Тема уроку: «Австралія – найменший материк Землі».
Мета: дати загальний огляд материка Австралія за типовим планом, виділивши його особливості; розвивати географічне мислення , вміти аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки , переглянути карти і фото Австралії та закріпити знання, набуті на уроці, шляхом комп’ютерного тестування.
Обладнання: Портрет Дж. Кука, малюнки герба та прапора Австралії, опорний матеріал до уроку.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
І. Організаційний момент
Добрий день! Рада усіх вас вітати! Бажаю гарного настрою.
Перевірка присутніх
Настрій класу на отримання нового матеріалу.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Бліцопитування»
1. Які матеріали вже вивчили?
2. За яким планом складається характеристика материка?
3.Чому вивчення будь-якої території починають з характеристики географічного положення?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Прийом «Дивуй»
Австралія. Як тільки не називали цей материк – «країна кенгуру», «музей живих копалин», «країна-притулок», «п’ятий континент»… Саме про Австралію так неординарно писала Г.Усова
Вона розміщується десь під нами,
Там, мабуть, ходять догори ногами,
Навиворіт там вивернутий рік,
І квітнуть там у жовтні всі сади,
У січні , а не в червні – літо,
Течуть там піки без води
(І десь в пустелі пропадають),
А кішкам в їжу достаються лиш гади.
Народжують звіряток із яєць.
Собаки ж гавкать там не вміють
Дерева лізуть із кори, а з кроликами, що погризли все,
Боротись більше вже не сміють!
А ще Австралію інколи називають «материк навпаки ». І дійсно, багато чого на цьому материку прямо протилежне тому, що вважається звичайним для європейців, у тому числі і для нас – українців. Коли в Україні зима – в Австралії літо. Для українців зрозуміло: чим далі рухатись на північ, тим ставатиме холодніше, для австралійців рух на північ – жаркіше.
Материк таємниць і несподіванок. Не всі дерева Австралії дають тінь. Тварини , які мешкають на материку, вирощують своїх дитинчат у сумках, окремі ссавці відкладають яйця, а вигодовують малят молоком. Континент , де «найстрашніший звір»- кролик, а серед птахів – звичайний горобець.
Отож, почнемо мандрівку загадковим «материком навпаки»
ІV. Оголошення теми та очікування навчальних результатів уроку
Прийом «Очікування - чого я чекаю від сьогоднішнього уроку?» Прийом « Що я знаю ? Про що хочу дізнатися? – Про що хотіли б дізнатися?
V. Вивчення нового матеріалу:
Демонстрація відеофільму «Австралія» . Робота з мультимедійною презентацією, фізичною картою , фізичною картою Австралії, планом географічного положення материка.
Прийом «Картографічний практикум»
Практична робота № 7 Позначити на контурній карті назви крайніх точок Австралії, океани, які омивають материк, елементи берегових ліній: великі острови, півострови, моря, затоки, протоки, форми рельєфу.
Робота в парах
За планом порівняти географічне положення Австралії та Африки.
План |
Африка |
Африка |
|
екватором перетинається посередині, перетинається тропіками |
знаходиться на південь від нього , перетинається південним тропіком |
|
перетинається на заході (Зх і Сх півкуля) |
знаходиться на схід від нього |
|
30,3 млн. км2 |
7,6 млн. км2 |
|
найближче до Євразії |
ізольований , через острови зв’язок з Пд – Сх Азією |
|
Океани: Атлантичний, Індійський; Моря: Середземне, Червоне; Холодні течії: течія Західних вітрів, Бенгальська, Канарська, Сомалійська; Теплі течії: Гвінейська, Південно-Пасатна, Мозамбіцька, Мадагаскарська. |
Океани: Індійський, Тихий; моря: Коралове, Тасманове. Холодні течії: течія Західних вітрів, Західно-Австралійська. |
|
Слабо порізана затоки: Сомалі. острови: Мадагаскар, Канарські. |
Слабо порізана затоки: Карпентарія, Велика-Австралійська; півострови: Кейп Йорк, Арнем-Ленд. острови: Тасманія, Нова Гвінея, Нова Зеландія. |
Висновки записати в зошит
Особливості ГП
1. Посередині перетинаються над тропіком.
2. Віддалений від інших материків.
3. Ізольована
4. Найбільший
5. Берегова лінія Австралії порізана мало.
Історія відкриття і дослідження материка
Перегляд презентації «Дослідження та освоєння материка Австралії »
Випереджальні завдання (учні виступають з випереджальним завданням про дослідження Австралії).
Особливості: 1) материк відкривали двічі;
Тектонічна будова та рельєф
Робота з фізичною та тектонічною картами.
Завдання: зіставте тектонічну та фізичну карти, виявіть закономірності поширення форм рельєфу на материку.
В основі Австралії лежить Австралійська платформа 215 м. На заході в межах щита рівнина дещо піднята й утворює невисоке Західноавстралійське плоскогір’я. На сході від плоскогір’я в межах давнього прогину знаходиться Центральна низовина.
Східна частина в межах давнього поясу складчастості зайнята невисокими горами- Великим Вододільним хребтом. Пересічна висота гір не перевищує 1000 м. Лише на Півдні знаходяться Австралійські Альпи, які подекуди долають двохтисячну відмітку. Це єдиний район в Австралії, де протягом усього року в затінених ущелинах подекуди лежить сніг. Найвищою вершиною материка є г. Косцюшко (висота 2228 м), яку відкрив у середині XІX ст. польський натураліст, а тому назвав її на честь національного героя Польщі.
Особливості
Корисні копалини
Робота з фізичною картою
Завдання: за фізичною картою установіть, на які корисні копалини багаті надра Австралії . Результати роботи занесіть в таблицю.
Корисні копалини Австралії
Паливні |
Рудні |
Нерудні |
|
|
|
Особливості: Австралія багата на корисні копалини, особливо на руди чорних і кольорових металів.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом «Картографічна розминка» Учитель показує на карті елементи географічної номенклатури Австралії.
«Географічний крос»
Складання сенкену
Австралія
Найменша загадкова
приваблює , зачаровує , дивує,
самий віддалений материк,
південний.
Прийом «П’ять речень»
Учні намагаються вкласти у п’ять речень матеріал, викладений на уроці.
VІІ. Підсумок уроку, рефлексія
Учитель допомагає учням правильно сформулювати висновки про те, що дізналися та чого навчилися сьогодні на уроці.
VІІІ. Домашнє завдання
Час дослідження |
Дослідники |
Результати |
|
|
|