Урок "Архітектура - кам'яний літопис століть"

Про матеріал
Ознайомити учнів з особливостями давньогрецької та давньоримської архітектури; з етапами розвитку культури античності, творчістю видатних митців епохи, з прикладами шедеврів стилю
Перегляд файлу

Олійник А.Б.,

вчитель музичного мистецтва  

Уманської загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів № 5 імені В.І.Чуйкова

 

 

РОЗДІЛ. АРХІТЕКТУРА – КАМ’ЯНИЙ ЛІТОПИС СТОЛІТЬ

 

Урок 1

Тема уроку. Антична архітектура

Мета уроку: формування ключових компетентностей:

Загальнокультурна компетентність: духовно – моральні основи життя людини

Інформаційна компетентність: здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;

Міжпредметна естетична компетентність: оволодіння досягненнями національної (світової) культури; виявлення інтересу до духовних і моральних цінностей.

Предметні компетентності: ознайомити учнів з особливостями давньогрецької та давньоримської архітектури; повторити поняття «архітектура», «види архітектури», «засоби виразності архітектури», «архітектурні ордери», «форум»; познайомити з етапами розвитку культури античності, творчістю видатних митців епохи, розглянути приклади шедеврів стилю, розвивати вміння надавати характеристику архітектурним спорудам античності різного виду, створювати ескіз капітелей ордерів, давньогрецького палацу, висловлювати власні художні враження від творів архітектури, виховувати  інтерес до історії античного мистецтва та архітектури цього стилю.

Тип уроку: комбінований

Оснащення уроку:  технічні (інформаційні) засоби навчання, підручник, презентація, альбом для малювання, кольорові олівці.

Демонстраційний ряд: Кносський  палац, Критський Лабіринт, Мікенські палаци, Храми Аполлона в Дельфах, Храм Гери в Олімпі, Храм Зевса в Олімпії, Комплекс споруд афінського Акрополя, Вежа Вітрів в Афінах, Фароський маяк в Александрії, Храм Юпітера, Статуя вовчиці, Римський Форум,  Римський Пантеон, Триумфальна арка Костянтина,  форум Траяна,  колона Траяна, Колізей

Методи і прийоми, використані учителем на уроці: коментар, бесіда, демонстрація наочності, організація процесу сприймання, пізнавальної та практичної діяльності учнів, стимулювання творчої активності учнів.

Форма організації: урок з елементами подорожі з використанням відеоматеріалів; виконання вправ та творчої роботи.

Терміни і поняття: античний стиль, архітектура, архітектурний ордер, акведук, арка, аркада, терми, купол, форум.

Види мистецтв (предметів), що інтегруються на уроці: живопис, музичне мистецтво

Міжпредметні зв’язки: література, музичне мистецтво

 

Хід уроку

 

І. Організація уваги учнів на уроці та проголошення теми уроку

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Кожен період в історії світової культури по-своєму цінний. Але не випадково особливу роль відводять Античності. І архітектура, і література, і мистецтво, і філософія античного світу стали відправною точкою у розвитку всієї подальшої культури, адже вони вперше по-справжньому відкрили й оспівали людину, зробили її мірою всіх речей, пізнали її як прекрасний і довершений феномен природи.

 

ІІІ.  Актуалізація набутого навчального матеріалу учнями

  •                   Назвіть усі відомі вам види мистецтва
  •                   Які види мистецтва належать до об’ємно-просторових?

 

ІV.  Виклад нового матеріалу

Архітектура, як і всі інші види мистецтва, є породженням епохи. Пам’ятки архітектури відображають побут і звичаї суспільства, ідеологію, релігійні уявлення, естетичні ідеали певного часу. Давньоримський теоретик мистецтва Вітруній назвав три основи, на яких ґрунтується архітектура: «Міцність, користь, краса».

Античну культуру  називають колискою європейської культури. Саме слово «античний» у перекладі з грецької означає «стародавній».

«Античність - це узагальнена назва історичної епохи, культури та духовних досягнень двох народів - стародавніх греків та римлян».

 

Давня Греція.

У розвитку культури Давньої Греції розрізняють кілька періодів:

 

 

1

Крито-мікенський період

(III–II тис. до н. е.)

Розвиток палацової архітектури, будівництво перших міст. Розвинений культ краси та земної насолоди, прагнення гармонії між людиною і космосом.

 

2

Гомерівський період

(XI–IX ст. до н. е.)

Розвиток монументальної скульптури, опанування техніки обробки заліза. Формування основ міфологічного світогляду.

 

3

Період архаїки

(VIII–V ст. до н. е.)

Розвиток літератури, культової архітектури, скульптури та вазопису. Перші Олімпійські ігри.

 

4

Період класики

(кінець V–IV ст. до н. е.)

Культурно-мистецьке піднесення — розквіт архітектури, скульптури, музичного й театрального мистецтва, розвиток науки.

 

5

Період елінізму

(кінець IV — початок I ст. до н. е.)

Розквіт культури, розвиток монументальної архітектури та скульптурної мініатюри. Реалізація ідеї світової імперії, науковий прогрес, розвиток освіти.

 

Починаючи з Крито-мікенського періоду грецька культура вражала й чарувала уяву людини. Культурно-мистецьким центром був острів Крит, а пізніше — місто Мікени. У цей час з’являються перші міста, розвивається палацова архітектура та містобудівництво.

Критська палацова архітектура являла собою складний комплекс багатоповерхових будівель навколо великого внутрішнього двору. Стіни палацу прикрашали чудовими настінними розписами із зображенням святкових та культових сцен.

Кносський палац був надзвичайно складним зальним комплексом, що являв собою справжній лабіринт. Хоча палац не мав оборонних стін, проте зводився таким чином, щоб у разі необхідності забезпечити своїх мешканців усім необхідним. У ньому розміщувалися млини, печі, комори, хліви, системи водопостачання тощо. А житлові приміщення утворювали заплутану мережу невеликих прямокутних кімнат, вікна яких виходили на квітучі тераси. Напевно, саме таке складне планування палацового комплексу та існування на Криті культу священного бика зумовили появу славнозвісної легенди про Мінотавра, якого переміг давньогрецький герой Тесей.

 

                                                                       

       Кносський  палац                  Критський Лабіринт                 Мікенські палаци

 

Мікенські палаци, в архітектурі яких багато запозичено з критської — урочисті портики з колонами, оздоблення центральних приміщень, були вже зовсім іншими. Вони не нагадували лабіринти: їхні форми були суворими та простими, проте інтер’єри надзвичайно ошатними.

Мистецтво періоду архаїки характеризується пошуками форми, що виражає естетичний ідеал людини, прекрасної духом і тілом. У цей час з’являються два основні типи одиночної скульптури — юнака (куроса) і жінки (кори) з характерною «архаїчною» усмішкою. В архітектурі переважало храмове будівництво — вапняні або мармурові, яскраво розфарбовані храми прикрашали різнокольоровими скульптурами (храми Аполлона в Дельфах, Гери в Олімпі).

 

         

                             Храми Аполлона в Дельфах                                      Храм Гери в Олімпії

 

  •                   Що, на вашу думку, стало головною мистецькою подією в крито-мікенський період? (Поява палацової архітектури, перших міст)

Період класики характеризується розквітом мистецтва

Цей період відзначився чудовими архітектурними пам’ятками: храм Зевса в Олімпії, комплекс споруд афінського Акрополя та ін.

 

         

         Храм Зевса в Олімпії                          Комплекс споруд   афінського Акрополя

 

  •                   Які архітектурні пам’ятки зберегли до нашого часу красу та високий рівень інженерної майстерності давньогрецької архітектури? (Кносський палац, Акрополь.)

Особливістю епохи елінізму був синтез грецької і східних культур. В архітектурі на першому місці були будівництво нових міст із великою кількістю громадських будівель та пишний скульптурний декор. У містах будували стадіони, бібліотеки, лазні. З’явились і такі специфічні будівлі, як відомий Фароський маяк в Александрії та Вежа Вітрів в Афінах.

 

                                              

                         Вежа Вітрів в Афінах.                                Фароський маяк в Александрії

 

Епоха еллінізму залишила низку визначних пам’яток мистецтва і стала завершальним етапом у культурі Давньої Греції.

 

  •                   Чим вирізняються архітектура елліністичного періоду? (В архітектурі поява нових міст з великою кількістю громадських будівель та споруд — стадіонами, бібліотеками, лазнями — та пишним скульптурним декором).

Егейська культура – одна з найдавніших цивілізацій Східного Середземномор’я зазнала значного впливу стародавніх культур Єгипту та Передньої Азії. Та за своїм змістом вона була своєрідною і неповторною. Пам’ятки Егейського мистецтва відтворювали красу природи та людини.

Розвиток культури Давнього Риму тривав понад тисячу років (VIII ст. до н. е. — V ст.). Сучасні наукові дослідження обґрунтовано підтримують думку про те, що Рим створив оригінальний культурно-мистецький простір зі своєрідною системою цінностей та вагомими художніми надбаннями. Значення римської культури для європейського світу проявилося в нових культурно-мистецьких здобутках, науково-технічних розробках, в галузях науки та культури. Високого розвитку досягли римляни в архітектурі, образотворчому мистецтві, літературі, музично-театральному мистецтві.

Культурно-мистецький простір Давнього Риму поділяється на такі періоди:

 

Етруська доба

(початок VIII ст.  до н.е.)

Розпад родових відносин, розвиток прикладного мистецтва й архітектури

 

Царський період (кінець VIII — початок VІ ст. до н. е.)

Розвиток мистецького середовища на основі попередніх культур (греків та етрусків). Будівництво перших храмів

 

Період Республіки (кінець VI — початок I ст. до н. е.)

Поширення грецької мови (заміна етруського алфавіту, в літературі —  переклади з грецької), розвиток  театрального мистецтва й архітектури

 

Період Римської імперії (кінець    

  I ст. до н. е. — V ст. н. е.)

Поєднання традицій латинян, греків, умбрів та етрусків. Розвиток літератури

 

Серед найпомітніших попередників Давнього Риму — племена етрусків, що в I тис. до н. е. мешкали у північно-західній частині Апеннінського півострова — Етрурії. Етруски зробили значний внесок у розвиток архітектури, першими розпочавши зводити будівлі з купольним склепінням.

Археологічні розкопки дозволили відкрити світові численні пам’ятки етруської культури: гробниці з унікальними настінними розписами, саркофаги, зброю, вишукані ювелірні вироби, теракотову і бронзову скульптуру.

Хоч як це не дивно, перший храм римлян, головну їхню святиню — храм Юпітера, Юнони й Міневри, що на Капітолії,— звели саме етруски. Навіть створення символу могутнього Рима — їхня заслуга. Це статуя вовчиці, яка вигодувала братів — засновників міста, Ромула й Рема. Фігура вовчиці відлита в бронзі з великою майстерністю.

Храм Юпітера

 

  •                                         Назвіть основні мистецькі шедеври етрусків. (Гробниці з настінними розписами, саркофаги, зброя, ювелірні вироби, теракотові та бронзові скульптури).

Для царського періоду в історії мистецтва Давнього Риму характерні великі здобутки та нові відкриття. У цей період з’являються перші римські храми, прикрашені монументальними статуями.

У період Республіки під посиленим впливом Греції римляни розвивають храмову архітектуру, монументальну скульптуру. У своїх спорудах та будівлях вони прагнули підкреслити ідею сили, могутності, величі. Творам давньоримської архітектури того часу властиві монументальність, пишне оздоблення з великою кількістю декоративних елементів, сувора симетрія. Римські архітектори розробили нові конструктивні принципи, зокрема застосовували арки, склепіння, куполи. Найбільшої популярності набули такі типи будівель, як базиліка, амфітеатр, цирк, терми.

Виник новий тип монументальної споруди — тріумфальна арка. Окрім того, давньоримська архітектура відображала насичене громадське життя суспільства. Підтвердженням цього можна вважати славнозвісний Римський форум. 

            

                                                 Триумфальна арка Костянтина

                         

                     Римський Форум                                                  Римський Пантеон

 

Римський Пантеон — найвидатніша пам’ятка Давнього Риму. Висота будівлі становить близько 43 м. Її ротонда перекрита величезним куполом. Вікон у храмі немає, єдине джерело світла — окулюс — отвір, розташований у вершині купола. У давні часи воно було символом всевидющого ока. Деякі дослідники припускають, що окулюс був спроектований таким чином, що сонячні промені, потрапляючи всередину Пантеону, висвітлювали в певному порядку статуї давніх богів.  

Після падіння Римської імперії язичницька святиня перетворилася на католицький собор Святої Марії та Мучеників, майже повністю зберігши свій зовнішній вигляд та інтер’єр.

  •                                         Які досягнення римлян в царський період ви вважаєте головними? (Храмова архітектура з великою кількістю декоративних елементів, монументальна скульптура, амфітеатр, цирк, терми, тріумфальна арка, Римський форум).

Особливу сторінку в культурно-мистецькому розвитку Давнього Риму являє собою період Римської імперії. Ідея величі Риму знайшла своє найяскравіше втілення в грандіозних пам’ятках архітектури. Знаменитою спорудою став форум Траяна, що був вимощений напівкоштовним камінням. На ньому було встановлено статуї переможених противників, збудовано храм на честь божества — покровителя Марса Ультора, грецьку і латинську бібліотеки. Між ними височіла колона Траяна, щедро прикрашена рельєфами.

    

                 форум Траяна                                                            колона Траяна

    

Колізей

Загалом римському мистецтву імперського періоду притаманне раціональне ставлення до навколишнього світу, поєднане з умінням бачити дійсність у всій її різноманітності.

  •                                         Що стало головним архітектурним досягненням періоду Республіки та Римської імперії? (форум Траяна, храм на честь божества — покровителя Марса, Колізей, Пантеон)
  •                                         До чого римляни прагнули в архітектурі? (Через монументальність споруд передати могутність та велич держави)

Мистецтво Давнього Риму залишило людству величезну спадщину, значення якої важко переоцінити. Великий організатор і творець сучасних норм цивілізованого життя, античний Рим змінив культурний простір величезної частини світу.

Антична Україна: стародавні держави на нашій землі

Родючі українські землі здавна привертали чимало переселенців. Ще до нашої ери тут існували різноманітні держави, велася жвава торгівля, процвітали науки і мистецтва. Грецькі та інші переселенці активно спілкувалися з місцевим населенням, відбувався культурний обмін. Поступово поселенців ставало все більше, вони побудували кілька великих міст: Ольвію, Херсонес Таврійський, Фанагорію, Німфей, Гермонассу. Одним з найбільших міст була Ольвія, яка перебувала на території сучасної Миколаївської області. Посеред міста стояв величезний храм Зевса, а про велич і красу Ольвії писав історик Геродот, який  побував у ній. Жили там не тільки греки, але і скіфи. Поступово колоністи переймали культуру скіфів, починали носити скіфський одяг і говорити на суміші грецької та скіфської мов.

   

 

Інший перлиною Причорномор’я було місто Херсонес Таврійський. Він знаходився в Криму і через нього йшов важливий торговий шлях з Греції в Малу Азію. Торговці привозили дорогоцінні метали, посуд, зброю, мармур, а закуповували товари місцевого виробництва - вино, хліб, рибу, шкіри та хутра. Знаменитий Херсонеський театр вміщував до трьох тисяч глядачів, так що місто можна сміливо назвати культурним центром Причорномор’я

   

 

Але поступово вільне життя демократичних міст півдня України підійшло до кінця. З одного боку увагу на багаті землі звернув Рим, а з іншого - їм погрожували місцеві правителі Боспорського царства.

Населення стародавніх міст півдня України - це теж частина українського народу. Греки-колоністи розчинилися в місцевих племенах, сформувавши унікальну античну культуру, яка взяла все краще і в еллінів, і у скіфів, і у інших місцевих народів.

Адже справа навіть не в етнічній спорідненості. А в тому, що значна частина сучасної України ще до нашої ери була вкрай розвинутим і культурним місцем, де жили вчені, лікарі, філософи, видатні полководці та оратори. Їх спадщина, в тому числі, визначила і рівень розвитку України та українців.

Художньо – творча робота

Зробіть схеми-замальовки архітектурних споруд Античності, які вас більш всього зацікавили.

 

Підсумки уроку

  •                                         Що означає термін Античність?
  •                                         Назвіть найвідоміші пам’ятки архітектури Давньої Греції.
  •                                         Розкажіть про особливості архітектури Давнього Риму.
  •                                         Назвіть найвідоміші пам’ятки архітектури Давнього Риму.
  •                                         Порівняйте грецьку і римську архітектуру.
  •                                         Назвіть найвідоміші пам’ятки архітектури України.

Інтерактивний прийом «Мікрофон»

Завершіть речення:

«Дуже цікавим я вважаю…»;

«Сьогодні я дізналася (-вся), що…»;

«Я навіть не могла (- не міг) уявити, що…».

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Швецов Володимир Анатолійович
    Дякую, Вам Учителю, за урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
15 листопада 2021
Переглядів
3039
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку