Тема: Безпека школяра. Правила поведінки під час масових заходів
Мета: ознайомити учнів з правилами поведінки під час масових заходів; вчити учнів діяти у випадках надзвичайних ситуацій, які можуть виникнути в людних місцях; учити безпечно поводитися в натовпі під час масових заходів; спонукати школярів дотримуватися правил безпечної поведінки під час відвідування масових заходів; розвивати поміркованість, розсудливість, почуття відповідальності за свої вчинки; виховувати навички культурної поведінки.
Обладнання: картки з правилами, презентація до уроку.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Налаштування. Вправа «Дарую посмішку»
- Для того, щоб настрій піднявся і ви позитивно налаштувалися на урок, погляньте на свого сусіда по парті і подаруйте йому посмішку.
- А тепер посміхніться будь-кому, кому бажаєте подарувати посмішку і подаруйте ще повітряний поцілунок). Так наш клас наповниться позитивом і веселощами.
- Тож, скажіть, навіщо ми виконували ці дві вправи?(Щоб налаштуватися на урок і підняти один одному настрій)
- Маю надію, що ваш хороший настрій збережеться до кінця уроку. А в кого поганий, то він обов’язково зміниться на хороший.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Розгадування ребусів
НЕБЕЗПЕКА НАТОВП
2. Бесіда.
- Чи знаєте ви, що таке натовп і чим він може бути небезпечним?
- Чи доводилось вам бути у натовпі?
- Як ви там почувалися?
- Як ви вважаєте, чи може стати натовп загрозою для життя кожного з його учасників?
- А де може збиратися натовп? (Під час масових заходів)
3. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
- Які масові заходи ви знаєте?
- У виконанні цієї вправи вам допоможуть ілюстрації ( на стадіоні, в кінотеатрі, під час шкільної вистави, під час відзначення новорічного свята, на пероні, з подружкою на прогулянці.)
- Чи всі ілюстрації відносяться до масових заходів? (Ні)Чому?
ІІІ. Визначення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда з елементами розповіді про масові заходи.
- Ви за малюнками назвали приклади масових заходів, а що взагалі таке масовий захід? (відповіді дітей)
(На екрані слайд)
(Масовий захід - це заздалегідь сплановане і визначене за місцем, часом, кількістю учасників та причинами зібрання людей, що має характер свята, культурного або рекламного заходу тощо).
- Назвіть, які масові заходи відбуваються у нашій школі.
- Пригадайте і розкажіть правила безпечної поведінки під час проведення масових заходів у школі.
- Чи відвідували ви масові заходи поза школою? Які саме?
- Чи можуть бути місця проведення масових заходів небезпечними? Чим саме?
2. Бесіда з елементами розповіді про паніку і натовп.
- Під час небезпечної ситуації почуття страху, що охоплює групу людей, миттєво передається іншим і переростає в некерований процес - паніку.
- Що таке паніка? (На слайді) (Паніка – розгубленість, прояв страху в разі справжньої чи уявної небезпеки).
- Коли виникає паніка?
- У людей різко підвищується емоційність сприйняття того, що діється навкруги, знижується відповідальність за свої вчинки. Людина не може розумно оцінити свою поведінку й обставини, що склалися. У такій атмосфері досить лише одній людині запанікувати, як людська маса починає сліпо копіювати її дії. Тому люди найчастіше гинуть не від самої небезпеки, а від страху й паніки, що виникають у натовпі. Про це треба завжди пам’ятати й передбачати можливу небезпеку.
- Що ж таке натовп? (На слайді) (Натовп - велике неорганізоване скупчення людей).
- Чи може натовп створити загрозу для життя?
- Чи доводилося вам потрапляти в натовп? Як поводилися в ньому люди?
- Історія знає чимало прикладів, коли масове скупчення людей призводило до численних жертв. Так, наприклад, у 2006 році в Індії більш ніж 300 осіб загинули і понад 400 осіб отримали поранення в тисняві під час релігійного свята в індуїстському храмі.
