Урок має на меті ознайомити учнів з безособовими дієслівними формами на -но, -то; формувати вміння знаходи¬ти ці дієслівні форми в текстах, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння використання дієслівних форм на -но, -то у висловлюваннях.
Українська мова. 7 клас Урок №_____ Дата____________
Тема. Безособові дієслівні форми на -но, -то. Перехід дієприкметників у прикметники та іменники
Мета: ознайомити учнів з безособовими дієслівними формами на -но, -то; формувати вміння знаходити ці дієслівні форми в текстах, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння використання дієслівних форм на -но, -то у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до надбань культури і мистецтва.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції) із використанням комп’ютера
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Настала зима, позамітала снігом усі стежинки, покрила землю пухнастим килимом.
Настала зима, позамітало снігом усі стежинки, покрито землю пухнастим килимом.
Як ви вважаєте, з якою метою в нашій мові вживаються безособові дієслівні форми на -но, -то?
Дієслівні форми на -но, -то підкреслюють результат дії, а не саму дію.
та вчитись вживати їх у мовленні.
ІII. Оголошення теми та мети уроку.
IV. Актуалізація опорних знань
У кожному рядку сховалися «зайві» слова. Знайти їх.
Виписати тільки безособові дієслова
Принесли, бажано, стримала, експлуатовано , засипано, скинуло, оглянуто, витерла, засміялось, сказано, почула, окреслено, боронено, читали, нищив, очищено, виспівано, інформовано, діяло, снився, доведено, відкрило, ігноровано, єднано, сиплеться, спростовано, відстежив, люблено, тягнув, оспівано, вигнуто, вийняла, апробовано, продиктував.
Ключ: безособові дієслова
V. Вивчення нового матеріалу
Дієслова на -но, -то … |
|
1. Виражають результат дії, а не діючу особу |
|
2. Вживаються і самостійно, і з допоміжним словом було |
|
3. Виступають присудками… в односкладних реченнях |
|
4. Творяться від пасивних дієприкметників |
|
Утворити дієслова на -но, -то від поданих слів
Зразок: прибрати – прибраний – прибрано
Переспівати, обговорити, відкрити, звити
Грядка прополота, вікно відчинене, твір написаний, план накреслений, книжка прочитана, почута відповідь, зібраний урожай, скошена трава, просіяне борошно, ділянка зорана, відправлений лист.
Холодні ночі восени,холодні ранки,
Скриплять, зітхають ясени, аж до світанку…
Підмерзлі квіти, хоч на мить тепла ще просять
І мокнуть коси у беріз, вітри голосять…
І ген за обрій подались уже лелеки…
Ще сниться літечко комусь… та вже далеко…
Лідія Яр
А сніг все летить і летить,
Білі летять крижинки…
Кущі і дерева за одну лише мить
Одягнули свої одежинки.
Зразок: дощ - небо плаче, ридають хмаринки, небо умивається сльозами, танцюють краплі дощу;
сніг – сипле кружевом, танцюють сніжинки, скриває білою ковдрою.
Два-три слова на -но, -то ввести у речення на тему «Зимова казка» (під музичний супровід)
Що ... , те й уродить. Не ..., так виведено. Неначе медом ... . Під носом засіялось, а на розум ще й не ... . Вилами по воді ... . На лобі (на роду) ... . І злодія не було, а батька ....
Для довідок (записано на дошці). Посіяно. Випхано. Помазано. Орано. Писано. Написано. Вкрадено
Спостереження: Чим відрізняються записані речення? Зробіть висновок!
Вихована в сім’ї дитина. – Вихована дитина?
Печена на вогні картопля дуже смакує. – Печена картопля смачна.
Під лежачий камінь вода не тече. – Лежачого нічим не спокусиш.
Що можете додати? (слова вживаються в переносному значенні)
VІ. Підсумки уроку
1. Як утворюються дієслівні форми на -но, -то?
2. Чому такі форми називаються невідмінюваними?
3. Яку синтаксичну функцію вони виконують? Навести приклади.
4. Що виражають ці форми у словосполученні або в реченні?
VІІ. Домашнє завдання
1) Стіл застелений полотняною скатертиною.
2) Долівка притрушена свіжою травою.
3) Дідові очі прикуті до світлини на стіні.
4) Робота закінчена.
5) Хлопці зморені денною працею.
Матеріал для вчителя.
Форми на –но, -то називають дію, яку хтось виконав.
Тому в останньому реченні заміна неможлива