Комунальний заклад «Сосницький навчально-реабілітаційний центр»
Чернігівської обласної ради
План-конспект уроку з трудового навчання (обслуговуючі види праці)
6 клас.
Підготувала:
Ветлицька Н.В. – вчитель трудового навчання вищої категорії.
План-констект уроку-презентації з трудового навчання у 6класі (дівчата).
ТЕМА. Рапорт. Композиція у вишивці. Розробка композиції вишивки.
Мета: поглибити знання учнів про українську народну вишивку як вид декоративно-прикладного мистецтва; ознайомити учнів із правилами створення композиції, її регіональними особливостями; навчити складати орнаменти української вишивки на основі набутих знань; розвивати увагу, логічне й образне мислення, творчість, художні та естетичні здібності; коригувати вимову; виховувати наполегливість, цілеспрямованість; формувати національну самосвідомість, прищеплювати учням любов до народного мистецтва.
Матеріали, обладнання, наочність: зразки готових вишиванок, інструкційні картки, малюнки із зображенням різних орнаментів, журнали з вишивання.
Урок-пошук
Методи: метод: «Коло ідей», вправа: «Візерунок настрою», міні-практикум, гра «Блеф-клуб», демонстрація, ілюстрація.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Привітання.
II. Мовна хвилинка
- Як ти чуєш?
- Який зараз урок?
- Яке сьогодні число?
- Що робили на минулому уроці? (Словник).
ІІ. Перевірка знань учнів
Метод: «Міні – практикум». Слайд 2.
За запропонованими зразками виробів або ілюстраціями визначити види орнаментів.
• Згадаємо з уроків образотворчого мистецтва, ППН, що називають орнаментом?
• Що називають орнаментом?
• Які орнаменти ви знаєте?
Слайд 1
Слайд 2
Орнамент — це декоративна композиція, яка складається з елементів, що ритмічно повторюються, чергуються. Частину художніх елементів, які ритмічно повторюються по всій довжині і ширині, називають рапортом. Нагадаємо, що за мотивами орнаменти поділяються на кілька груп:
Слайд 3
Слайд 4
2) Рослинний — складається з рослинних елементів, декоративно стилізованих квітів, листя, гілок тощо.
Слайд 5
Слайд 6
3) Зооморфний — характеризується орнаментальними композиціями, як реалістичними, так і стилізованими зображеннями птахів, тварин, риби.
4) Антропоморфний — стилізоване зображення силуетів людей.
Метод: «Бесіда з поясненням». Слайд 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12
Слайд 7
Слайд 9
5) Предметний — складається із зображення предметів побуту, знарядь праці, відпочинку, атрибутики театрального мистецтва, музичних інструментів тощо.
Слайд 10
6) Каліграфічний — утворюється з окремих літер або елементів тексту.
Слайд 11
7) Пейзажний — реалістичне або стилізоване зображення мотивів природи, архітектурних пам’яток тощо.
Слайд 12
8) Геральдичний — це композиція із зображенням гербів, орденів, медалей, емблем, значків (наприклад, бджола символізує працьовитість, підкова — щастя, якір — надію, дзеркало — правду, ліра — музику, лев — могутність). Слайд 13 Слайд 14
Суттєвого значення набуває і розташування орнаментів.
Типи орнаментів. Слайд 13,14.
• Стрічковий — у вигляді прямої чи криволінійної орнаментальної смужки, що прикрашає середину виробу чи обрамлює його.
• Сітчастий — уся поверхня заповнена узором.
• Центричний (розетковий) — окремі елементи орнаменту вписані у квадрат, коло, ромб або інший багатокутник, розташований у центрі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Метод демонстрації зразків готових вишиванок учнів та дорослих. Дивись слайд 2.
• Зверніть увагу на виставку вишиванок, на забарвлення, візерунки. Що ви можете про них сказати?
• Які мотиви використовуються для зображення узорів?
• Як по-іншому можна назвати узори на вишиванках? (орнамент)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне питання.
Розглянемо малюнки. Подивіться уважно та скажіть, де ми бачимо композицію, як на вашу думку? Спробуйте довести. Чому? Обгрунтуй.
Ми бачимо на вишивках різноманітні рослини — квіти, дерева, кущі, птахів, звірів, павучків, вужиків, зірочки, хрестики, крапочки, кривульки, ромбики, трикутники та інші зображення. Усе це — символіка, через яку розкривається ставлення українців до таких філософських понять, як Усесвіт, життя на Землі, народження, осмислення свого місця та покликання.
V. Повідомлення теми уроку
VI. Постановка завдань перед учнями
Знати: поняття «композиції», його види, правила створення композиції, символіку окремих елементів у вишивці.
Уміти: створювати композицію для вишивання.
VII. Вивчення нового матеріалу. Метод розповідь. Слайд 15. Вишивки, передаючи характерні ознаки тієї чи іншої місцевості, різняться між собою за орнаментом, технікою виконання та кольоровою гамою. Художня якість вишивки здебільшого залежить від композиції малюнка.
Отже: Орнамент — це декоративна композиція, яка складається з елементів, що ритмічно повторюються, чергуються.
Частину художніх елементів, які ритмічно повторюються по всій довжині і ширині, називають рапортом
Слайд 15 Слайд 16
2. Композиція, вимоги до створення композиції. Слайд 16.
Композиція — це творче поєднання елементів узору, об’єднаних змістом, кольором, формою. Композиція вишивки для виробу повинна відповідати певним художнім вимогам:
• форма, призначення та якість матеріалу оздоблювального виробу;
• узор повинен відповідати характеру переплетення ниток і роду волокон тканини;
• вишивка повинна відповідати вимогам до даного виробу, не повинна заважати його практичному призначенню.
Основними правилами композиційної побудови для вишивання є:
а) відповідність основній темі;
б) знаходження композиційного центра;
в) пропорційність і симетричність розташування елементів узору;
г) рівновага й закон ритму.
Щоб вишивка виглядала гарно, необхідно правильно розмістити її на виробі (серветці, доріжці тощо), а форми й розміри її повинні гармоніювати з формою й розмірами виробу. Узор вишивки має бути і не занадто маленьким, і не дуже великим, розміщувати його потрібно перш за все на тій частині, яка більше привертає до себе увагу. Якщо узори симетричні, то не можна допускати зміщення елементів вгору чи вниз, вліво чи вправо. Саме тому орнаментальну смугу на виробах слід вишивати з середини рапорту й середини малюнка.
Мотиви — символи в українській народній вишивці. Слайд 17.
На початку уроку ми вже говорили про знаки — символи, які змінювалися з розвитком суспільства і набули магічного значення. Звернімося ще раз до їх тлумачення. Хрест символізує поєднання сонячної батьківської та вологої материнської енергії, вогонь; трикутник — гори, круг, ромб, квадрат — сонце й місяць. Крім того, ці символи можуть вишиватися разом із додатковими прямими, зламаними, схрещеними лініями. Пряма лінія символізує поверхню землі, ламана — воду. Полуниця є символом сонця, її вишивають на дитячому одязі як оберіг. Хміль — символ кохання, виноград — радості та краси створення сім’ї. Ластівка — символ доброї звістки. Жіноча фігура з піднятими або опущеними руками і головою у формі квадрата чи ромба означає богиню Землі, матір природи, яка створює гармонію життя.
Запишіть у зошит.
Словник: композиція, орнаментальність, симетричність вишивки, традиційні способи розміщення вишивки на виробах.
Фіз. хвилинка.
VIII. Практична робота
Метод: «Коло ідей». (Картки)
1.Створити учнями по черзі і по варіантах композицію для вишивання виробу з використанням символів — мотивів.
2. Знайдіть вироби-аналоги вашої композиції серед виставки вишитих виробів. Чим вони схожі, а чим відрізняються?
• 1 варіант — для вишивання рушника;
• 2 варіант — для вишивання квадратної серветки;
• 3 варіант — для вишивання круглої форми;
• 4 варіант — для вишивання комірців, манжетів, вирізів сорочки.
Вправа «Візерунок настрою». (Картки)
Чи знаєте ви, що від настрою залежить якість роботи? Учені з’ясували, що за відповідним кольором можна охарактеризувати емоційний стан людини. Тож я пропоную всім визначити характер свого настрою. Перед вами на дошці – незвичайний орнамент. Це візерунок настрою, він допоможе нам визначитися з емоційним станом та налаштуванням на сьогоднішній урок. Заплющте очі на кілька секунд і уявіть, з яким кольором асоціюється ваш сьогоднішній настрій (синій, зелений, червоний, жовтий, коричневий, чорний, сірий). Тепер підійдіть до візерунка, візьміть листочок відповідного кольору і прикріпіть його на виноградній лозі.
Ключ до трактування «Візерунка настрою»
Учені з’ясували, що колір необхідний для душі людини, як повітря – для тіла. Він впливає на її емоційний стан, характер, життєдіяльність у навколишньому середовищі. Вивченням впливу кольорів на свідомість та здоров’я людини займається наука кольоротерапія, до якої на сьогоднішньому уроці приєднаємось і ми! Отож, розгляньмо зв’язок між кольором та емоційним станом людини:
Ось такого незвичайного кольору в нас сьогодні вийшла виноградна лоза. Залишімо її до наступного уроку та з’ясуємо, як час, наш майбутній настрій та задоволеність від навчання вплине на забарвлення лози наступного разу.
IX. Підбиття підсумків заняття
Гра «Блеф-клуб». (Картки)
1. «Рапорт» - це частина орнаменту, розташована в центрі. (ні)
2. Рослинний орнамент містить зображення листя, квітів, дерев. (так)
3. У геометричноту орнаменті присутні зображення тварин (ні)
4. Найменша частина орнаменту, яка рівномірно повторюється називається рапортом. (так)
5. Орнамент, що складається зі стилізованих зображень фігур людей називається зооморфним (ні)
6. Орнамент, що поєднує геометричні елементи (кола, лінії, ромби…) називається антропоморфним (ні)
- Чому кожен регіон України мав свої символи й кольори? Із чим це пов’язано?
Отже висновок.
Різноманітність орнаментів дозволяє у втробах відобразити неповторність навколишнього світу, прикрасити предмети побуту, одяг.
Вишивання розвиває творчі здібності, почуття прекрасного, дає можливість створювати красу своїми руками.
Скарбничка мудрості
«Бути прекрасним — означає бути симетричним і пропорційним»».
Платон (давньогрецький філософ )
Х. Оцінювання роботи учнів на уроці.Прибирання робочого місця і приміщення.