Урок "Характеристика образу Маленького принца. Алегоричність та афористичність «Маленького принца».

Про матеріал
Урок із вивчення казки-притчі А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц» передбачає використання різноманітних прийомів методу дослідження з елементами пошукової роботи в поєднанні з сучасними інформаційними технологіями, інтерактивними методами та ігровими формами навчання, що сприяє ефективному засвоєнню теоретичного матеріалу, розвитку творчого потенціалу, дослідницької компетенції у світогляді школярів, формуванню духовно-моральних цінностей їхньої особистості. Доповненням до уроку є комп'ютерна презентація, ілюстративні матеріали, різноманітні види творчих учнівських робіт. Урок проведено у форматі три по тридцять.
Перегляд файлу

Тема: Характеристика образу Маленького принца.

Алегоричність та афористичність «Маленького принца».

 

Мета: - охарактеризувати образ Маленького принца, розкрити цінності його внутрішнього світу, допомогти учням усвідомити, що є найголовніше в житті людини; пояснити учням основні алегоричні образи й афоризми, що трапляються в тексті;

  • розвивати дослідницькі вміння і творчий потенціал учнів, продовжити роботу над формуванням навичок характеристики літературного твору; удосконалювати вміння вибирати з тексту головне, аргументуючи свою думку прикладами і цитатами з твору;
  • виховувати в дітей почуття відповідальності за своє життя, вчинки, плекати в їхніх душах любов до світу, до людей.

 

Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, комп’ютерна презентація до уроку, підручники із зарубіжної літератури для 8 класу, автори В. В. Паращич, Г. Є. Фефілова,  епіграфи до уроку, схема «Знати. Вміти. Цінувати.», таблиця з результатами дослідження за ІІ – VІІ розділами казки, схема «Духовне перетворення Маленького принца», схеми створення алегоричних образів (№ 4, 5), афоризми казки, план характеристики образу героя.

 

Тип уроку: комбінований урок

 

 

Хід уроку

 

Перші 30 хвилин

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Визначення завдань, розкриття способів розв’язання творчих елементів.

 

Слово вчителя.

Діти! Я сподіваюсь, що на сьогоднішньому уроці ви зможете застосувати набуті  вміння та навички і показати найкращі свої знання.

Завдання ваше: а) бути зосередженими й уважними;

          б) зрозуміло й стисло висловлювати власну

думку;

          в) активно працювати;

          г) цінувати час на уроці.

Отож, приступаємо до роботи.

 

ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя.

Для того, щоб успішно виконати всі наші завдання та досягти мети уроку, я повинна дізнатись, наскільки добросовісно ви попрацювали над добором цитат до характеристики Маленького принца. Із цією метою ми проведемо з вами міні-тест.

Із умовами проведення його ви вже знайомі. Приступаємо до роботи.

 

1. Робота в зошитах.

 Міні – тест

1. Назва планети, з якої прилетів Маленький принц:

 а) комета;  б) астероїд 327;  в) астероїд В 612.

 

2. Прокинувшись, Маленький принц чистив:

 а) зуби;  б) вулкани;   в) посуд.

 

3. Назва квітки, якою опікувався Маленький принц:

 а) ромашка; б) фіалка;   в) троянда.

 

4. Якого правила дотримувався хлопчик?

 а) Ти завжди береш на себе відповідальність за тих, кого приручив;

 б) У кожної людини свої зорі;

 в) Причепурився сам  уранці, причепури гарненько і свою планету.

 

5. Зустрівшись з мешканцями астероїдів, Маленький принц дійшов висновку:

 а) Серед людей також самотньо;

 б) Та й диваки оці дорослі;

 в) Від кожного треба вимагати лишень те, що він може зробити.

6. Навіщо хлопчику потрібен баранець?

 а) покарати квітку;    б) як друг; в) знищити пагінці баобабів.

 

7. Після зустрічі з географом Маленький принц зрозумів:

 а) троянда недовговічна; 

б) узнати можна те, що приручиш;

 в) лише серце добре бачить.

 

2. Взаємоперевірка.

Правильність відповідей ми перевіримо таким чином: обміняйтесь зошитами з сусідом по парті. Виправляти помилки, якщо вони будуть, будете синьою пастою. Тепер, як виставляти оцінки. Якщо в роботі немає жодної помилки – ця робота оцінюється у «7» балів. Якщо ж допущені помилки, тоді їхню кількість віднімете від семи. Різниця і буде оцінкою за роботу.

Отже, увага! Я  оголошую правильні відповіді.

3. Відповіді на міні – тест.

 1. в; 2. б; 3. в; 4. в; 5. б; 6. в; 7. а.

Слово вчителя.

Закінчили перевіряти роботи. Обміняйтеся зошитами. Тепер підніміть руки ті, хто не допустив жодної помилки. А в кого з вас у роботі допущена помилка? Гаразд.

Отже, за допомогою цього міні – тесту я зрозуміла, що ви добросовісно попрацювали з добором цитат до характеристики образу Маленького принца.

 

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Бесіда.

1. Чи вмієте ви дружити? Чому?

2. Наскільки легкою чи складною справою являється дружба? Коли ви це зрозуміли?

3. А чи не доводилось вам інколи відчувати себе самотнім? Чому ж так трапляється?

Інакше подивитись на ці питання, знайти інші відповіді на них – у цьому пошуку, я сподіваюсь, вам допоможе сьогоднішній урок.

 Запис теми уроку у зошити. Див. Додаток 1

  1. Оголошення мети уроку (використання схеми «Знати. Вміти. Цінувати.») Див. Додаток 1.1-1.3

 

  1. Повідомлення завдання уроку.

Завданням буде дати відповідь у кінці уроку на питання:

Проблемне питання.   Див. Додаток 1.4

 

V. Сприйняття теми уроку.

Слово вчителя.

Сьогодні ми з вами здійснимо подорож у чарівний світ Маленького принца. Ми дізнаємося, що для нього найдорожче, що його хвилює, чого він хотів навчитися і кого зустріти.

А щоб наша подорож у чарівному світі Маленького принца була послідовною ми будемо дотримуватись плану. Ознайомимося з ним. (Див. додаток № 3)

 

Ознайомити учнів з планом характеристики Маленького принца. Див. Додаток  1.5

 

  Робота над усвідомленням характеристики Маленького принца.

І почнемо ми, традиційно, із першого пункту плану.

Проведемо:

 

а) словесне малювання

Спробуйте «намалювати» за допомогою слів, яким ви уявляєте Маленького принца (1 – 2 учні);

 

б) бесіда

1. Наскільки повно змальований портрет хлопчика у творі?

2. Чому, на вашу думку, автор не подає цілісного портрету дитини?

3. Що ж вам допомогло створити в уяві образ Маленького принца?               (авторські малюнки).

А тепер давайте звернемось до опису деталей зовнішності Маленького принца, на яких намагається зосередити нашу увагу  автор.

 

в) робота з підручником

(розд. ХХVІІ с. 307;

 розд. ХХVІ с. 306 - 307;

розд. ХХІV с. 306).

Питання:

  1. Чи зрозуміли ви, що ж є важливим для автора в образі хлопчика? (Не зовнішність, а внутрішній світ дитини).

Докладніше дізнатись про людину допомагає її житло, домівка.

Домівкою Маленького принца була його планета. Розкажіть, що дізнається про планету Маленького принца льотчик і ми разом із ним. (Під час відповіді учні користуються схемою 1)

 

г) робота ОС 1  Див. Додаток  1.6

Звернемось до плану і з’ясуємо, які пункти нашого плану ми вже розглянули. Перейдемо до наступного.

Ви вже знаєте, що з’ясувати, які риси характеру притаманні тій чи іншій людині можна, аналізуючи її поведінку та вчинки. Пам’ятайте про це. Оскільки, розповідаючи про заняття Маленького принца, ви майже одразу будете визначати і риси його характеру.

