Конспект відкритого уроку з інформатики для 5 класу. Тема: Безпечний інтернет", містить пояснення нового матеріалу, завдання для роботи на комп'ютерах та завдання для роботи на уроці
Урок №11 5 – А
Безпечне користування Інтернетом
Цілі:
навчальна:
сформувати уявлення про необхідність критичного ставлення до відомостей з Інтернету;
ознайомити учнів з правилами безпечного користування послугами мережі Інтернет та правами захисту інформації в Інтернеті;
розвивальна:
розвивати інформаційну культуру учнів;
розвивати уміння критично оцінювати здобуту з Інтернету інформацію;
розвивати вміння грамотно і логічно висловлювати свою думку;
виховна:
виховувати інтерес до теми і предмета;
виховання поваги до свободи слова й конфіденційності особистості та даних в Інтернеті;
виховувати відповідальне ставлення щодо дотримання норм ліцензування програмного забезпечення та авторських прав
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери підключені до мережі Інтернет, підручники, навчальна презентація, оn-лайн тести.
1. Привітання
2. Перевірка домашнього завдання
Закінчіть речення:
1. Комп'ютери об'єднані між собою - це ... (КОМП'ЮТЕРНА МЕРЕЖА)
2. Комп'ютерні мережі бувають ...? (ЛОКАЛЬНІ та ГЛОБАЛЬНІ)
3. Прикладом глобальної комп'ютерної мережі є ... (ІНТЕРНЕТ)
4. Веб – сторінки об'єднані спільною темою - це ... (САЙТ)
5. Спеціальний сайт, призначений для пошуку інформації в інтернеті за ключовими словами - це ... (ПОШУКОВА СИСТЕМА)
6. Слово або кілька слів по яким здійснюється пошук необхідних відомостей - це ... (КЛЮЧОВЕ СЛОВО)
(Відгадують ребус)
Тема сьогоднішнього уроку - Безпека в Інтернеті. На уроці ми познайомимося з основними видами загроз в мережі, навчимося захищати себе і свій комп'ютер від небажаного впливу. Ці знання допоможуть нам вільно і безпечно почувати себе в світі інформації
Новий Матеріал
Інтернет ... Останні роки це слово щільно увійшло в наше життя. Це цікавий і захоплюючий світ, який дозволяє нам дізнаватися про світ цікавого, спілкуватися з людьми в різних кінцях світу не виходячи з власної кімнати, грати в цікаві ігри і ділитися з іншими своїми думками і захопленнями. Сучасна людина не уявляє собі життя без Інтернету.
Коли ми потрапляємо до Всесвітньої мережі, ми потрапляємо в світ, де нас оточують люди: хороші і погані, добрі і злі, розумні і не дуже; інформаційні потоки: корисні і шкідливі; новини, музика; фільми і ще багато різної інформації. Ми свідомо здійснюємо пошук серед усього цього розмаїття. Інтернет є дуже широким джерелом інформації, іншими словами, інформаційним простором, в якому, як і в реальному житті, існують позитивні і негативні сторони.
На сьогодні в Україні проблема безпеки дітей в Інтернеті з'явилася особливо гостро. Аудиторія користувачів всесвітньої мережі дедалі розширюється, і її велику частину складають діти та підлітки, які не усвідомлюють повністю загроз, що можуть чекати на них у віртуальному просторі. Загрози, які виходять із мережі Інтернет можна розділити на онлайн та офлайн.
Давайте почнемо з першої групи загроз - онлайн загрози. Онлайн загрози - це будь-які проблеми, які небезпечні для вас і вашого комп'ютера в мережі. До них, по-перше відносяться різні види комп'ютерних шкідників і вірусів, які можуть просочитися на ваш комп'ютер під час подорожі по просторах соціальних мереж. Для цього деколи досить натиснути на посилання, що містить в листі від «мнимого» одного. Наприклад, отримавши лист або знайшовши повідомлення на стіні такого змісту: «Знайшов твою фотку!» Або «Ти тут непогано вийшла!». Зацікавившись змістом листа, ви клацніть на посилання, яка приведе вас на загадковий сайт, попутно завантажує на комп'ютер всілякі шкідливі програми.
Серед них можуть бути програми-шпигуни, які будуть відслідковувати ваші дії на комп'ютері, що вводиться з метою її викрадення.
(Розповідь учнів)
А тепер давайте перейдемо до найбільш небезпечного виду загроз, який може завдати шкоди не тільки вашому майну, а й життю - це офлайн загроза. Вона включає все те, що може статися в реальному житті. До неї відносяться пропозиції про зустріч від невідомих «друзів», телефонний шантаж, шахрайство, вимагання і навіть пограбування квартири.
Найчастіше шахраям навіть не потрібно ламати голову над тим, як отримати заповітну інформацію від користувача - він сам надає її на тарілочці. Наприклад, при реєстрації в соціальній мережі і складанні особистого профілю пропонується внести інформацію про своє рік народження, номер телефону, адреса електронної пошти, адреса проживання. На жаль, люди часто сприймають такі «вимоги» як необхідність, і заносять особисту інформацію до всіх граф. Це перша і найголовніша помилка! Необхідно вносити якомога менше особистої інформації. Чому?
Ось простий приклад: дитина в очікуванні довгоочікуваних канікул з батьками і всією сім'єю в якийсь заморської країні кожен день оновлює статус в соціальній мережі: «Ура, до подорожі залишилося три дні!», «Залишилося два дні, не можу дочекатися!», а на третій-четвертий день, після того, як дні закінчилися, квартиру обкрадають. Причина в тому, що крім щоденного оновлення статусів дитина додав у профіль домашню адресу і фотографії з квартири, в якій шахрая, а вже і «домушника», зацікавив інтер'єр і домашня апаратура.
Інтерактивна гра «Казка про Скріпочку»
На початку гри кожному з учасників видається канцелярська скріпка
(бажано, кольорова).
Слово учителя:
- Я пропоную до Вашої уваги казку про дівчинку Скріпочку, таку ж, як і у Вас в руках.
На день народження батьки подарували їй комп’ютер та підключили до мережі Інтернет, тепер у неї з’явилося більше можливостей для спілкування.
(Учасникам пропонується розігнути скріпочку і зробити з неї посмішку).
- Спілкуючись в соціальних мережах з друзями, одного разу вона отримала цікаве повідомлення від незнайомого хлопця, який незабаром запропонував їй дружбу. З кожним днем спілкування Скріпочка розуміла, що в них багато спільного, та й за віком хлопець був лише на один рік старший за неї.
На фото, яке вона отримала, він був дивовижно гарним і добрим хлопцем, тому у Скріпочки не виникло сумнівів щодо зустрічі з ним. Але говорите про це батькам дівчинка не стала, адже думала, що повернеться додому раніше, ніж вони прийдуть з роботи.
Скріпочка уявляла, що її новий друг прийде на зустріч з гарними квітами.
(Учасникам пропонується зробити зі скріпочки квітку)
- Коли ж дівчинка прийшла на призначене місце зустрічі, там було темно і безлюдно, проте це її зовсім не турбувало, адже її новий знайомий хотів, щоб їм ніхто не заважав. Пройшов деякий час і, раптом перед Скріпочкою з’явився неохайно вдягнений дорослий чоловік. Як з’ясувалося - це був той, хто видавав себе в Інтернеті за чемного і доброго хлопця.
Чоловік відібрав сумку і мобільний телефон та почав погрожувати, якщо вона розповість про нього. Дівчинка дуже злякалась, вирвалась з ціпких рук чоловіка та втекла додому. Ця історія дуже вразила Скріпочку. Вона хотіла забути про те, що сталося і повернути все на свої місця.
(Учасникам пропонується повернути скріпочку в первину форму)
- У вас вийшло? Ось і у Скріпочки не вийшло.
- Як ви гадаєте, де допустила помилку Скріпочка?
- Що було необхідно зробити інакше?
Учасникам пропонується протягом 20 секунд потиснути руки якомога більшого числа інших людей.
Обговорення.
- кому скільки людей вдалося привітати?
- у когось виник психологічний дискомфорт? Якщо - так, то чим він був викликаний?
Аналіз ситуації.
Спілкуючись в інтернеті, ми дуже часто додаємо незнайомих людей в свої соціальні мережі і спілкуємося з ними. Ми не знаємо про них нічого, тільки їх Ніки. Нік - це вигадане ім'я, яке використовують користувачі Інтернету, не називаючи свого справжнього імені. Як багато інформації про людину ми можемо дізнатися від Ніка або рукостискання?
Вправа «Будиночок з хмаринкою»
Діти придумують собі Нік і пишуть його на даху будиночка, на хмаринці пишуть побажання і прикріплюють на будь-який будиночок. Після чого намагаються вгадати, де чий нік. 99% не зможуть вгадати відправника повідомлення.
Робимо висновок: Дуже важко перевірити, хто саме пише тобі листи, спілкується з тобою.
Якщо нік вгадали, то робимо висновок: в Інтернет просторі не існує почерків, тому ти ніколи не знаєш, хто знаходиться по інший бік комп'ютера або мобільного телефону.
За комп'ютером виконують завдання на закріплення пройденого матеріалу
Гра «Перший мільйон»
https://learningapps.org/display?v=p8mootqtv18