Тема: Вітаміни, їх значення для здоров'я.
Мета: розширити знання дітей про вітаміни та їх значення для зміцнення здоров'я людини; вчити учнів визначати продукти, які є корисними для здоров'я; залучити школярів до самостійної пізнавальної діяльності; розвивати вміння застосовувати здобуті знання на практиці; виховувати інтерес до національних страв, дбайливе ставлення до здоров'я.
Обладнання: ілюстрації, предметні малюнки, ватмани, флеш – носій.
Хід уроку
Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати.
Народна мудрість каже: «Чистота – запорука здоров'я». Давайте перевіримо, чи пам’ятаєте ви правила гігієни.
Гра «Так чи ні?»
II. Актуалізація опорних знань учнів, мотивація навчальної діяльності.
Не задумуючись, дайте швидко відповідь.
Діти, хто знає, що таке «вітаміни»? Які асоціації виникають, коли ви чуєте це слово? ( хвороби, авітаміноз, алергія, фрукти, овочі, таблетки, капсули, цукерки, драже, що продаються в аптеках, риб'ячий жир тощо).
- Слово «вітаміни» походить від латинського слова «віта» - життя. Назва ця не випадкова. Нестача вітамінів в організмі людини є причиною появи в неї тяжких захворювань. Особливо небезпечним є дефіцит вітамінів для дитячого організму. А оскільки вітаміни попадають в нього разом з їжею, то дуже важливо знати, яку їжу треба їсти, щоб поповнити запаси вітамінів.
1. Інсценізація «Ми - корисні для людини ваші друзі вітаміни». Дійові особи: діти з коронами, на яких написано: «Вітамін А», «Вітамін В», «Вітамін С», «Вітамін Д»
Діти (разом). Добрий день! Впізнали нас?
Ми — вітаміни, Дуже корисні для людини.
Вітамін А. Я вітамін А — знаходжуся в різних продуктах рослинного і тваринного походження. Рослинного: морква, шпинат, абрикоси, червоний перець, квасоля, цибуля, гарбуз, кріп, петрушка, яблука, обліпиха, кавун, диня, виноград. Як бачите, я полюбляю жовті і червоні кольори. Тваринного: риб'ячий жир, вершкове масло, яєчні жовтки, печінка, нирки, риба і риб'яча ікра. Я допомагаю організму рости і розвиватися, також забезпечую людині нормальний зір. вітамін А, сприяю росту, допомагаю зберегти нормальний зір.
Вітамін В. А я — вітамін В, дуже потрібний для розумової" і фізичної праці, поліпшення травлення. Шукайте мене в житньому хлібі, вівсяній та гречаній крупах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м'ясі.
Вітамін С. А я — вітамін С, запобігаю застуді, поліпшую кровообіг, сприяю росту, лікую цингу. Багата на мене капуста, картопля, помідори, цибуля, щавель, шипшина, хрін, часник, лимони, настій хвої, чорна смородина.
Вітамін Д . А я — вітамін Д. Я знаходжуся в основному у продуктах тваринного походження: риб'ячий жир, печінка, ікра риб, жовток яйця, масло, молоко і молочні продукти, дріжджі; гарбуз, петрушка. А також я можу сам утворюватися у шкірі людини під дією сонячного світла. Я регулюю обмін речовин в організмі. Якщо мене не вистачає, то розвивається хвороба «рахіт» - всі м'язи стають дуже слабкими, живіт відвисає і стає великим, кістки стають м'якими і не можуть тримати тіло, тому ноги викривлюються, кістки черепа не стають міцними і тому голова росте великою, болять м'язи і суглоби. Живу в молоці, печінці, риб'ячому жирі, житньому хлібі.
Діти (разом). Хто дружить із нами буде,
Всі незгоди позабуде.
І росте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби.
Фізкультхвилинка «Корисне і шкідливе».
Учні встають, коли чують назву здорової їжі, присідають, коли називають шкідливу
їжу.(Сік,чіпси, каша, кола, риба, сухарики з приправою, кисіль, багато цукерок, яйце.)
' Ь
2. Коротке повідомлення про українську народну страву «борщ». - Від того, що і як ми їмо, залежить здоров'я, розвиток організму, настрій і самопочуття. І наші предки і ми знаємо, що їсти потрібно, щоб жити. А їжа наших пращурів була простою, але корисною, вміщувала багато вітамінів та інших життєво необхідних речовин. Однією з традиційних українських страв став «борщ». (Повідомлення учня про історію виникнення, різноманітність української страви «борщ».)
Роль їжі в збереженні здоров'я дуже велика. Харчування забезпечує життєдіяльність організму та є його найважливішою біологічною потребою. Недарма в народі кажуть: «Млин меле водою, а чоловік живе їдою», «Без їжі і віл не потягне». Усі необхідні організму речовини людина отримує з їжі, яку споживає.
захочеться.
(Уривок з мультфільму «Вінні-Пух в гостях у кролика», коли ведмежа застрягло у виході з нори. Закінчується словами кролика: «Это все потому, что кто-то слишком много ест!»)
Чому з Вінні-Пухом трапилась така неприємна історія?(Харчувався надміру.)
Давньогрецький філософ Сократ говорив: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо, щоб жити». Тому для того, щоб їжа не стала ворогом, харчуватися треба помірно і правильно.
(Клас об'єднується у 4 групи за назвами вітамінів. Для кожної групи вчитель визначає об'єм тексту для опрацювання. Дається завдання (на 2 хвилини) обрати найважливіше та озвучити іншим групам.)
Що з'їсти :
- банан чи чіпси?( банан, вітамін С)
Клас об'єднується у 5 груп із назвами:
На білих великих аркушах є пусті фігури, в які потрібно вставити предметні малюнки із зображенням продуктів, корисних для дітей. Малюнки, які не підходять, відкладаємо в сторону. В результаті роботи отримаємо правильне меню:
Обід: суп, рисова каша, відбивна, кисіль, фрукти.
Підвечірок: склянка молока, булочка, ягоди свіжі.
Вечеря: смажена риба, салат, хліб, кавовий напій з молоком, тістечко.
а) «Вітамін А сприяє покращенню зору людини. Він міститься в моркві, червоному перці, кропі, щавлю, петрушці, абрикосах.»
б) «Вітамін С сприяє попередженню простудних захворювань. Він міститься в лимоні, апельсині, чорній смородині, капусті, зеленій цибулі та хроні.»
в) «Вітамін Д сприяє росту. Він міститься в молоці, сирі, яйцях, вершковому маслі.»
г) «Вітамін В потрібен для розумової і фізичної праці. Він міститься в горосі, житньому хлібі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м'ясі.»
VII. Підсумок уроку. Гра «Мікрофон»
Як ви зрозуміли зміст народної мудрості, яку почули на початку уроку?
У народі кажуть: «їжа - друг, їжа - ворог». Тож давайте будемо дотримуватися розумних меж у харчуванні.
На завершення уроку вчитель пригощає школярів шматочками свіжих овочів та фруктів, пропонує згадати, які вітаміни знаходяться в них та яке значення вони мають для життєдіяльності організму людини.