Урок "Антуан де Сент-Екзюпері. Казка "Маленький принц". Сенс подорожі Маленького принца Всесвітом".

Про матеріал
Урок із вивчення казки-притчі А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц» передбачає використання різноманітних прийомів методу дослідження з елементами пошукової роботи в поєднанні з сучасними інформаційними технологіями, інтерактивними методами та ігровими формами навчання, що сприяє ефективному засвоєнню теоретичного матеріалу, розвитку творчого потенціалу, дослідницької компетенції у світогляді школярів, формуванню духовно-моральних цінностей їхньої особистості. Урок проведено у форматі три по тридцять.
Перегляд файлу

Тема: Антуан де Сент-Екзюпері. Казка «Маленький принц». Сенс подорожі Маленького принца Всесвітом.

 

Мета: - зацікавити учнів особистістю автора, дослідити перемоги життя письменника, джерела формування його світогляду й таланту, з’ясувати шляхи пошуків автором сенсу людського життя, виявити мету пошуків, сенс подорожі Маленького принца Всесвітом; визначити головні проблеми твору, його тему, ідею; ознайомити учнів з поняттям «притча»;

  • розвивати дослідницьку складову у світогляді учнів, їх творчі спроможності на основі формування дослідницького досвіду; удосконалювати навички виразного читання, детального переказу, аналізу художнього тексту, порівняння персонажів; учити визначати тему, ідею твору філософського змісту, співвідносити проблематику художнього тексту з проблемами власного життя;
  • виховувати інтерес до навчальних досліджень; потяг до добрих справ, співчуття, уважне ставлення до людей.

 

Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, комп’ютерна презентація до уроку, підручники із зарубіжної літератури для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів/В. В. Паращич, Г. Є.Фефілова. – К.: Основа, 2016., схема «Знати. Вміти. Цінувати.», індивідуальні картки із завданням дослідницького характеру, схеми № 1 – 5, ілюстрації до казки, повний текст твору.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

Перші  30 хвилин

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Визначення завдань, розкриття способів розв’язання творчих елементів.

Слово вчителя. Діти! Для того, щоб  сьогоднішня наша зустріч була результативною, а діяльність на уроці – ефективною, вам необхідно усвідомити, що завдання ваше:

а) бути ініціативними та дієвими;

б) послідовними й лаконічними у викладенні власних думок;

в) дотримуватись об’єктивності, логіки в процесі особистих спостережень та висновків;

г) виявляти власну творчість і фантазію;

д) цінувати робочий час уроку.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

1. Бесіда.

 

  1. Чи доводилося вам відчувати моменти життєвих перемог?
  2. Які почуття в цей час охоплювали вашу душу?
  3. Чи можете назвати людей, життя яких – суцільний кортеж перемог?
  4. Чи можливо таке, щоб у житті людини траплялися поразки?
  5. Від кого чи чого це залежить?
  6. Чи існують фактори, від яких залежить кількість перемог у житті людини?

 

2. Запис теми уроку у зошити.  Див. Додаток 1

 

3. Оголошення мети уроку (використання схеми «Знати. Вміти. Цінувати.») Див. Додаток  1.1-1.3

 

4. Повідомлення завдання.

Завданням вашим буде, працюючи у групах:

а) визначити із джерел перемоги життя А. де Сент-Екзюпері;

б) презентувати результати своєї дослідницької роботи;

в) створити схему «Джерела формування світогляду й таланту письменника».

 

ІV. Сприйняття теми уроку.

 

  1. Ознайомити учнів із портретом письменника і роки життя. Див. Додаток  1.4
  2. Слово вчителя.

Леон Верт, близький друг А. де Сент-Екзюпері писав: «Авіація і поезія схилилися над його колискою. Ймовірно, він був єдиними сучасним письменником, до кого доторкнулася справжня Слава. Адже решта були лишень Відомі і Знамениті, а ці якості або створюються, або вимірюються людьми. Зі Славою справа інакша. Щодо Сент-Екзюпері це слово набуло істинного значення. Це було покладено людьми, богами, випадком…

Життя Сент-Екзюпері – ціла серія перемог…». Спростувати це твердження або погодитись із ним ви зможете, провівши певні дослідження запропонованих джерел.

 

3. Організація діяльності в групах.

а) розділити учнів класу на групи;

б) роздати групам картки;

в) пояснити завдання, уміщене на картках.

  • Ознайомившись з конкретним джерелом, кожна група повинна визначити перемоги певного періоду життя письменника: дитинства, юності, дорослого життя, зрілого віку, останніх років життя.
  • Презентувати власне дослідження.

 

4. Дослідницька робота в групах.

а) Із джерел визначити перемоги життя А. де Сент-Екзюпері. Див. Додаток  2

б) Презентація роботи груп.

(У процесі презентації результатів діяльності груп робота над ОС 1 «Джерела світогляду й таланту письменника»).

 

Можливий варіант досліджень учнів у групах.

  • Перемоги дитинства:
  • не дивлячись на горе, збереження тепла, любові, взаєморозуміння в сім’ї;
  • прагнення бути першим в усьому;
  • наявність заповітної мрії.
    • Перемоги юності:
  • пошук сенсу власного життя і людства взагалі;
  • усвідомлення справжніх людських цінностей життя.
  • Перемоги дорослого життя:
  • визначення свого покликання;
  • збереження індивідуальності, людської гідності – найкращих чеснот особистості;
  • реалізація заповітної мрії дитинства – став льотчиком;
  • усвідомлення сенсу власного життя;
  • самозреченість, відданість авіаційній справі.
  • Перемоги зрілого віку:
  • активність життєвої позиції;
  • прояви мужності, оптимізму в екстремальних ситуаціях.
  • Перемоги останніх років життя:
  • моральна стійкість;
  • подолання фізичної немічності, хвороб;
  • його життя – служіння людству;
  • власне смерть А. де Сент-Екзюпері.

 

5. Робота над опорною ОС 1 «Джерела формування світогляду  й таланту письменника». Див. Додаток 1.5

 

6. Узагальнення проведеної роботи.

Можливо, саме професія льотчика підштовхне Екзюпері до розуміння нерозривних зв’язків між людиною і Всесвітом і зробить  із льотчика філософа. Як філософу, йому відкриється таємний зміст речей, який він захоче передати людям, тоді Екзюпері – льотчик, Екзюпері – філософ стане Екзюпері – письменником.

Йому є що сказати людям, а остання казка – притча «Маленький принц» стала його заповітом, його черговою перемогою. Про цю книжку йтиме мова сьогодні на уроці.

 

7. Словникова робота. Див. Додаток 1.6

 а) Опрацювання поняття притча.

 б) Запис учнями визначення «притча» у словники.

 в) Бесіда.

Питання:

  • Що єднає притчу з казкою? (Повчальність, як і в народних казках йдеться про добро і зло, про категорії, що хвилюють і дорослих, і дітей.)
  • Пригадайте, що таке алегорія? (Алегорія – це такий виклад, у якому один, узагальнений образ передається за допомогою іншого, конкретного образу.)
  • Які ознаки алегорії трапляються у тексті казки «Маленький принц»? (Герої твору – люди, звірі, які нарівні спілкуються, квіти, що страждають, ображаються, сумують. Таке двопланове зображення «ховає» в собі важливі філософські роздуми письменника про любов, відповідальність, щастя.)

 

8. Робота з текстом.

На попередньому уроці ви отримали випереджальне завдання: ознайомитися зі змістом І – ХV розділів твору; підготувати докладну розповідь про планету Маленького принца, використовуючи цитати з казки – притчі.

1. Бесіда.

  (У процесі бесіди ведеться робота над створенням ОС 2 «Планета Маленького принца».) Див. Додаток 1.7

  • Як називалась планета Маленького принца?
  • Які особливості цієї планети ви помітили?
  • Скільки разів на астероїді можна спостерігати захід сонця?
  • Чи важливе це зауваження для розуміння характеру малого?
  • Які рослини ростуть на планеті хлопчика?
  • Як на планеті з’явилася троянда?
  • Які ж рослини принц знищує? Чому?
  • Чи тільки рослини можуть знищити планету?
  • Як би ви назвали рослину чи людину, що здатна до знищення? (Рослина – руйнівник, людина – руйнівник.)
  • Де ви зустрічалися з людиною – руйнівником, яка на своїй планеті залишила лише руїни? Яке почуття властиве такій людині? (Р.  Бредбері «Усмішка». Ненависть до світу.)
  • Чому планеті Маленького принца не загрожує така перспектива? Яким правилом він користується стосовно своєї планети?
  • А яку перспективу має наша планета? Яким ми користуємося правилом щодо неї, своєї країни, нашого міста, де ми живемо, до школи, в якій навчаємося?

 

2. Робота над усвідомленням причини та мети подорожі Маленького принца.

а) Бесіда з наступним записом причини та мети подорожі.

  • Що більш за все любив принц на своїй планеті? (Квітку)
  • Знайдіть у тексті і зачитайте рядки, які дають відповідь на питання: чому хлопчик залишив свою планету, свою квітку? (розд. VІІІ: «Порожні необов’язкові слова він узяв близько до серця і відчув себе нещасливим».)
  • Чи цінує квітка його турботу, ніжність? Дайте відповідь, використовуючи текст. (розд. VІІІ)
  • Чому квітка приховувала свою любов до Маленького принца? (Вона була гордовита і недовірлива. Люди не завжди цінують тих, хто поруч).
  • «Мені здається, що він утік з перелітними птахами», - каже льотчик. Чи усвідомлював малий, навіщо він вирушив у подорож? («… треба ж знайти якесь діло та й чогось навчитися».)

 

б) Робота в зошитах.

Причина подорожі Маленького принца – образа на квітку.

Мета подорожі Маленького принца: подорожуючи, чогось навчитися і придбати друзів.

 

V. Міні-підсумок проведеної роботи на першій 30 хв.

 

Другі 30 хвилин

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів на даному етапі уроку.

Перш ніж ми разом із Маленьким принцом вирушимо у подорож на астероїди, ви повинні знати, що завданням на цьому етапі уроку буде дати відповідь на питання:

Проблемне питання. Див. Додаток 1.8

 

ІІ. Сприйняття теми уроку.

На попередньому уроці група учнів отримала індивідуальне завдання творчого характеру.

 

1. Робота творчої групи.

Завдання: здійснити віртуальну подорож на кожну з планет, які відвідав Маленький принц, і намалювати ілюстрації з теми «Якою я бачу  планету» (короля, честолюбця, пияка, ділка, ліхтарника, географа).

 

2. Презентація творчою групою «Астронавтів» власних робіт.                        Див. Додаток 3

(У ході презентації детальний переказ 1-2 учнями відвідин Маленьким принцом однієї з планет.)

 

3. Робота над усвідомленням сенсу подорожі Маленького принца Всесвітом.

 1. Організація діяльності дослідницьких груп («Філософів»):

 а) розділити учнів класу на 6 груп (застосувавши диференційований підхід: дослідження планети пияка і ділка запропонувати сильнішим учням);

 б) роздати групам картки із завданням;

 в) пояснити завдання, уміщене на картках.

  • Визначити, які ролі довелося зіграти Маленькому принцу на кожній із відвіданих планет.
  • Знайти у тексті або сформулювати самостійно висновки, які робить Маленький принц після відвідин кожної з планет.
  • Презентувати власні філософські дослідження.

 

2. Дослідницька робота в групах «Філософів» (за індивідуальними картками). Див. Додаток 4

 

3. Презентація роботи груп «Філософів»

(У ході презентації роботи груп створення ОС. 3 «Подорож Маленького принца Всесвітом»)

Можливий варіант досліджень груп «Філософів».

  • Планета короля:
  1. Принц-підданий;
  2. «Сам себе я хоч де можу судити…»

Маленький принц зрозумів, що король понад усе цінує владу; йому одночасно притаманні розум і безглуздість.

  • Планета честолюбця:
  1. Принц-шанувальник;
  2. «Пихаті люди не чують нічого, крім самих себе …»

Він самозакоханий егоїст.

  • Планета пияка:
  1. Принц-співрозмовник;
  2. Маленький принц не може зрозуміти людину, життя якої йде по колу, тим паче замкненому: «П’ю» → «Нащо?» → «Щоб забути» → «Соромно» → «П’ю».

У цієї людини втрачений сенс життя.

  • Планета ділка:
  1. Принц-співрозмовник;
  2. Маленький принц порівнює ділка з пияком. Життя ділка, як і в пияка, йде по колу: «Володіє зірками» → «Щоб бути багатим» → «Щоб купувати» → «Зірки».

Ділок понад усе цінує багатство.

  • Планета ліхтарника:
  1. Принц -«міг би стати другом»;
  2. Праця ліхтарника має хоч якийсь сенс. Його робота корисна, бо красива. Він не думає про себе. З ліхтарником принц міг би заприятелювати. Але ліхтарник автоматично виконує свою роботу, тому вона втрачає сенс.
    • Планета географа:
  1. Принц-мандрівник;
  2. Географ любить не світ, а себе.

 

4. Робота над ОС 3 «Подорож Маленького принца Всесвітом».  Див. Додаток 1.9

 

5. Узагальнення роботи над ОС 3

- Що об’єднує всіх людей, з якими довелося познайомитися хлопчикові? (Самотність – спільна риса всіх тих, кого зустрів принц. Усім потрібне спілкування: і королю, і честолюбцю, і ліхтарнику, і географу, і навіть пияку та ділкові, яким, здається, всі заважають. Дорослі роз’єднані внаслідок внутрішньої самозакоханості, нездатності до діалогу, втрати сенсу життя.)

 

ІІІ. Міні-підсумок другої 30 хв.

З’ясування проблемного питання.

Звернемось до проблемного питання. Сподіваюся, що ви вже готові дати на нього відповідь. (Заслухати думку учнів)

Один із можливих варіантів відповіді: Маленький принц потрапляє саме на ці планети тому, що це допомагає нам зрозуміти головні проблеми, які турбують автора і на яких він намагається зосередити  увагу читачів.

Треті 30 хвилин

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів на даному етапі.

 

ІІ. Формування і вдосконалення вмінь та навичок.

 

1. Визначення головних проблем казки – притчі.

  а) Створення ОС 4 «Головні проблеми казки». Див. Додаток 1.10

  б) Робота в зошитах (Учні роблять відповідні записи).

 

2. Робота над усвідомленням теми, ідеї твору.

  а) Повторення понять ТЛ: тема, ідея художнього твору.

  б) «Мозковий штурм»: за допомогою інтерактивного методу визначити тему, ідею твору (записуються всі варіанти, обговорюються, вибирається найбільш точний.)

 

Тема твору: зображення подорожі Маленького принца Всесвітом, під час якої він збагачує свій життєвий досвід, знаходить друга, усвідомлює справжні людські цінності, сенс власного життя. Див. Додаток  1.11

 

Ідея твору: автор закликає людей до взаєморозуміння, бути відповідальними за своїх друзів і свої вчинки, до усвідомлення сенсу власного життя; проголошує справжні людські цінності; застерігає від байдужості, егоїзму, бездуховності, від втрати сенсу життя. Див. Додаток  1.12

 

ІІІ. Закріплення знань, умінь, навичок.

 

1. Творча робота.

 Завдання І: записати, якими зв’язками людина пов’язана із зовнішнім світом, з іншими людьми.

Робота над ОС 5. Див. Додаток 1.13

Завдання ІІ: взявши за основу висновки Маленького принца, які він робить після відвідин  кожної з планет, сформулюйте повчання у вигляді правил. Див. Додаток 1.14

 

2. Міні-підсумок третьої 30 хв.

Бесіда.

  1. Чим Маленький принц відрізняється від мешканців астероїдів?
  2. Чому він не залишився на жодній із планет?
  3. У чому притчовий характер казки «Маленький принц»?
  4. Чи дотичною є проблематика твору з проблемами сучасності? Відповідь обґрунтуйте.
  5. Які повчання казки ви візьмете собі за життєві правила?
  6. Яким тепер буде ваше ставлення до світу, людей, до самих себе?

 

ІV. Підведення підсумків уроку.

 

1. Заключне слово вчителя.

Отож, пильнуйте ті невидимі узи, що з’єднують вас зі світом, людством, народом, родиною, друзями.

Пам’ятайте просту життєву істину: людина не повинна даремно прожити своє життя, вона повинна приносити користь іншим, примножувати красу світу.

Кожен із нас може помилятися, йти хибними шляхами, але для того, щоб знайти справжню стежину, йому дається життя, протягом якого він вчиться.

 

2. Мотивація оцінок.

 

V. Повідомлення домашнього завдання. Див. Додаток  1.15

  1. Знати зміст повісті «Маленький принц».
  2. Дібрати цитати до характеристики образу Маленького принца.
  3. Визначити головні алегоричні образи й афоризми казки.

Індивідуальне завдання: групі учнів дослідити (за розділами ІІ, ІІІ, VІІ), як змінюється ставлення льотчика і Маленького принца один до одного.

 

 

Література

 

Ковбасенко Л.В. та ін. // Зарубіжна література: Книга для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 6 клас 12-річної школи. – К.: Грамота, 2006. – с. 334, 341, 342, 344-345.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Копіна Ірина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
20 лютого 2021
Переглядів
14116
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку