7 клас.
Тема. Архітектура як вид мистецтва. Віртуальна подорож в історію архітектури.
Мета: дати поняття про архітектуру як вид мистецтва; ознайомити з історією розвитку архітектури, класифікацією архітектурних об'єктів за призначенням; учити висловлювати судження про специфіку архітектурного образу; виховувати любов до прекрасного на прикладах зразків світового мистецтва.
Тип уроку: урок-подорож.
Обладнання: а)для вчителя:
- географічна карта світу;
- відео запис (зведення пірамід).
б) для учнів — альбом з шаблонами, графічні матеріали, акварель, гуаш, клей, ножиці.
ХІД УРОКУ
Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?
Слово вчителя.
Згадуючи висловлювання одного з найвідоміших архітекторів XX ст. Ле Корбюзьєв: «Ви використовуєте як будівельний матеріал камінь, дерево або бетон, ви зводите з нього будинки або палаци. Це є будівництво. Та раптом ви зворушили моє серце, і мені стало добре. Я в захопленні вигукую: «Як гарно!» Це вже архітектура», скажіть, на вашу думку, будівництво та архітектура — це одне й те саме чи ні? (Підведення підсумків).
Міцність, корисність, краса — складові частини справжнього витвору архітектури.
Завдання: пригадати за короткий проміжок часу, які види споруд вони знають (методом асоціативного куща).
Кожний вид образотворчого мистецтва має свої мову, засоби і прийоми створення художнього образу. Яка ж мова архітектури? Робота з плакатом «Мова архітектури».
Архітектура оточує нас постійно, і її образи мають велику силу психологічного впливу. Тому важливо розуміти, відчувати архітектуру. Цьому сприяє знання її історії, уявлення про багатство і різноманітність архітектури різних держав та епох.
Організація сприймання творів мистецтва.
Учитель звертає увагу учнів на відеоряд «Споруди різних епох і країн».
Слово вчителя.
Архітектура — мистецтво створення споруд, які формують просторове середовище для життя і діяльності, людини.
Протягом багатьох епох люди створили сотні тисяч різних споруд, і кожна епоха характерна своїми будівлями, своєю архітектурою.
Найдавнішими і найпростішими мегалітами були:
Першу ступінчасту піраміду Джосера збудував на початку III тис. до н. е. архітектор Імхотеп. Вона являла собою п'ять масштабів різного розміру, поставлених один на одний, і мала висоту 30 метрів.
Згодом були збудовані три Великі піраміди, що належали фараонам Хеопсу, Хефрену і Мікеріну. Висота найбільшої з них — піраміди Хеопса — сягає майже 147 м (відео запис). У XV—XIII ст. до н. е. єгиптяни застосовували колони трьох типів: пальмо-, папірусо- і лотосоподібні,— вони зустрічаються в Луксорському та Карнакському храмах.
Будівельна конструкція єгипетських споруд — стоєчно-балочна.
античне мистецтво. Його творцями були жителі вільних давньогрецьких міст-республік, а пізніше римляни, які підкорили їх. Ідеалом античного мистецтва був образ людини гармонійно розвиненої (духовно і фізично).
Великого розквіту набуло мистецтво архітектури в VII ст. до н. е. Склався особливий тип будови — периптер, який ліг в основу грецької храмової архітектури. Периптер — прямокутна в плані споруда, З усіх боків оточена колонадою! Храми ставилися небесним богам.
Усупереч поширеному уявленню грецькі храми не були зовсім білими, якими ми їх бачимо зараз. Верхні частини розфарбовувалися в червоний та синій кольори. Широко використовувалася позолота. Розфарбовувалась також скульптура, якою любили прикрашати храм.
Будівельні майстри Давньої Греції перші ввели поняття ордера в архітектурі. Слово «ордер» означає порядок, певну співрозмірність окремих частин споруди.
У класичній грецькій архітектурі існувало три ордери.
Доричний ордер — приземкуватий, символізував мужність та силу. Стовбур прорізаний жолобцями-канелюрами, зверху колона закінчувалася капітеллю.
Іонічний ордер — вищий за доричний. Канелюри оздоблені двома спіралеподібними завитками. Цей ордер порівнюють зі стрункою жіночою постаттю.
Коринфський ордер — класичний. Цей ордер — втілення тендітної постаті юної дівчини. Капітелі мають вигляд корзини з візерунчастого листя.
На високому пагорбі, у самому центрі Афін, стояв мармуровий Акрополь — «Верхнє місто» (так називали укріплену частину стародавніх міст, збудованих на високому місці), неприступні стіни якого захищали афінян від загарбників. Тут же були найкрасивіші храми Стародавньої Греції і серед них знаменитий Парфенон — класичний периптер, оточений 46 доричними колонам. Грецький храм за III—IV сторіччя пройшов шлях від найдавнішого наоса до храму класичного типу. Греки досягли повної гармонії між будівлями та природою. Античні храми мали три типи: простіль, амфіпростіль, периптер. Архітектура Греції відрізняється простотою й логічністю конструкцій та єдністю архітектурних форм та скульптурних елементів.
Колізей, Пантеон, тріумфальні арки,— усе це відбивало ідеї державності та військової могутності Римської імперії.
Давньоримські зодчі впровадили в архітектурне мистецтво такі важливі елементи, як купол і кесони.
Пишними, розкішно оздобленими спорудами римські архітектори прославили могутність Риму. Від греків римляни запозичили таку важливу деталь, як кругла арка, яка лягла в основу суто римських споруд — арочних мостів та водопроводів-акведуків. Використання круглої арки при спорудженні мостів дозволяло збільшити відстань між. його опорами і значно зменшити навантаження.
Від греків римляни також перейняли архітравно-балочну систему і ордери. Вони використовували у своїх спорудах три класичні грецькі ордери та творили два нові — композитний і тосканський. Пропорції композитного ордера у всьому збігаються з коринфським, однак капітель коринфського стилю може бути ускладнена чотирма іонічними валютами. Тосканський — варіант доричного ордера, який порівняно з грецькими має більш важкі й приземкуваті пропорції, стовбур колон не має канелюр, фриз гладкий, не прикрашений барельєфами.
У Римі були вперше споруджені величезні громадські будинки світського призначення: амфітеатри, терми, базиліки.
Амфітеатр — суто римська споруда. Ряди для глядачів замикаються в кільце. Амфітеатр призначений для масових видовищ. Найвідомішою пам'яткою такого типу є амфітеатр Флавіїв, який нащадки Риму назвали Колізеєм, що означає «величезний». Колізей міг вмістити одночасно 56 тисяч глядачів.
Центром громадського життя Рима був форум — головний міський майдан.
Римський Пантеон — храм всіх богів — дуже своєрідна споруда (мал. 85). В основу його конструкції покладений цегляний каркас, залитий римським бетоном. Це приміщення розділене нішами, в яких були встановлені статуї богів. Ніші роблять монолітну бетонну товщу витонченою. Пантеон увінчує могутній купол діаметром 43,2 м; його розміри не були перевищені до XX ст. Купол має відкритий верх діаметром 9 м. Подібні храми з отвором в даху існували і в архітектурі інших країн давнього світу — так символізувався зв'язок неба і землі.
Саме архітектура давнього світу заклала фундамент для подальшого розвитку цього виду мистецтва і зумовила виникнення архітектурного напряму — історично сформованої сукупності художніх засобів та прийомів,— що був тісно пов'язаний із своїм часом, соціально-політичною ситуацією і визначав об'ємно-просторову організацію споруд, пропорцій, форми, декору.
Своєрідним мостом між архітектурою античності та середньовіччя була візантійська архітектура. Вона виникла після 330 р. н. е.
Знадобилися нові типи культових споруд. За зразок для християнської церкви були взяті не культові споруди, а будівля світського призначення — базиліка. Базиліки були місцем громадських зборів. Такі будівлі були дуже прості за своєю композицією. Вони мали в плані прямокутну форму. Увесь внутрішній простір займала єдина зала, розділена колонами на три, п'ять нефів. Храм мав апсиду (напівкругла ніша, вівтар) та трансепт — неф, що йде впоперек основному приміщенню та відділяє апсиду. Візантійська церква мала простий і водночас шляхетний зовнішній вигляд. Стіни складалися з цегли, яка чергувалася з каменем. Характерною деталлю є аркада на дуже тонких і високих колонах, з корзиноподібною капітеллю.
Інтер'єр — казково розкішний. Стіни прикрашені мозаїкою, яка зображувала християнських святих. У 537 р. в Константинополі побудований храм-святої Софії. Від нього ведуть своє походження хрестово-купольні храми — тип, що починаючи з IX ст. стає панівним у Візантії і згодом, разом з християнством, приходить на Русь.
архітектури XI ст., яка цікава своїми культовими спорудами — храмами та монастирями.
Першою відомою нам кам'яною будівлею на Русі стала Десятинна церква в Києві (989—996), споруджена за наказом Володимира Святого.
Найдавніший руський християнський храм — це Софія Київська (1037—1054), побудована за наказом Ярослава Мудрою (мал. 87). Зразком для неї були візантійські церкви, але вже виявляються своєрідні національні риси, враховується навколишній краєвид. Собор прикрашений усередині мозаїчним панно Марії Оранти та фресковим живописом. У цей самий період йде спорудження Печорського монастиря, а згодом Михайлівського золотоверхого собору (1108—1113), які мали значний вплив на подальший розвиток архітектурного мистецтва в Київській Русі.
Наступний етап у розвитку архітектури Русі пов'язаний з Новгородом. Храми наближаються до куба, мають нефи, увінчують храми бані — шоломо-, цибулеподібної, шатрової форми.
(Церква Спаса-Нередиці поблизу Новгорода, XII ст.; собор Іванівського монастиря, Псков, XII ст.; церква Покрова на Нерлі; Володимиро-Суздальське князівство XII ст., Золоті ворота; Володимир, Дмитрівський собор; Володимир, церква Вознесіння в Коло-менському; Успенський собор Московського Кремля.) ,
На початку II тис. н. е. будівельне мистецтво феодального Китаю досягло високого рівня. На початку XII ст. в Китаї вже були записані особливі правила будування, в основі яких було вчення про способи боротьби зі шкідливими впливами атмосферних опадів, так званих «фун-шуй» (вітер-вода). Головним будівельним матеріалом було дерево.
До виняткових споруд, де використовували камінь, належить Велика Китайська стіна, збудована у Тії ст. до н. е. для захисту Китайської імперії. Ця споруда тяглася на 5 тис. км. Доречі, Велика Китайська стіна є єдиною спорудою, яку видно з космосу.
Китайські будівлі мають форму прямокутника, зовні їх оточує галерея, стовпи якої підтримують дво- або чотирисхилий дах.
Простий житловий будинок, як правило, відрізнявся від храму або палацу лише розмірами та якістю декоративного оздоблення. Іноді у храмові комплекси вводилися багатоярусні башти-пагоди. При цьому дах робився над кожним ярусом. Його схили мали вигнуту форму, кінці загиналися вгору на кутах будови.
дерева. Японія відома своїми багатоярусними культовими спорудами-пагодами
На зовнішній вигляд вони легкі й нарядні, проте всередині кожна будівля укріплена міцним дерев'яним стволом, який, проходячи через усі поверхи, надає будівлі стійкості.
Від китайської японську архітектуру відрізняє менша монументальність, споруди мають невеликий розмір.
брахманізму. Вони складаються з трьох основних частин: притвору (вхідного приміщення), приміщення для молільників і святилища, над яким споруджувалась висока башта.
Особливої виразності цим спорудам надають численні рельєфи на теми священної міфології, які покривають усю поверхню стін. Зображення слонів, фантастичних істот, крилатих левів, фігур, що танцюють, переплітаються з химерними формами тропічних рослин.
Найчастіше житлові будови Індії — від хижки, до розкішного палацу — робилися дерев'яними, а кам'яними були тільки культові споруди. Важливе місце посідають печерні храми, буддійські та індуїстські.
Печери висікади у скелі, і на їхніх стелях можна бачити імітацію дерев'яних бантин
З ім'ям царя Ашока пов'язано розповсюдження буддизму. Разом з новою релігією поширюється новий тип культових споруд — так звані ступи — кам'яні футляри, що ховають у собі буддійську святиню. (Велика Ступа в Санчі (Індія); Печерний храм в Аджанті.)
Відрізняються від європейських.
Іслам, або мусульманство,— це остання за часом виникнення світова релігія. Він з'явився на початку VП ст. н. е. і допоміг об'єднати численні арабські племена, вони стали могутніми і розпочали завойовницькі війни проти сусідів на сході й заході. Під владою Арабського халіфату опинилася велика територія від Індії до Піренейського півострова.
Мусульмани-араби створили неповторну і дуже розвинуту для свого часу культуру. Найбільш типовими пам'ятками мусульманської архітектури є культові споруди — мечеті (мал. 92). Найдавнішими є мечеті двох типів: перший — масивна кубічна споруда, перекрита великою круглою банею; другий — дворова, або колонна, мечеть.
Звичайні мечеті були прямокутними в плані, двір був оточений колонадою. У таких архітектурних спорудах головну роль відігравали не вертикальні, як у європейській архітектурі, а горизонтальні лінії. Порівняно невисока мечеть могла займати величезну площу. Одноманітність споруди розбивала єдина вертикаль — мінарет, тонка та висока вежа. (Блакитна мечеть у Стамбулі; Тадж-Махал, м. Агра.).
Характерною деталлю більшості пам'яток мусульманської архітектури є численні аркади. Арки використовувались різні, але поширеною була арка стрілчастої форми. Архітектурні споруди, як правило, прикрашалися барвистими мозаїками (рослинний та геометричний орнамент), арабесками-написами, що робили на стінах, вплітаючи^ літери у складний візерунок мозаїки (уривки з Корану або вірші відомих поетів).
Отже, наша подорож відбулася. Ми мандрували в часі по різних державах світу.
Учні виконують макет давньоєгипетської колони (за допомогою шаблонів), оформлюють її.
Учитель звертає особливу увагу на те, що красу архітектурного образу бачуть у красі самої форми: її силуету, у пропорціях її частин, кольорі та фактурі матеріалів.
Фронтальне опитування.
Підведення підсумків, загальна оцінка виконаним роботам; аналіз характерних помилок в них; оцінювання діяльності учнів на уроці.
Принести: графічні матеріали, кольоровий папір, ножиці, клей ПВА. Спостереження за архітектурними спорудами у навколишньому середовищі.
Словник.
Архітектура (від грец. architekton — будівничий) — мистецтво створення споруд, які формують просторове середовище для життя і діяльності людини.
Образ — 1) Специфічна для мистецтва конкретно-чуттєва форма відображення дійсності. Образ містить у собі єдність індивідуального і типового, суть якого в тому, що загальне подається через одиничне. 2) Зображення зовнішнього вигляду кого або чого-небудь.
Мегалітичне мистецтво («мегаліт» — великий камінь) — давні споруди з велетенського каменю.
Ордер — порядок, певна співрозмірність окремих частин споруди.
Відеоряд.
Мегалітичне мистецтво
Давній Єгипет
Давня Греція