Урок української мови (2 клас)
Тема. Апостроф. Вимова слів з апострофом.
Мета. Ознайомити учнів з апострофом та його значенням, учити правильно читати слова з апострофом, позначати апострофом на письмі роздільну вимову звуків. Розвивати вміння спостерігати, порівнювати, робити висновки. Виховувати уважність, працьовитість, старанність.
Обладнання. Картки зі звуками, картки з прислів’ями, мультимедійна презентація.
Хід уроку
- Відкрийте зошити та запишіть число та класна робота.
- Звуки на письмі позначаємо?
- Букви ми…?
- Букви бувають…?
- Звуки бувають…?
- Про які звуки ми говорили на минулому уроці?
- Як ми позначаємо ці звуки на письмі?
Пташка красна своїм пір’ям, а людина — знанням.
— Як ви поясните його зміст?
— В якому слові є подовжений приголосний звук?
— Як звук [н’:] позначається на письмі?
- Побудуйте звукову схему слова знання. ([‒ ‒ •│=꞉ • ‒], [знан':ам])
- Запишіть каліграфічно прислів’я
- Що таке пір’я?
- Пташки відрізняються від інших тварин тим, що їхнє тіло вкрите пір’ям.
Казка про Апостроф.
Апостроф в Алфавіті жив,
Із буквами завжди дружив,
Аж поки якось буква Я
Сказала: «Геть від нас!
Бо Алфавіт - це букв сім'я,
Нас 33 якраз!
А ти не буква, просто знак,
Ти нам чужий, не рідний, знай!»
Почув Апостроф ці слова –
Аж закрутилась голова.
Ніколи ще таких образ
Не чув він у житті.
Заплакав він, схопився враз –
І ось уже в путі.
Залишив місто Алфавіт.
«Піду, побачу білий світ».
Та що тут сталося! Хоч плач:
У малюків зник раптом м'яч.
Саме подвір'я зникло теж,
І м'ята, й бур'янець.
І на вечерю щось не те:
Без м'яса холодець!
А курка?! Бідолашний птах:
Немає пір'я! Просто жах!
Усі годинники стоять:
Дев'ятка зникла й цифра п'ять!
Із гаю зникли солов'ї,
А ще - реп'ях і в'яз.
В'юнів неначе хтось поїв,
Хлоп'ята зникли враз.
А у дівчат рум'янець зник...
Так жити Алфавіт не звик!
Усі кричать на букву Я:
«Тепер ми зовсім не сім'я!»
«Апостроф треба привести. –
Сказала буква М, -
Нам треба всім шукати йти,
Щоб не було проблем».
На пошуки гуртом пішли
І через день таки знайшли!
Усі зраділи, обнялись.
За руки міцно узялись:
І букви С, і І, і М,
Апостроф, буква Я.
І заспівали солов'ї,
Бо знов була сім'я!
У курки пір'я відросло.
Всім дуже весело було!
- Про кого була казка?
- Які слова з апострофом ви запам’ятали із казки?
- На що схожий апостроф?
- Апостроф і кома однакові за написанням, але розрізняються місцем розташування.
- Про яку пташку в ньому говориться? Що ви знаєте про соловейка?
У народі здавна вважали, що соловейко — свята і вільна Божа пташка, співець добра і кохання, символ весни і волі. Співати так, як соловейко, не може ніхто із птахів.
- Діти, що говорять про людей, які дуже гарно співають?
Які звуки позначає виділена буква? Чітко вимовте ці звуки.
- Отже, апостроф стоїть після твердих приголосних звуків перед голосною, що позначає два звуки.
- Допоможи апострофу зайняти своє місце у словах
Фізкультхвилинка. (слайд 7)
а) Робота по групам (с. 54, впр. 2). (слайд 8)
— Прочитайте слова.
Солов’ї, б’ють, п’є, п’ять.
— Отже, приголосні звуки перед апострофом вимовляються твердо.
б) Ознайомлення з правилом (с. 54).
в) Коментоване письмо. (слайд 8)
— Прочитайте слова. Спишіть, вставляючи, де потрібно апостроф.
П...ять, м...ч, бур...як, м...ята, л...ялька, в...юн, б...ють.
Зорова гімнастика (слайд 9)
- Де сьогодні на уроці ми зустріли ці букви?
V. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1. Перекладіть слова й запишіть українською мовою: Мягкий, мяч, пять, память, любовью, семья, девять, здоровье. (слайд 10)
2. Творча робота. (слайд 11)
— Складіть прислів’я і запишіть їх. Поясніть зміст.
Дружба, як дзеркало: немає України.
За добро, розіб’єш, не складеш.
Без верби і калини віддячують добром.
— Над якою темою ми сьогодні працювали??
— В яких випадках ставиться апостроф?
— Вправа 3 на с. 54-55. Правила, с. 54.