Зворотній зв'язок: «Сигнал рукою»
3. Фізкультхвилинка
4. Розгляд та аналіз ситуацій, виведення правил
1. Учні святкували день святого Миколая. Свято закінчилося. Його учасники кинулися до дверей. Зчинилася штовханина. Утворився натовп. А ти згадав, що забув на стільці свій телефон. Твої дії:
- Чим небезпечна ця ситуація?
- Як ви вчините? (вийду із залу з усіма, почекаю, поки вийдуть всі, а потім зайду в зал і заберу телефон)
- Чому не можна піти відразу за телефоном, ідучи проти натовпу?
- Отже, яке правило можна вивести? Не йти проти натовпу
(Всі виведені правила прикріплюються на дошку)
2. На пероні зібралася чимала кількість пасажирів. До приходу поїзда залишалися лічені хвилини. І ось уже з’явилася «голова» поїзда. Пасажири почали скупчуватись, бігти за своїм вагоном. Раптом почувся крик. На пероні утворився натовп, люди почали падати один на одного.
- Чому трапилась така ситуація?
- До чого вона може призвести?
- Як треба було діяти пасажирам?
- Чим небезпечно те, що люди почали падати?
- Отже, яке правило можна вивести? Уникати великого скупчення людей, натовпу і рухатися так, щоб не впасти.
- Щоб не постраждати в натовпі, краще в нього не потрапляти, або обминути його.
3. В актовій залі відбувалася шкільна вистава, під час якої виникла пожежа. Одна дівчинка почала кричати, всі запанікували і кинулися бігти до виходу. А ти біжиш, тримаючи руки в кишенях. Чим це небезпечно?
4. Після концерту на стадіоні тебе відтіснили від друзів. Ти їх не бачиш. На виході виникла тиснява, люди запанікували. Твоя сумка впала під ноги. Твої дії:
- триматимусь усередині натовпу. Після проходження вузьких місць постараюсь вибратися з
нього;
- шукатиму друзів після закінчення штовханини
- не зважатиму на сумку, зосереджуся, буду уважним.
- Отже, можна вивести правило: Не піднімати речі, які впали
5. Ти з рідними відпочивав у торгівельному центрі. Розпочалась пожежа. Люди почали кричати і панікувати. Всі побігли до виходу, а ви з рідними опинилися біля скляних дверей магазину. Чим це небезпечно? Ваші дії?
- Отже, можна вивести правило: Триматися далі від скляних дверей та вітрин магазину
- А що ще треба знати, відвідуючи торгівельні центри, театри, кінотеатри, тощо? (Якщо діти не відповідають, то…)
5. Робота з підручником ст. 102
V. Узагальнення роботи.
1. Бесіда.
- Отже підсумуємо сказане вами і запам’ятаємо головні правила поведінки в натовпі (на слайді і на дошці).
Головні правила поведінки в натовпі:
- Уникати великого скупчення людей.
- Не йти проти натовпу.
- Знати, де знаходиться запасний вихід
- Триматися далі від скляних дверей, вітрин, дерев, огорож.
- Не тримати руки в кишенях.
- Рухатися так, щоб не впасти.
- Не кричати, не панікувати
- Не піднімай речі, які впали
- Зверни увагу на план евакуації
- Головне в екстремальній ситуації – перебороти свій страх, розгубленість, не піддаватися паніці.
Зворотній зв'язок: «Сигнал рукою»
2. Робота з ілюстраціями в підручнику ст. 103
3. Робота в парах. Складання інструкції за схемою
Перевірка фронтально з використанням слайду на екрані.
Зворотній зв'язок «Смайли»
VI. Підсумок уроку. 1. Бесіда
- Як слід поводитися під час шкільних масових заходів? Чи завжди ви дотримуєтеся правил безпечної поведінки?
- Які правила поведінки в натовпі ви запам’ятали?
- Якщо ви опинилися в натовпі, чому слід триматися подалі від скляних дверей, вітрин, огорож тощо? Чому не слід йти проти натовпу?
- Що таке паніка? Чому не можна піддаватися паніці?
2. Вправа «Гора успіху»
Вершина – Якщо ви все зрозуміли і можете пояснити нову тему іншому
Середина – Якщо ви все зрозуміли, але вам важко пояснити іншому
Підніжжя – Якщо вам здалася складною нова тема