Розширити знання учнів про різноманітність одноклітинних твариноподібних організмів; ознайомити з паразитичними формами та їхнім впливом на інші живі організми. Продовжити знайомити учнів з одноклітинними організмами; розкрити особливості колонії одноклітинних – вольвоксу та ендорини; дати поняття «колоніальний організм».
Уроки 15-16(17-18)
Приклади представників одноклітинних Паразитичні одноклітинні організми. Середовища існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови, роль у природі та житті людини.
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності (губки, ульва).
Мета.
Освітня. Розширити знання учнів про різноманітність одноклітинних твариноподібних організмів; ознайомити з паразитичними формами та їхнім впливом на інші живі організми. Продовжити знайомити учнів з одноклітинними організмами; розкрити особливості колонії одноклітинних – вольвоксу та ендорини; дати поняття «колоніальний організм».
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати корисні та шкідливі організми, давати їм відповідну характеристику та визначати значення у природі та житті людини; розвивати уміння спостерігати, уявляти та робити висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища; сприяти формуванню.
Структура уроку.
I міні-модуль
2. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів………15хв
3. Мотивація навчальної діяльності учнів…..........………………....6хв
4. Самостійна робота учнів………….....………………………….....7хв
II міні-модуль
5. Самостійна робота учнів.....……………………………………...15хв
6. Узагальнення, систематизація ............……………………….....15 хв
III міні-модуль
7.Вивчення нового матеріалу.…………….......………………..…..20хв
8.Підсумки уроку……………………..…………………….………..5хв
9.Домашнє завдання………………………………..……………..….5хв
Хід уроку.
I міні-модуль
1. Організаційний етап.
Привітання. Перевірка відсутніх.
1. Робота у парах. Учні хвилину розповідають матеріал закріплений вдома. Потім міняються.
2. Біологічний диктант.
Замість крапок вставити пропущені слова:
1. амеби рухаються за допомогою …………(псевдоподій);
2. у прісноводних найпростіших продукти обміну та надлишки води виводяться через …….(скоротливу вакуолю);
3. здатність організмів реагувати на зміни навколишнього середовища називається ………..(подразливість);
4. інфузорія-туфелька рухається за допомогою ……(війок);
5. кисень у цитоплазму надходить через ……(поверхню тіла);
6. в інфузорії неперетравлені рештки їжі виводяться через …….. (порошицю);
7. переносити несприятливі умови найпростіші можуть за допомогою утворення ………(цисти).
3. Метод “Імпатії”. Учні втілюються і розповідають про життя одноклітинних тварин.
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
До типу найпростіших (Protozoa) відноситься понад 15000 видів тварин, що мешкають у морях, прісних водах, грунті. Крім вільноживучих форм, відомо багато паразитичних, які викликають деколи серйозні захворювання - протозоонози.
Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
4. Вивчення нового матеріалу.
Паразитизм - це форма міжвидових взаємовідносин двох організмів, при яких організм використовує інший або в якості середовища проживання, або в якості джерела їжі, завдаючи йому шкоду. Паразитичні організми вражають всі органи і тканини людини. Вони мешкають на наружних покривах (блохи, воші), в порожнинах тіла - тканинах (гельмінти), в крові (малярійний плазмодій).
Методика “Світове кафе”. Поділ класу на групи. Вибирається господар або господарка столу. Кожен стіл отримує завдання. За три хвилини учні обговорюють новий матеріал и записують головне. За сигналом переходять за інший стіл. Господар/ка розповідають новим учасникам, про що йде мова і учасники повинні якщо є щось доповнити та засвоїти головне.
І-дизентерійна амеба – знаходиться у просвіті кишечника, а проникаючи у стінки кишки, руйнує клітини слизової оболонки;
ІІ-малярійний плазмодій – уражає клітини крові – еритроцити;
ІІІ-паразитична інфузорія – уражають шкіру та зі юра риб.
ІV-трипаносома – паразитує у крові, лімфі, спинномозковій рідині; у людини спричиняє сонну хворобу;
V-лейшманії – паразитують у клітинах, уражають шкіру, внутрішні органи (печінку, селезінку);
VІ-лямблії – паразитують у протоках печінки, тонкому кишечнику.
II міні-модуль
Методика “Світове кафе”.
Перегляд коротких відео “Одноклітинні паразити.”
Складання хрестоматіїї “Правила здорового способуу життя.”
Як захитити себе від захворювань, які передаються одноклітинними паразитичними.
III міні-модуль
Поява багатоклітинності стало важливим стартапом у розвитку організмів на нашій планеті. Серед примітивних колоніальних відома всім – вольвокс. Її клітина подібна і досить схожа на хламідомонаду. Здається, кожна з цих клітин живе незалежно одна від одної, але сучасні дослідження доводять, що клітини мають певний взаємовплив, тобто одні клітини впливають на інші. Контактують клітини між собою за допомогою власних оболонок. Контакти щільніші у вольвоксу, так як у нього оболонки клітин зростаються.
Відомо близько 5000 видів губок, в Україні – 30 видів. Тип поділяють на 3 класи: вапнякові губки, скляні губки та звичайні губки. Живуть на дні морів, прісноводні. Найпоширенішою прісноводною є бодяга. Вона зустрічається в наших річках, озерах, заплавах… Поселяються на підводних предметах, на камінні, на дерев’яних сваях… Вони утворюють нарости сірого, жовтуватого або брудно-зеленого кольору. Зовнішньо бодяга нагадує грудочки неправильної форми, гілчасті кущики або просто кірочки. Вони нічим не нагадують живий організм.
Характеристика ульви – морського салату. Робота з підручником та роздатковим матеріалом (ст. 72).
За будовою тіла губки – примітивні тварини, тому що тканини і органи у них не виражені. Тіло діаметром від кількох мм до 2м глечикоподібної, келихоподібної, кулястої або циліндричної форми. Складаються з ектодерми, ентодерми і мезоглеї. Все тіло пронизане великою кількістю тонких канальців. Місцями ці канальчики розширяються, утворюючи просторі камери. Внутрішня поверхня вислана шаром клітин, що мають довгі рухливі джгутики. Рух цих джгутиків викликає рух води. Вода входить у найдрібніші отвори – пори, якими пронизане тіло всієї губки, а виходить вода через більші отвори – устя. Вода приносить кисень та поживний матеріал – бактерії та дрібні залишки, що утворюються при розпаданні мертвих тіл тварин. Джгутикові клітини губок захоплюють харчові частинки і переварюють їх всередині своєї цитоплазми. Тобто, ніякої травної порожнини у них немає.
Розмножуються бодяги так: на початку літа у желеподібному шарі утворюються яйця і після запліднення там же і розвиваються в маленьких багатоклітинних личинок. Зовнішні клітини цих личинок мають джгутики, за допомогою яких вони на протязі кількох годин плавають. Вільно плаваючі личинки – амфібластула, паренхімула.
Форма безстатевого: шляхом бічного брунькування, з якого розростається великий колоніальний організм.
Для губок характерний процес регенерації – відновлення втрачених частин тіла.
8.Підсумки уроку.
Есе.(5-хвилинний твір з метою підбиття підсумків уроку і висновків, що були сформульовані на уроці.)
- Що нового дізнався на уроці?
- Що сподобалося найбільше?
- Що було найскладнішим при виконанні завдань?
- Що треба ще вивчити вдома?
9.Домашнє завдання