Урок з основ здоров"я в 8 класі
Безпека харчування. Раціональне та здорове харчування.
Учитель основ здоров"я
Денис Надія Степанівна
УРОК № 9
Тема: Безпека харчування. Раціональне та здорове харчування.
Мета: розширити уявлення учнів про їжу, раціональне і здорове харчування, вчити їх правильно харчуватися, розвивати вміння користуватися додатковою інформацією, готувати презентації, повідомлення, спонукати до дбайливого ставлення до свого здоров"я, продовжувати виховання та прагнення учнів до здорового способу життя.
Міжпредметні зв"язки: біологія, медицина, хімія.
Тип уроку: комбінований урок з елементами тренінгу.
Місце уроку у навчальній темі: поточний
Обладнання і матеріали: роздрукована піраміда харчування та надпис кафе "Смаколики", підручники, зошити, ватман із надписом "МЕНЮ", кольорові маркери, клейкі стікери, ножиці, виготовлені парасольки (на кожного учня), роздрукована таблиця харчових добавок ( одна на парту), упаковки від їжі, підготовлені вислови відомих людей про харчування і їжу,дзвіночок, шкільна та інтерактивна дошка, комп"ютер, мультимедійний проектор.
Хід уроку
I. Організаційний момент. Вступна частина.
1. Привітання. 3 хв.
Вчитель:
Слайд №1
Доброго дня. Сідайте. Для того, щоб у нашому колективі, на уроці, панував чудовий настрій, давайте з вами візьмемося за руки і побажаємо один одному чогось гарного, приємного, корисного. (побажання учнів, висловлюють за бажанням)
Слайд №2
Давайте повторимо правила уроку:
- говорити по черзі
- не перебивати того, хто говорить
- критикувати ідею, а не особу, яка її висунула
- дотримуватися правила "піднятої" руки
- поважати усі висловлені думки
2. Актуалізація опорних знань. 7 хв.
Гра "Краплинки дощу"
Вчитель:
Слайд №3
А давайте пограємо у гру « Краплинки дощу» (пояснити правила гри) . Я читаю твердження, той, до кого воно підходить, піднімає парасольку. Слухаємо уважно, реагуємо швидко.
Краплинки дощу крапають на того, хто…..
В кінці гри, зачитати вислів Г.Сковороди "Всяка їжа і пиття смачні і корисні, але треба знати час, місце і міру"
Сподіваюся, що сьогоднішній урок допоможете з коректувати ваші звички і зробити харчування правильним.
Оголошення теми уроку
Слайд №4
Діти, про, що хотів сказати Гіппократ своїм висловлюванням: «Якщо батько хвороби не завжди відомий, то мати її відома завжди – це їжа» (відповіді дітей)
Тож якою буде тема нашого уроку? (варіанти дітей)
Так, ми говоримо, сьогодні про «Безпечне харчування» ( запис теми у зошит)
Формування мети уроку.
А на які питання, ви хотіли б почути відповідь? (варіанти дітей узагальнюються для формування мети уроку)
Давайте це і буде метою нашого уроку: навчитися правильно харчуватися, розширити поняття про здорове і раціональне харчування і продовжувати піклуватися про власне здоров"я.
II. Основна частина. 20 хв.
1. Вчитель. Запрошення до кафе "Смаколики"
Слайд №5
А тепер уявіть собі, що ви зайшли в кафе, щоб поїсти чи перекусити. Наше кафе називається «Смаколики». Кафе особливе. Його особливості ви зрозумієте згодом.
Як і у кожному кафе є персонал (індивідуальні завдання для доповідей, створення презентацій, роздаються учням на попередньому уроці). Серед працівників є шеф-кухарі (2), експерти з їжі(2), лаборанти-дослідники (2) і відповідальний за розважальну програму( цю роль бере на себе вчитель). (при ознайомленні, представити хто саме ці учні)і відвідувачі - це всі ви. В нашому кафе сьогодні особливий день. Працівники розказують відвідувачам про правильне і безпечне харчування. Наш персонал ретельно готувався до приходу відвідувачів. Тож давайте послухаємо, що нам розкажуть наші шеф- кухарі.
Слайд №6
2. Виступ шеф-кухарів
Кухар 1. (інформація для прикладу)
Для підтримки нормальної життєдіяльності організму потрібно, щоб їжа надходила в достатній кількості у потрібному складі.
Питання:
Пригадайте, як складові їжі потрібні для нормальної життєдіяльності організму людини?
(відповіді відвідувачів: білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини, вода )
Пропоную назвати основні джерела цих речовин, використовуючи інтерактивну вправу. https://learningapps.org/display?v=p43n43usj18 (Вправу включає інший кухар на інтерактивній дошці,діти- відвідувачі по черзі виходять до дошки і виконують вправу, після її виконання – прочитати із екрана функцію білків, жирів, вуглеводів. При відсутності інтерактивної дошки, можна запропонувати учням - відвідувачам назвати їх усно,і сказати функцію білків, жирів і вуглеводів для організму. Учні 8 класу із цією інформацією знайомі із уроків біології.)
Питання до відвідувачів
1) Що є джерелом вітамінів?
(відповіді: овочі, фрукти, м`ясні та молочні продукти)
2) Що є джерелом води?
(відповіді: овочі, фрукти, соки, чай, молочні продукти, рідка їжа)
Кухар 2.
(Інформація для прикладу. На шкільній дошці прикріплюють роздруковану, великого розміру"Піраміду здорового харчування" або користуються зі слайду презентації)
Для підтримання нормальної життєдіяльності організму потрібно, щоб їжа надходила у достатній кількості і у потрібному співвідношенні.
Ці важливі принципи ілюструє піраміда здорового харчування. Розроблена ще в1992 році Міністерством сільського господарства США.
У здоровому раціоні переважають зернові, овочі та фрукти, частка м`ясних і молочних продуктів нормована, а жирних і солодких – суттєво обмежена.
Для продуктів кожної групи піраміда вказує кількість порцій щоденного вживання.
Ще одним важливим принципом здорового харчування є режим прийому їжі. У підлітковому віці рекомендоване 4-х разове харчування.
Пропонуємо, для закріплення, виконати вправу «Збалансоване харчування» https://learningapps.org/display?v=pevhx9qsc16
(вправу включає інший кухар, на інтерактивній дошці виконується вправа. При відсутності інтерактивної дошки, можна по піраміді харчування зробити висновок щодо кількості і співвідношення їжі)
Сподіваємося наша інформація була цікавою і вам знадобиться.
Вчитель.
Подякуємо нашим шеф- кухарям за змістовну інформацію.
Слайд №7
І підсумуємо, отже, які є принципи здорового харчування? (відповіді дітей) помірність, різноманітність, збалансованість, режим харчування. (Запис у зошит)
Слайд №8
3. Фізкультхвилинка
Ви напевно уже засиділися і зголодніли. Тож час уже відвідати наш віртуальний буфет. Як вам відомо, що рух покращує травлення. Тому зараз у вас буде віртуальна перерва 2 хв. Під час якої, ви можете підійти до нашого буфету і замовити будь-яку страву, яку забажаєте. Для цього потрібно написати її на стікері і приклеїти до ватмана. Як тільки ви почуєте дзвіночок, повертаєтеся і сідаєте на місце. Це буде означати, що перерва закінчилася. (учні - відвідувачі пишуть страви і приклеюють на ватман. Ватман знімають есперти по їжі).
Слайд №9
4. Виступ лаборантів - дослідників
Вчитель:
Отже поки наші експерти по їжі вивчають ваші замовлення, давайте послухаємо наших лаборантів- дослідників харчових добавок. (переключити на підготовлену презентацію учнями -лаборантами, або можна, попередньо, вставити слайди в загальну презентацію уроку.)
Слайд №10 (Інформація для прикладу)
Харчові добавки. Їх вплив на організм людини.
Слайд №11
"Ти є тим, що ти їси…"
Слайд №12
Що таке харчові добавки?
Слайд №13
Залежно від призначення виділяють чотири великі групи харчових добавок:
1. Речовини, що регулюють смак продукту (ароматизатори, смакові добавки, що підсолоджують речовини, регулювальники кислотності).
2. Речовини, що поліпшують зовнішній вигляд продукту (барвники, стабілізатори кольору, вибілювачі).
Слайд №14
Приклад
До складу ковбас входять кольорокоригувальні речовини.
Слайд №15
Вправа "Робота в парах"
А тепер ми хочемо запропонувати вам, самим відчути себе дослідниками. У вас на партах є упаковки від різноманітних харчових продуктів. І таблиці харчових добавок. Знайдіть на упаковці 2 добавки і оприділіть безпечна вона чи ні. (лабаронти - дослідники ходять між рядами і допомагають виконати завдання. В кінці діти , по бажанню зачитують по 2 добавки та захворювання на виникнення яких вони впливають)
III. Підсумок. 7 хв.
1. Вправа "Крок до здорового харчування"
Вчитель.
Уже і експерти із їжі проаналізували ваші замовлення. Дивіться, що вийшло. (Експерти демонструють ватман з розділеними замовленнями на корисну їжу і шкідливу. І зачитують по декілька прикладів)
Вибачте шановні гості, але у нас кафе здорового харчування. Це і є його особливість. І ми не можемо виконати замовлення на шкідливу їжу. Просимо вас, хто бажає, написати ще одну страву , яка відповідає вимогам правильного харчування. І замовити її у нас. (учні - відвідувачі дописують ще замовлення і приклеюють до половини ватмана, де зазначене меню із здорової і корисної їжі). Ваші замовлення прийнято.
І після такого замовлення давайте зробимо крок до здорового харчування і символічно позбудемося звички їсти шкідливу їжу. (Бажаючі, можуть підійти до експертів, зловитися за руки, зі сторони шкідливої їжі і розірвати ватман. А частину зі здоровою їжею, прикріпити на дошку).
2. Набуття практичних навичок. Вправа "Похід в супермаркет"
https://learningapps.org/display?v=p29zokjn520
(Вправа на інтерактивній дошці. Учні по черзі підходять до дошки і вибирають із запропонованих продуктів харчування, які покладуть в кошик, а які викинуть у смітник. Якщо немає інтерактивної дошки, можна запропонувати учням, надрукований список із продуктами харчування, і щоб вони, по черзі, вибрали тільки продукти здорового харчування)
IV. Домашнє завдання. 3 хв.
Слайд № 16
“Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити”.
(Сократ)
Домашнє завдання
- Скласти свої поради щодо правильного здорового харчування
V. Саморефлексія. 5 хв.
Слайд №17
Незакінчене речення:
От і закінчується наше заняття. Ми з вами багато зробили. Я впевнена ви будете дотримуватися правил здорового харчування. Сьогодні ви гарно попрацювали і, звичайно, оцінки будуть гарними.
Усім гарного дня і хорошого апетиту!
Додаток 1. Парасолька
Додаток 2. Таблиця шкідливих харчових добавок
Додаток 3. Піраміда здорового харчування