Урок "Апостроф" (з елементами перевернутого навчання)

Про матеріал
Урок повторення, закріплення здобутих знань; урок-практикум. Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; формувати вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил; збагатити словниковий запас новими словами; удосконалювати пунктуаційну та орфографічну грамотність; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, спостережливість; вихову¬вати товариські взаємини, інтерес до мовних явищ; заохочувати до співробітництва.
Перегляд файлу

Урок української мови 10 клас               № ____                      Дата__________

 

Тема. Апостроф.

Мета:   поглибити і систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; формувати вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил; збагатити словниковий запас новими словами; удосконалювати пунктуаційну та орфографічну грамотність; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, спостережливість; вихову­вати  товариські  взаємини, інтерес до  мовних  явищ; заохочувати  до  співробітництва.

Тип уроку: урок повторення, закріплення здобутих знань; урок-практикум.

Обладнання: картки, ватман, маркери,  мультимедійний комплекс.

    Підготовка до уроку:

Переглянути відеоматеріали з теми «Вживання апострофа» ( он –лайн курс «Лайфхаки з української мови»

https://www.youtube.com/watch?v=btY8tGSKRvE

https://www.youtube.com/watch?v=KpEagwi6qF4

___________________________ Хід уроку_______________________________

І. Організація навчальної діяльності.

Афірмації* – фрази, що містять вербальну формулу, яка при багаторазовому застосуванні закріплює установку в підсвідомості, стимулюючи позитивні зміни.

Учитель. Хочу подарувати вам сьогодні віру в себе через слово. Сподіваюся, ці слова допоможуть вам не лише плідно й натхненно потрудитися на сьогоднішньому уроці, а, можливо, стануть у пригоді й в інших життєвих ситуаціях.

Орієнтовні вислови-афірмації на слайдах (мишка)

  •  Я зацікавлений у роботі на уроці, адже її результат точно знадобиться мені в житті.
  • Я хочу спробувати на уроці щось нове. А раптом це буде ключем до мого щастя!
  •  Я знайду нагоду проявити себе і буду діяти, незважаючи на сумніви, страх чи незнання.
  •  Сьогодні я стану кращим, аніж був учора.
  • Я зроблю маленький крок у важкій справі, потім ще крок, і ще… Таким чином я подолаю цю вершину!
  •  Я працюю сумлінно і матиму хороший результат. По-іншому й бути не може!
  •  Я не боюся помилятись, адже успіх – це рух від невдачі до перемоги.

2. QR-код . Тому епіграфом нашого уроку (2хв)

Слово українське живе, бо зродилося з Любові. Слово українське сильне, бо зросло на Вірі. Слово українське віще, бо несе під серцем Надію. Слово українське чесне, бо освячене Правдою. Слово українське заповітне, бо покликане здобути Волю.

Ярема Гоян

 

ІІ. Етап визначення мети. Запис дати і теми уроку.

Учитель. Тому ми сьогодні розкриємо красу українських слів,  збагатимо словниковий запас новими словами,  поглибимо і систематизуємо  знання про правила вживання апострофа, будемо  пояснювати свій вибір за допомогою правил,  вихову­ватимемо   товариські  взаємини, інтерес до  мовних  явищ; заохочуватимемо один одного   до  співробітництва.

Форма нашої  роботи сьогодні  воркшоп– це навчальний процес, у якому кожен бере активну участь, багато дізнається від інших. Це тренінг, результати якого залежать насамперед від внеску учасників. І, нарешті, це можливість відкрити для себе, що знаєш і вмієш більше, ніж думав досі, і навчитися чомусь новому.

Вашим домашнім завданням було переглянути відео уроки щодо вживання апострофа у словах та вивчити правила, подані у табличці на сторінці 90.

ІІІ. Етап орієнтації.  Вхідне  опитування Самооцінювання на початку уроку. Учитель. Кожен із вас отримує перелік запитань із сьогоднішньої теми на картках. Перегляньте їх. Чи знаєте ви відповіді на кожне з них? Поставте собі за мету впродовж уроку з’ясувати їх. Наразі позначте ті питання, на які ви вже зараз можете відповісти, поставивши «+». Якщо слід доопрацювати це питання, поставте «?». У підсумку уроку за цим аркушем ви зможете простежити свій прогрес у навчанні й поставити собі оцінку за роботу на уроці.

№з/п

Питання

Позначки на початку уроку

Позначки на кінець уроку

1

Для чого вживається апостроф?

 

 

2

Чому апостроф не  вживається на початку  слова або в кінці слова?

 

 

3

 

Перед якими буквами  ставиться апостроф?

 

 

4

Після яких букв  ставиться апостроф?

 

 

5

 

Коли апостроф не  ставиться  після букв, що позначають губні  приголосні, перед я, ю, є, ї?

 

 

 

6

За якими правилом  уживається апостроф у словах з’юрмитися,  під’язичний?

 

 

7

 

Чому не ставиться  апостроф після букви р у словах повітря, рясний?

 

 

8

У яких словах апостроф  ставиться після букви к?

 

 

9

За якими правилами  вживається апостроф у словах іншомовного  походження?

 

 

10

 

 

 

ІV. Етап організації й виконання плану роботи

1.  Робота в групах. Створення ментальної картки або карти пам’яті чи розуму

Учитель. Пропоную теоретичні відомості з сьогоднішньої теми оформлювати крок за кроком у вигляді ментальної карти (від англ. mind – розум і map – карта), або, як її ще називають, карта  розуму.

1.Робота в групах . Кожна група отримує індивідуальне завдання. Протягом 7 хвилин ви обговорюєте у своїх групах новий матеріал. Ви маєте настільки добре володіти матеріалом, щоб розповісти його іншим групам. Працюєте тихо, щоб не заважати іншим.

Центральним словом у нашій мапі буде об’єкт нашого вивчення – слово апостроф. Узагальнення таблиці «Апостроф» (підручник с.90)

2. Оберіть у кожній групці спікера – учня, який представлятиме свою групу.

І група – апостроф пишуть перед я,ю,є,ї

ІІ група – апостроф не пишуть

Обмін.

Один учень переходить з ментальною картою - обмін між групами інформацією. Пояснюють правила, записані на карті.

 

3. Виконання групами вправи 2 (с.90) . записують лише цифри через кому – отримують Код. Хто перший?

113313141243  – усно пояснюють кожен по слову. 

4.Мем, або інтернет-мем, – це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин, та поширюється в інтернеті. Найпопулярнішими є інтернет-меми у форматі зображення із влучним жартівливим текстовим поясненням.

 

Обмін

 

5. Ситуативне завдання. Хмара слів. (диктант для шпигуна)- 5хв. Виписати слова, які дійсно пишуться без апострофа.

 Відємний, пєса, повітря, безправя, премєра, трюк, верфю, підрумянений, фотозйомка, Святослав, Лукянець, пюпітр, мавпячий, розятрений, Мінюст, вербя, тімя, бязь, підреберя, фюзеляж , гравюра, торфянистий, бюст, інєкція. 

Перевірка.  Від’ємний, п’єса, повір’я, безправ’я, прем’єра, трюк, верф’ю, підрум’янений, Лук’янець, пюпітр, мавпячий, бюро, прислів’я, роз’ятрений, Мін’юст, верб’я, тім’я, бязь, підребер’я, фюзеляж , гравюра,  торф’янистий, бюст, ін’єкція,  пів’яблука (пів яблука).

Відповідь: Пюпітр, мавпячий,бюро, бязь, фюзеляж , гравюра, бюст.

 

6. Словничок

Фюзеля́ж (фр. fuselage, від fuseau «веретено») — корпус літального апарату. Зв'язує між собою крила, оперення та (іноді) шасі.

ГРАВЮ́РА (франц. gravure, від graver – вирізати, висікати) – вид графіки, у якому зображення є друкованим відбитком на папері чи подібному до нього матеріалі з дошки (форми), на якій попередньо вирізьблено малюнок; друкований відбиток, отриманий шляхом відтворення авторського кліше.

Пюпітр  (фр. pupitre, від лат. pulpitum[1] — підлога) — це підставка для нот (вмонтована в музичний інструмент, або в підлогу), а також настільна підставка для книг та зошитів. Пюпітр із нотами розташовується таким чином, щоб виконавцю було зручно читати ноти під час виконання композиції.

Бязь (від араб. bäzz) — бавовняна щільна тканина полотняного переплетення

Бюст, синонім погруддя — в скульптурі зображення людини з відображенням торсу від обличчя до грудей

 

7. Пояснення учнями написання слова над’яр’я

Пояснення  над’яр’я  - Означає місцину над яром. (під'яр'я, між’яр’я)

ЯР1, у, ч.

1. Глибока довга западина (перев. з крутими або прямовисними схилами), що утворилася внаслідок розмиву пухких осадових порід тимчасовими потоками

 

 

 

 

 

 

Обмін

 

 

  1. Вправа 4 (ст. 91).

Ум’ятина, Мар’яна, краков’як, стерв’ятник, дит’ясла, Знам’янка, Об’ю, коров’ячий, Придністров’я, сум’яття, Слов’яносербськ, в’яз.

МАРТИН БОРУЛЯ

 

  1. Вихідне тестування. с. 91-92 (10 завдань). Перевірка за допомогою  ZipGrade 

V.Підсумок уроку.

Учитель. Прошу взяти картки-опитувальники, які ви отримали на початку уроку. Прочитайте ще раз питання і поставте відповідні позначки. Проаналізуйте, які знаки питання ви з’ясували, скільки «+» додали собі за роботу на уроці.

 

VІ. Рефлексія.

Дайте відповідь на десяте питання, якого немає в опитувальнику:

Чому в кінці уроку я кращий(-а), аніж на його початку?  Проведіть самооцінювання.

 

ІV.Домашнє завдання:

 І рівень – виконати вправу 7(ст.92);

ІІ рівень.- виконати вправу 6 (ст.92). та  скласти словниковий диктант на вивчену тему (25 слів) .

VІІ Оцінювання.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток. Від поданих слів утворити і записати словосполучення “прикметник + іменник”. Позначити у словосполученні головне і залежне слова. Пояснити наявність чи відсутність апострофа. 

Зразок: 

жирафа, шия – жираф'яча шия 

Тьма, візерунок; 

кропива, кущ; 

торф, паливо; 

Різдво, вечір, 

зоря, шлях; 

сурма, поклик; 

жаба, квакання; 

морква, сік

 

Бесіда на узагальнення вивченого матеріалу.

  З якою метою вживається в словах апостроф?

  Перед якими буквами він ставиться?

  Скільки звуків тоді позначають ці букви?

  Розкажіть про написання апострофа в корені слів.

— Розкажіть про написання апострофа після пре­фіксів.

— Коли вживається апостроф в словах іншомовного походження?

     Розкажіть, за яких умов апостроф не пишемо.

 

 

docx
Додано
29 січня 2020
Переглядів
1465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку