Урок підготувала Педорич Віта Михайлівна
Вчитель Линовицької ЗОШ І-ІІІ ступенів
Тема уроку: «Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики.»
Мета:
Формування ключових компетентностей учнів на різних етапах уроку.
На етапі: Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Мета: розвивати логічне мислення, допитливість.
Результат: формування самоосвітньої компетентності.
На етапі: Актуалізація опорних знань
Мета: актививати розумову діяльність.
Результат: формування пізнавальної компетентності.
На етапі: Вивчення нового матеріалу.
Мета: допомогти учням засвоїти факти та основні ідеї, залучення додаткового матеріалу.
Результат: формування інформаційної компетентності та вміння вчитися.
На етапі: Первинна перевірка та закріплення знань.
Мета: формувати вміння приймати рішення.
Результат: формування соціально трудової компетентності.
На етапі: Підсумки уроку.
Мета: стимулювати вміння учнів висловлювати власну точку зору.
Результат: формування комунікативної компетентності.
На етапі: Домашнє завдання.
Мета: удосконалити, узагальнити, систематизувати знання учнів.
Результат: формування інформаційної компетентності, вміння вчитися.
Тип уроку: урок вивчення і первинного закріплення нових знань.
Обладнання та наочність : мультимедійне обладнання для демонстрації презентації, комп’ютери для проходження тесту « Теплові двигуни», підручник.
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Перевірка домашнього завданя
ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Щоб отримати кілограм палива з низькою енергетичною ефективністю, наприклад кілограм дров, досить сходити до лісу. А от щоб отримати кілограм ядерного палива, слід створити цілу промисловість. Крім того, після згорання кілограма дров попіл можна просто розкидати. А щоб робити з ТВЕЛами, які відпрацювали свій ресурс? Адже саме у ТВЕЛах відбувається ланцюгова ядерна реакція і тому вони містять величезну кількість радіоактивних осколків із довгим періодом піврозпаду.
ІV Актуалізація опорних знань
Евристична бесіда
V Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди.
План вивчення нової теми
1. Ядерний цикл.
2. Атомна енергетика України.
3. Екологічні проблеми атомної енергетики.
Послідовність операцій з видобування ядерного палива з руди, виготовлення ТВЕЛів, використання ТВЕЛів на атомних електростанціях і подальшого перероблення радіоактивних відходів називають ядерним циклом.
За запасами уранової руди Україна посідає 11 місце у світі. Цих запасів вистачить на кілька століть. Але щоб переробити руду на ядерне паливо, виготовити ТВЕЛи, необхідна спеціальна промисловість, якої Україна в повному обсязі не має. Для українських атомних електростанцій ТВЕЛи виготовляють за кордоном.
Після того як ТВЕЛі ропадається певна частина ядерного палива, його замінюють новим. ТВЕЛи, які відпрацювали свій ресурс, дуже радіоактивні, тому їх у спеціальних контейнерах розташовують глибоко під землею, там вони мають зберігатися протягом сотень років.
На сьогодні в Україні тільки Запорізька атомна електростанція має власне сховище для відпрацьованих ТВЕЛів. ТВЕЛи з інших атомних електростанцій вивозять до Росії, за що наша країна сплачує великі кошти. Існують наміри побудувати сховище для відпрацьованих ТВЕЛів у Чорнобильській 30-кілометровій зоні, адже ця територія ще довго не буде придатною для життя людей. Крім того, місця для сховища можна буде надавати й іншим країнам.
Поміркуйте над аргументом «за» будівництво такого сховища і «проти».
Україна належить до тих країн світу, в яких завдяки наявності високих технологій, висококваліфікованих інженерів і вчених створена й успішно розвивається атомна енергетика. На сьогодні в країні працюють чотири атомні електростанції: Запорізька, Рівненська, Южно-Українська, Хмельницька. На цих АЕС діють 15 атомних енергоблоків, загальна потужність яких становить 1358- МВт. На атомні електростанції припадає близько половини електроенергії, що виробляється в країні.
АЕС обслуговуються багатотисячними колективами висококваліфікованих фахівців. Фактично навколо кожної з українських АЕС виросло невелике місто.
Наявність в Україні джерел електроенергії, які працюють на ядерному паливі, безперечно пом`якшує дедалі більший дефіцит «звичних» енергоносіїв : газу, нафти, кам`яного вугілля.
Коли йдеться про АЕС, побоювання пересічного громадянина зазвичай пов'язані зі словом «радіація». Але, як показують дослідження, найбільший вплив радіації на людину відбувається за рахунок природних джерел радіації, під час медичних досліджень і лікування. Радіація, пов`язана з «нормальним» розвитком атомної енергетики, становить лише малу частину радіації, що спричинена діяльністю людини. Проте, на жаль, історія людства налічує декілька випадків аномального розвитку подій на ядерних реакторах. Наслідки цих випадків були катастрофічними.
26 квітня 1986 р. позначене чорними барвами в історії України. Саме того дня стався вибух на 4-му енергоблоці Чорнобильської атомної електростанції. Керівництво станції дало згоду на випробування роботи ядерного реактора в режимі змінної потужності, що не було передбачено конструкцією реактора. У результаті відбувся неконтрольоване виділення ядерної енергії всередині реактора і стався вибух.
Вибух призвів до пожежі на 4-му енергоблоці й до катастрофічного викиду радіоактивних речовин. Корпус реактора почав працювати як величезна піч, виносячи радіоактивний дим в атмосферу. Вітер розніс цей дим на багато сотень і тисяч кілометрів. У ліквідації аварії на ЧАЕС брали участь фахівці всіх республік Радянського Союзу.
Особливу роль у зменшенні масштабів трагедії відіграли пожежники. Ціною свого життя вони запобігли поширенню пожежі на інші реактори Чорнобильської АЕС.
Із катастрофою таких масштабів людство раніше не стикалося, тому пожежу не вдалося зупинити швидко. У результаті цілі регіони Росії, України, Білорусі виявилися радіаційно забрудненими, а з 30-кілометрової зони навколо станції було евакуйоване все населення.
Пізніше над зруйнованим реактором був побудований так званий саркофаг – бетонна конструкція, яка захищає від подальшого поширення радіаційного забруднення.
Сьогодні всі енергоблоки Чорнобильської АЕС виведено з експлуатації; разом із міжнародними організаціями Україна побудувала ще один саркофаг, досконаліший. Після трагедії минуло понад 30 років, проте наслідки радіаційного забруднення, особливо в зоні Чорнобильської АЕС, відчутні й досі.
Подібна за масштабами катастрофа відбулася в Японії у 2011 р. – на атомній електростанції «Фукусіма-1». Унаслідок землетрусу та цунамі припинили дію насоси, що перекачують теплоносій. Відбувся перегрів і пошкодження атомного реактора, і радіаційна речовина забруднила довкілля.
Тож зараз людство опинилося перед дилемою: поступове вичерпання традиційних енергоносіїв нібито підштовхує до розвитку атомної енергетики, разом із тим від жахливих аварій не застраховані навіть такі технологічно розвинені країни, як Японія. Уряд Німеччини зробив свій вибір і заборонив розвиток атомної енергетики.
А яка ваша думка щодо цього питання? Поміркуйте над аргументами «за» і «проти»
VI Первинна перевірка застосування та закріплення знань
Розв’яжіть задачу
Скільки енергії за добу виробляє Рівненська АЕС . Теплова потужність кожного реактора на АЕС дорівнює 3000 Мвт, ККД – 35 %.
Прийом « Дай відповідь»
VII Підсумки уроку
5 способів захисту від радіації.
Найперше і головне правило захисту від радіації - у жодному разі не панікувати і пам'ятати: існує, як мінімум, п'ять способів з успіхом і майже без шкоди для здоров'я захистити себе і своїх близьких від радіоактивного забруднення . Тому що, насправді, певна фонова доза радіації постійно супроводжує нас у повсякденному житті - її дають і радонові гази, що виходять з-під землі, і деякі гірські породи - наприклад, граніт і мармур. До речі, мало хто знає, але гранітні набережні Неви до цих пір випромінюють певну кількість радіації ...
Але, звичайно, бувають ситуації, коли є загроза потрапити під більш інтенсивне випромінювання. Отже, способи захисту від радіації.
Що я дізнався нового, а про що мені було відомо?
VII Домашнє завдання
§27 Вправа 27(5), повторити §8.