
Учитель.
26/Х/ 1943
Сьогодні я знову в Москві. Привіз з Києва стареньку свою матір. Сьогодні ж узнав од Большакова і тяжку новину: моя повість "Україна в огні" не вподобалася Сталіну, і він її заборонив для друку і для постановки.
Що його робити, ще не знаю. Тяжко на душі і тоскне. І не тому тяжко, що пропало марно більше року роботи, і не тому, що возрадуються вразі і дрібні чиновники перелякаються мене і стануть зневажати. Мені важко од свідомості, що "Україна в огні" — це правда. Прикрита і замкнена моя правда про народ і його лихо.
Значить, нікому, отже, вона не потрібна і ніщо, видно, не потрібно, крім панегірика. (поетичний жанр, притаманною ознакою якого є захоплена похвала та уславлення визначної події чи подвигів видатної людини.)
«Сьогодні роковини моєї смерті. Тридцять першого січня 1944 року мене було привезено в Кремль. Там мене було порубано на шмаття і окривавлені частини моєї душі було розкидано на ганьбу і поталу на всіх зборищах. Усе, що було злого, недоброго, мстивого, все топтало й поганило мене. Я тримався рік і впав. Моє серце не витримало тягаря неправди й зла. Я народився і жив для добра і любові. Мене вбила ненависть великих якраз у момент їхньої малості». Так написав митець у «Щоденнику» після заборони «України в огні».
( виокремити під час роботи за текстом):
1.Відображення хаотичного й панічного відступу радянських військ.
2.Показ явища дезертирства.
3. Вказівка на незнання історії як ахіллесової п’яти українців.
4. Змалювання «лиманчуківщини».
5.Доброзичливе змалювання людей, що працювали в Німеччині, яких вважали зрадниками.
6. Осуд будь-якої війни устами Антоніо Пальми.
- визначення проблематики твору:
1. Національна самосвідомість людини й народу.
2.Людина на фронті й у тилу.
3. Збереження родинних цінностей.
4.Зрада й вірність.
5. Цінність загальнолюдських ідеалів.
6. Жінка й війна.
ВІЙНА Розлука
Тривога
Стійкість
Дезертирство
Жорстокість
Відмова від звичного життя
Зброя
Боротьба
Перемога
|
«Чума» |
«Україна в огні» |
розлука |
|
|
тривога |
|
|
героїзм |
|
|
жорстокість |
|
|
боротьба |
|
|
надія |
|
|
Бесіда:
- характеристика героїв, які протистоять злу (що об’єднує доктора Ріє та Лавріна Запорожця – допомога людям, стійкість відданість своїй справі, людям)
Доктор Ріє |
Лаврін Запорожець |
=Як жити в абсурдному світі, де панують хаос і зло? =Що робити, щоб зберегти у собі людину? =Чи можна остаточно перемогти «чуму»? =Чи варто боротися з чумою, якщо бацила ніколи не вмирає? =Чи має сенс боротьба без шансів на остаточну перемогу? |
= Як не залишитися байдужим до долі Батьківщини? = Як зберегти в собі людину? = Що переважає: особисте чи суспільне? = У чому черпає сили герой? = Що надихає героя на боротьбу, чи варто боротися? |
- якою є поведінка героїв у межовій ситуації?
УІІ. Закріплення вивченого. Виконання тестових завдань
1. Роман «Чума» побудований як:
а) хроніка зачумленого міста;
б) щоденник Ріе;
в) зібрання спогадів про епідемію
г) журналістський нарис
2. Ідеєю роману «Чума» є:
а) стоїчний опір загальному безглуздю;
б) примирення з нездоланним злом;
в) відмежування від зла в особистому житті;
г) переборення абсурду прекрасною мрією.
3.Герой роману А.Камю, навколо якого групуються персонажі:
А) Тарру
Б) Рамбер
В) Ріє
Г) Гран
а) заявляє, що чума спростовує існування Бога;
б) заявляє, що чума – знак Апокаліпсису;
в) заявляє, що чуму Бог наслав на місто як покарання за гріхи;
г) заявляє, що чума – це випробовування для мешканців міста
5. Укажіть, яка з названих особливостей не є характерною для твору О. Довженка «Україна в огні»:
А) порушення проблеми національної самосвідомості людини і народу;
Б) заперечення антигуманних ідейно-моральних настанов сталінізму;
В) показ трагедійності подій Другої світової війни;
Г) викладення матеріалу у формі, щоденника;
6.Кіноповість «Україна в огні» була піддана нищівній критиці з боку радянського керівництва за:
А спотворене зображення переможного ходу війни;
Б. реалістичне зображення найскладнішого періоду війни;
Г жанрову недосконалість твору;
Д виправдання фашизму;
7. Провідною ідеєю кіноповісті «Україна в огні» є
А уславлення мужності людини, яка захищає батьківщину;
Б засудження фашистської ідеології;
В осуд війни, агресії, що призводить до загибелі родів та родин;
Г уславлення ролі комуністичної партії та її членів у перемозі над фашизмом.
8. Композиційним епіцентром кіноповісті О. Довженка «Україна
в огні» є
А відступ радянських військ на схід.
Б українське село Тополівка.
В винищення Ернстом фон Краузом невинних людей.
Г доля Христі Хутірної
9. Установити відповідність
|
|
1.Лаврін Запорожець |
А.Її вишивки висіли під склом у європейських музеях: в Лондоні,в Парижі,в Мюнхені та Нью – Йорку, хоча вона про це не знала. |
2. Христя Хуторна |
Б. Усе життя розривався між моральністю і політичною боротьбою. Його життєвим кредо стає переконання, що завжди треба «ставати на бік жертв, щоб хоча б якось обмежити розмах лиха». |
3. Панлю |
В. Привселюдно в партизанському загоні суджено за щирість і правду, за добре слово про свого чоловіка, італійського офіцера
|
4. Тарру |
Г.Це людина козацького гарту: не лише виграє битву за своє життя, а й запалює жагою свободи інших у концтаборі |
|
Д. Закликає покірно прийняти біду, не покладаючись ані на медицину, ані на лікарів, цілком довірившись Божій волі |
1Г, 2В, 3Д, 4Б.
УІІІ. Підсумки уроку
Визначення очікуваних результатів
(виходячи зі слів Ріє, фон Крауза, Людвіга, Олесі Запорожець) – у чому актуальність????
Україна знову в огні, та є люди, які готові боротися зі злом, захищати Батьківщину, зберігати комфорт та спокій інших людей – відео «Камуфляжне серце»( https://www.youtube.com/watch?v=U-jnUf9ssEg)
ІХ. Рефлексія. Палітра асоціацій.
Учитель. Багато сказано про твори, а якщо спробувати все, про що ми говорили, перекласти мовою кольорів, які б кольори ви обрали? Спробуймо створити кольорову картину уроку ( на карті світу)
Чорний – печаль
Блакитний – мрія
Червоний – любов
Зелений – надія
Помаранчевий - тривога
Білий – світло
- заключне слово
Д/з твір «Чи варто йти на самопожертву заради найвищої мети?»
Використані джерела:
1.Довженко О. Україна в огні/О. Довженко. - Харків: Фоліо, 2010. -351 с.
2.Довженко О. Щоденник/О. Довженко[Електронний ресурс]: Режим доступу :https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=872
3.Камю А. Чума: романи, повість:пер з фр. /А.Камю; передмова Д. Наливайка. – Харків: Фоліо, 2012. – 462 с.
4.Тестові завдання за романом «Чума» [Електронний ресурс]: Режим доступу: https://quizizz.com/admin/quiz/5a940f3dc2404e002008ec83/
5.Українська література. Інтерактивний довідник-практикум із тестами. Підготовка до ЗНО/Ю. Горюнова, З. Тищенко. - Харків: Вид-во «Ранок, 2018. – 384 с.
6.Українська література. Інтерактивна хрестоматія. Підготовка до ЗНО/Ю. Горюнова, З. Тищенко. - Харків: Вид-во «Ранок, 2018. - 416 с.
7.Чемеровська З. Цикл уроків за романом А.Камю «Чума»/З. Чемеровська[Електронний ресурс]: Режим доступу: https://z-3.jimdo.com
1