Урок "Основні властивості клітини (ріст, поділ, обмін з навколишнім сердовищем).Основні положення клітинної теорії. ЛД №1 Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, помідора "

Про матеріал

Розширити знання учнів про клітину рослин та процеси, які в них відбуваються, зосередивши увагу на утворенні нових клітин та їх рості;розкрити поняття «хромосоми», «спадковий матеріал», «ліпіди».

Перегляд файлу

1

Уроки 9-10

Основні властивості клітини (ріст, поділ, обмін з навколишнім сердовищем).Основні положення клітинної теорії.             

ЛД №1 Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, помідора ).

Мета.

Освітня. Розширити знання учнів про клітину рослин та процеси, які в них відбуваються, зосередивши увагу на утворенні нових клітин та їх рості;розкрити поняття «хромосоми», «спадковий матеріал», «ліпіди».

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні процеси на прикладі розмноження клітин та їхньому рості, розвивати уміння робити відповідні висновки і узагальнення.

Виховна. Виховувати почуття гордості за наукові досягнення вчених у вивченні важливих процесів, що відбуваються в клітині.

Структура уроку.

I міні-модуль

  1. Організаційний етап……………………………………………....2хв

2. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів………..7хв

3. Мотивація навчальної діяльності учнів…..........………………....6хв

4. Вивчення нового матеріалу……………………………………...15хв

II міні-модуль

5. Вивчення нового матеріалу……………………………………...15хв

6. Узагальнення, систематизація й контроль знань і

вмінь учнів ……………………………………………………….....15 хв

III міні-модуль

7.Самостійна робота учнів……………………………………..…..20хв

8.Підсумки уроку……………………..…………………….………..5хв

9.Домашнє завдання………………………………..……………..….5хв

Хід уроку.

I міні-модуль

1. Організаційний етап.

Привітання. Перевірка відсутніх.

Що вмієте, того не забувайте,

чого не вмієте, того навчайтесь.                         Володимир Мономах

  1. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Біологічний диктант «так» - «ні».

1.Кожна клітина вкрита плазматичною мембраною.

2.Цитоплазма як внутрішнє середовище об’єднує в єдине ціле всі клітинні структури.

3.Рослинна і тваринна клітини нічим не відрізняються.

4.Внутрішній вміст клітини називається целюлозою.

5.Процеси перетворення енергії в клітині властиві к. Гольджі.

6.У хлоропластах наявний хлорофіл.

7.Хромопласти зеленого забарвлення.

8.У лейкопластах запасаються поживні речовини.

9.У клітинах наявний клітинний скелет.

10.Не всі структури клітини є постійними, є також непостійні. Мотивація навчальної діяльності учнів.

На дошці показано два малюнки – людини і рослини.

Проблемне запитання:

Чи необхідне надходження речовин у рослину так як це необхідно людині, щоб підтримувати життєдіяльність?

  1.  Вивчення нового матеріалу.

Всі структури, які наявні в клітині, необхідні  для здійснення тих чи інших життєво важливих функцій. А функції можливі лише з надходженням в клітини поживних речовин, які складаються з органічних і неорганічних.

Жива клітина містить 70-90% води, яка визначає форму клітини та надає їй пружності. З води та вуглекислого газу в результаті фотосинтезу в клітинах утворюються вуглеводи. Корінь всмоктує з грунту розчинені у воді мінеральні речовини. І завдяки воді всі речовини: і органічні, і неорганічні, транспортуються  по всій рослині.

Крім води, мінеральних солей та органічних речовин в клітинах є гази: кисень та вуглекислий газ.

З органічних речовин у живому вмісті клітини переважають білки, що входять до складу клітинної мембрани та органел. Білки є будівельним матеріалом для всіх клітин. З вуглеводів важливим є целюлоза – основний компонент клітинної стінки. Інші вуглеводи надають солодкого смаку плодам рослин. Ліпіди разом з білками входять до складу клітинних мембран. Найбільше із ліпідів у рослинних клітинах жирів, які відкладаються в основному у насінні, але зустрічається також і в квітках (троянда).

Органічні речовини можуть відкладатися у клітинах про запас у вигляді включень. Вони можуть бути у твердому і рідкому станах у вигляді зерен чи краплин.

Поживні речовини, що надходять в клітину, змінюються: вони розпадаються, або з них синтезуються нові.

II міні-модуль

  1. Вивчення нового матеріалу.

Клітини як одноклітинних, так і багатоклітинних організмів виявляють такі властивості живого: вони ростуть, розвиваються й розмножуються та ін.

Крім усіх вивчених структур клітини, у ній є головна складова частина – ядро. Воно оточене власною оболонкою, що забезпечує транспорт певних речовин з ядра в цитоплазму клітини й навпаки. Внутрішнє середовище – ядерний сік. До складу ядра входять структури з білків і ДНК, які під час поділу клітини ущільнюються в хромосоми.

Хромосоми – щільні структури, які можна помітити лише під час поділу клітини. До складу хромосом входять молекули ДНК, які зберігають спадкову інформацію організму.

Одними з основних ознак живих організмів та їхніх клітин -  здатність до росту і розмноження. Всі клітини ростуть і доростаючи до певного стану вони починають ділитися. Поділ клітин – досить складний процес. (робота на електронній дошці: поділ клітини).

На сучасному етапі розвитку цитології клітинна теорія включає такі положення (проектування зображення на екран):

 Клітина — елементарна одиниця будови й розвитку всіх живих організмів.

 Клітини всіх одноклітинних і багатоклітинних організмів подібні за походженням, будовою, хімічним складом, основними процесами життєдіяльності.

 Кожна нова клітина утворюється тільки в результаті поділу материнської клітини.

 У багатоклітинних організмів, які розвиваються з однієї клітини (спори, зиготи тощо), різні типи клітин формуються завдяки виконанню різних функцій і утворюють тканини.

 Із тканин складаються органи, які тісно пов’язані між собою й підпорядковані системам регуляції.

6. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів.

Розглянути етапи поділу клітини.

Перегляд відео “Поділ клітин. Мітоз.”

III міні-модуль

  1. Самостійна робота учнів.

Лабораторне дослідження. №1 Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, помідора ).

 

  1. Підсумки уроку

«Закінчи речення».

           1. Клітина — це елементарна одиниця… (будови і розвитку всіх живих організмів).

           2. Клітини всіх організмів подібні… (за походженням, будовою, хімічним складом, основними процесами життєдіяльності).

          3. Кожна нова клітина утворюється… (тільки в результаті поділу материнської клітини).

         4. У багатоклітинних організмів клітини утворюють… (тканини).

         5. Із тканин складаються… (органи).

Основні функції ядра: збереження спадкової інформації та регуляція життєвих процесів у клітині. Насамперед ядро регулює процеси утворення білків.

Під час поділу клітини зазвичай утворюються дві дочірні, які є точною копією материнської.

Здатність клітин до розмноження забезпечує безперервність існування життя на нашій планеті.

9.Домашнє завдання.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.3
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Мігунова Олена Ігорівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Соловьева Виктория
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Абрамова Галина Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
17126
Оцінка розробки
4.8 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку