Урок. Австралія.Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Рельєф і корисні копалини.

Про матеріал

Мета: сформувати в учнів загальне уявлення про своєрідність та особливості природи Австралії; продовжити формування навичок учнів складати характеристику географічного положення об'єкта. Відшукувати закономірності розташування форм рельєфу та корисниз копалин; удосконалити практичні вміння учнів працювати з картами атласу та іншими джерелами географічної інформації.

Обладнання : фізична карта Австралії, атласи, підручники, портрети мореплавців, мультимедійна презентація.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу Як ми з вами з'ясували знайомство з географічним об'єктом починається з вивчення його географічного положення.
Структура уроку:
І. Організаційний момент………………………………….. 1хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів………………5 хв
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів……..2хв.
ІV.Вивчення нового матеріалу ………………………………….29 хв.

VІ.Закріплення нових знань………………………………………5хв.
VІІ. Підсумок уроку……………………………………………….2 хв.
VІІІ. Домашнє завдання……………………………………………1 хв.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1.За яким планом складається характеристика материка?
2. Чому вивчення будь – якої території починається з вивчення її географічного положення?
Вч. Карта – це друга мова географії. Отже, знання карти дуже важливі для географа. І зараз перевіримо знання географічної номенклатури вивченого материка Африки.
Робота з картою Африки
Вчитель на збільшеній контурній карті показує географічні об'єкти, а учні по черзі називають їх.
Розгляд випереджального творчого завдання для обдарованих дітей.
Завдання:

  • а) На контурній карті Африки розставте цифри, що відповідають певним географічним об'єктам (їх характеристика яких подається нижче), і поряд з цифрами підпишіть назви цих об'єктів:
  • 1)Крайня точка материка, де висота Сонця в ополудні 22 червня є найбільшою; 2)Вершина, Яка у перекладі з мови племені масаїв називається «Гора бога холоду»;
  • 3) Країна, яку за особливостями її тваринного світу інколи йменують «Лемурія»;
  • 4) Столиця африканської країни, розташована майже на тій же довготі, що й Київ;
  • 5) Озеро рифтового походження назване так, як материкова частина однієї з країн;
  • 6) Найвище нагір'я серед найбільшої пустелі;
  • 7) Гори, на південних схилах яких зростають вічнозелені твердолисті ліси і чагарники з дуже багатою рослинністю;
  • 8) Пустеля, в якій розробляють прибережні розсипні родовища алмазів;
  • 9) Місто Сеута – один із «Гераклових стовпів»;
  • 10) Найбільша з річок, яка впадає в найбільше безстічне озеро материка;
  • 11) Річка, на якій розташований найбільший водоспад континенту;
  • 12) Заповідник, розташований у кратері згаслого вулкана. (12 балів).
  • Відповіді:
  • а) 1)Мис Рас-Енгела; 2) Кіліманджаро; 3) Мадагаскар; 4) Каїр; 5) Танганьїка; 6) нагір'я Тібесті; 7) Капські; 8) Наміб; 9) Африканський берег Гібралтарської протоки, напроти Гібралтару; 10) Шарі; 11) Замбезі; 12) Нгоронгоро.
  • б). Мадагаскар омивають теплі течії: із заходу – Мозамбіцька, зі сходу – Мадагаскарська, з півночі – Південна Пасатна. Яка частина острова покрита дуже вологими лісами і чому ?

Відпоівдь: б)Східне узбережжя - розташовані гори з крутими схилами

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Якщо попросили б до Африки дібрати найкоротший епітет, більшість відповіла б, це слово « жарка». На сьогоднішньому уроці ми починаємо знайомство з материком. якому найкраще підходить епітет « чудернацький». Бо там все навпаки для нас європейців. У липні - зима, у січні – літо; дерева взимку скидають не листя , а кору; через пустелі можна пройти за допомогою сокири; багато тварин мають сумки. На нічному небі материка не видно сузір'я Великої ведмедиці, а на томість є своє – Південний Хрест.

Як ви думаєте про який материк піде мова на сьогоднішньому уроці?

Вч. Отже, тема уроку « Австралія……………..

ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
ЗАВДАННЯ УРОКУ:
1. Порівняти географічне положення Африки та Австралії за планом;
2. Дізнатися про історію відкриття та дослідження материка;
3. Визначення крайніх точок та їх координат; протяжність Австралії з пн. на пд., та з зх.. на сх.. використовуючи масштаб карти.
4.Ознайомитися з геологічною будовою материка. Закономірностями розміщення рельєфу та корисних копалин і порівняти з Африкою.

Як ми з вами з'ясували знайомство з географічним об'єктом починається з вивчення його географічного положення.

1 ГП
а).За планом порівняти ГП Африки та Австралії
План характеристики ГП ( форзац підручника)

План

Африка

Австралія

1.Положення
від відносно екватора

Екватором перетинається посередині
перетинається тропіками

Знаходиться на південь від нього

Перетинається південним тропіком по середині

2.Положення
відносно
нульового
меридіану

Перетинається на заході
( Зх і Сх. півкулях)

Знаходиться на схід від нього

( Східна півкуля)

3.Розміри

30,3млн.км кв.

7,6млн. км кв.

4..Положення
відносно інших
материків

Найближче до Євразії

Ізольований,
через острови зв'язок з Пд- Сх. Азією

5..Положення
відносно морів і
океанів.
Т

Атлантичний та Індійський
моря Середземне, Червоне
Холодні - течія Західних вітрів,Бенгельська, Канарська,Сомалійська
Теплі – Гвінейська, Південно – Пасатна, Мозамбіцька, Мадагаскарська

Індійський та Тихий
моря Коралове, Тасманове.
Холодні - течія Західних вітрів,Західно - австрілійська

Теплі- Південно- пасатна,,Східно- Австралійська

6.Особливості
берегової лінії

а) Слабо порізана;
б) Затоки - Гвінейська; Аденська.
в) Сомалі;
г)о –ви Мадагаскар, Канарські .

а) Слабо порізана;
б)Затоки- Карпентарія,
Велика Австралійська ;
в)Пів-и: Кейп – Йорк,
Арнем – Ленд;
г) о-ви Тасманія; Нова Гвінея;. Нова Зеландія.

Висновки
( записати в зошиті )
Особливості ГП.
1. Посередині перетинається пд. тропіком ( найсухіший);
2.Віддалений від інших материків;
3.Ізольвана ( унікальність органічного світу)
4. Найменший
Самостійна робота
а). Використовуючи карти атласу, визначте координати крайніх точок материка і запишіть в зошит
( записати в зошиті )
Північна - мис Йорк 11 пд. ш., 142 сх. д;

Південна - мис Південно –Східний 39 пд.ш.,146 сх.д;

Західна – мис Стіп – Пойнт 26 пд.ш.,113 сх.д;

східна – мис Байрон 28 пд.ш.,153 сх.д.

б). Користуючись масштабом карти, обчисліть протяжність материка від крайніх точок:

із заходу на схід 11 см * 350 км=3850 км

та
з півночі на південь 9 см * 350 км = 3150 км

2.Історія відкриття і дослідження материка

Прослуховування учнями лекційного матеріалу з мультимедійної презентації і самостійне складання таблиці

Час

Дослідник

Що відкрив

Птолемей

ІІст.

Припускав про існування «невідомої» Південної Землі.

Голландець Віллєм Янзон

1606 р

Дістався до пн. узбережжя материка. Не здогадуючись, що це материк.

Іспанець Луїс Торес

Початок 17 ст

Проплив між материком і о. Нова Гвінея ( протока Торесса)

Голландець Абель Тасман

Середина 17 ст.

Обплив материк з півдня між о. Тасманія ( о. Тасманія)

Англієць Джеймс Кук

Друга половина 18 ст.

Проплив вздовж східного узбережжя Австралії

Англієць Метью Фліндерс

Початок 19ст.

Проплив навколо материка і запропонував назвати його Австралією. Що в перекладі означає « Південна»



3. Тектонічна будова
( записати в зошиті )
1. Входила до складу Гондвани;
2. Індо- Австралійська плита;
3.Докембрійська платформа
Зх ,Пн., центр - щити

сх. – складчаста область

4. О-ви Тасманія і Нова Гвінея відокремились внаслідок опускання території.

4.Рельєф

( записати в зошиті )
Найнижчий материк середня висота – 300 м

платформам – рівнини
складчастим областям – гори
щити – плато , останці
Західно – австралійське плоскогір'я ( 300-500м)
Центральна низовина (100м, -12м)
Великий вододільний хребет - старі гори 1000м ( каледонської та герцинської складчастості)
на пд. Австралійські Альпи ( г . Костюшко 2230м)

НІ ВУЛКАНІВ. НІ ЗЕМЛЕТРУСІВ, НІ ЛЬОДОВИКІВ.

Практична робота
на контурну карту нанести
Крайні точки материка
Рельєф

4. Корисні копалини

Багата на корисні копалини!!!!
І м Ім
Магматичні
( фундамент платформи і гори) – руди - залізні, алюмінієві, мідні, уранові
метаморфічні

Осадові (чохол платформи і передгірні прогини) – нерудні корисні копалини

Схід – кам'яне вугілля
сх.,зх.,на шельфі – нафта і газ
пн. – боксити ( алюміній) - найбільші в світі

Розгляд зразків колекції корисних копалин ( осадового,магматичного та метаморфічного походження)

VІ .ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Тестові завдання
1. В рельєфі Австралії переважають
а)рівнини;
б) гори.
2. Середні висоти материка
а) 215м; б)300 м; в)500м; г) 1000м.
3. Сучасний вулканізм та землетруси в Австралії:
а) найчастіше виникають на сході материка;
б) найчастіше виникають на заході;
в) не відбуваються4

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Австралія компактний материк
2.Більша частина лежить в тропічному поясі
3.Через віддаленість від інших материків була відкрита пізніше
4.В основі лежить давня платформа. Яка в рельєфі відповідає рівнинам( низовини , плоскогір'я)
5. На сході гори ( відсутній вулканізм,землетруси та зледеніння)


Д\З п.28, питання с. 109,практична робота №7 нанесення географічної номенклатури і вивчення її.

Оцінки за урок та їх коментарі

Перегляд файлу

                                          Урок  географії в 7 класі
Тема : Австралія.Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Тектонічна будова, рельє, корисні копалини.
Мета:  сформувати в учнів загальне уявлення про своєрідність та особливості природи Австралії; продовжити формування навичок учнів складати характеристику географічного положення об’єкта. Відшукувати закономірності розташування форм рельєфу та корисниз копалин; удосконалити практичні вміння учнів працювати з картами атласу та іншими джерелами географічної інформації.
Обладнання : фізична карта Австралії, атласи, підручники, портрети мореплавців, мультимедійна презентація.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу Як ми  з вами з’ясували знайомство з географічним об’єктом починається з вивчення його географічного положення.
Структура уроку:
І. Організаційний момент………………………………….. 1хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів………………5 хв
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів……..2хв.
ІV.Вивчення нового матеріалу ………………………………….29 хв.

VІ.Закріплення нових знань………………………………………5хв.
VІІ. Підсумок уроку……………………………………………….2 хв.
VІІІ. Домашнє завдання……………………………………………1 хв.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
       1.За яким планом складається характеристика материка?
       2. Чому вивчення будь – якої території починається з вивчення її  географічного положення?
Вч.  Карта – це друга мова географії. Отже, знання карти дуже важливі для географа.   І зараз перевіримо знання географічної номенклатури вивченого материка Африки.
Робота з картою  Африки
Вчитель   на збільшеній контурній карті  показує географічні об’єкти, а  учні по черзі називають їх.
Розгляд випереджального творчого завдання для обдарованих дітей.
Завдання:

а) На контурній карті Африки  розставте цифри, що відповідають певним географічним об’єктам (їх характеристика яких подається нижче), і поряд з цифрами підпишіть назви цих об’єктів:

1)Крайня точка материка, де висота Сонця в ополудні 22 червня є найбільшою; 2)Вершина, яка у перекладі з мови племені масаїв називається «Гора бога холоду»;
3) Країна, яку за особливостями її тваринного світу інколи йменують «Лемурія»; 
4) Столиця африканської країни, розташована майже на тій же довготі, що й Київ;
5) Озеро рифтового походження назване так, як материкова частина однієї з країн;

 6) Найвище нагір’я серед найбільшої пустелі; 7) Гори, на південних схилах яких зростають вічнозелені твердолисті ліси і чагарники з дуже багатою рослинністю;
8) Пустеля, в якій розробляють прибережні розсипні родовища алмазів;  9) Місто Сеута – один із «Гераклових стовпів»; 10) Найбільша з річок, яка впадає в найбільше безстічне озеро материка; 11) Річка, на якій розташований найбільший водоспад континенту;
12) Заповідник, розташований у кратері згаслого вулкана. (12 балів).
Відповіді:
а) 1)Мис Рас-Енгела; 2) Кіліманджаро; 3) Мадагаскар; 4) Каїр; 5) Танганьїка; 6) нагір’я Тібесті; 7) Капські; 8) Наміб; 9) Африканський берег Гібралтарської протоки, напроти Гібралтару; 10) Шарі; 11) Замбезі; 12) Нгоронгоро.

б). Мадагаскар омивають теплі течії: із заходу – Мозамбіцька, зі сходу – Мадагаскарська, з півночі – Південна Пасатна. Яка частина острова покрита дуже вологими лісами і чому ?

 

Відпоівдь: б)Східне узбережжя - розташовані гори з крутими схилами
 

ІІІ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Якщо попросили б до Африки дібрати найкоротший епітет, більшість відповіла б, це слово « жарка». На сьогоднішньому уроці ми починаємо знайомство з материком. якому найкраще підходить епітет « чудернацький». Бо там все навпаки для нас європейців. У липні  - зима, у січні – літо; дерева взимку скидають не листя , а кору; через пустелі можна пройти за допомогою сокири; багато тварин мають сумки. На нічному небі материка не видно сузір’я Великої ведмедиці, а на томість є своє – Південний Хрест.

Як ви думаєте про який материк піде мова на сьогоднішньому уроці?

Вч. Отже, тема уроку « Австралія……………..

ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
                        ЗАВДАННЯ УРОКУ:
  1. Порівняти географічне положення Африки та Австралії за планом;
  2.  Дізнатися про історію відкриття та дослідження материка;
  3. Визначення крайніх точок та їх координат; протяжність Австралії з пн. на пд.,  та з зх.. на сх.. використовуючи масштаб карти.
  4.Ознайомитися з геологічною будовою материка.  Закономірностями розміщення рельєфу та корисних копалин і порівняти з Африкою.

Як ми  з вами з’ясували знайомство з географічним об’єктом починається з вивчення його географічного положення.

                              1 ГП
а).За  планом порівняти ГП Африки та Австралії
        План характеристики ГП ( форзац підручника)

План

Африка

 Австралія

1.Положення відносно екватора

Екватором перетинається посередині
перетинається тропіками

Знаходиться на південь від нього

Перетинається південним тропіком по середині

2.Положення відносно нульового меридіану

Перетинається на заході
( Зх  і Сх. півкулях)

Знаходиться на схід від нього

( Східна півкуля)

Розміри

30,3млн.км кв.

7,6млн. км кв.

3.Положення відносно інших материків

Найближче до Євразії

Ізольований,
через острови зв'язок з Пд- Сх. Азією

4.Положення відносно морів і океанів.
Течії

Атлантичний та Індійський
моря Середземне, Червоне
Холодні - течія Західних вітрів,Бенгельська, Канарська,Сомалійська
Теплі  – Гвінейська, Південно – Пасатна, Мозамбіцька, Мадагаскарська

Індійський та Тихий
моря Коралове, Тасманове.
Холодні - течія Західних вітрів,Західно - австрілійська

Теплі- Південно- пасатна,,Східно- Австралійська

5.Особливості берегової лінії

а) Слабо порізана;
б) Затоки - Гвінейська; Аденська.
в) Сомалі;
г)о –ви Мадагаскар, Канарські .
 

 

а) Слабо порізана;
б)Затоки- Карпентарія,
Велика Австралійська ;
в)Пів-и: Кейп – Йорк,
Арнем – Ленд;
г) о-ви Тасманія; Нова Гвінея;. Нова Зеландія.
 

 

Висновки
                                ( записати в зошиті  )
Особливості ГП.
1. Посередині перетинається пд. тропіком ( найсухіший);
2.Віддалений від інших материків;
3.Ізольвана ( унікальність органічного світу)
4. Найменший
                                  Самостійна робота
а). Використовуючи карти атласу, визначте координати крайніх точок материка  і запишіть  в зошит
                                   ( записати в зошиті  )
Північна - мис Йорк   11 пд. ш., 142 сх. д;

Південна - мис Південно –Східний 39 пд.ш.,146 сх.д;

Західна – мис Стіп – Пойнт  26 пд.ш.,113 сх.д;

східна – мис Байрон 28 пд.ш.,153 сх.д.

б). Користуючись масштабом карти, обчисліть  протяжність материка від крайніх точок:

із заходу на схід 11 см * 350 км=3850 км

 

                                      та
з півночі на південь  9 см   *  350 км = 3150 км

2.Історія відкриття і дослідження материка

Прослуховування учнями лекційного матеріалу з мультимедійної презентації і самостійне складання таблиці
 

                    Час

           Дослідник

          Що відкрив

Птолемей

ІІст.

Припускав про існування «невідомої» Південної Землі.

Голландець Віллєм Янзон

1606 р

Дістався до пн.  узбережжя материка. Не здогадуючись, що це материк.

 Іспанець Луїс Торес

Початок 17 ст

Проплив між материком і о. Нова Гвінея ( протока Торесса)

 Голландець Абель Тасман

Середина 17 ст.

Обплив материк з півдня між о. Тасманія ( о. Тасманія)

Англієць Джеймс Кук

Друга половина 18 ст.

Проплив вздовж східного узбережжя Австралії

Англієць Метью Фліндерс

Початок 19ст.

Проплив навколо материка і запропонував назвати його Австралією.  Що в перекладі означає « Південна»

                                  



                                 3. Тектонічна будова
                                                                                     ( записати в зошиті  )
1. Входила до складу Гондвани;
2. Індо - Австралійська плита;
3.Докембрійська платформа
         Зх ,Пн., центр  -               щити

         сх. –                        складчаста область

4. О-ви  Тасманія і Нова Гвінея відокремились внаслідок опускання території.

                                                 
                                      4.Рельєф

                                                         ( записати в зошиті  )
Найнижчий материк середня висота – 300 м

платформам – рівнини
складчастим областям – гори
щити – плато , останці
Західноавстралійське  плоскогір’я ( 300-500м)
Центральна низовина (100м, -12м)
Великий вододільний хребет  - старі гори 1000м ( каледонської та герцинської складчастості)
на пд. Австралійські Альпи ( г . Костюшко 2230м)

  НІ ВУЛКАНІВ. НІ ЗЕМЛЕТРУСІВ, НІ ЛЬОДОВИКІВ.

 

                                      Практична робота №7
                                     на контурну карту нанести
Крайні точки материка
Рельєф

 

                                        4. Корисні копалини

Багата на корисні копалини!!!!
                                                                                               І м                                       Ім
Магматичні ( фундамент платформи і гори) – руди  - залізні, алюмінієві, мідні, уранові
метаморфічні

Осадові (чохол платформи і передгірні прогини) – нерудні корисні копалини

Схід – кам’яне вугілля
сх.,зх.,на шельфі – нафта і газ
пн. – боксити  ( алюміній) - найбільші в світі

Розгляд зразків колекції корисних копалин ( осадового,магматичного та метаморфічного походження)

VІ .ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
                  Тестові завдання
1. В рельєфі  Австралії переважають
а)рівнини;
б) гори.
2. Середні висоти  материка
а) 215м; б)300 м; в)500м; г) 1000м.
3.  Сучасний вулканізм та землетруси в Австралії:
а) найчастіше виникають на сході материка;
б) найчастіше виникають на заході;
в)  не відбуваються4
 
                                        

  VІІ.  ПІДСУМОК УРОКУ
1. Австралія компактний материк
2.Більша частина лежить в тропічному поясі
3.Через віддаленість від інших материків була відкрита пізніше
4.В основі лежить давня платформа. Яка в рельєфі відповідає рівнинам( низовини , плоскогір’я)
5. На сході гори ( відсутній вулканізм,землетруси та зледеніння)
 


Д\З п.28, питання с. 109.*географічна задача, закінчити практичну роботу№7 нанесення географічної номенклатури і вивчення її.

Оцінки за урок та їх коментарі
 

* Завдання творчого характеру

      Пустеля Сахара поділяється на чотири частини за особливостями зростання рослинності впродовж року. Ці особливості залежать, зокрема від часу настання нетривалого періоду, коли в цій частині пустелі можуть випадати атмосферні опади. Охарактеризуйте ці частини Сахари за особливостями клімату, який  у свою чергу зумовлює відмінності їх рослинності.

 

 

doc
Додано
19 грудня 2018
Переглядів
8671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку