Урок "Апостроф після префіксів. Діалог"

Про матеріал
Ознайомити учнів з правилом вживання апострофа після префіксів. Дати учням уявлення про діалог; формувати в них уміння правильно записувати діалог; виховувати щедрість, сприяти розвитку дружніх стосунків. Закріплювати знання про морфемну будову слова, вміння утворювати слова за допомогою префіксів. Формувати орфоепічні та орфографічні навички, комунікативно-функціональну компетенцію на основі говоріння, як виду мовленнєвої діяльності. Навчати учнів точно і правильно висловлювати свою думку, спонукати до міркувань, порівнянь, доведення. Розвивати розумові здібності, мислення, зв’язне мовлення, пам’ять, вміння узагальнювати, сприяти усвідомленню словотвірної системи. Виховувати інтерес до уроків мови, любов і повагу до природи.
Перегляд файлу

Тема: Апостроф після префіксів. Діалог.

Мета. Ознайомити учнів з правилом вживання апострофа після префіксів.

Дати учням уявлення про діалог; формувати в них уміння правильно записувати діалог; виховувати щедрість, сприяти розвитку дружніх стосунків.

Закріплювати знання про морфемну будову слова, вміння утворювати слова за допомогою префіксів.

Формувати орфоепічні та орфографічні навички, комунікативно-функціональну компетенцію на основі говоріння, як виду мовленнєвої діяльності.

Навчати учнів точно і правильно висловлювати свою думку, спонукати до міркувань, порівнянь, доведення.

Розвивати розумові здібності, мислення, зв’язне мовлення, пам’ять, вміння узагальнювати, сприяти усвідомленню словотвірної системи.

Виховувати інтерес до уроків мови, любов і повагу  до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиці, картки, підручник, тестові завдання, картини природи Учні повинні знати: про словотворчу роль префіксів, морфемну будову слова та елементи словотвору; правило вживання апострофа після префікса.

Вміти: утворювати слова за допомогою префіксів,  правильно висловлювати свою думку.

Цінувати: працелюбність, рідну мову, толерантне ставлення до товаришів, знання, час.

 

.
Хід уроку.

І. Організаційна частина

- Сьогодні урок – відкритий для всіх

Багато гостей! Тож вітаємо їх!

Хором. Ласкаво просимо!

Стали діти всі рівненько

Усміхнулися гарненько

Настрій на урок взяли

Й працювати почали

- Сьогодні ви маєте змогу

Присвятити свої сили уроку.

- Наприкінці ми визначимо, яким він вдався: Корисним чи Даремним. Корисним ми зможемо його назвати тоді, якщо будемо:

Сидіти рівненько

Писати гарно

Слухати уважно

Відповідати правильно

І поглядати час від часу сусідові в очі.

- Сьогодні на уроці ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так єднає й збагачує мову!

- Розпочати урок я пропоную із знайомства з тими завданнями, які необхідно виконати сьогодні на уроці.

  1. Вправа «Очікування»
  2. Тестові завдання
  3. Дидактична гра
  4. Колективна робота над вивченням нового матеріалу
  5. Робота в групах
  6. Робота в парах
  7. Творча робота
  8. Розвиток мовлення

 

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (відповіді дітей)
  • Я бажаю вам успіху!
  • А працюватимемо ми під таким девізом. Але спочатку треба скласти цей вислів.(написаний на таблиці)

«ваМо – калодзер шіду»  (Мова – дзеркало душі)

  • Як ви розумієте цей вислів? (Мова людини повинна бути правильною. Треба чітко висловлювати свою думку. Отже, по мовленню видно яка людина. Мова передає наші думки, почуття, настрій)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Над якою темою ми з вами працюємо? (Будова слова)
  • Давайте пригадаємо те, що ми знаємо про будову слова.
  • Перевірка домашнього завдання с.100 впр.232

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроку.

Вузлик ще один сьогодні

Будем ми в’язати,

На уроці  нову тему

Будемо вивчати

Тема, хоч і непроста

Та для нас цікава

Будуть в ній нові слова

Буде і забава

  • А про що сьогодні буде йти мова ви самі скажете, коли відгадаєте загадку.
  1. Робота із загадкою.

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі,

Та в словах української мови

Я пишу не внизу, а вгорі.

Спробуй лиш написати сім’я –

Зразу стану потрібен і я. (Апостроф)

Саме цей знак буде присутній сьогодні на уроці.

- Яке слово в цій загадці пишеться з апострофом? (Сім’я)

Дайте приклади слів з апострофом. (м’ята, бур’ян, здоров’я, комп’ютер, …)

  • Що позначає апостроф? (надрядковий графічний знак, який передає на письмі роздільну вимову )
  • Пригадайте, в яких випадках пишеться апостроф? ( після префіксів, що закінчуються на твердий приголосний, перед я, ю, є, ї )
  • Як вимовляються приголосні перед апострофом? (твердо)
  • Пригадайте в яких випадках не пишеться апостроф? (перед я, ю, є, ї після літер б, п, в, м, ф, що позначають губні приголосні звуки,
    якщо перед ними є інший кореневий приголосний (крім р) 
    н-д: Святослав, святковий, морквяний але: торф’яний, черв’як, верб’я)
  1. Робота в зошитах

Відкрийте зошити, запишіть число.

Хвилинка каліграфії

1.Робота із загадкою

Чудо-сади прилетіли

Скакуни в тих санях білі

В санях тих сидить цариця

Білокоса, білолиця рукавом махне—

Сріблом вкриє все!

 

Про яку царицю йдеться у загадці?

 

(Диво-казка живе в усьому  зимового дня, коли навколо сніги, льодом скуті ріки, а на деревах лежить сніг. Дуже гарно в таку пору року!)

 

--Сьогодні ми з вами будемо писати букву Зз («зе») і склади з нею.

Зз Зз                    зи  ма  оз  вз

Зверніть увагу на з’єднання, та на написання складів.

 

2.Гра «Впіймай подих зими»

--Я буду читати слова, а ви слухайте. Якщо зустрінуться слова на тему «Зима», підіймайте руку.

 

  Холодний, м’яч,  ковзани, м’який, мороз, грудень, пляж, санчата, квіти, завірюха, листя, сніг, лижі, хурделиця, бурулька, ожеледиця, трава.

 

3.Запис слів.

 

Слова:  ковзани, лижі,  санчата  запишіть у зошити.

 

А наступне завдання таке: дівчатка--

до слова  зима доберіть спільнокореневі і запишіть;

(Зима-зимонька, взимку, перезимувати.);

хлопчики—змініть слово «зима» за допомогою закінчень.

(Зима—зими, зиму, зимно)

 

Запишіть прислів я  

Літо збирає—зима з’їдає.

--Як розумієте зміст прислів я?

 

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  А) спостереження й аналіз мовних явищ під керівництвом учителя;

1.Робота за таблицею

- А зараз уважно подивіться на ці слова

з’явитися

під’їхати

зберегти

обкопав

об’їхав

з’їсти

зшив

  • Що ви мені скажете за них? (ці слова з префіксами). І деякі з них написані з апострофом після префікса.

2.Робота за таблицею

 А подивіться на цю таблицю. Зверніть увагу на який звук закінчуються префікси,

після яких ставимо апостроф? (Префікс закінчується на приголосний звук)

  • Отже, сьогодні ми будемо вчитись  писати слова з апострофом після префікса.

А допоможе нам правильно писати слова з апострофом нам ця пам’ятка.

-  А щоб правильно навчитися писати слова з апострофом після префіксів ми ознайомимось з пам’яткою:

1. Вимов та послухай слово.

2. Визнач, чи є в цьому слові префікс.

3. Якщо префікс є, перевір на який звук він закінчується.

4. Якщо на приголосний, виділи перший звук кореня.

5. Якщо корінь починається з букв я, ю, є, ї – пиши апостроф.

1. Пояснювальний диктант

  • А зараз напишіть під диктовку слова: приїздити, роз’яснити, під’їзд,  розрізати.
  • Міркуємо (пояснення вчителя),

1 крок. У слові приїздити префікс є

2 крок. Закінчується на голосний

3 крок. Отже, апостроф не пишеться.

Міркування учнів.

1 учень.

1) у слові роз’яснити префікс є

2) префікс роз- закінчується на твердий приголосний

3) після префікса буква я

4) отже, апостроф пишеться.

2 учень

1) у слові розрізати префікс є

2) префікс під- закінчується на приголосний

3) після префікса буква «ер»

4) отже, апостроф не пишеться.

3 учень

1) у слові під’їзд префікс є

2) префікс під- закінчується на приголосний

3) після префікса буква ї

4) отже, апостроф пишеться.

V. Фізкультхвилинка

Уявіть,що Мороз-Морозенко вас щипає за носик, щічки, ручки, ніжки мерзнуть.

 

Давайте його проженемо і зігріємось. (ноут ялинка)

Раз! Два! Час вставати,

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

І разом понахилялись.

А тепер — як жабенята,

Хочем трохи пострибати.

Як метелики, літаєм

І дружно всі кружляєм.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутися до справ.

 

 

В) Робота з підручником

1. Правило. Робота в парах.

  • Відкрийте с.100. Прочитайте  правило і розкажіть один одному.
  • Не пишеться апостроф (перед я, ю, є, ї після літер б, п, в, м, ф, що позначають губні приголосні звуки,
    якщо перед ними є інший кореневий приголосний (крім р) 
    н-д: Святослав, святковий, морквяний але: торф’яний, черв’як, верб’я)

 

  • Хто запам’ятав правило, будь ласка, розкажіть.

Г) Перевірка розуміння нового матеріалу

1. Вправа 233.

Вправа 235.  Робота по варіантам

Прочитайте завдання вправи

І в. Записати слова першої групи

ІІ в. Записати слова другої групи

2. Перевірка виконаного.

 - Обміняйтесь зошитами. Перевірте завдання у сусіда. Хто не допустив жодної помилки?

VI. Осмислення нових знань в процесі практичної діяльності

  1. Творчий диктант (усно)
  • Я буду диктувати слова, ви їх записуєте в стовпчик, до кожного слова підбираємо антоніми

З’єднати – роз’єднати

Під’їхати –від’їхати

З’їхатися – роз’їхатися

 

  1. Гра «Четверте зайве» (усно)

 

 

 

-

з’явитися, сім’я, від’їжджати, об’їхав

 

 

 

з’їзд, бур’ян, від’ їхати, з’єднати

 

 

 

роз’їзд, з’ясувати, в’їзд, здоров’я

  1. Робота в групах

1 група

Утвори слова, постав де треба апостроф

З

Об

При                  їхати

Пере

Під

Ви

 

2 група

Розкрий дужки, постав де треба апостроф

(Роз)юшити,(роз)єднаний,(до)їжджати,(роз)ійтися,(роз)їхатися, (з)їсти

 

  1. Розвиток мовлення

Вправа 235. Прочитайте текст

  • Як ви розумієте дідусеву відповідь?
  • Спробуємо пограти, але спочатку, хто пригадає, що таке діалог (Діалог – це різновид прямої мови, що передає розмову двох осіб).

До дошки виходять два учня та по тексту складають діалог

 

VII. Підсумок уроку

  • Що нового ви дізналися на уроці? (ми навчилися правильно писати слова з апострофом після префікса)
  • Яке завдання було для вас найважчим?

Гра «Голосування ногами»

  • Чи погоджуєтесь ви, що апостроф пишеться після префікса, який закінчується на твердий приголосний? (так)
  • Чи погоджуєтесь ви, що апостроф пишеться перед буквами я, ю, є, ї? (так)
  • А чи погоджуєтеся ви, що апостроф служить для зв’язку слів у реченні? (ні)

Рефлексія (запиши ПІБ та відміть правильні відповіді на запитання)

  • Чи погоджуєтесь ви, що урок видався корисним? (так)
  • Ось і закінчився наш урок. Ми намагалися якнайбільше поповнити свої знання.
  • Скажіть,  чи справилися ваші очікування? (я очікував нових знань – я їх отримав.

VIII. Оцінювання учнів

ІХ. Д/з

С. 101 Впр. 235 (2). По бажанню скласти оповідання на тему «Як я допомагаю пташкам взимку?»

 

docx
Додано
10 січня 2022
Переглядів
596
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку