2 грудня о 18:00Вебінар: Предмет «Захист України» у школі: теоретичні засади, цікаві ідеї, поради для дистанційного навчання

Урок " Б. Лепкий. Коротко про письменника. Мишка (Казка для дітей: для малих і великих). Актуальні морально-етичні питання у творі. "

Про матеріал
Розробка уроку-телепрограми на допомогу учителям-філологам. У конспекті використані сучасні прийоми вивчення нового матеріалу. Враховано вікові особливості учнів та особливості сприйняття ними матеріалу. У цікавій формі учні досліджують проблематику твору та його актуальність.
Перегляд файлу

Тема. Б. Лепкий. Коротко про письменника. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)». Актуальні морально-етичні питання у творі.

Мета : подати короткі відомості про Б.Лепкого, допомогти учням   з'ясувати ідейно-тематичне спрямування казки, розкрити  повчальний зміст твору; розвивати творчі здібності, уміння грамотно і вмотивовано доводити власну думку, робити висновки, проводити аналогії з сучасним життям; виховувати в учнів розуміння істинних цінностей життя, любов, милосердя, толерантність, доброту, прагнення допомагати іншим, турбуватися про людей, зневажливе ставлення до підступності, жадібності, егоїзму.

Тип уроку : урок  проблемного пошуку ; телепрограма.

Обладнання : портрет письменника; текст твору; мікрофон, мультимедійна     презентація.

 

Хід уроку

Ι. Організація класу. Емоційна настанова.

Література-це віддзеркалення життя людини. Поринаючи у світ літературних героїв, ми пізнаємо  життя у різноманітних його вимірах.

. Мотивація навчальної діяльності.

 Проблемне питання.

-У чому полягає призначення Людини? Для чого вона живе? Який слід має залишити на Землі?                       Слайд №1

 Учні по черзі одним реченням дають відповіді на питання «Як потрібно прожити життя, щоб залишити після себе слід?». (Відповіді учнів не коментуються і не оцінюються).

 (Людина народжується не для того, щоб безслідно зникнути нікому не відомою пилинкою. Вона народжується для того, щоб залишити слід на землі. А залишає вона його у добрих справах).

     В усі часи були люди, які вважали, що жити потрібно за законами моралі, совісті, доброти, жити так, щоб приносити у цей світ радість, користь іншим. Але, на жаль, чимало таких, про яких Ліна Костенко писала: «Здається, люди, все у них людське, але душа ще з дерева не злізла…», які вважають, що жити треба  лише для себе, часто за рахунок  інших. Вони не  помічають  тих, хто потребує їхньої допомоги,  нехтуючи вічними   законами  взаємодопомоги, всепрощення, милосердя .

         З такими людьми ми зустрічаємося в реальному житті, зустрічаємо їх на сторінках літературних творів, щодня бачимо на екрані різноманітних телепрограм.

       Останнім часом тележурналістика все більше завойовує серця підлітків.

-А ви б хотіли  взяти участь у створенні цікавої  телепередачі для однолітків? Про що б вона була?

C:\Users\Веталь\Desktop\20190217_222941.jpg

        А я сьогодні запрошую вас  уявити себе в ролі працівників дитячої  телевізійної студії 

«Зірки 7-А кл.». Нагадаю, що ми працюємо в прямому ефірі над темою

«Б. Лепкий. Коротко про письменника. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)». Актуальні морально-етичні питання у творі». Слайд №2

 

ΙΙΙ. Повідомлення теми, мети уроку.   

         Створюючи  різноманітні програми,  ознайомимося зі спадщиною  письменника, чиє ім’я було    незаслужено забуте, творчість якого не  так давно повернулася в Україну,- Богдана Лепкого, поміркуємо   над тим, чи правильно розуміють сенс свого життя герої  твору Б.Лепкого «Мишка», які цінності є справжніми, а які фальшивими,  з'ясуємо,  чи актуальні  проблеми, порушені у творі, на сьогодні.

ΙV. Засвоєння нових знань, умінь і навичок .

В ефірі програма «Доброго ранку, Україно!». До нас у студію завітав гість - сам автор твору, Богдан  Сильвестрович Лепкий.  Наша тележурналістка Семенюк Мілана підготувала ряд цікавих запитань письменнику,  ви теж можети поставити запитання і продовжити діалог.  

Слайд №3            

Інтерв’ю

Учень ( у ролі Богдана Лепкого).  Доброго дня! Приїхав я до вас зі славного Поділля. Це  край щедрий , овіяний легендами . Мій батько , сільський  священик , писав під псевдонімом Марко Мурава, мати гарно грала й співала, а брат Левко  став відомим композитором. Виріс я поетом  і прозаїком, перекладачем , літературознавцем, гарно співаю й маю хист до малярства .    

       Слайд №4 ,5                  

   Журналіст. -  Богдане Сильвестровичу, дозвольте вам поставити  декілька запитань? 

-  Що найбільше цінувалося у вашій  сім’ї ?                                                                    

  Б. Лепкий. -  У нашій сім’ї , де батько був священиком, завжди панувала атмосфера пошанування Бога, цінувалося все  прекрасне й добре, що є в людині, цікавилися національною історією. Це все ви можете прочитати в моїх книгах .           

 Журналіст. – А чи багато творів ви написали ?                                                

      Б.Лепкий . - Перелік усіх моїх  творів займе 700 друкованих сторінок                   Журналіст. – Де ви навчалися?

                             Слайд №6                                                                        

 Б.Лепкий .– Учився я в Бережанській гімназії  і аж у трьох університетах – Віденському , Краківському та Львівському . Спочатку вчителював у рідній гімназії у Кракові  , потім став професором української  літератури Ягеллонського університету.                                                                                                                                  Журналіст. -  Хто були ваші друзі ?            Слайд №7                                                                                                                                                       

   Б. Лепкий. – Іван Франко , В. Стефаник, О.Маковей, М.Вороний, Соломія Крушельницька й багато інших відомих діячів культури.                               

  Журналіст. – У якому році ви покинули Україну? І чому ?                                      Б.Лепкий. -  На жаль, доля постійно розлучала  мене з Батьківщиною. Брат був січовим стрільцем, та сам я відстоював думку,  що в України разом із Росією не може бути майбутнього. Мої вірші перейняті  національною ідеєю відродження,  у романі «Мазепа» великий гетьман був названий героєм України…Такі переконання суперечили поглядам  радянської влади, яка б не подарувала мені цієї патріотичної діяльності. Тому 1939 р. я змушений назавжди покинути рідну землю.

 Журналіст. -Можливо, у когось із вас виникли питання  до письменника?

  Наприклад:

-Скажіть, будь ласка, яка ваша найбільша мрія?

-Соборність, єдність, державність і процвітання України.

-А чому Ви так негативно ставитесь до радянської влади?

C:\Users\Веталь\Desktop\20190217_222702.jpg-Я бачив страшні злочини проти рідного народу: голодомори, репресії. Не можна побудувати щасливої країни на крові невинних людей. Ні хозари, ні половці, ні татари-ніхто й ніколи не заподіяв українцям стільки лиха й не перемінив  українські землі в таку руїну, як це зробили більшовики. 

-А чому ви звернулися саме до жанру казки?

- Я    ще з дитинства полюбив казки. Була в мене няня Яницька, яка казок знала силу-силенну. Затамуваваши подих, я слухав ті  розповіді. Казка, незважаючи на значну роль фантастики, має життєву основу: у ній в особливій формі відображається дійсність та розкриваються народні сподівання. За допомогою казки я хочу утвердити віру людей  у перемогу добра над  злом, злістю, егоїзмом. Навіть свою біографію назвав «Казка мойого життя».                                                                                  

             Журналіст. -Дякуємо за інтерв’ю.

 

 А зараз запрошуємо відвідати  щотижневий тележурнал «Історична     правда».                 Слайд №8                                                                        

             - Коли відбуваються описані у творі події ?  Процитуйте відповідний фрагмент на підтвердження своєї думки .

 Учитель. Події у творі розгортаються під час Першої світової війни.

     Перша світова війна тривала 4 роки(1914 – 1918).

  • Росія, у складі якої тоді була Україна, вела війну з Німеччиною.
  • Всього у війну було втягнуто 38 держав; людські жертви становили 10 млн. убитих і більше 20 млн. поранених.
  • Для простого народу ця війна була справжньою трагедією: на полях битв гинули люди, а в містах і селах люди не мали роботи, голодували, узимку мерзли.

 Усюди холод, голод, непорозуміння. Ця війна застала родину Лепких у Яремчі, під час відпочинку. Готель, де жила сім'я, злетів у повітря.

1. Складіть асоціативне гроно до слова війна. Слайд №9                                                                       

2. –Визначте  ставлення автора до війни. Наведи докази з твору на підтвердження своєї думки  (він хоче, щоб люди вирощували хліб, а не засівали снарядами землю).

3.  чим є війна для господаря?

4.-У творі автор говорить, що люди ховають гроші.....Де?( в ящику з-під гранат). Як називається найменша художня подробиця: елемент пейзажу чи портрета, окремий предмет, яка доповнює художній образ? Якого значення набуває ця художня деталь у творі?

5.-Що мишка говорить про людей? Чому називає їх дуже цікавими і страшними  створіннями? Які вчинки людей наштовхують Мишку на такий висновок?

Пропоную стати свідками передачі «Битва екстрасенсів». Слайд №10                                                                         Це люди з надзвичайними здібностями, які , подивившись на будь-яку річ чи фото, можуть розповісти про її власника, надати інформацію про людину.

Учитель дістає з чорного ящика речі, або вони сховані в класі  і їх треба знайти (завдання-квест): тонко вкраяна скибочка хліба,  пахуче мило, гроші, молоко, колосочки, іграшка кота.

Отож  настав час відвідати театральну студію «Прем’єра». Слайд №11                                                                         Юні актори 7-А кл. підготували інсценізацію ключових моментів казки.

 

                         Інсценізація уривка твору «Мишка; казка для дітей

                                                        та дорослих»

           

Автор:     Була собі мишка. Така, як і другі: сіренька, маленька, кінчасті вушка, довгий, гладкий хвостик.  У самім кутку хати мала свою нору.  Помешкання не розкішне, але безпечне. Жила вона у селі, іноді стрічалася зі своїми сестрами з міста. Вони були дуже бідні: худі, голодні, миршаві. 

 

Городські миші (1).  Добридень, сестронько, давненько ми з тобою не бачилися.

Мишка. Здрастуйте, мої любі. А що ж це  на вас і лиця не знати. Змарнілі, худі, ледве хвостики волочите…Що сталося?

Городські миші (2).  Ой, сестричко, горе нам, горе!.. Тепер у нас в місті страх які погані часи настали. Люди не мають що їсти, а про мишей, то вже й не згадуй!

Городські миші (1).  Ніде ні крушпинки хліба, ні одної крупинки, нічого. ..

Городські миші (2).  Наша господиня, як крає хліб, то так тонко, що руку крізь краянку видно. А кришки зі стола на долоню згортає і дитині до рота несе, щоб з голоду не вмерло…

Мишка.  Лишенько моє! А як ви виживаєте, чим діток годуєте?

Городські миші (1).  Прибігли оце в поле, щоб  хоч якогось колосочка знайти, щоб з голоду не пропасти.

 Городські миші (2).   А що поробиш?  Кажуть, війна… Люди людей мордують, не мають часу працювати на хліб…

Мишка. А в  моїх господарів не те. Єсть чим поживитися. Я коли в поле вибігаю, то так, щоб світ подивитися, бо в норі скучно.  Все з тими мишенятами та й з мишенятами, а вони  такі неслухняні, пищать, господар сердиться.

       О, мій господар дуже страшний чоловік!  Одного разу двох кабанів забив. Такі здорові кабани! Сало коптить. А м'ясо  їдять. Добре їдять!

Городські миші (1).  Не говори, сестричко, не говори за сало, бо нам млісно стає!

Городські миші (2). Ми вже й забули, як  воно виглядає!..

Мишка. Вночі приходять якісь чужі люди, і він їм продає. За гарні гроші.

    Гроші ховає у ящик під ліжком. Як ціле село спить, у двір в’їжджає візок, і з хати виносять  різні харчі: м'ясо, масло, яйця, крупу і сало. Господар тоді тиче жінці гроші під  ніс і каже: «Що, гарно пахнуть? Ха-ха-ха! От бачиш, і війна на щось придасться. Колись ми за рік не заробили стільки, що тепер за місяць. Розбагатіємо!».

    Хазяїн    гроші  ховає у  ящик під ліжко. Ще трохи -  і ящик цей тяжко буде замкнути, так   їх багато. А господиня ходить тепер, як паня. Пахучим милом вимивається!

Городські миші  (1). «Паху-у-у-у-у чим   ми-и-и-и-и-лом…».

Городські миші (2).   А  наша  господиня тільки слізьми вмивається …» .                                                               

Мишка.  А ось одного разу чую    в хаті чужим духом пахне. Виглянула я із своєї нірки, бачу – до хати жінка зайшла.   Бідна, нещасна , ще й  з дитиною на руках, а в малечі аж губи посиніли від голоду. Та й почула я таке, що від сорому за моїх господарів мало не зомліла……….

          ••••••••

C:\Users\Веталь\Desktop\20190217_223031.jpgЖінка.      Змилосердіться, господине, дивіться! Ніг собі у цих проклятих колодках не чую. У мене хвора дитина, як мені без молока вертати? Най би хоч перед смертю напилося. Сили  нема на ту муку дивитися. Я ж – мати. Я вам цього, спасителько моя, во- віки не забуду. Я вам гроші    в суботу принесу…

Господиня.   Мої корови молока дають, що кіт наплакав. От дою, щоб не запустити.

                    Прийдіть, як отеляться. Тепер ми самі не маємо що пити і що їсти. Спитайте в наших сусідів. Може, продадуть; вони на гроші ласі і рідного батька продали б,  а в нас нема що продавати, хоч і хотіли б.

Мишка.    Добре, що діти сплять, а то ще б навчилися брехати, як люди. І як цим  людям язик на таку брехню повертається? Погані люди. Краще в полі жити, ніж у такій хаті! Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важливіший від життя? 

 

 

-То як жилося Мишці в господаря?

-Чи справді вона не відрізнялася від решти?

-Чи у всіх персонажів є совість і як ти розумієш це поняття?

-Яка ідея затаїлася в маленькій мишачій голові? Яким епітетом характеризує цей план автор? Про що це свідчить?

-  А як ви ставитесь до такого вчинку? Чи добре вчинила Мишка, знищивши чуже майно?

-Якщо Мишка перед своїми сестрами хизувалася, що ніколи голодною не буває, то наприкінці твору втікає з дому. Чому?

Телепрограма "Арт City"  пропонує вам  серію ілюстрацій за твором. Слайд №12                                                                        

 Робота з ілюстраціями. Пригадайте елементи сюжету й розмістіть малюнки відповідно до них.

Експозиція: опис умов, в яких жила людина.

 Зав’язка: мишка дізнається від своїх сестер про голодне життя у місті.

Розвиток дії: збагачення господаря у воєнний час.

 Кульмінація: шкода-помста, яку завдала мишка своєму господарю, потрощивши всі його гроші.

Розв’язка: злість господаря, мишка покидає його хату.

 

Картинки по запросу мишача нірка в хаті  Картинки по запросу худі миршаві миші  Похожее изображение  Картинки по запросу погризені мишами грошіПохожее изображение

Слайд №13                                                                        

В ефірі  програма «Гроші»- спецпроект, який досліджує актуальні проблеми України, розслідує нечесні засоби наживи, викриває махінації  і корупційні схеми.     Наші кореспонденти вирішили дослідити, чи актуальна проблема грошей в нас час, коли йде війна на Сході, і чи є в реальному житті люди, ситуації, подібні до героїв твору.   

1.Народне прислів’я говорить:"Кому - війна, а кому - мати рідна". На жаль, проблеми, порушені у творі,  актуальні в нас час. Допоки одні захищають на передовій рідні землі, інші, за їх спинами, будують плани, як на цьому заробити. Війна  з державою-агресором Росією триває вже більше, аніж Перша світова, навіть Друга світова війни. Багато наших хлопців полягло, захищаючи неньку-Україну, але незважаючи на останні події, є й такі нечесні чиновники, які наживаються на цьому: продають звання, посади, допомагають отримати статус учасника бойових дій людям,  які навіть не торкалися  до зброї. Подібно до господаря, дехто спекулює продуктами, збагачуючись на чужому горі.

Слайд №14                                                                        

 

 Руїни, голод, розруха-це теж реалії сучасної війни на Сході. І пропри це, люди не втрачають надії. Є безліч прикладів доброти, чуйності, людяності, безкорисливої допомоги воїнам АТО та жителям прифронтової зони.  Героями нашого часу стали волонтери, які творять справді благородні справи.

Окрім того, в реальному житті справді багато випадків, коли  люди, охоплені жадобою накопичення грошей, ставали жорстокими, жадібними, егоїстичними. А їхній   накопичений капітал руйнувався в одну мить:  гроші то знецінювалися, то  згоріли під час пожежі,  є багато реальних історій, коли миші  справді знищували гроші.

 

   2. Війна багатолика. Перші асоціації з цим словом – горе і смерть. Але є й інші - наприклад , торгівля, бариші, сотні відсотків прибутку.

         Ми провели дослідження на основі різноманітних джерел, телесюжетів ТСН і переконалися, що проблема, порушена Лепким, актуальна і в наш час, коли триває війна на Сході України.

  Тож  на чому заробляють корупціонери під час війни? Наведемо лише кілька фактів, хоча їх безліч.

Форма

Зовні два комплекти камуфляжу можуть нічим не відрізнятися. Але один спалахує, як сірник, і плавиться, намертво прилипаючи до шкіри.

    Також нечесні ділки заробляють на продуктах харчування, пальному тощо.

       Отже,  Богдан Лепкий, котрий понад усе любив Україну й український народ, у казці-притчі «Мишка» ніби дивиться в далеке майбутнє і застерігає людей бути чуйними, чесними, не наживатися на чужому горі,  засуджує війну, людську  жорстокість, жадібність. За фантастичними, казковими подіями криються великі істини: не треба бути скупим, не можна збудувати свого щастя на лихолітті, війні, на чужому горі та зубожінні. Цей твір — пересторога людям: вчіться мирно вирішувати проблеми.
Збагнімо це! Пам’ятаймо і робімо висновки для себе…

 

V.Рефлексія.  «Свобода слова». Слайд №15                                                                        

 

Завдання в групах Слайд №16                                                                        

 №1.   У творі  господар говорить  : « Я чоловік праці. У мене ніхто не сміє  дармувати. Гроші також . Їх треба пустити в рух».

Чи свідчить це висловлювання про  працьовитість,  хазяйновитість чоловіка, адже такі риси споконвіку були в пошані в українців,  здатність добре вести  бізнес ? Чи можна засуджувати прагнення людини до матеріального благополуччя?

 

№2.      Слайд№17                  Робота з прислів’ями 

Народна творчість влучно та образно увіковічила  кращі людські якості й негативні.Оберіть з – поміж  наведених прислів’їв  та приказок ті, що стосуються господаря й господині .

Собі на прибиль, іншим на погибель.

Бджола мала, а й та працює.

Чисто бреше - і віяти не треба.

Не потрібен і клад, коли в чоловіка із жінкою лад.

Скупого душа дешевше гроша .

Скупий  двічі платить.

Добре ім’я – найкраще багатство.

У скупого серед зими льоду не випросиш .

Якби тому трясця, кому війна щастя.

 

№3. Слайд№18                 Оберіть з – поміж  наведених прислів’їв  та приказок ті, що стосуються мишки.

 

Гни дерево, поки молоде, учи дітей, поки малі!

З ким поведешся, від того й наберешся.

Сумління – найкращий порадник.

За копійку аж труситься.

Добре ім’я – найкраще багатство.

Сором – брат совісті.

Збреше і оком не зморгне.

Добре говорить, а зле творить.

 

№4. Слайд№19                 Літературний пазл « Скриня скарбів». Покладіть у скриню ті цінності, які, на вашу думку, є  справжніми.

Похожее изображение

Цінності справжні :          Цінності фальшиві:

Мир, гроші, діти, щира дружба, багатство, співчуття, милосердя, справедливість, прагнення допомогти, нетерпимість до кривди, любов у сім’ї, «видиме» благополуччя родини, статки, скнарість.

 

№5. Слайд№20               Визначити тему, ідею казки.

 Тема: відтворення спостережень мишки за життям людей різного соціального становища під час війни.

Ідея: возвеличення доброти, порядності, співчуття; засудження брехні, скупості, жорстокості.

(як учні скажуть)  Слайди №21,22,23               

V.Рефлексія.   Заключне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми  переконалися, що у світі поруч існують добро й зло, фальшиві й істині цінності. Я вважаю, що описана автором подія ще раз доводить:  людина має жити за законами добра. Війна – велике горе й соціальне зло, але воно не дає права красти, відбирати, брехати, мстити. Зло повертається до того, хто його вчинив. Пам`ятаймо, що існують найсвятіші людські почуття : щирість,  любов,   милосердя.

  •  Чим сподобався (не сподобався твір)?

Слайди №24              

-Що хотів сказати читачеві автор цим твором?        (Вчить людей тому,що гроші в нашому сучасному світі-не головне.

Якщо бути лінивим та жадібним, це  ні до чого доброго це не призведе.Це довела наша мишка у творі Богдана Лепкого).

То чому казка не тільки для дітей, а й для дорослих?

(Мораль, прихована за казковими подіями, має значення дія  всіх людей, незалежно від віку. Казка вчить нас, що не можна будувати щастя на горі інших, як це робив господар).

  • Чим сподобався (не сподобався) твір?

 

VI. Оцінювання.   Підсумкове слово вчителя. На цьому наша телестудія завершує роботу.  Кожен із вас мріє стати розвиненою і освіченою особистістю. На мою думку, головне – бути Людиною.  Хочеться завершити урок словами Л.Костенко:  « І якби на те моя воля, написала б я скрізь курсивами: так багато на світі горя, люди, будьте взаємно красивими!».

 Вітаю Вас із Днем Валентина, бажаю, щоб любов завжди зігрівала ваші серця й наснажувала на лише добрі і світлі справи!

Слайди №25             

VΙΙ. Домашнє завдання: скласти фанфік-продовження твору (в.р.); дібрати цитатний матеріал про трагічні й комічні ситуації у творі;  скласти кроссенс за твором ( інд., за бажанням).

docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
1306
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку