ЕКОЛОГІЧНИЙ
УРОК – КАЗКА
З ПРИРОДОЗНАВСТВА
ЗІ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧИМИ ТЕХНОЛОГІЯМИ
У 1 КЛАСІ
Ковальова Вікторія Іванівна,
учитель вищої категорії,
старший учитель,
Краматорська загальноосвітня
санаторна школа ─ інтернат
І– ІІ ступенів №10
Донецької обласної ради
ТЕМА: БЕРЕЖЛИВЕ СТАВЛЕННЯ ДО ПРИРОДИ
МЕТА:
-
Формувати ціннісне ставлення до природи, до планети Земля.
-
Надати знання про необхідність бережливого ставлення до природи; підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати, примножувати природні багатства.
-
Формувати елементарні уявлення і знання про екологію; почуття дбайливого ставлення до навколишнього середовища; учити самостійно мислити, спонукати до збереження неповторної краси рідного краю.
-
Розвивати пізнавальний інтерес, критичне мислення; закріплювати правила поведінки в природному середовищі.
-
Вчити захищати і зберігати природні ресурси.
-
Формувати активну життєву позицію в учнів, виховувати любов і повагу до природи.
Обладнання:
-
Сюжетні малюнки;
-
мультимедійна презентація;
-
фігури живої та неживої природи;
-
Червона книга України;
-
музична гімнастика для очей;
-
пісня «Кольорова планета» А. Побужанська.
Здоров’язберігаючі технології:
-
доброзичливий емоційний настрій;
-
фізкультхвилинки;
-
музикотерапія;
-
кольоротерапія;
-
гімнастика для рук та очей.
-
дихальна гімнастика;
-
казкотерапія
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
1. Створення емоційного настрою уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок:
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
І знову вона завітає у клас.
2. Хвилинка релаксації (Під музичний супровід)
─ А зараз дітки заплющте очі, опустіть голівки на парти. Уявіть погожий літній день. Приємно шумить вітерець. Небо синє ─ синє. Ви стоїте на галявині серед чудових квітів. Ви нахиляєтеся, сідаєте в траву і раптом торкаєтеся руками чогось дуже м’якенького та пухнастого з маленьким хвостиком. Кого ви собі уявили? ( Маленького зайчика, ведмедика).
3. Девіз уроку:
Нехай не погасне бажання малят
Творити добро на планеті Земля.
ІІ. Актуалізація і узагальнення набутих знань
-
Мозкова атака
-
Що вивчає природознавство? (Природознавство вивчає природу.)
-
Дітки! А давайте пригадаємо що таке природа? (Все, що нас оточує і не зроблено руками людини).
-
Яка буває природа? (Жива та нежива).
-
Гра «Мікрофон» Презентація 1. (слайд 1-2)
-
Які тіла живої природи ви знаєте?(Рослини, гриби, тварини, людина).
-
– Що відноситься до неживої природи? (Сонце, Місяць, Земля, зорі, вода, каміння, повітря)
-
– Що відноситься до живої природи? (Людина, тварини, рослини, гриби. Усе, що росте, дихає, живиться, дає потомство і вмирає)
-
А чи хочете ви потрапити у цікаву казку Чарівниці Природи?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
-
Чарівна хвилинка
─ Дітки, але мені здається, що казка, в яку ми сьогодні з вами потрапили, не дуже весела. Тому що, коли я сьогодні йшла до вас на урок, мені зустрілася сорока - білобока, яка довго летіла з казкового лісу, щоб
передати нам телеграму від всіх лісових мешканців, які благають людей про допомогу.
─ Що ж таке трапилось у нашій казці?
-
Хочете дізнатися? Тоді слухайте уважно!
-
Розповідь вчителем казки
Жила – була на світі мудра чарівниця Природа. І було у неї дві доньки розкішної вроди: Флора і Фауна. Перша донька, яку звали Флора, була завжди ласкавою і ніжною дівчинкою. Вона дуже любила різнобарвні рослини: дерева, кущі, квіти. А друга донька чарівниці Природи – Фауна обожнювала всіх тваринок на Землі, любила, опікувалася ними. Матінка – Природа дуже любила своїх дівчаток. Одного разу вона вирішила зробити донькам незвичайні подарунки. Мрійливій і ніжній Флорі мати подарувала весь рослинний світ, а жвавій та доброзичливій Фауні – чарівний тваринний світ. Доньки дуже вдячні були за подарунки матусі – Природи. І так жили вони довго і щасливо.
Але трапилося у царстві Флори і Фауни лихо. Прийшла на Землю невихована людина і образила мешканців Природи.
-
Дітки! Що ж робити? Як допомогти Флорі і Фауні захистити свій чарівний світ?
-
Для того щоб допомогти Природі, потрібно пройти важкий шлях, подолати великі труднощі. Не злякаєтесь? Тоді в дорогу!
-
Дихальна гімнастика «Надування кульки» ( Імітування надування кульки)
-
А для того, щоб бути здоровими і допомогти природі ми наберемося сил.
-
Діти, уявіть, що в ваших руках повітряна кулька, її треба надути і відпустити у небо, щоб нам було веселіше мандрувати казкою. Спробуємо? Молодці! Тоді починаємо.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
─ У нас сьогодні незвичайний урок природознавства, а екологічний урок – казка, протягом якого ми розкриємо значення природи в житті кожної людини, допоможемо врятувати світ Флори і Фауни, навчимося лікувати і берегти нашу матінку Природу.
Йдемо в гості до природи.
Є в ній різна дивина:
В небі — зорі, в ріках — води,
В полі — квіточка ясна.
А зимою є сніжинка,
Літо дощик принесе,
Є метелик і пташинка —
І таке цікаве все!
-
Музична гімнастика для очей «Пролети шлях разом з пташкою»
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя «Що таке екологія?» (Слайд 3)
-
Екологія – це наука про взаємини живої і неживої природи. Всі організми на планеті пов'язані між собою: живе і неживе, рослини і тварини, людина і природа.
-
Подивись, мій милий друг,
Що знаходиться навкруг?
Небо ясно - голубе,
Сонце світить золоте,
Місяць з зірочками сяє,
Вітер з квіточками грає,
Хмарка в небі пропливає.
Вода прозора мов сльоза,
Повітря чисте і трава,
Комахи, звірі і птахи
Людина і погода –
Усе це навкруги….( природа). (Звертається увага дітей на дошку, яка оформлена у вигляді квітучої планети Земля)
-
Ось таким чудовим був колись чарівний світ Флори і Фауни…..
-
- А тепер, дітки, подивимося, яка ж біда трапилася у чарівному лісі Флори і Фауни? Хто зруйнував спокій матінки Природи?
2. Робота з презентацією слайдів « Екологічне лихо»(Слайд 4-14)
-
Жив був ліс.
-
Мешкали в лісі птахи. Птахи співали, співали завзято і весело. Послухайте (звучить аудіозапис голосів птахів зозулі, дятла, солов’я.)
-
Жили в лісі і звірі. Пустували на галявинах, полювали..
-
Яких звірів ви впізнали? (Єнот, білка, заєць, їжак, вовки, ведмідь, лось, олень, лисиця)
-
Але одного разу прийшла до лісу людина. Збудувала поряд з лісом фабрики, заводи, будинки, школи, дороги. Місця для життя їй не вистачало.
-
Почали люди тоді рубати ліс.
-
Стали розпалювати багаття і вогонь знищив ліс.
-
Заводи та фабрики скидали відходи в річки, лісові озера і забруднили воду в лісі.
-
Дим з труб заводів і вихлопні гази автомобілів на дорогах отруїли повітря.
-
Туристи забруднили природу лісу сміттям (пляшками, гумою, папером).
-
Тужливо і страшно стало в лісі. Ніде стало жити бідним тваринам і рослинам. І багато з них пішли з нашого лісу далеко. Залишився в лісі Флори і Фауни один старий трухлявий пеньок. Якому вже не було діла до того, що творилося накруги.
-
Чому пеньок залишився в лісі один?
-
Чому в лісі ніхто не живе?
3. Екологічна гра «Павутинка»
-
А чи знаєте ви чому таке лихо трапилося?
-
Дітки, так, мабуть забула людина про те, що вона є частиною природи, що все в світі взаємопов’язане і не можна руйнувати цю рівновагу.
-
Давайте переконаємося в цьому, зігравши у гру «Павутинка»
(Учні стають у коло, один з них тримає клубок ниток і розпочинає гру).
-
Я берізка, мені потрібне сонце.
-
Сонце нагріває повітря.
-
Повітрям дихає зайчик.
-
Зайчик їсть капусту.
-
На капусті сидять комахи.
-
Комахами живляться жаби.
-
Жаб їдять їжаки.
-
Їжаки приносять користь людям.
-
Людям потрібні дерева.
-
Деревам для росту потрібна вода……
( Після того, як всі учасники будуть зв’язані ниткою, пропоную комусь з дітей класу потягти за нитку чи спробувати вивести когось із учасників гри.)
-
Діти, давайте спробуємо вивести когось із учасників гри.
-
Що сталося з іншими? Чому? ( Бо всі пов’язані між собою.)
-
Підсумок гри «Павутинка»
-
Отак і в природі все взаємопов’язане між собою.
-
Люди, рослини, тварини потрібні один одному. Також нам потрібна і нежива природа бо …
-
Сонце нам що дає?... (тепло і світло)
-
Завдяки повітрю… (дихає все живе)
-
А вода потрібна … (для живлення усього живого)
-
Існуючі у природі взаємозв’язки вивчає наука екологія.
-
Вчені-екологи вважають головним завданням збереження нашої планети Земля і життя на ній, а для цього треба знати і вивчати природу, підтримувати існуючу в ній рівновагу.
Все візьмемо до уваги –
Не порушимо рівноваги!
-
Рухлива фізкультхвилинка.
Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки,
Як сороки-білобоки!
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
А тепер, як жабенята
Хочем трохи пострибати,
Ква-ква-ква! Ква-ква-ква! –
Щоб спочила голова.
-
Знайомство з Червоною книгою України.(Слайд15)
-
З кожним роком під впливом діяльності людини все більше тварин і рослин зникає з лиця землі. Як саме і трапилося у лісі Флори і Фауни, де залишився лише сухий пеньок. Тому постала необхідність скласти списки таких видів тварин і рослин , яких залишилося дуже мало. У 1980 р. було створено Червону книгу України.
-
А чи знаєте ви, що таке Червона книга?
Червона книга – не зовсім звичайна книга. У ній записано назви тварин і рослин, яких залишилося мало, або вони вже зовсім зникають. Наша країна також дбає про збереження рослин і тварин, тому і в нас створили Червону книгу України. До неї занесені 923 види рослин, тварин, грибів та інших рідкісних організмів.
-
А чому цю книгу назвали Червоною?
Червоний колір – це попередження, сигнал тривоги: бережіть рослини і тварин, не допустіть їхнього зникнення. Ми повинні оберігати і прикрашати нашу землю для нинішнього і майбутніх поколінь.
-
Гра «Незакінчене речення»
-
Колись на планеті Земля існували мамонти та динозаври , але зараз їх немає. А ми живемо!
-
А що станеться на Землі , якщо зникне хоча б один вид неживої природи?
Спробуйте продовжити речення, що буде, як що зникне:
-
вода, то...
-
земля, то...
-
повітря, то...
-
сонце, то...
Висновок. Якщо зникне певний чинник неживої природи, не існуватиме життя на Землі.
-
Музична гімнастика для очей «Пролети шлях разом з пташкою»
-
Гра «Можна - не можна»
-
Діти, уявіть, що ви опинилися в лісі. Пригадаймо, як слід там поводитися і чого не можна робити. Я називаю дію, а ви плескайте в долоні, якщо це можна робити, і тупайте ногами, якщо — ні.
-
Ламати гілочки дерев, кущів.
-
Берегти молоді рослини.
-
Обдирати кору дерев.
-
Рвати багато квітів.
-
Обгороджувати мурашники.
-
Милуватися красою природи.
-
Збивати гриби ногами.
-
Підгодовувати птахів.