Питання: 

  1. Чим же займався хлопчик на своїй планеті? Наведіть приклади з тексту твору.

(розд. V с. 296 – 217; розд. ІХ с. 299 - 300).

  1. Які риси характеру притаманні Маленькому принцу до його подорожі Всесвітом?

(Відповідальність, почуття обов’язку, дбайливе ставлення до своєї планети).

 

Підсумок перших 30 хвилин

 

Другі 30 хвилин

 

  1. Якщо у нього все так добре, то від чого намагається втекти хлопчик? Від троянди? Від своїх проблем?

(розд. VІІІ  с. 297- 298) (Дитина страждає від самотності. Він сумує, бо почувається одиноко у Всесвіті. Виявив байдужість до чужого болю і невміння прощати. Він, як і кожен із нас є недосконалим: не розуміє багато речей, не вміє любити по-справжньому).

  1. Який урок отримує малий від «кокетливої красуні»?

(розд. ІХ с.299) (Троянда «навчає» його «визнавши безглуздість своєї поведінки», попросити пробачення).

 

д) робота ОС 2 Див. Додаток  1.7

Під впливом тих подій, які траплятимуться з ним, Маленький принц зазнає змін. Тому, в процесі нашої роботи, ви робите відповідні записи розглянутих елементів схеми у своїх зошитах.

 

Звернемось на хвилинку до плану характеристики. Можемо дійти висновку, що провівши певну роботу, ми вже розглянули чотири його пункти. Перейдемо до наступного.

Питання:

1). Пригадайте, як принц оцінює дорослий світ, відвідавши астероїди. (Світ дорослих роз’єднаний, вони самотні; дорослі проголошують штучні цінності, тому їхнє існування позбавлене сенсу.) (розд. Х с.300; розд. ХІІІ с.301 - 302).

2). Чи випадково малий потрапляє до планет, населених самотніми дорослими людьми? (Ні. Він і сам самотній. Спочатку він просто спостерігає, а вже потім починає усвідомлювати свої помилки, але ще не знає, як їх виправити).

3). Чи отримує принц уроки моралі після зустрічі з мешканцями астероїдів? (Так. «Цей ... міркує майже так, як той п’яничка». Аналізуючи, він буде виявляти схожість між Бізнесменом і пияком. А після зустрічі з географом він зрозумів, що «немає нічого вічного у Всесвіті, і його троянда недовговічна».) (розд. ХІІІ с. 302; розд. ХV

с. 303 - 304).

Духовне перетворення принца відбувається поступово. Важливе місце у цьому процесі має перебування хлопчика на планеті Земля. Тому ми проведемо вибіркове обговорення тих епізодів, в яких цей процес простежується.

 

е) Вибіркове обговорення епізодів з казки, в яких простежується процес духовного перетворення Маленького принца.

 

1. Перші враження, які отримує хлопчик від планети Земля. (розд. ХVI с. 304; розд. ХVІІ с.304) (Розчарування. Відлуння він прийме за людей, незрозумілими виявляться загадки змії, а зустріч з трояндами доведе до сліз).

а) Чому, коли принц побачив сад троянд, він заплакав? (Відмовляється від свого кохання, думаючи, що його квітка така сама, як і інші, вона втрачає для нього свою цінність).

б) Чи розуміє хлопчик «дивну планету», «зовсім суху, усю в гострих шпичках, солону»? (Ні. Вона йому чужа й незрозуміла. Навіть лякає).

 

2. Значення зустрічі з лисом. (розд. ХХІ с.306 -307)

 а) Чому важливою є зустріч з лисом?

б) Яку таємницю відкриває лис Маленькому принцу? (Лис розкриває значення любові. Приручити – це приймати людину з усіма її недоліками, віддавати їй свою турботу, любити та оберігати її. Коли щиро любиш, то троянда стає «одна – єдина» в цілому світі).

в) Яку просту істину зрозуміла дитина? (Ти назавжди береш на себе відповідальність за тих, кого приручив. «Я відповідаю за свою рожу»).

 

Розглянувши 5 – 7 пункти плану, ми усвідомили наскільки складним був процес духовного перетворення Маленького принца.

Ще однією важливою подією в житті хлопчика стає зустріч із льотчиком.

Стосунки льотчика й дитини і є наступним пунктом плану, який ми повинні розглянути. У цьому нам допоможе робота, проведена творчою групою вдома.

На минулому уроці група учнів отримала індивідуальне завдання дослідницького характеру.

 

є) Робота творчої групи.

Завдання було такого змісту: прослідкувати (за розділами ІІ, ІІІ, VІІ), як змінюється ставлення героїв один до одного (ОС 3)  Див. Додаток  1.8

Перевірка виконання завдання творчою групою. (Учні озвучують результати свого дослідження)

Бесіда:

1. Як можна охарактеризувати ставлення героїв один до одного на першій стадії спілкування? (Льотчик не чекає на зустріч, а хлопчик вимагає розуміння).

2. Чи змінилося ставлення льотчика й дитини один до одного на наступній стадії спілкування? (Льотчика турбують його дорослі проблеми, які й заважають знайти спільну мову з принцом, а хлопчик сподівається на взаєморозуміння і не втрачає надії на спілкування).

3. Використавши результати дослідження скажіть, чи просто складалися стосунки дорослого й дитини?

 

Бесіда з усіма учнями:

  1. Яка подія, на вашу думку, стала вирішальною у розумінні героями один одного? (розд. ХХV с.303 -304) (Усвідомлення героями життєвої істини та справжніх  цінностей. «Мені хочеться цієї води». «І я зрозумів, чого він шукав».)
  2. Поясніть, чому льотчику вдається відчути серцем розлуку з хлопчиком?
  3. Чи допоміг досвід, набутий дитиною, змінити світогляд дорослого?

 

ж) Робота з одним із епіграфів.  Див. Додаток  1.9

Чи можуть слова епіграфа пояснити ситуацію, в яку потрапили двоє – дорослий і малий?

Звернувшись до плану характеристики, ми бачимо, що нами розглянуто і восьмий пункт.

Я сподіваюсь, що провівши таку ґрунтовну роботу за планом характеристики образу Маленького принца, ви поясните, з яким життєвим досвідом, набутим під час подорожі Всесвітом, він повертається на свою планету.

(Заслухати думку 1-2 учнів).

 

з) Робота в зошитах.

 (Учні записують висновок, уміщений на дошці)                                 Див. Додаток  1.10

Слово вчителя.

Принц розуміє, що справжня любов безкорислива і відповідальна. Він знаходить собі друзів, розуміючи, яке то щастя мати друга.

 

і) З’ясування проблемного питання. Див. Додаток  1.11

Звернемось до проблемного питання. Сподіваюсь, що тепер ви зможете дати на нього відповідь.

(Заслухати думки учнів)

 

Підсумок других 30 хвилин

 

Слово вчителя.

Нами розглянуті всі пункти плану характеристики, виконані завдання певного етапу уроку, з’ясовано проблемне питання. Отож, продовжимо наші мандри стежками казки – притчі «Маленький принц».

 

Треті 30 хвилин

 

Питання:

1. Пригадайте, що називається притчею?

 Притча – це епічний прозовий твір алегоричного змісту, що має повчальний характер.

На сьогоднішньому уроці ми повинні виявити повчальний алегоричний зміст казки.

Вчиться Маленький принц, подорожуючи Всесвітом, вчиться льотчик, зустрівши хлопчика, вчимося і ми, читаючи цю притчу.

Чого навчились льотчик і Маленький принц ми вже зрозуміли. А чого вони навчили нас ми спробуємо з’ясувати.

При цьому нам необхідно згадати, що ми називаємо алегорією.

 

Словникова робота Див. Додаток  1.12

Алегорія – це такий виклад, у якому один узагальнений абстрактний образ передається за допомогою іншого, конкретного образу.

 

Питання:

1. Які алегоричні образи цієї казки – притчі ви вже можете назвати? (троянда, Маленький принц, Лис, змія тощо)

 

ї) Створення алегоричних образів (ОС 4) Див. Додаток  1.13

 

 

 

Бесіда:

1). Усі ми родом з дитинства. Що пережив пілот у ранньому віці?

2). Чому ніхто з дорослих не розумів його страхів?

Δ Робота з епіграфом. Див. Додаток  1.14

3). Як співвідносяться слова другого епіграфа з трагедією льотчика в дитинстві?

Δ Робота з підручником розд. ХХІV с. 306

 (Читання учнями діалогу)

 

Бесіда:

  1. Що шукають льотчик і принц у пустелі?
  2. Чи зрозумілою стає фраза «Вода потрібна серцю»?
  3. Чийому серцю у творі вона необхідна?
  4. Які джерела «криються» в пустелі?
  5. Що означає розбудити колодязь?
  6. У чому цілюща сила води?  (Вона зцілює душу, відкриває істину. Пізнавши істину, людина стає щасливою, такою, як у світлому дитинстві.

«Була то не звичайна вода. Вона народилася від довгої дороги під зорями, від рипу корби, від зусилля моїх рук, люба серцеві, як дарунок. Так у дитинстві, коли я був маленьким хлопчиком, мені висявали різдвяні гостинці …») (розд. ХХV)

  1. Чому льотчик знову, як у дитинстві, починає малювати?
  2. Що, на вашу думку, означають малюнки, створені ним?

 

Δ Пригадайте, що називають афоризмами.

Афоризм – це короткий влучний вислів, що містить глибоку думку.

  Див. Додаток  1.15

  1. У якому афоризмові відкривається дуже проста, але важлива істина чуйності?
  2.  Чи тільки про слабкість і вади людини йдеться у творі?

к) Створення алегоричних образів (ОС 5) Див. Додаток  1.16

Бесіда:

  1. Як ви для себе пояснюєте алегоричні образи: баобабів, лиса, змії, троянди?
  2. Чому лис так прагне, щоб його приручили?
  3. Чому не боїться плакати, адже плачуть, коли боляче?
  4. Які зміни відбулися в характері Маленького принца після розмови в пустелі з «прирученим» лисом?
  5. Чому принц повторює фразу

«Я відповідаю за свою троянду …»?

  1. Із чим прийдеться боротися хлопчикові на своїй планеті задля щастя квітки та свого щастя?
  2. Як ви вважаєте, чи можна повністю розкрити алегоричні образи, створені А. де Сент – Екзюпері?

 

Підсумок третіх 30 хвилин

 

Бесіда:

  1. Які афоризми особисто для вас стали близькими? Поясніть, як ви їх розумієте?
  2. Чи можна стверджувати, що у світі існують дорослий і дитячий  погляд на життя? Чому?
  3. Про що часто забувають люди, ставши дорослими?
  4. Які життєві уроки ви зрозуміли з казки - притчі?
  5. Як би ви пояснили слова принца: «Але ж то не людина, то гриб»?

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

 

1. Заключне слово вчителя:

Штучні цінності ніколи не ведуть людину до пізнання світу, до пошуків істини, до щастя. Що ж треба зробити, щоб щастя не пройшло повз людину? Від кого це залежить? Запитайте про це ваше серце, «адже найголовнішого очима не побачиш».

 

2. Мотивація оцінок.

 

VІІ.  Повідомлення домашнього завдання. Див. Додаток  1.17

  1. Підготуватись до узагальнюючого уроку за твором А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц».
  2. Підготуватись до тематичної контрольної роботи з теми: «А. де Сент-Екзюпері. Казка-притча «Маленький принц».

 

 

Література

 

Ковбасенко Л.В. та ін. // Зарубіжна література: Книга для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 6 клас 12-річної школи. – К.: Грамота, 2006. – с. 334, 341, 342, 344-345.

docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
20 лютого 2021
Переглядів
8907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку