Тема уроку: Архітектура — застигла музика /5 клас нуш
Наскрізні лінії Екологічна безпека та сталий розвиток Здоровя і безпека
Ключові компетентності:
соціальні – брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів роботи;
0 загальнокультурні – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого
матеріалу підручника й додаткового матеріалу;
Інформаційна компетентність
Мета: ознайомити учнів з поняттям архітектури як вид мистецтва; ознайомити з історією розвитку архітектури, класифікацією архітектурних об'єктів за призначенням; формувати вміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні особливості архітектурної форми удосконалювати навички роботи з папером в техніці аплікація (колаж) для створення архітектурного образу; розвивати творче мислення; виховувати любов до мистецтва, інтерес до архітектури різних країн світу.
У будь-яку подорож люди найчастіше вирушають із вокзалів: залізничних та автобусних, аеропортів і морських портів. Очікуючи прибуття транспортного засобу, пасажири знічев’я розглядають споруду, біля якої перебувають. І як же буває приємно, коли ця споруда вражає красою форм і водночас є зручною та функціонально досконалою! Завітавши у незнайоме місто чи село, ти передусім звертаєш увагу на будівлі, що створюють особливу естетичну атмосферу цього населеного пункту. Хто ж першим уявив таке муроване диво і втілив його у проєкті (спочатку — на папері, потім — у макетах)? Звісно, архітектор чи архітекторка. Із давніх-давен людина прагнула мати дах над головою, аби почуватися захищеною від негоди та небезпеки. Спершу житло було примітивним: печери, шкіряні намети, землянки. Та згодом люди навчилися зводити міцні й довговічні будівлі з різних матеріалів і надавати їм форми, яка відповідала тогочасним ідеалам краси. Так виникла й почала розвиватися архітектура. Головними якостями архітектури є користь, міцність і краса, що тісно пов’язані між собою. Залежно від призначення будівлі архітектор обирає засоби створення певного художнього образу. Проєкт житлової забудови мікрорайону 47 них і другорядних елементів, масштаб, пропорції та ритмічні повторення, пластика, фактура матеріалів, колір і декор. Існує три види архітектурної діяльності: містобудування (створення нових міст та інших населених пунктів, реконструкція старих міських районів), архітектура об’ємних споруд (житлова, культова, суспільно-громадська, промислова), ландшафтна архітектура (призначена для організації садово-паркового середовища). До житлової архітектури належать житлові та дачні будинки. Культова архітектура — церкви, костели, мечеті, каплиці, храмові споруди, святилища тощо. До суспільно-громадської архітектури належать театри, музеї, навчальні заклади, магазини тощо. Арх. С. Мехмет Ага. Мечеть султана Ахмеда (Блакитна мечеть). Стамбул, Туреччина Арх. Й. Уртзон. Сіднейський оперний театр. Австралія
Якщо ми розглянемо світлини різних міст, то помітимо, що кожне з них має власне обличчя. Чому? Тому що в кожного є своя історія, відображена у красі будівель, майданів, вулиць, парків, набережних. Старовинні й нові, урочисті і скромні, кремезні та витончені — вони є втіленням тих часів, коли були створені.
Розглянь архітектурні твори різних епох і країн. Поміркуй, які форми (прості чи складні) визначали принципи краси для того чи іншого часу. Які споруди та будівлі наближені до природніх форм? Колізей — одна з головних пам’яток епохи Давнього Риму в сучасному місті. ІталіяМіст через річку Влтава — свідок середньовіччя у Празі. ЧехіяПерлина українського бароко XVIII ст. — Андрївська церква. КиївУтвердження нових форм в аріхтектурі початку ХХ ст. Барселона, ІспаніяЗ-поміж усіх видів мистецтва архітектура є найвизначнішим. Твори живопису та скульптури людина споглядає, твори музики слухає, а у творах архітектури вона перебуває.
В архітектурних будівлях і спорудах відображається час. Вони, немов аркуші історичного літопису, створеного з глини, каменю, цегли або бетону. Кожну епоху ми, перед усім, визначаємо за пам’ятками архітектури.
Архітектура — мистецтво проєктування й зведення будівель, споруд, а також створення естетичного навколишнього середовища.
Людина завжди прагнула краси і досконалості. Тисячоліттями вона будувала, конструювала, творила, щоб зробити своє житло затишним і гарним. Спочатку для цього використовувались камінь і дерево. А згодом, із розвитком цивілізації людство винайшло нові будівельні матеріали.
Вони дали можливість втілювати найрізноманітніші творчі задуми. Так розвивалося мистецтво архітектури.
До яких видів архітектурних споруд належать зображення? Поєднай їх із відповідними назвами. Чим незвичайні ці твори архітектури?
ІІІ. Практична діяльність учнів
https://ua.izzi.digital/DOS/327692/datastore/21/publication/327692/pictures/2022/11/17/8f482568be5ed6a2231b74d67c0b7ff0_tvori_arhitekturi-01.jpgПорівняй твори ландшафтної архітектури. Визнач їхні художні особливості. Познач https://ua.izzi.digital/DOS/327692/datastore/21/publication/327692/pictures/2022/08/15/0abd46514a57219bf812225719985384_tvori_arhitekturi_2.jpgвідповіді літерами. Планування на заздалегідь підготовленій та розчищеній місцевості.
Українське дерев’яне зодчество
В українській старовинній архітектурі найцікавішим явищем є дерев’яні храми, більшість яких з’явилася за часів Козацької доби. Дерев’яна українська архітектура того часу надзвичайно виразна і самобутня, їй властива велика різноманітність форм. Архітекторами цих споруд виступали народні майстри.
Покровська церква і дзвіниця, с. Лозова, Вінничина
Свято-Троїцький собор. Новомосковськ, Дніпропетровщина
IV. ЗВ (закріплення вивченого)
Розгляньте зображення міських вулиць. Зверніть увагу, що будинки наче «виглядають» один із-за одного, тому що ближча до глядачів споруда частково загороджує ту, яка розташована далі. Визначте лінії, по яких кожен будинок торкається землі. Які з цих ліній розміщені нижче, а які — вище?
2.Установіть закономірність щодо сприйняття людиною об’єктів відносно лінії горизонту за принципом «нижче — вище».
Спробуй передати ілюзію глибини простору в аплікаційній роботі «Погляд на місто з вікна автомобіля», використавши метод загородження. Дотримуйся вказаної на зразку послідовності роботи.
VI Рефлексія
Слайд 15. Рефлексійна мішень. «Влуч» цеглинкою LEGO в мішень та оціни урок.