-
Прибирати місця відпочинку у лісі, на березі річки.
-
Ловити метеликів, бабок.
-
Піклуватися про птахів та звірів.
V. Контроль, корекція і закріплення знань
1. Екологічна казка «І у сміття є будинок»
-
Одного разу під лавкою зустрілись енергозберігаюча лампочка, прочитана газета та скляна пляшка.
Всі вони опинились під лавкою по-різному. Лампочка випала з дірявого пакета з під сміття, газету залишила, читаючи, дівчинка, а пляшку викинув хлопець, проїжджаючи на велосипеді.
Першою заговорила лампочка:
Лампочка:
-
Мене не можна губити, адже я небезпечна, і для мене є спеціальний контейнер.
Газета:
-
А мене взагалі не можна залишати на вулиці, у будь-який момент піде дощ і я промокну.
Пляшка:
-
Стоп! Не хвилюйтесь і не засмучуйтесь! Ми – сміття, а значить у нас є будинок і це – сміттєвий ящик! А наше завдання туди потрапити.
(У цей момент вітер приніс поліетиленовий пакет, на якому був зображений смайлик, тому він був у гарному настрої.)
Пакет:
-Привіт!
Пляшка:
-
Тихіше не заважай!Ми розробляємо план!
Пакет:
Пляшка:
Лампочка:
-
Спочатку ми повинні потрапити до сміттєвого баку, а звідти на сміттєвопереробний завод.
Газета:
-
А там з нас зроблять нові і корисні речі!
Пакет:
-
Не смішіть мене! Краще як я, літати по світу і бачити багато цікавого.
(пакет кружляє і відлітає)
Пляшка:
-
Друзі, у мене є ідея! Давайте покотимось за вітром, нас обов'язково помітять, піднімуть і ми потрапимо додому, до смітника. І покотилися….
(А пакет так і залишився самотнім і непотрібним. А пляшка, що стоїть на вітрині, бачила його одного разу, він був брудний і подертий. Ви запитаєте мене, звідки я знаю цю історію? Мені розповіла її та сама газета, але тепер це не газета, а нова чудова книжка.)
-
Скажіть, який висновок ми можемо зробити, почувши цю історію?
-
Чи можна кидати сміття на вулиці?
-
Як газета перетворилася на книгу?
-
А як можна врятувати нашу природу від забруднення?
-
А чи знаєте ви, маленькі школярі, що ви, як і дорослі, можете зберігати енергоресурси: воду, світло, газ, тепло у своїх домівках і школі?
2.Гра «Мікрофон» «Збережемо енергоресурси»
-
Вимикай електричні лампочки, бо …
-
Вимикай телевізор, якщо ………….
-
Тримай зачиненими вхідні двері, якщо на дворі холодно ……..
-
Не використовуй більше гарячої води, ніж тобі потрібно ………
3.Складання «Асоціативного куща» «Що значить берегти природу?»
-
Які асоціації у вас виникають, почувши питання: «А що це значить любити і берегти природу?»
-
Молодці! Дивіться, у вас все вийшло! Ви своїми знаннями повернули чарівний світ Флорі та Фауні.
У ліс знову повернулися тварини і рослини, дзвінко задзюрчали чисті струмки, задзвеніли голоси птахів, зацвіли дивовижні квіти. А як радо зустріли своїх мешканців Флора і Фауна. А матінка – Природа стала найщасливішою у цілому світі!
VІ. Підсумок уроку
-
Словесне малювання плакату «Бережіть енергоресурси!»(Робота в парах).
-
Метод «Прес»
-
Як ви гадаєте, чи знадобляться в майбутньому знання, які ви
сьогодні здобули на уроці?
-
Я вважаю, що ….
-
На мою думку….
-
…..тому що,…..
-
Чи важко творити добрі справи для Природи?
-
Діти! Давайте жити так, щоб наша Земля була щедрою, квітучою і прекрасною, щоб на ній дзвеніли чисті струмки, звучали чудові голоси птахів, цвіли дивовижні квіти.
Наша Земля така, як казка,
Он в небі сонечко пливе.
Тож бережи її будь ласка,
Все в неї гарне і живе.