Урок 1
Тема. Архітектура світу. Перлини готики. Архітектурні взірці бароко. Архітектура модерну. Культова арабо-мусульманська архітектура. Храми Індії. Храми Далекого Сходу.
Мета. Ознайомити учнів із стилями архітектури Європи; навчити характеризувати їх і аналізувати своєрідні ознаки архітектури різних народів. Розвивати вміння розуміти тісні зв’язки творів мистецтва з внутрішнім світом людини, релігією, історичними обставинами. Виховувати компетентність в оцінювані творів мистецтва.
Тип уроку: комбінований.
Вид художньої діяльності: малюнок фрагментів культових споруд світу.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
В 11 класі ми ознайомимось з культурою інших народів, їхніми традиціями, мистецтвом. Ми поринемо в яскраву культуру арабського світу, загадкове мистецтво Індії, країн Далекого Сходу. А головне переконаємося, що внесок кожного до загальнокультурної скарбниці – своєрідний і неповторний.
ІІ. Актуалізація набутих знань.
Учитель. Визначте тему нашого уроку самі. Головним на уроці буде мистецтво, яке називають «застиглою музикою». М. Гоголь про нього говорив: « Це літопис світу, воно промовляє тоді, коли мовчать і пісні, й перекази, коли вже ніщо не говорить про загиблий народ». Здогадались про який вид мистецтва йде мова? (Відповіді). Так, це архітектура. І тема нашого уроку звучить так: «Архітектура світу». (Слайд 1).
ІІІ. Викладення теми.
Зараз переглянемо ілюстрації відомих споруд і визначимо їх стиль. Пригадайте спочатку, які архітектурні стилі ви знаєте з попередніх класів. (Слайд 2,3).
Ми зрозуміли, що поділ на стилі характерний тільки європейській архітектурі. Споруди Близького, Далекого Сходу та Індії відрізняються за національними ознаками.
На вашу думку, що об’єднує всі споруди? (Всі будівлі культового призначення). Отже, одне з найбільших значень у творені світової архітектури має релігія.
Які світові релігії вам відомі? (Християнство, іслам, буддизм тощо). Розглянемо карту «Релігії світу». (Слайд 4). Християнство сама найвпливовіша релігія в світі. Одні з найкрасивіших християнських храмів було збудовано в середньовіччі у готичному стилі. Для запису основних ознак стилів накресліть табличку в зошиті.
Термін «готика» ( з іт. gotiko – незвичний, варварський) було введено теоретиком мистецтва й архітектором Джорджо Вазарі й поширено італійськими гуманістами як принизливу ознаку всього середньовічного мистецтва, що виникло не без впливу германських племен.
Готичний стиль виник у Франції. Близько 1137 р. в абатстві Сен-Дені абат Сугерій розробляє вчення про Божественне світло й, щоб «впустити» світло у храм міняє конструкцію романського собору.
|
Західний фасад церкви Сен-Дені із двома вежами, трьома порталами, прикрашеними скульптурою і віковічна роза у верхньому ярусі став прототипом фасадів готичних соборів.
|
|
Важке напівкругле романське склепіння було замінене меншим і вищим, стрілчастим.
|
Аби зрозуміти відмінність між напівкруглою аркою романського склепіння і стрілчастою готичного, проведемо експеримент. Поставимо руки ліктями на стіл, з’єднаємо пальці обох рук: утворилась арка. Місце, де з’єдналися пальці – це найвища точка арки, її замок. Де стоять лікті – це п’яти арки, тут вона спирається на стіну чи колони. Щоб визначити, як тиск розподіляється по арці, покладемо голову на замкову частину. Відчуваєте біль у ліктях? Отже, щоб витримати тиск, який по круглій арці розподіляється в сторони, потрібні були міцні товсті стіни. Тепер зробимо зі своїх рук стрілчасту арку і знову покладемо голову. Відчуваєте різницю? Стрілчасту арку європейці запозичили у мусульман під час хрестових походів ХІ-ХІІ ст..(Запис в таблиці: ребристе склепіння, стрілчаста арка).
|
Готичні будівельники відмовилися від масивних конструкцій і перейшли до каркасної системи. Хрестові зводи на стрілчастих ребрах утримували всю вагу перекриттів. Могутні зовнішні стовпи (контрфорси) та похилі пів-арки (аркбутани) підсилювали опору будівлі. Вона, немов, долаючи свою вагу, прямувала угору, у небо, до Бога.(Запис у зошиті: каркасна система). |
|
«Я є світло», - говорив Бог, значить треба впустити світло у храм. Вітражі готичного храму – втілення Божественного світла. Кольорове скло пропускає крізь себе світло і стає схожим на коштовне каміння й нагадує нам про небесний Єрусалим. Споглядаючи вітражі, віруючий відходив від тілесного, наближався до духовного, Божественного. (Запису зошиті: вітражі). |
|
Готичні храми щедро прикрашались творами скульптури. Особливо славиться своєю галереєю скульптур Реймський собор. Ця галерея налічує 500 фігур. Тут можна побачити єпископів, королів, лицарів, святих, диявола і ремісників. (Запису зошиті: багате скульптурне оздоблення). |
|
Католицький храм – це образ і модель світу. В основі храму витягнутий хрест. Будівля храму складається з 3-х частин: притвору, середньої частини й вівтаря, що нагадує про єдність людського, ангельського і Божественного. Усі зображення собору читаються як книга, це була Біблія для неписьменних. |
|
Три портали, три входи – Свята Трійця. Центральний портал символізував самого Ісуса Христа, що сказав: «Я є двері, хто ввійде мною, той урятується…»
|
|
Віконна троянда – символ Діви Марії. Майже всі готичні собори зводились на її честь, на фасадах яких красувався напис «Нотр-Дам» (Наша Пані).
|
Перегляд слайд-шоу «Перлини готики». (Запис у зошитах) .
Отже, готична архітектура християнських храмів спираючись на здобутки попередніх епох (грецька колона, римська арка) та культур (східна стрілчаста арка) є самобутнім, неповторним творінням середньовіччя.
ІV. Творча майстерня.
Рисунок простим олівцем фрагментів архітектурної споруди на вибір.
IV. Рефлексія.
Отже, назвіть:
V. Домашнє завдання: самостійно опрацювати матеріал про архітектуру бароко, модерну, храми Далекого Сходу, храми Індії та заповнити до кінця таблицю. Створити електронний записник (значення нових термінів та їх пояснення: базиліка, неф, портал, мечеть, мінарет, арабеска, пагода, ступа).