Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про своєрідність та особливості природи Австралії; продовжити формування навичок учнів складати характеристику географічного положення об'єкта. Відшукувати закономірності розташування форм рельєфу та корисниз копалин; удосконалити практичні вміння учнів працювати з картами атласу та іншими джерелами географічної інформації.
Обладнання : фізична карта Австралії, атласи, підручники, портрети мореплавців, мультимедійна презентація.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу Як ми з вами з'ясували знайомство з географічним об'єктом починається з вивчення його географічного положення.
Структура уроку:
І. Організаційний момент………………………………….. 1хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів………………5 хв
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів……..2хв.
ІV.Вивчення нового матеріалу ………………………………….29 хв.
VІ.Закріплення нових знань………………………………………5хв.
VІІ. Підсумок уроку……………………………………………….2 хв.
VІІІ. Домашнє завдання……………………………………………1 хв.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1.За яким планом складається характеристика материка?
2. Чому вивчення будь – якої території починається з вивчення її географічного положення?
Вч. Карта – це друга мова географії. Отже, знання карти дуже важливі для географа. І зараз перевіримо знання географічної номенклатури вивченого материка Африки.
Робота з картою Африки
Вчитель на збільшеній контурній карті показує географічні об'єкти, а учні по черзі називають їх.
Розгляд випереджального творчого завдання для обдарованих дітей.
Завдання:
Відпоівдь: б)Східне узбережжя - розташовані гори з крутими схилами
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Якщо попросили б до Африки дібрати найкоротший епітет, більшість відповіла б, це слово « жарка». На сьогоднішньому уроці ми починаємо знайомство з материком. якому найкраще підходить епітет « чудернацький». Бо там все навпаки для нас європейців. У липні - зима, у січні – літо; дерева взимку скидають не листя , а кору; через пустелі можна пройти за допомогою сокири; багато тварин мають сумки. На нічному небі материка не видно сузір'я Великої ведмедиці, а на томість є своє – Південний Хрест.
Як ви думаєте про який материк піде мова на сьогоднішньому уроці?
Вч. Отже, тема уроку « Австралія……………..
ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
ЗАВДАННЯ УРОКУ:
1. Порівняти географічне положення Африки та Австралії за планом;
2. Дізнатися про історію відкриття та дослідження материка;
3. Визначення крайніх точок та їх координат; протяжність Австралії з пн. на пд., та з зх.. на сх.. використовуючи масштаб карти.
4.Ознайомитися з геологічною будовою материка. Закономірностями розміщення рельєфу та корисних копалин і порівняти з Африкою.
Як ми з вами з'ясували знайомство з географічним об'єктом починається з вивчення його географічного положення.
1 ГП
а).За планом порівняти ГП Африки та Австралії
План характеристики ГП ( форзац підручника)
План | Африка | Австралія |
1.Положення | Екватором перетинається посередині | Знаходиться на південь від нього Перетинається південним тропіком по середині |
2.Положення | Перетинається на заході | Знаходиться на схід від нього ( Східна півкуля) |
3.Розміри | 30,3млн.км кв. | 7,6млн. км кв. |
4..Положення | Найближче до Євразії | Ізольований, |
5..Положення | Атлантичний та Індійський | Індійський та Тихий Теплі- Південно- пасатна,,Східно- Австралійська |
6.Особливості | а) Слабо порізана; | а) Слабо порізана; |
Висновки
( записати в зошиті )
Особливості ГП.
1. Посередині перетинається пд. тропіком ( найсухіший);
2.Віддалений від інших материків;
3.Ізольвана ( унікальність органічного світу)
4. Найменший
Самостійна робота
а). Використовуючи карти атласу, визначте координати крайніх точок материка і запишіть в зошит
( записати в зошиті )
Північна - мис Йорк 11 пд. ш., 142 сх. д;
Південна - мис Південно –Східний 39 пд.ш.,146 сх.д;
Західна – мис Стіп – Пойнт 26 пд.ш.,113 сх.д;
східна – мис Байрон 28 пд.ш.,153 сх.д.
