План конспект
Тема уроку: Безпечне користування побутовими електроприладами.
Мета уроку: ознайомити з види побутових електроприладів та загальні правила користування ними, навчити визначати пошкодженні електроприладів та знаходити необхідну інформацію про них у технічних паспортах; розвивати пам'ять, увагу, просторову уяву ;виховати громадянську свідомість та інтерес до праці.
Опорні поняття: електрична енергія, електричний прилад, електричний дріт, джерело електричної енергії, побутовий електроприлад.
Обладнання та матеріали: набір технічних паспортів побутових електроприладів.
Тип уроку: Комбінований.
План уроку.
I. Організаційна частина (1-2 хв.)
II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (5-7 хв.) (мікрофон):
---Що ви знаєте про електропостачання та електричні прилади?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності: сьогодні на уроці ми вивчимо поняття види побутових електроприладів та загальні правила користування ними, навчимося визначати пошкодженні електроприладів та знаходити необхідну інформацію про них у технічних паспортах. Набуті знання та вміння допоможуть нам у повсякденному житті та побуті.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку:
- ознайомитись з видами побутових електроприладів та правилами їх використання;
- навчитися читати технічні паспорти електроприладів.
V. Вивчення нового матеріалу за планом (30 хв.):
1. Поняття електроенергії та електропостачання.
Уявіть, що в усьому вашому будинку раптом припинилося постачання електричної енергії, мабуть кожен з вас хоча б раз був свідком такої неприємності. За таких обставин починаєш розуміти, як багато електричних приладів нас сточують і як їх робота підвищує загальний рівень комфорту в побуті.
Без перебільшення можна сказати, що електрична енергія і явища, пов'язані з її виробленням, передачею та споживанням, зумовили розвиток сучасної цивілізації.
Чому саме електрична енергія отримала таке широке застосування в побуті? Головна перевага електричної енергії полягає в простоті, з якою її можна перетворити на інші види енергії.
Електрична енергія надходить до нашого дому по проводах подібно до того, як вода — по трубах. Електричну енергію виробляють великі потужні електростанції, для цього вони використовують енергію потоку води, який обертає, турбіни генераторів, теплову енергію пари, отриману в результаті спалювання вугілля, газу або нафти, та атомну енергію. Найкраще електрична енергія передасться по металевих проводах, виготовлених із міді та алюмінію, які ззовні вкривають шаром ізоляції, тобто матеріалу, що не пропускає електрику (гума, пластмаса).
Коли ви натискаєте на вимикач лампи або я кого-не будь прилад то електрична енергія, що надійшла від електростанції, надходить у прилад, і він починає працювати. Споживання електричної енергії відбувається завдяки налагодженій системі електропостачання.
Система електропостачання складається з машин та пристроїв, призначених для передавання енергії від електростанції, де вона виробляється, до місць її споживання.
Технічний пристрій, що виробляє електричну енергію, називають джерелом електричної енергії. На електричних станціях джерелами електричної енергії є потужні електрогенератори, за своєю будовою вони подібні до мініатюрного електрогенератора в ручному ліхтарику або велосипедного генератора.
У багатьох електричних пристроях використовуються хімічні джерела електричної енергії, які зазвичай називають хімічними елементами, або просто батарейками
Хімічні джерела електричної енергії мають на корпусі позначки «+» (центральний вивід) і «-» (вивід внизу на корпусі). Підключаючи батарейку до якогось приладу, треба, щоб її виводи відповідали таким самим позначкам на приладі.
Споживач електроенергії — пристрій, що працює від електричної енергії.
Пристрій керування — пристрій, призначений для вмикання та вимикання, а також для зміни режимів роботи приладу.
Перш ніж потрапити із зовнішньої мережі в квартиру, електрична енергія проходить через запобіжники, які перегоряють при надто великому споживанні електричної енергії, припиняючи при цьому її подачу до споживачів. Якщо не встановлювати запобіжник, то дроти, по яких вона проходить, можуть перегрітися і спричинити пожежу. З метою ощадливого використання енергії та її обліку вона після запобіжника проходить через лічильник. Цей прилад фіксує кількість спожитої електроенергії. Слідом за лічильником стоїть загальний вимикач, за допомогою якого можна від'єднати від мережі всю квартиру, наприклад у разі перевірки електриком стану проводки або під час її ремонту.
Отже, всі прилади, і побутові в тому числі, які працюють на електричній енергії, є споживачами.
2. Класифікація побутових електроприладів.
Мабуть, важко знайти ту сферу нашої повсякденної діяльності, де б нам на допомогу не приходила побутова техніка. Ми довіряємо їй приготування їжі, прання і прибирання, управління мікрокліматом у приміщеннях, догляд за власною зовнішністю, вона допомагає організувати наше дозвілля, зв'язує нас з нашими близькими та друзями.
Ознайомимося з побутовими електроприладами, розподіливши їх на групи за певними ознаками, наприклад, за призначенням.
До нагрівальних належать такі прилади.
Прилади для приготування їжі: плити та печі; кавоварки; грилі і шашличниці; духовки;
Прилади для нагрівання води: електрочайники, самовари і кип'ятильники.
Опалювальні прилади: каміни; калорифери.
Кухонні електроприлади: кухонні машини (комбайни); соковижималки; кавомолки, м'ясорубки; міксери; посудомийні машини; морожениці; картоплечистки; хліборізки.
Прилади для зберігання харчових продуктів: холодильники та морозильники.
Прилади для прибирання приміщень: пилососи, натирачі та електрощітки.
Прилади для створення мікроклімату: вентилятори і тепловентилятори; зволожувачі; іонізатори; очищувачі повітря; кондиціонери.
Прилади індивідуального користування: фени; масажні прилади; бритви; машинки для стрижки волосся.
Електроприлади для виконання побутових технологічних операцій: пральні машини, швейні машини.
Освітлювальні прилади: люстри, бра, світильники.
Електронні прилади: телевізори, магнітофони, відеомагнітофони, програвачі, підсилювачі, комп'ютери.
Електроінструменти: дрилі, точила, пилки.
Лабораторно-практична робота: Визначення за технічним паспортом призначення та експлуатаційних характеристик побутового електроприладу.
Вступний інструктаж:
Кожен електроприлад має своє призначення, він розрахований на певні умови використання, має певні електричні характеристики. Ці дані записуються в технічному паспорті, а найбільш значущі у вигляді таблички кріпляться на корпусі приладу. На ній зазначають електричні характеристики, дату випуску, завод-виробник тощо. До кожного побутового електроприладу додається інструкція-паспорт, де зазначаються технічні характеристики, будова і принцип роботи, правила безпечної експлуатації та інші дані. Тож перш ніж використовувати той чи інший електроприлад, слід уважно ознайомитися з його характеристиками та правилами використання.
Поточний інструктаж: цільові обходи робочих місць з метою надання допомоги учням у виконанні завдання практичної роботи.
3. Правила безпечного користування електроприладами.
Електронагрівальні прилади, такі як електрочайники, електросамовар, електропраска, електрокамін та інші, потрібно включати в електромережу справними.
Якщо ти дивишся телевізор, а екран погас або почав миготіти, ні в якому разі не можна по ньому стукати. Він може загорітися або навіть вибухнути. Його треба негайно вимкнути.
Якщо щось потрапило до телевізора, радіоприймача та інших електроприладів, які працюють, треба в першу чергу їх вимкнути. Ні в якому разі не можна лізти туди олівцем чи іншим предметом, коли електроприлад увімкнутий.
Переважна кількість побутових електроприладів є переносними, і при цьому часто виникає пошкодження їх ізоляції. Також буває, що електричний дріт обірвався чи оголився. У таких випадках ні в якому разі не торкайся оголених місць, бо це може призвести до травми.
Не залишайте без нагляду увімкненими в розетку електроприлади.
Забороняється тягнути за електричний шнур руками, тому що він може обірватися і вразити електричним струмом.
Не можна заповнювати водою ввімкнені в електромережу чайники, кавоварки, каструлі.
Не торкайся мокрими руками та не витирай вологою ганчіркою електричні кабелі, штепсельні розетки, вимикачі, інші електроприлади, ввімкнені в електромережу.
Не можна підвішувати речі на кабелі.
Не можна бавитись із штепсельними розетками – це загрожує твоєму життю.
Коли ідеш з дому – всі електроприлади мають бути вимкнені.
Використання електричних приладів не за призначенням або невміле користування ними, може призвести до пожежі!
Але якщо вже так сталося, що електричне обладнання загорілося, то перш за все потрібно: вимкнути електрорубильник. (А ти знаєш, де знаходиться електрорубильник твого помешкання? Якщо ні, тоді негайно попроси своїх батьків показати тобі його і навчити, як ним користуватися!)
Якщо знеструмити електромережу неможливо, то слід пам’ятати: не можна застосовувати для гасіння воду та пінні вогнегасники, можна лише порошкові; терміново телефонуй за номером 101 і викликай пожежників на допомогу.
Якщо електроприлад зайнявся, спробуй діяти за такою схемою:
обмотай руку сухою ганчіркою, висмикни вилку з розетки; накрий палаючий предмет ковдрою; повідом дорослих про пожежу.
Під час прогулянки ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
підходити до оголених дротів і чіпати їх руками; розводити багаття, запускати повітряних зміїв під лініями електропередач; гратись поблизу підстанцій.
Якщо не забувати ці прості правила, то можна уникнути багатьох неприємностей.
Пам’ятай, несправності в електромережі й електричних приладах може усунути лише спеціаліст-електрик!
VI. Заключна частина.
1. Закріплення пройденого матеріалу:
Назвіть основні групи побутових електроприладів.
Як можна взнати інформацію про технічні характеристики електроприладів?
2. Оголошення та мотивація оцінок.
Домашнє завдання: