БЕЗПЕКА ВЕЛОСИПЕДИСТА
Мета: дати учням уявлення про екіпіровку велосипедиста; навчати обстежувати велосипед перед їздою, виконувати правила безпечної їзди на велосипеді; розвивати акуратність, логічне мислення; виховувати дисциплінованість, самостійність, працьовитість.
Обладнання: підручник, комп’ютер, проектор
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Сьогодні у нас з вами, діти, незвичайний урок. Настала весна, стало тепло. Нам хочеться більше часу проводити на вулиці. Піші прогулянки трішки набридли взимку, а от на транспортному засобі?.... Сьогодні ми з вами здійснимо подорож. А на чому ми будемо подорожувати? Для цього відгадайте загадку.
Робота над загадкою
• Ясним ранком повз дороги
На траві блищить роса.
По дорозі їдуть ноги
Та біжать два колеса.
У загадки є секрет,
Що це? Мій... (велосипед).
Молодці діти ми будемо з вами подорожувати на велосипеді. Протягом уроку ми дізнаємося про безпеку користування велосипедом. У подорож нам з вами необхідно зібрати необхідні речі. Це наші знання з попереднього уроку. Діти давайте їх покладемо до портфелика.
Назвіть небезпеки які чатують дітей у тих місцях де вони граються.
Назвіть предмети якими можна дітям гратися.
2. Гра «Інтерв'ю»
— Розкажи про свій двір. Де найчастіше ти граєшся зі своїми друзями? Які небезпеки тебе там чатують?
— Назви правила безпечної поведінки надворі.
Молодці портфелик зібрано всім необхідним. Щоб подорож дійсно вдалася цікавою ми з вами поділомося на кілька груп. Кожна з яких на зупинках допоможе нам розібратися у вивченій темі за допомогою додаткового матеріалу та матеріалу підручника.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про безпеку велосипедиста.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— Багато дітей полюбляють кататися на велосипеді. Цей транспорт здатний розганятися, повертати і зупинятися, як справжній автомобіль. Тому, сідаючи за кермо велосипеда, ти з пішохода перетворюєшся на водія і повинен дотримувати правил для велосипедистів.
Виступи дітей.
1 група «Історія велосипеда»
Велосипед винайшли раніше, ніж мотоцикл і автомобіль. Близько 500 років тому видатний учений, винахідник, художник Леонардо да Вінчі зробив креслення велосипеда. Але ніхто його не зумів виготовити.
Перші велосипеди дуже відрізнялися від сучасних, вони були дерев’яні і більше нагадували самокат. Перша бігова машина, схожа на велосипед, з'явилася, у XVII ст. у Німеччині. Педалей у нього не було. Той, хто їхав, відштовхувався від землі ногами, а потім піджимав їх і їхав за інерцією. Через деякий час придумали педалі, якими крутили переднє колесо, що було набагато більшим від заднього. Пізніше зробили триколісний велосипед, але колеса залишаються дерев’яними. А називалися велосипеди дуже по-чудернацькому: і костотряс, і павук.
- Як ви думаєте, чому велосипед мав назву костотряс?
(Колеса були дерев'яними і на твердій дорозі, по камінні дуже трясло.)
Павуком називали велосипед, у якого спереду було велике колесо з багатьма тоненькими спицями, яке нагадувало павутину.
Сучасний тип велосипеда з'явився в Україні в XIX ст. Промисловий випуск велосипедів було розпочато у 1923 р. на Харківському велосипедному заводі.
Тепер велосипед зручний, легкий і красивий. В Україні багато таких велосипедів виготовляють у Харкові, Львові та інших містах.
Сьогодні велосипеди є на будь-який смак — дитячі, жіночі, спортивні, дорожні, туристські, вантажні, циркові, гідровелосипеди. У світі існує понад 15 тис. різних велосипедів. Загалом велосипеди обладнані двома колесами, рамою, сидінням, кермом, ліхтарями. Дуже оригінальні велосипеди — тандеми. У них кілька сидінь на одній рамі і стільки ж педалей, кожен із велосипедистів крутить свої педалі, але кермо повертає перший головний велосипедист.
— Розгляньте малюнки на с. 108-109. Розкажіть, як виник велосипед.
2 група «Будова велосипеда»
— Розгляньте малюнки на с. 106. Як має бути обладнаний велосипед? Що потрібно перевірити перед поїздкою?
3 група «Екіпіровка велосипедиста»
— Розгляньте фотографії на с. 107. Якою має бути екіпіровка велосипедиста?
— Одяг велосипедиста має бути яскравого кольору. Штани — короткі або звужені у нижній частині, щоб їх не защемило ланцюгом. Велосипедні рукавички допоможуть міцно тримати кермо і захистять руки у разі падіння, як і наколінники — коліна. Найкращий головний убір для велосипедиста — захисний шолом.
4 група «Правила дорожнього руху для велосипедиста»
— Розгляньте фотографії на с. 105. Які правила потрібно знати і виконувати, щоб їзда на велосипеді була безпечною? Поясніть, що означає кожне з цих правил, для чого воно існує.
— Що заборонено велосипедистам?
— Розгляньте малюнки на с. 107. Що означають дорожні знаки для велосипедистів?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Діти ми з вами проїхалися на велосипедах, трішки поподорожували. Та настав час збиратися додому. Тож збиремо свої речі. Для цього виконаємо кілька вправ з вивченого матеріалу.
1. Гра «Склади слова»
— Складіть зі слова «велосипедист» якомога більше слів, використовуючи всі ці букви.
2. Вікторина
• Смуга землі, призначена для пересування транспорту і пішоходів. (Дорога)
• Місце перетину вулиць. (Перехрестя)
• Вигин дороги. (Поворот)
• Водій велосипеда. (Велосипедист)
• Частина велосипеда, винайдена в давнину. (Колесо)
• «Очі» транспорту. (Фари)
• Пристрій для зупинки транспорту. (Гальма)
• Захисний головний убір велосипедиста, мотоцикліста. (Шолом)
• Пішохід або водій, що не виконує правила дорожнього руху. (Порушник)
• Покарання за порушення ПДР. (Штраф)
• Звуковий сигнал велосипеда. (Дзвінок)
3. Робота над прислів'ями
• Їдь тихо — облишиш лихо.
• Найкращий маршрут — той, який найбезпечніший.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда
— Яку машину називають велосипедом?
— Які дорожні знаки для велосипедистів ви знаєте?
— Які деталі велосипеда обов’язково потрібно перевірити перед поїздкою?
— Назвіть предмети екіпіровки велосипедиста.
— У якому віці водій велосипеда має право рухатися по дорозі?
— Які ще правила для велосипедистів ви знаєте?