б). Користуючись масштабом карти, обчисліть протяжність материка від крайніх точок:
із заходу на схід
та
з півночі на південь
2.Історія відкриття і дослідження материка
Прослуховування учнями лекційного матеріалу з мультимедійної презентації і самостійне складання таблиці
Час | Дослідник | Що відкрив |
Птолемей | ІІст. | Припускав про існування «невідомої» Південної Землі. |
Голландець Віллєм Янзон | 1606 р | Дістався до пн. узбережжя материка. Не здогадуючись, що це материк. |
Іспанець Луїс Торес | Початок 17 ст | Проплив між материком і о. Нова Гвінея ( протока Торесса) |
Голландець Абель Тасман | Середина 17 ст. | Обплив материк з півдня між о. Тасманія ( о. Тасманія) |
Англієць Джеймс Кук | Друга половина 18 ст. | Проплив вздовж східного узбережжя Австралії |
Англієць Метью Фліндерс | Початок 19ст. | Проплив навколо материка і запропонував назвати його Австралією. Що в перекладі означає « Південна» |
3. Тектонічна будова
( записати в зошиті )
1. Входила до складу Гондвани;
2. Індо- Австралійська плита;
3.Докембрійська платформа
Зх ,Пн., центр - щити
сх. – складчаста область
4. О-ви Тасманія і Нова Гвінея відокремились внаслідок опускання території.
4.Рельєф
( записати в зошиті )
Найнижчий материк середня висота –
платформам – рівнини
складчастим областям – гори
щити – плато , останці
Західно – австралійське плоскогір'я ( 300-500м)
Центральна низовина (100м, -12м)
Великий вододільний хребет - старі гори 1000м ( каледонської та герцинської складчастості)
на пд. Австралійські Альпи ( г . Костюшко 2230м)
НІ ВУЛКАНІВ. НІ ЗЕМЛЕТРУСІВ, НІ ЛЬОДОВИКІВ.
Практична робота
на контурну карту нанести
Крайні точки материка
Рельєф
4. Корисні копалини
Багата на корисні копалини!!!!
І м Ім
Магматичні ( фундамент платформи і гори) – руди - залізні, алюмінієві, мідні, уранові
метаморфічні
Осадові (чохол платформи і передгірні прогини) – нерудні корисні копалини
Схід – кам'яне вугілля
сх.,зх.,на шельфі – нафта і газ
пн. – боксити ( алюміній) - найбільші в світі
Розгляд зразків колекції корисних копалин ( осадового,магматичного та метаморфічного походження)
VІ .ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Тестові завдання
1. В рельєфі Австралії переважають
а)рівнини;
б) гори.
2. Середні висоти материка
а) 215м; б)
3. Сучасний вулканізм та землетруси в Австралії:
а) найчастіше виникають на сході материка;
б) найчастіше виникають на заході;
в) не відбуваються4
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Австралія компактний материк
2.Більша частина лежить в тропічному поясі
3.Через віддаленість від інших материків була відкрита пізніше
4.В основі лежить давня платформа. Яка в рельєфі відповідає рівнинам( низовини , плоскогір'я)
5. На сході гори ( відсутній вулканізм,землетруси та зледеніння)
Д\З п.28, питання с. 109,практична робота №7 нанесення географічної номенклатури і вивчення її.
Оцінки за урок та їх коментарі
Урок географії в 7 класі
Тема : Австралія.Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Тектонічна будова, рельє, корисні копалини.
Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про своєрідність та особливості природи Австралії; продовжити формування навичок учнів складати характеристику географічного положення об’єкта. Відшукувати закономірності розташування форм рельєфу та корисниз копалин; удосконалити практичні вміння учнів працювати з картами атласу та іншими джерелами географічної інформації.
Обладнання : фізична карта Австралії, атласи, підручники, портрети мореплавців, мультимедійна презентація.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу Як ми з вами з’ясували знайомство з географічним об’єктом починається з вивчення його географічного положення.
Структура уроку:
І. Організаційний момент………………………………….. 1хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів………………5 хв
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів……..2хв.
ІV.Вивчення нового матеріалу ………………………………….29 хв.
VІ.Закріплення нових знань………………………………………5хв.
VІІ. Підсумок уроку……………………………………………….2 хв.
VІІІ. Домашнє завдання……………………………………………1 хв.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1.За яким планом складається характеристика материка?
2. Чому вивчення будь – якої території починається з вивчення її географічного положення?
Вч. Карта – це друга мова географії. Отже, знання карти дуже важливі для географа. І зараз перевіримо знання географічної номенклатури вивченого материка Африки.
Робота з картою Африки
Вчитель на збільшеній контурній карті показує географічні об’єкти, а учні по черзі називають їх.
Розгляд випереджального творчого завдання для обдарованих дітей.
Завдання:
а) На контурній карті Африки розставте цифри, що відповідають певним географічним об’єктам (їх характеристика яких подається нижче), і поряд з цифрами підпишіть назви цих об’єктів:
1)Крайня точка материка, де висота Сонця в ополудні 22 червня є найбільшою; 2)Вершина, яка у перекладі з мови племені масаїв називається «Гора бога холоду»;
3) Країна, яку за особливостями її тваринного світу інколи йменують «Лемурія»;
4) Столиця африканської країни, розташована майже на тій же довготі, що й Київ;
5) Озеро рифтового походження назване так, як материкова частина однієї з країн;
6) Найвище нагір’я серед найбільшої пустелі; 7) Гори, на південних схилах яких зростають вічнозелені твердолисті ліси і чагарники з дуже багатою рослинністю;
8) Пустеля, в якій розробляють прибережні розсипні родовища алмазів; 9) Місто Сеута – один із «Гераклових стовпів»; 10) Найбільша з річок, яка впадає в найбільше безстічне озеро материка; 11) Річка, на якій розташований найбільший водоспад континенту;
12) Заповідник, розташований у кратері згаслого вулкана. (12 балів).
Відповіді:
а) 1)Мис Рас-Енгела; 2) Кіліманджаро; 3) Мадагаскар; 4) Каїр; 5) Танганьїка; 6) нагір’я Тібесті; 7) Капські; 8) Наміб; 9) Африканський берег Гібралтарської протоки, напроти Гібралтару; 10) Шарі; 11) Замбезі; 12) Нгоронгоро.
б). Мадагаскар омивають теплі течії: із заходу – Мозамбіцька, зі сходу – Мадагаскарська, з півночі – Південна Пасатна. Яка частина острова покрита дуже вологими лісами і чому ?
Відпоівдь: б)Східне узбережжя - розташовані гори з крутими схилами
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Якщо попросили б до Африки дібрати найкоротший епітет, більшість відповіла б, це слово « жарка». На сьогоднішньому уроці ми починаємо знайомство з материком. якому найкраще підходить епітет « чудернацький». Бо там все навпаки для нас європейців. У липні - зима, у січні – літо; дерева взимку скидають не листя , а кору; через пустелі можна пройти за допомогою сокири; багато тварин мають сумки. На нічному небі материка не видно сузір’я Великої ведмедиці, а на томість є своє – Південний Хрест.
Як ви думаєте про який материк піде мова на сьогоднішньому уроці?
Вч. Отже, тема уроку « Австралія……………..
ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
ЗАВДАННЯ УРОКУ:
1. Порівняти географічне положення Африки та Австралії за планом;
2. Дізнатися про історію відкриття та дослідження материка;
3. Визначення крайніх точок та їх координат; протяжність Австралії з пн. на пд., та з зх.. на сх.. використовуючи масштаб карти.
4.Ознайомитися з геологічною будовою материка. Закономірностями розміщення рельєфу та корисних копалин і порівняти з Африкою.
Як ми з вами з’ясували знайомство з географічним об’єктом починається з вивчення його географічного положення.
1 ГП
а).За планом порівняти ГП Африки та Австралії
План характеристики ГП ( форзац підручника)
План |
Африка |
Австралія |
1.Положення відносно екватора |
Екватором перетинається посередині |
Знаходиться на південь від нього Перетинається південним тропіком по середині |
2.Положення відносно нульового меридіану |
Перетинається на заході |
Знаходиться на схід від нього ( Східна півкуля) |
Розміри |
30,3млн.км кв. |
7,6млн. км кв. |
3.Положення відносно інших материків |
Найближче до Євразії |
Ізольований, |
4.Положення відносно морів і океанів. |
Атлантичний та Індійський |
Індійський та Тихий Теплі- Південно- пасатна,,Східно- Австралійська |
5.Особливості берегової лінії |
а) Слабо порізана;
|
а) Слабо порізана; |
Висновки
( записати в зошиті )
Особливості ГП.
1. Посередині перетинається пд. тропіком ( найсухіший);
2.Віддалений від інших материків;
3.Ізольвана ( унікальність органічного світу)
4. Найменший
Самостійна робота
а). Використовуючи карти атласу, визначте координати крайніх точок материка і запишіть в зошит
( записати в зошиті )
Північна - мис Йорк 11 пд. ш., 142 сх. д;
Південна - мис Південно –Східний 39 пд.ш.,146 сх.д;
Західна – мис Стіп – Пойнт 26 пд.ш.,113 сх.д;
східна – мис Байрон 28 пд.ш.,153 сх.д.
б). Користуючись масштабом карти, обчисліть протяжність материка від крайніх точок:
із заходу на схід 11 см * 350 км=3850 км
та
з півночі на південь 9 см * 350 км = 3150 км
2.Історія відкриття і дослідження материка
Прослуховування учнями лекційного матеріалу з мультимедійної презентації і самостійне складання таблиці
Час |
Дослідник |
Що відкрив |
Птолемей |
ІІст. |
Припускав про існування «невідомої» Південної Землі. |
Голландець Віллєм Янзон |
1606 р |
Дістався до пн. узбережжя материка. Не здогадуючись, що це материк. |
Іспанець Луїс Торес |
Початок 17 ст |
Проплив між материком і о. Нова Гвінея ( протока Торесса) |
Голландець Абель Тасман |
Середина 17 ст. |
Обплив материк з півдня між о. Тасманія ( о. Тасманія) |
Англієць Джеймс Кук |
Друга половина 18 ст. |
Проплив вздовж східного узбережжя Австралії |
Англієць Метью Фліндерс |
Початок 19ст. |
Проплив навколо материка і запропонував назвати його Австралією. Що в перекладі означає « Південна» |
3. Тектонічна будова
( записати в зошиті )
1. Входила до складу Гондвани;
2. Індо - Австралійська плита;
3.Докембрійська платформа
Зх ,Пн., центр - щити
сх. – складчаста область
4. О-ви Тасманія і Нова Гвінея відокремились внаслідок опускання території.
4.Рельєф
( записати в зошиті )
Найнижчий материк середня висота – 300 м
платформам – рівнини
складчастим областям – гори
щити – плато , останці
Західноавстралійське плоскогір’я ( 300-500м)
Центральна низовина (100м, -12м)
Великий вододільний хребет - старі гори 1000м ( каледонської та герцинської складчастості)
на пд. Австралійські Альпи ( г . Костюшко 2230м)
НІ ВУЛКАНІВ. НІ ЗЕМЛЕТРУСІВ, НІ ЛЬОДОВИКІВ.
Практична робота №7
на контурну карту нанести
Крайні точки материка
Рельєф
4. Корисні копалини
Багата на корисні копалини!!!!
І м Ім
Магматичні ( фундамент платформи і гори) – руди - залізні, алюмінієві, мідні, уранові
метаморфічні
Осадові (чохол платформи і передгірні прогини) – нерудні корисні копалини
Схід – кам’яне вугілля
сх.,зх.,на шельфі – нафта і газ
пн. – боксити ( алюміній) - найбільші в світі
Розгляд зразків колекції корисних копалин ( осадового,магматичного та метаморфічного походження)
VІ .ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Тестові завдання
1. В рельєфі Австралії переважають
а)рівнини;
б) гори.
2. Середні висоти материка
а) 215м; б)300 м; в)500м; г) 1000м.
3. Сучасний вулканізм та землетруси в Австралії:
а) найчастіше виникають на сході материка;
б) найчастіше виникають на заході;
в) не відбуваються4
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Австралія компактний материк
2.Більша частина лежить в тропічному поясі
3.Через віддаленість від інших материків була відкрита пізніше
4.В основі лежить давня платформа. Яка в рельєфі відповідає рівнинам( низовини , плоскогір’я)
5. На сході гори ( відсутній вулканізм,землетруси та зледеніння)
Д\З п.28, питання с. 109.*географічна задача, закінчити практичну роботу№7 нанесення географічної номенклатури і вивчення її.
Оцінки за урок та їх коментарі
* Завдання творчого характеру
Пустеля Сахара поділяється на чотири частини за особливостями зростання рослинності впродовж року. Ці особливості залежать, зокрема від часу настання нетривалого періоду, коли в цій частині пустелі можуть випадати атмосферні опади. Охарактеризуйте ці частини Сахари за особливостями клімату, який у свою чергу зумовлює відмінності їх рослинності.