1
Тема. Базові форми в орігамі. Складання з базової форми «птах» моделі журавлика.
Мета:
- навчальна: ознайомити учнів з основними базовими формами в орігамі: «трикутник», «подвійний трикутник», «подвійний квадрат», «млинець», «повітряний змій», «птах»; навчити учнів за схемою виготовляти базові форми та складати з базової форми «птах» модель журавлика;
- корекційно-розвивальна: активізувати уяву і фантазію учнів; розвивати пізнавальну діяльність на основі формування загальнотрудових умінь (аналіз виробу, планування послідовності виконання, здійснення самоконтролю-порівняння зі зразком); розвивати мовлення на основі збагачення словника назвами трудових операцій та об'єктів виготовлення, геометричних понять; розвивати зорове, тактильне сприймання, дрібну моторику на основі складання паперу, точність рухів рук та пальців, окомір;
- виховна: формувати художній смак і здібності учнів, культуру праці, охайність, вміння економно використовувати матеріал, утримувати робоче місце в чистоті; виховувати наполегливість, уважність, інтерес до мистецва складування з паперу, розвивати емоційно-естетичне сприймання, відчуття кольорової гами.
Наочність: презентації: «Базові форми в орігамі», «Птахи-символи України»; моделі птахів, складені в техніці орігамі (10 шт.), декоративні вироби із зображенням птахів (сувеніри, посуд, рушник тощо); додаткова література по орігамі, про птахів; графічні зображення умовних позначень; плакат «Цікава подорож».
Обладнання та матеріали: мультимедійна дошка, проектор; офісний білий та кольоровий папір, інструкційні картки.
Словникова робота: орігамі, базова форма, птахи-символи.
Міжпредметні зв’язки: історія України, математика, народознавство, образо-творче мистецтво, українська література.
Тип уроку: урок-мандрівка, отримання знань, формування умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- перевірка наявності учнів;
-перевірка готовності до уроку, включення учнів в діловий ритм уроку.
Діти! У нас сьогодні на уроці присутні гості. В народі кажуть: добрий гість – дому радість! Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Тож, давайте привітаємося:
- Раді вітати вас в нашій майстерні, зичимо щастя, здоров’я, добра!
ІІ. Загальнокорекційна частина
Діти, що в мене знаходиться в руках? (Літак) Вірно. А з чого він зроблений? (Складений з паперу) А давайте пригадаємо, як називається мистецтво складання з паперу? (Орігамі) Вірно, орігамі – це мистецтво складання з паперу різноманітних фігурок. А на що схожий літак в польоті? (На птаха) Так.
Мчить літак у день погожий,
Він на птаха дуже схожий,
Бо і хвіст і крила має,
Тільки зерна не дзьобає. (Учень запускає літак по класу).
Ви запитаєте у мене: а до чого тут орігамі і літак, схожий на пташку? Про це пізніше, а зараз давайте пригадаємо, про що ми говорили на минулому уроці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Отже, ми з вами пригадали, що таке орігамі, яке воно буваєі і навіть для чого воно потрібне, але ви можете сказати, ми ж не маленькі, щоб тільки гратися і забавлятися літачками та корабликами. Так, звісно ж, але вироби з орігамі бувають дуже цікаві, одним людям насолоду дає сам процес складання, а іншим, отримавши готову фігурку, забажається подарувати її на свято мамі чи просто так від душі своєму другові, чи, навіть просто прикрасити свою кімнату чи клас. Будь що, виконане з великим бажанням власними руками буде завжди милувати око. А для цього потрібно зовсім небагато: уважно слухати вчителя, уважно дивитись, виконувати необхідні дії і у вас все обов'язково вийде.
Сьогодні у нас незвичайний урок
До цікавого мистецтва зробим ще один крок!
Це час міркувань, наполегливий час,
Й завдання давно вже чекають на вас.
V. Оголошення теми і мети уроку
На дошці написана тема і мета уроку. Основні поняття про базові форми в орігамі. Складання з базової форми «птах» моделі журавлика.
Мета уроку: ознайомитись та навчитись складати основні базові форми: «трикутник», «подвійний трикутник», «млинець», «подвійний квадрат», «птах»; скласти модель журавлика з базової форми «птах».
VІ. Вивчення нового матеріалу
Тепер вам зрозуміло, що спільного між орігамі та пташкою? Так, це є основним завданням нашого уроку. Поспішаю повідомити, у нас сьогодні з вами урок-мандрівка.
Перша станція «ІСТОРИЧНА». Дізнаємось де-що цікавого з історії орігамі. (Учениця класу зачитує повідомлення).
Журавель в Китаї та Японії вважається символом вдачі та довголіття. Не дивно, що такі паперові фігурки японці складають у вигляді прикрас і подарунків протягом сотень років.
У виданій у 1797 році книзі японського науковця наведені десятки конструкцій журавлів, з'єднаних разом у гірлянди. Старовинна легенда стверджує, якщо скласти тисячу паперових журавликів, збудеться загадане бажання.
Після другої світової війни легенда стала відомою за межами Японії в результаті трагедії, яка трапилась з японською дівчиною Садако Сасакі, котра складувала такі фігурки в лікарні, куди вона потрапила з тяжким захворюванням крові (лейкемією), через атомний вибух в Хиросимі.
Доброю традицією залишається дарувати двох журавликів, зкладених з одного прямокутника молодятам на весілля. В усьому світі паперовий журавель є визнаним символом мистецтва складування.
VII. Формування умінь та навичок
Друга станція «ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА». На цій станції ви ознайомитесь з таким поняттям, як базова форма, які бувать базові форми та поекспериментуємо, повчимося деякі з них складати. А допоможе в цьому презентація. Нагадую, пам'ятаємо про правила безпечної праці при роботі з папером, працюємо уважно і охайно. (Покроковий перегляд слайдів презентації, учні одночасно виконують завдання за слайдами, вчитель демонструє вправи та допомагає учням). (Додаток 2)
Це завдання ви закінчили складанням базової форми «птах». Якщо подивитися на цю форму, то вона аж ніяк не схожа на пташку, але носить таку назву через те, що з неї продовжують складати різні моделі птахів, одна з яких – журавлик, його ми і виконаємо сьогодні. До речі, перед вами представлені різноманітні птахи, виконані у техніці орігамі з кольорового паперу. (Вчитель звертає увагу учнів на представлені моделі птахів). На наступних уроках ви спробуєте скласти будь-яку пташку за бажанням, а я вам у цьому допоможу.
Треба трохи перепочити і ми наближаємося до станції «ПОЕТИЧНА», а значить заслухаємо віршики у вашому виконанні про пташок. (Учні декламують вірші).
Платон Воронько «Облітав журавель»
Облітав журавель сто морів, сто земель,
Облітав, обходив, крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля: — Де найкращая земля?
Журавель відповідає: — Краще рідної немає!
Молодці, дуже красиві вірші ви підготували, дякую!
А щоб підбадьоритись, проведемо фізкультхвилинку:
Раз, два - всі присіли, (присісти)
Потім вгору підлетіли, (підстрибнути)
Три, чотири - нахилились, (нахиляння тулуба вперед)
Із струмочка гарно вмились, (імітація умивання)
П'ять, шість - всі веселі
Крутимось на каруселі, (покрутитися)
Сім, вісім - в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли (затупотіти)
Дев'ять, десять - відпочили
І за парти дружно сіли.
Наступна станція «КОНСТРУКТОРСЬКА». Саме зараз уявімо себе починаючими конструкторами і виконаємо практичне завдання: із базової форми орігамі «птах» складемо журавлика. Для виконання цієї роботи нам потрібен аркуш кольорового паперу, інструкційна карта, все це знаходиться на вашому столі, а також увага. Починаємо! (Учні складають журавлика за демонстрацією етапів виконання вчителем, за допомогою перегляду слайдів презентації (Додаток 2) та інструкційної карти (Додаток 1). Вчитель за потреби здійснює індивідуальну роботу з окремими учнями).
(Після того, як учні виконали практичне завдання, вчитель проводить аналіз характерних помилок, оцінює роботу учнів).
Інструкційна картка. Схема складання журавлика
Станція «НАРОДОЗНАВЧА». Так, як наша тема сьогодні присвячена птахам, пропоную вам переглянути презентацію, яка називається «Птахи – символи України». На мій погляд, вам буде цікаво послухати і дізнатись нового про тих пташок, які є українськими символами. Пташки потребують людської допомоги, особливо в зимовий період. Як саме ви зможете допомагати пташкам? (Перегляд слайдів презентації). (Додаток 3)
Остання станція «МИСТЕЦЬКА». Діти, як ви гадаєте, що це знаходиться на столі? (На демонстраційному столі виставлені вироби декоративно-побутового призначення (посуд, сувеніри, вироби з дерева, вишитий рушник) із зображенням різних птахів).
Так, це вироби декоративно-ужиткового значення, їх об'єднує одна тема – птахи. Ви можете тут впізнати і лелеку, і лебедя, і сову, і чайку, і навіть півника, тим паче, що наступаючий 2017 рік – це рік птаха, рік Півня. Всі ці речі слугують людині і приносять задоволення.
Увага! Діти, якщо вас сьогодні зацікавила тема орігамі та інформація стосовно птахів, ви можете також у вільний час переглянути та скористатися ось цією літературою, яку я підібрала у нашій шкільній бібліотеці. (У куточку: «Це цікаво» знаходиться підбірка літератури).
VIII. Заключна частина уроку
1) Чи сподобався вам сьогодні наш урок-мандрівка?
2) Що нового ви дізнались на уроці?
3) Що таке «орігамі», «базова форма»?
4) З якими базовими формами ви ознайомились?
5) Яку пташку ви сьогодні навчились складати?
6) За якою базовою формою ви складали журавлика?
7) Які моделі птахів ви ще хотіли б навчитись складати?
Всі ви, діти, молодці, гарно працювали!
Але дзвоник пролунав, він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати, треба йти відпочивати.
Шановні гості!
Спасибі, що знайшли час
І прийшли на урок до нас.
Якщо буде ваша ласка,
То приходьте до нас ще,
Будь ласка!