Тема. Аплікація як вид художнього оздоблення виробів Мета: розширити й систематизувати знання про аплікацію, ознайомити з видами аплікації, розвивати творчу уяву, пізнавальні інтереси, увагу, навчити учнів правильно добирати матеріали й інструменти для виконання аплікації.
Обладнання та інструменти: вироби оздоблені аплікацією, «смайлики», абетка уроку, таблиця «Виготовлення аплікації «Клоун», мультимедійна презентація, музичний супровід.
Інструменти і матеріали: картонна основа, деталі аплікації з тканини, набір матеріалів для виконання творчого оздоблення виробу, ножиці, клей.
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні зв’язки: естетика, образотворче та музичне мистецтво.
ХІД УРОКУ
І. Загально-корекційний етап
1. Організація учнів до уроку.
2. Нервово-психологічна підготовка.
Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх він кличе в клас.
І цікаве на уроці
Всі мерщій сідайте, діти.
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Дуже гарно працювати,
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок ми розпочинаймо.
Сподіваюсь, що ви прийшли на урок із гарним настроєм, все ж таки хочу запропонувати вам оцінити свій настрій за допомогою табличок-«смайликів». Оберіть й підніміть вгору той «смайлик», що найбільше відповідає вашому настрою. Слайд1 (, , ).
Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Я хочу запросити вас у подорож. А чи любите ви мандрувати? Слайд2.
(Звучить циркова музика)
ІІ. Основний етап
1. Актуалізація опорних знань.
Діти, а в яке чарівне місце ми потрапили разом з цією музикою? (цирк)
Слайд2 Цирк (картинка із зображенням цирку)
А без якого артиста не може бути справжньої циркової вистави? (клоуна)
Клоун уміє робити все: він і акробат, і фокусник,і жонглер.
2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.
І от до рук одного клоуна потрапили кульки з літерами, де закодовано слово-підказка. Клоун так захопився жонглюванням, що всі кульки переплуталися.
Давайте допоможемо клоуну. У вас у кожного на парті є абетка уроку, в якій ви будете виконувати перше завдання.
Увага на слайд
Слайд3 Склади слово (Аплікація)
ООООООООО
ІКААПЛЦІЯ Із запропонованих літер в кружечки-кульки вписуєте літери в такій послідовності, щоб відгадати слово-підказку з темою нашого уроку. Хто перший виконає, піднімає руку.
І так, відкриваємо свої абетки уроку, знайшли завдання1, що побачили на слайді і «Почали» (За першою піднятою рукою даю смайлик і на дошку з права зверху на магніт прикріпляю слово «Аплікація»).
Хто з вас знає, що таке аплікація? Для чого її використовують? (Відповіді дітей.)
Тема нашого уроку : «Аплікація як вид художнього оздоблення виробу»
Слайд4 Аплікація як вид художнього оздоблення виробів
Відкриваємо зошити і записуємо дату і тему уроку .
Слайд 5 Визначення аплікації
Аплікація – виготовлення різних художніх зображень нашиванням або наклеюванням на основу різноманітних матеріалів (тканини, паперу, шкіри тощо); виріб, оздоблений таким способом.( див. абетку уроку)
Аплікація широко використовується для оздоблення різних виробів: одягу, речей для дому та відпочинку. Часто застосовують аплікацію і при оформленні інтер’єру.
Аплікацією можна ефектно прикрасити виріб або використати під час оновлення одягу (закрити аплікацією місце плями, потертості, пошкодження тощо).
Сучасне виробництво дозволяє виконувати аплікації на будь-якій основі і в будь-якій кількості. Ручна аплікація дозволяє вибрати той малюнок, який найбільше сподобався, при бажанні змінити або доповнити його. Ваш виріб буде унікальним. Такий подарунок приємно отримати, а ще приємніше – подарувати другові чи члену своєї родини.
Слайд6 (Картинка з одягом карпатського населення.)
Ви в молодшій школі, в 5 класі вже виготовляли аплікації і знаєте, які матеріали для цього необхідні. Зараз ми зіграємо у гру «Хто більше знає».
Всі ці матеріали ми називаємо конструкційними матеріалами.(див. абетку уроку)
Слайд7 (зображення аплікацій з паперу) Слайд8 ( зображення з соломки)
Слайд9 (зображення з пластиліну)
Слайд10 (зображення з тканини)
Види аплікації( Розповідь вчителя)
Існують такі види аплікації:
За формою: пласка, об’ємна;
Пласку аплікацію виконують вирізуванням деталей із паперу, тканини, інших матеріалів і нашиванням або наклеюванням їх на основу.
В об’ємній аплікації пришивають чи приклеюють на основу тільки частини окремих елементів. Крім того, об’ємну аплікацію виготовляють, підкладаючи під деталі аплікації синтепон, шматочки тканини.
За кольором: Одноколірна, багатоколірна;
За тематикою:
Предметна аплікація – зображення окремих предметів.
Сюжетна аплікація відображає події, явища, складається з декількох різних фігур.
Декоративна – що містить узори, стилізовані зображення, орнаменти, якими можна прикрасити різні предмети
Абстрактна аплікація передбачає спрощене зображення загальної картини, позбавленої конкретності.
3. Закріплення нового матеріалу
Завдання 4. Заповнити схему в абетці уроку (за варіантами І-«Овація» та ІІ-«Симпатія»)
«Овація» - за формою
«Симпатія» - за кольором
«Овація» та «Симпатія» - за тематикою
Отримують смайлики обидві команди.
Кожен артист цирку виходить на арену в спеціальному костюмі, для кожного номера – свій костюм.
Зараз ми з вами за допомогою аплікації одягнемо нашого героя – клоуна і попрацювавши дизайнерами одягу, виконаємо оздоблення для його костюма.
Щоб отримати натхнення для своєї роботи , увага на екран ( звучить музика і відбувається перегляд презентації «Клоуни»)
ІІІ. Практична робота.
Виготовлення аплікації «Клоун»
Матеріали та інструменти: картонна основа, деталі аплікації,кольоровий папір , набір матеріалів для виконання творчого оздоблення виробу: ґудзики, блискітки, тощо; ножиці, клей.
Вступний інструктаж. Повторення правил безпечної роботи під час виготовлення аплікації по групах:
Хід роботи
Аналіз таблиці «Виготовлення аплікації «Клоун» (на екоані)
(Хід практичної роботи див. абетку уроку)
Самоконтроль: перевірте правильність прикріплення деталей (відсутність перекосів, стягнень паперу), відповідність задуманій композиції, щоб не було на фоні надлишків клею.
ІV. Фізкультхвилинка.
Поточний інструктаж. Під час роботи контролюю дотримання правил безпечної роботи і санітарно-гігієнічних вимог.
В кінці виступу в цирку всі артисти виходять на манеж. Так і ми хочемо зустрітися з нашими клоунами. Прошу підняти вгору свої роботи, щоб всі побачили наших клоунів. (Хвалю всіх за гарні роботи)
V. Підсумок уроку
1.Рефлексія
Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»
На сьогоднішньому уроці я дізналась..
2. Нервово – психологічне розвантаження
Прийом «Комплімент від учителя»
3.Оцінювання знань та вмінь учнів.
VІ. Домашнє завдання. Придумати історію про свого клоуна, виготовити за допомогою аплікації тваринку (собачку, котика тощо), яка б також разом з нашим клоунам приймала б участь у цирковій виставі.
VІІ. Прибирання робочих місць.