Конспект уроку із зарубіжної літератури, 8 клас розділу "Літеатура ХХ - ХХІ ст" на тему "Барбара Космовська «Буба: мертвий сезон». Сімейні цінності у творі" допоможе визначити проблематику роману; розвивати навички працювати з художнім текстом, виявити сутність основних ідейних і художніх шукань Б. Космовської.
Зарубіжна література, 8 клас
Тема: Барбара Космовська «Буба: мертвий сезон». Сімейні цінності у творі
Мета: проаналізувати роман Б. Космовської «Буба: мертвий сезон», визначити проблематику роману; розвивати навички працювати з художнім текстом, виявити сутність основних ідейних і художніх шукань Б. Космовської, виховувати моральні якості школярів, активну життєву позицію
Тип уроку: комбінований
Обладнання: текст роману, дидактичний матеріал
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Прочитати повість Барбари Космовської «Буба: мертвий сезон».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Тестові завдання:
1. Яку літературу представляє Б. Космовська?
А) польську; Б) словацьку; В) російську; Г) чеську.
2. Визначте жанр твору «Буба» Б. Космовської.
А) оповідання; Б) новела; В) повість; Г) роман
3. Назвіть справжнє ім’я Буби
А) Марися; Б) Віолетта; В) Агнешка; Г) Барбара
4. Визначте вік Буби
А) 12 років; Б) 14 років; В) 15 років; Г) 16 років
5. Назвіть стиль музики, який подобається Бубі.
А) кантрі; Б) R&B; В) класична; Г) рок
6. Причиною страждань Буби на початку твору є…
А) невдачі у навчанні; Б) сварка в сім’ї; В) нещасливе кохання; Г) приїзд бабусі Рити.
7. Хто з членів родини по-справжньому розуміє Бубу?
А) мама; Б) батько; В) дідусь; Г) сестра
8. Установіть відповідність між героєм та цитатою.
1. «Але проклятий, дурний сором примушує тебе не ходити на фізкультуру, щоб ніхто не побачив твоїх синців, не носити коротких рукавів і викотів».
2. «…шістнадцятирічний життєвий стаж навчив її з обережністю захоплюватися світом, який готував її тисячу непередбачених ситуацій…».
3. «якщо й запитував, то про Йольку. Якщо балакав, то про Йольку».
4. «…(він) стояв перед школою, вдивляючись в небо. Певне, він бачив не лише хмари…».
А) Буба; Б) Йолька; В) Адась; Г) Агата; Д) Мілош.
1 Г; 2 А; 3 В; 4 Д.
9. Установіть відповідність між героєм та цитатою.
1. «Вона затято мовчала, що робило її схожою на сердитого боксера. Тим більше, що на шиї в неї був широкий шарф, який розміром і малюнком нагадував махровий рушник».
2. «…він завжди її розумів і беріг, як зіницю ока, бо знав, що рідко можна зустріти такі здібності…».
3. «… атакувала батьківський дім, захоплювала вітальню і перебувала там доти, доки не з’являвся скрушний Роберт із букетом прив’ялих троянд».
4. «Я мушу мати вигляд приголомшливо молодої, молодесенької, як старшокласниця».
А) батько; Б) Віолетта Манчак; В) діусь Генрик; Г) мама; Д) Олька.
1 Б, 2 В, 3 Д, 4 Г.
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
V. Основний зміст уроку
1) Обговорення змісту роману Б. Космовської «Буба: мертвий сезон»
- Що було причиною Бубиного смутку? (Мілош зустрічається з іншою, з якою познайомився у таборі у Фінляндії)
- Які зміни сталися в кар’єрі батька? Як це позначилося на його настрої? (став ведучим телемагазину)
- Яке нове захоплення з’явилося у дідуся? (комп’ютер)
- Що нового про своїх товаришів дізналася Буба у школі? (у Йольки – новий хлопець Ксавер, у класі з’явивися новачок Сташек, Агата лікується від наркозалежності)
- Які кардинальні зміни мають статися у сім’ї Манчаків? (вони вирішили всиновити дитину)
- Як Агата стала наркозалежною? (намагалася втекти від домашнього пекла, побоїв та пиятик батька та й пішла жити до хлопця, з яким нещодавно познайомилася. Пйотр виявився наркоманом і втягнув у це дівчину. Крім того, він ще й був злодієм).
- Які зміни сталися у сім’ї Бубиної сестри Ольки? (Францішек почав говорити, Олька знову вагітна, пані Барташова погодилася опікуватися Францішеком)
- З ким познайомилася Буба, вигулюючи Добавку? (із паном Клеменсом, який був схожий на безпритульного)
- Яку історію про своє життя розповів пан Клеменс? (він програв у карти усі гроші та свій весільний костюм картковому шахраєві Сталіну)
- Як Буба вирішила допомогти пану Клеменсу? (відіграти у карти в Сталіна гроші та костюм)
- Про яку послугу попросили Манчаки дідуся, і як він їм допоміг? (щоб він розказав куратору, що вони доглядають за ним, але він розказав, що вони купують йому випивку, цигарки, гуляють, і Манчакам відмовили в усиновленні)
- Що нового відбулося у кар’єрі мами? (за її книгою мають знімати фільм)
- Чому Роберт вирішив розлучитися із Олькою? (запідозрив її у зраді з шефом)
- Що змінилося у стосунках Буби з Мілошем? (він розлучився із Ребеккою і запропонував Бубі знову зустрічатися)
- Чому Буба опинилася у поліційному відділку? (намагалася відіграти у Сталіна костюм пана Клеменса)
- Що нового дізналися у школі про Стася? (він від’їжджає до Америки, бо став студентом університету)
- Які сюрпризи чекали на Бубину сім’ю на Різдво? (Ольку запросили зніматися у передачі «Щаслива вагітність», дідусь подарував батькам квитки на відпочинок, Мілош подарував Бубі яйце птаха лежня, і це означало, що з Ребеккою покінчено на завжди)
2) Рольова гра «Зустріч з Бубою»
Уявіть, що у вас з’явилась можливість поспілкуватися з Бубою. Що ви хотіли б у неї запитати? Що порадити?
3) Інтерактивна вправа «Вільний мікрофон»
Сімейні цінності – це …
Порозуміння з батьками – це …
4) Робота в групах.
Скласти поради одноліткам і батькам «Як досягти взаєморозуміння у сім’ї»
VI. Підсумки
VII. Домашнє завдання
Прочитати повість Парр М. «Вафельне серце».