Урок-аукціон "Самостійні частини мови"

Про матеріал
Урок-аукціон для повторення та узагальнення знань з української мови для 3 класу НУШ на тему "Самостійні частини мови"
Перегляд файлу

 Векторна ілюстрація дитячої освітиhttps://st4.depositphotos.com/1642684/28285/v/450/depositphotos_282854834-stock-illustration-vector-illustration-children-education.jpg

Методичні рекомендації "Вчити дітей учитися"

Урок – аукціон

з української мови в 3 класі

 

 

                                                Підготувала:

 Ничипорук Руслана Василівна,

                                                                              вчитель початкових класів

                                                                        Заячицівської гімназії

                                                                                   Локачинської селищної ради
                                                                            Володимирського району
                                                                   Волинської області

 

2024

Тема: Самостійні частини мови

Мета:  повторити, узагальнити й систематизувати найважливіші теоретичні відомості про самостійні частини мови – іменник, прикметник, дієслово; дати дітям змогу оцінити свої досягнення, відчути радість успіху в застосуванні своїх знань; активізувати мислення; розвивати вміння робити висновки та узагальнення; розвивати зв’язне мовлення, логічне  мислення, пам’ять; розвивати творчі здібності; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: картки з назвами частин мови; різнокольорові сніжинки із завданнями; дидактичний матеріал для проведення гри «Чарівні кола», гонг.

Девіз уроку:                    Не просто слухати, а чути,

                                         Не просто дивитись, а бачити,

                                         Не просто відповідати, а відчувати,

                                         Дружно і плідно працювати..

 

Хід уроку

1 Організація класу

Працювати на цьому уроці ми будемо під гаслом. А щоб його прочитати  потрібно із розсипаних слів скласти речення.

навчати, Добре, того, знати, все, хто, хоче.

(Добре того навчати, хто хоче все знати.)

-А ви хочете багато знати ?

-Так.

Вступне слово вчителя.

  •          Сьогодні ми проведемо урок - аукціон знань з української мови. На торги виставляються безцінні « речі », які зможе придбати будь – яка команда в обмін на знання. Вашими помічниками будуть увага, кмітливість і дружна робота в команді.

Учні заздалегідь об’єднані у три групи. Учасники кожної групи вибирають з поміж себе представників, які по черзі розповідатимуть про самостійні частини мови. Спочатку це буду іменник, потім прикметник, пізніше дієслово.

 

2. Актуалізація знань учнів

  •          Підготуємо руку до гарного  письма.

Зошит свій я відкриваю

Та під нахилом кладу

І від вас не приховаю -

Ручку я ось так тримаю.

Сяду рівно не зігнусь

За роботу враз візьмусь.

Каліграфічне письмо.

Мм  Мм  Мм  мл  мт  мк  мо  мя  му  ми

Письмо з пам’яті

Мово ж моя, мово,

Мово України,

Ти моя казкова

Пісня… ( солов’їна).

  •          За змістом додайте пропущене слово.
  •          Коли у словах пишеться апостроф?

На дошці записано вірш.

Лютує лютий , ніби хоче

Прогаяний нагнати час,

А вітер свище і регоче,

Лякає,сердиться на нас.

- Прочитайте поезію, визначте, з яким словом асоціюється хвилинка гарного письма. Прочитайте виразно, передайте характер лютого.

- Які слова допомогли вам відчути настрій  та характер місяця? До якої частини мови належать ці слова? Чи всі дієслова виділено у тексті?

Оголошення теми й мети уроку

Звучить запис увертюри до балету  П.Чайковського «Лускунчик»

  •          Малята, до аукціону

Запрошую сьогодні вас .

Ми вивчили частини мови.

Їх повторити саме час

Аукціон – цікаве слово…

«Товар» чекає тут зрання.

Учитель демонструє  картки з назвами частин мови.

-Я продаю частини мови –

Ви ж покажіть свої знання.

Хто більше знає про іменник,

Прикметник або дієслово,

«Купує» зразу мій  «товар»-

Той вивчив  ці частини мови.

Тож починати торги час.

Аукціон чекає нас!

Учитель б’є в  гонг.

4.  Повторення вивченого про самостійні частини мови.

Узагальнення знань про іменник.

  •          Перший на аукціоні виставлений іменник. Послухаємо по черзі представників від кожної групи.

Іменник - самостійна частина мови.

Іменник  – це частина мови, яка називає  предмети і відповідає  на питання хто? що?

У реченні іменник найчастіше виступає в ролі підмета.

Іменники мають рід, змінюються за числами та відмінками.

Іменники – антоніми допомагають яскравіше відобразити протилежні явища довкілля.

Іменники – синоніми дають можливість вибрати найточніше, найвиразніше, найдоцільніше і найдоречніше слово.

Іменники мають сім відмінків: називний, родовий, давальний, знахідний, орудний, місцевий, кличний.

Діти розповідають про іменник , учитель ставить додаткові запитання. Коли учні  пригадали все вивчене про іменник.

 Лунає звук гонга.

  •          «Товар» проданий! Власником «товару» (картки з написом «іменник») – стає перша ( друга. третя) група учнів,представник якої виступав  найкраще.

Учитель вручає цій групі  картку.

Музична пауза. Гра «хто запам’ятає більше іменників».

Звучить запис української народної пісні «Ой під вишнею»

Після прослуховування пісні учні називають іменники, які запам’ятали з неї. Виграє та команда, представники якої назвали більше іменників.   

Вибірковий диктант.

  •          Із поданих словосполучень вибери і запиши тільки іменники.
  •          Незалежна Україна,мальовничі Карпати, рідний Київ,родюча земля.
  •          (Україна, Карпати, Київ, земля)
  •          Яке слово в переліку зайве?  Чому ? Обведіть його у хмаринку . Що треба пам’ятати  про написання  назв?
  •          Доберіть до записаних власних назв загальні й назвіть словосполучення. (Держава Україна, гори Карпати,місто Київ.)
  •          Що означає іменник земля? Яке ще значення може мати це слово? (Планета Земля.) Якою назвою буде тоді це слово? (Власною.)
  •          Визначте рід і число іменників (письмово)
  •          Перевірка.
  •          Чому не можна визначити рід іменника  Карпати?
  •          Придумайте метафоричний вислів зі словом зима. (Зима задрімала , вкрилася, гріється, дихає, сумує, втомилася )
  •          Робота з антонімами.
  •          Прочитайте слова на дошці.
  •          Загадка,місяць,ніч
  •          Запишіть до поданих іменників антоніми. (Відгадка, сонце, день.)
  •          Визначте їх рід і число (письмово з коментуванням )
  •          Який іменник зайвий і чому ? Обведіть його в хмаринку.

Гра «Знайди потрібне слово»

  1. Людина ,що керує школою. (Директор ).
  2. Висушена трава. (Сіно ).
  3. Сильний вітер (Буря ).
  4. Старовинна українська обрядова  пісня , що виконується в Щедрий вечір. (Щедрівка )

 

Гра «Власні і загальні іменники»

На екрані-кольорові ілюстрації з видами Києва,текст.

 

Зимове сонце цілує села, міста і містечка. Які вони гарні і різні: Суми і Полтава,Чернігів і Житомир… Величний Київ виграє золотом церков і храмів. А в серці столиці – мудрий свідок історії -Хрещатик.

Тихі води і ясні зорі , мова Шевченка і Франка, Лесина пісня-це моя Батьківщина.

 

  • Прочитайте текст. Який це текст?

 

  • Доберіть до нього заголовок.

 

  • Випишіть п’ять іменників.

 

1 варіант - власні

  1.         варіант – загальні.
  • Визначте рід цих іменників.

 

Узагальнення знань про прикметник.

  •          Аукціон триває. Наступний «товар»- прикметник . Що ви знаєте про цю частину мови?

Прикметник-самостійна частина мови

Прикметник – частина мови, що називає ознаку предмета і в початковій формі відповідає на питання який? яка? яке? які?

Прикметники змінююється за родами , числами та відмінками.

Прикметник залежить від іменника. 

Прикметник у реченні найчастіше виступає другорядним членом речення.

Прикметники-це слова , які допомагають точніше описати чи розповісти про той чи інший предмет. Завдяки йому наша мова стає яскравішою,багатшою та прекраснішою.

Лунає звук гонга.

Учитель називає власника «товару» і віддає представникові групи-переможниці картку ,на якій написано «прикметник».

Творча робота  в групах

  •          Запрошую вас у коло  і прошу визначити ,яке творче завдання ви хотіли б зараз виконати:  поетичне, прозаїчне, чи художнє.

На партах лежать  сніжинки трьох кольорів .

- Я пропоную вам об’єднатися в групи таким чином:

* хто хоче побути поетом,підійдіть до білих сніжинок;

* хто хоче спробувати себе у ролі прозаїка, підійдіть до блакитних сніжинок;

* кому до вподоби бути художником, підійдіть до сріблястих сніжинок.

Повторення правил роботи  в групах.

                                                   Оберіть лідера групи.

                                                  Уважно слухайте своїх товаришів.

                                                  Не критикуйте товаришів! Не принижуйте їх!

                                                  Постарайтеся виконати роботу за відведений час.

                                                   Пам’ятайте про взаємодопомогу.

                                                   Дотримуйтесь правила піднятої руки.

                                                   Працюйте так ,щоб не заважати іншим.

Завдання для груп.

*Група «Поети » отримує завдання скласти вірш про зиму за опорними словами,використовуючи прикметники . Опорні слова записані на білих сніжинках: сизокрила, покрила, сніжинки, хатинки.

*Група «Прозаїки» має скласти текст, використовуючи опорні словосполучення: білокоса чарівниця,примчала на білому коні, чарівна паличка, кришталеві шати, білі пишні платтячка, сріблястий килим, записати твір і підкреслити в ньому прикметники.

*Група « Художники» потрібно дібрати до прикметників іменники і намалювати зимовий пейзаж, відтворюючи на картині слова-відгадки.

Голубе

Безмежне

Блакитне

(небо)

Струнка

Тендітна

Білокоса

(берізка)

Білий

Пухнастий

Іскристий

(сніг)

Легенькі

Тендітні

Білосніжні

(сніжинки)

Зелена

Висока

Пишна

(ялинка)

Презентація роботи груп.

Лідери груп доповідають про результати роботи.

Поетичний конкурс.

Допишіть вірш вживаючи прикметники.

*Наша мова ніжна ласкава

Наша мова…(багата ,цікава)

Наша мова квітуча,барвиста

Наша мова… (прекрасна і чиста )

Гра «Утвори словосполучення»

Слід утворити словосполучення з прикметником, визначити його рід.

Стежка в лісі – ( лісова стежка )

Журнал класу – ( класний журнал)

Спів солов’я – ( солов’їний спів)

Поличка для книжок – ( книжкова поличка)

Гра «Добери синоніми»

Гарний – ( хороший, гожий, чарівний, вродливий, елегантний, розкішний, файний, чудовий)

Розмова – ( бесіда)

Говорити – ( розмовляти, гомоніти)

 

Фізкультхвилинка

Учитель читає текст віршованої фізкультхвилинки (автор - О. Низьковська) Школярі виконують рухи ,які описано.

Ой,ходили журавлі,то великі ,то малі.

(Школярі через боки підіймають угору та опускають прямі руки.)

Присідали на ріллі та співали: «Трі –лі – лі ».

(Тримаючи руки на поясі,присідають на пальцях.)

Там ,де гнеться верболіз,

Чорногуз у став заліз.

( Піднявши руки вгору,нахиляються праворуч-ліворуч,кисті розслаблені.)

Крила миє у водиці,Вичищає крила птиця,

(витягнувши шию,нахиляються вперед,простягаючи руки і потираючи долоні.)

Бо бруднулею ходить їм сумління не велить

(Крокують на місці, піднімаючи прямі руки.)

Пострибає так хвилинку.

(Підстрибують на місцях на обох ногах.)

Й годувать летить дитинку.

(Плавно піднімають і опускають руки.)         

Узагальнення знань учнів про дієслово

Дієслово - це частина мови , що називає  дію предмета та відповідає на питання що робить?, що зробив?, що робитиме?

Дієслово зв’язане з іменником.

Дієслова можуть означати завершену і незавершену дію.

Дієслова завершеної дії відповідають на питання «Що зробити?

Дієслова незавершеної дії відповідають на питання «Що робити?»

Дієслова мають особливості відмінюватися.

Дієслова неозначеної (початкової) форми не змінюються.

Дієслова змінюються за числами. Вони вживаються в однині і в множині.

Дієслова змінюються за часами. Є три форми часу минулий, теперішній, майбутній.

Дієслова минулого часу називають дії, які відбулися до моменту повідомлення про них: ( що робив?), ( що зробив?).

Дієслова теперішнього часу називають дії, які відбуваються під час повідомлення про них: ( що робить?).

Дієслова майбутнього часу називають дії, які відбудуться після повідомлень про них: ( що зробить?), ( що буде робити?), ( що робитиме?)

Лунає звук гонга.

  •          « Товар»  проданий? Його « власник» забирає картку з написом « дієслово».

Розподільний диктант

-Запишіть  дієслова у дві колонки відповідно до того ,яку дію – завершену чи незавершену – вони означають.

Дієслова;       міркувати, розвеселитися, фантазувати, пригрітися, стрибати, зареготати

Міркувати                                    Розвеселитися

Фантазувати                                Пригрітися

Стрибати                                      Зареготати

Гра « Хто як пересувається».

До назви тварини дібрати слово, що позначає характерну для неї дію.

   Слон (  плаває, скаче, ходить ).

   Білка ( стрибає, літає, бігає).

   Крокодил ( повзає, плаває, ходить ).

   Метелик ( літає, бігає, скаче ).

  Черепаха ( літає, бігає, повзає ).

Гра « Хто як подає голос»

 Ворона - … ( каркає)

 Муха -  … ( дзижчить )

 Зозуля - … ( кує)

 Кінь - … ( ірже)

 Гуси - … ( гелгочуть)

 Голуб - … ( туркоче)

Підсумок уроку .

  •          Чи потрібні, на вашу думку, уроки – аукціони?
  •          Яка головна мета таких уроків?

Стратегія « Розминка»

Складіть побажання своєму товаришу на кожну букву слова мова.

М – мудрість

О – оригінальність

В – воля

А – активність

Домашнє завдання

  •          Доберіть із художньої літератури і запишіть у зошит текст, підкресліть у ньому самостійні частини мови ( 30 слів).

 

Закінчити урок хочу такими словами

 

Яка божественна краса,

Весна, струмок, підсніжник білий!..

Її дарують небеса,

Щоб наші душі не черствіли

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

docx
Додано
8 листопада
Переглядів
68
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку