Урок "Безсполучникове речення"

Про матеріал
урок "Безсполучникове речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення" в 9 класі
Перегляд файлу

Тема:   Безсполучникове речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення

Мета: поглибити знання учнів  про безсполучникове складне речення, смислові відношення між його частинами, уміння знаходити безсполучникові речення в тексті, правильно їх інтонувати; формувати уміння аналізувати будову безсполучникових складних речень; збагачувати словниковий запас учнів; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття любові до рідного краю, національну свідомість.

Обладнання: підручники, пазли з народними символами, презентація, фліпчарт

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

                                                     Перебіг уроку

 Сл. 1

І. Організаційний момент (навіювання).  Створення емоційного настрою  (1 хв)  9.25-9.26

- Добрий день, діти! Перевіримо готовність до уроку. На партах у вас повинні лежати підручники, зошити, щоденники, ручка, олівець.

Сьогодні звичайний  день, та він одночасно й унікальний, бо більше ніколи не повториться. Лише залишаться враження. Я сподіваюсь, що враження від сьогоднішнього уроку будуть лише приємні.

Сл. 2 А тому : будьте уважні, будьте спостережливі, будьте активні – і все в нас вийде.

Нехай сьогоднішній урок наповнить ваші серця добром, красою, прагненням чути і відчувати слово.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання (3 хв)   9.26-9.30

 

Переходимо до перевірки домашнього завдання. Нагадайте, що треба було зробити.

Сл. 3

 (записати речення, розставити розділові знаки, визначити вид складних речень, скласти схеми); 1 учень працює біля дошки;  на дошці схеми до речень і вид підрядного зв’язку)

 

1.Недаремно ж  у народі  кажуть, що в рідному домі й стіни допомагають,(підр. зясув.) 2.Тільки на  батьківщині  людина почуває себе захищеною, стійкою, упевненою, бо вона вдома (підр. причини). 3.Любові до рідної землі присвячено так багато  літературних надбань  та мистецьких  творів , адже  кожна  душа не знає спокою.  (причина).4.  Це велике  й міцне  почуття, яке живить людину, не дає їй збайдужіти, робить її  активною та сильною.  (означ)

 

- Чим схожі ці речення? (складні, складнопідрядні)

- Яка  тема об'єднує ці речення?  

 

Рідний край. Як багато для нас значать ці слова. Ми звикли вважати рідним краєм те село, місто, де народилися, зростали. Саме цій темі я хочу присвятити сьогоднішній  урок. Як говорять у народі:     Сл. 4

 

Річка починається з джерела,

Пісня - зі щирого слова,

День – із вранішнього променя,

Батьківщина – з місця,  де ти народився

 

Ці слова – епіграф нашого уроку. А чудові краєвиди села і цей букетик на столі – для гарного настрою

ІІІ. Актуалізація опорних знань    (5 хв)                  9.30-9.35

Для  вивчення нової теми, нам треба пригадати попередньовивчений матеріал. Запишіть у зошитах: перше лютого, класна робота.

1.Самостійна робота. Вправа «Так» чи «ні»  Сл.5      

- Зараз ми з вами узагальнимо наші знання за темою «складнопідрядне речення»; я називаю твердження, ви записуєте лише одне слово: «так», якщо згодні, «ні», якщо не згодні

 

1. Складнопідрядне речення поєднує синтаксично нерівноправні частини, одна з яких головна, а друга – залежна (підрядна);             Так

2. Підрядна частина приєднується до головної тільки за допомогою сполучних слів;   Ні

3. У схемі складнопідрядного речення на позначення головної частини використовують квадратні дужки, на позначення підрядної – круглі    Так

4. Сполучник або сполучникове слово треба записувати в круглих дужках, бо вони є складником підрядної частини;         Так

5. За значенням складнопідрядні речення поділяються на 2 основні види з підрядними частинами: означальну та з’ясувальну;                              Ні

6. На питання як? де? куди? з якої причини? з якою метою? відповідає обставинна підрядна частина Так

7. Підрядна частина в реченні може стояти будь-де       Так

8. Чи правильно я скажу: ми живемо в Україні?   Так

9. Чи правильно я вимовлю слово «квартал»? Ні

10.  Між частинами складнопідрядного речення ставиться кома        Так

 

 

Сл.6   - А зараз обміняйтеся зошитами в парах, перевірте один одному роботу, олівцем поставте оцінку.

- Чи є у когось 10 балів? 9 балів? 8 балів? Пізніше проаналізуйте свої помилки, додатково опрацюйте вивчений матеріал. (Взаємоперевірка, слайд з прав. відповідями)

- Із цим завданням ми впоралися.

 

2. Вправа «Дослідження»    4 хв                9.35- 9.40

- Виконуючи наступну вправу «Спостереження», ви зможете самостійно визначити тему нашого уроку Сл. 7

- Прочитаймо подані речення з поезій українських письменниць, визначімо їх вид. Але пам’ятайте золоте правило синтаксису: починаємо роботу з визначення граматичної основи.

1.  Вкраїна бачила не раз,

    Як тії закоханці

    Надвечір забували все,

    Про що співали вранці         Леся  Українка

 

- Складнопідрядне речення, бо підрядні сполучники як, про що

25 лютого цього року відзначаємо 150 років від дня народження Л. Українки  (Лариси Петрівни Косач)

 

2. Стоять озера в пригорщах долин.
Луги цвітуть у придорожній смузі,
І царственний цибатий чорногуз
поважно ходить в ранній кукурудзі        Ліна Костенко

 

- У цьому вірші давайте звернемо увагу на 2 речення у строфі.

- Чому не брали до уваги 1 речення?

 

3. Я хочу жити, мамо,

    Я – зернятко луганської землі.        луганська   поетеса Ганна Гайворонська

 

  • Оце і є безсполучникове речення.
  • То хто може сказати, якою буде тема нашого уроку?

ІY. Повідомлення теми      

Сьогодні  ми поповнимо знання про безсполучникові речення, будемо вчитися  виділяти їх серед інших складних речень, встановлювати засоби зв’язку між частинами безсполучникового складного  речення.                          Сл. 8                                                                                                                                                      Запишіть тему уроку – Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення

Y. Вивчення нового матеріалу   9.40- 9.44

Розгорніть підручники на с.100. Прочитаймо правило.   (аналіз змісту правила на фліпчарті)

Більш детально розділові знаки у БСР ми розглянемо на наступних уроках.      4 хв

  1.  Робота з підручником  (впр.1, с.100) – усно     9.44- 9.50    5 хв

Продовжуємо нашу роботу з підручником і усно виконаємо вправу 1.

  1. Лінгвістичний практикум-дослідження     9.50-9.55    5 хв
  • Розгляньте, будь ласка, фотографії на с. 100.  Кого з цих людей ви знаєте?

Альберт Ейнштейн – видатний фізик-теоретик 20 ст.

Ніна Матвієнко –  українська співачка, народна артистка України

Григорій Чапкіс – укр. танцор і хореограф, народний артист України.

Кожна країна багата своїми талановитими людьми, які роблять вагомі внески в розвиток науки, культури, мистецтва, спорту. Такі люди прославляють не тільки себе, а й свою Батьківщину на весь світ.

Я пропоную послухати фрагмент пісні «Сміються, плачуть солов'ї» у виконанні Ніни Матвієнко (слухаємо)   Сл. 9

     У 1904 році  Олександр Олесь (Олександр Кандиба) написав чудовий вірш «Чари ночі». Письменник-емігрант, бард національного відродження вимушений був покинути Батьківщину, але, не зважаючи на це, продовжував писати вірші про красу та любов до рідної землі.

Цей вірш став народною піснею під назвою «Сміються, плачуть солов'ї», романсом за жанром, який чудово виконала Ніна Матвієнко.

- прочитайте рядки з пісні, знайдіть речення з безсполучниковим зв'язком. Сл. 10

Поглянь, уся земля тремтить                           Відбились зорі у воді,
В палких обіймах ночі,                                     Летять до хмар тумани...
Лист квітці рвійно шелестить,                         Тут ллються пахощі густі,
В траві струмок воркоче.                               Там гнуться верби п'яні.

Випишемо безсполучникове речення, зробимо його синтаксичний розбір.

Тут ллються пахощі густі,
Там гнуться верби п'яні.     

Речення безспол, розпов., неокл., дві частини, поєднані інтонацією переліку.    [   ] , [   ].

  1.  Хвилинка перепочинку    Сл. 11     9.55- 9.57       1 хв 32 с

Пропоную вам трішечки відпочити та переглянути експрес-урок за участі Олександра Авраменка.                                                                

YІ. Закріплення вивченого матеріалу 

  1. Робота в парах. Творче конструювання   9.57-10.01       4 хв

Зараз попрацюємо в парах. У вас на партах лежать картки, з яких треба зібрати 3 речення. Якщо ви правильно виконаєте завдання, на зворотній стороні зложиться картинка з одним із народних символів України. 1, 4 пари назвуть і запишуть в зошити речення з інтонацією послідовного зв’язку,   2, 5 пари - протиставлення, 3, 6 – з інтонацією пояснення.

У рідному краї і серце співає,                               Сл. 12
Лелеки здалека нам весни несуть.   (лелеки)

Микола Бакай український поет-пісняр, публіцист, казкар. 

 

Прийде вечір – всі вулиці в селі аж гудуть піснями (С. Васильченко). Сл.13

  Який народний символ склали?   (калина)

 

Моє село, для мене ти єдине, Сл.14

Для мене найдорожче у житті:

Тут мамина солодка пісня лине,

Дитинства добрі спогади святі.       (В.Коломієць.)   (чорнобривці)

 

  1. Хвилинка мудрих думок     3 хв   10.01-10.04

Продовжуючи тему рідного краю, пропоную записати речення. Для кожного рідний край — це його земля обітована.

- Поясніть тире у цьому реченні.

- Зверніть увагу на словосполучення «земля обітована». Що це таке?

(фразеологізм, стійке сполучення слів, крилатий вислів).

- Хто може пояснити цей фразеологізм?       Заповітна мета, мрія

Вислів “земля обітована” має біблійне походження. За біблійною легендою — це райська країна, куди після довгих поневірянь пророк Мойсей вивів свій народ.
Отже, для кожного рідний край - багатий, розкішний,  край, де панує повний достаток і злагода.

А про пророка, який сорок років з народом шукав цю землю, ви ознайомитеся на уроках укр.  літ в 10 класі, вивчаючи твір І.Франка Мойсей» .

 

YІ. Підсумок уроку. Рефлексія   1 хв 30 с   10.04-10.06   Сл. 15

Підведемо підсумки та з’ясуємо, що ми знали до сьогоднішнього уроку про складне безсполучникове речення …

Тепер ми знаємо …, що є 2 види смислових відношень у БСР: з однор. та неоднор. частинами, частини поєдн за допом. інтонації переліку, протиставлення, пояснення

Ми вміємо …аналізувати БСР, будувати до них схеми

 

YІ. Домашнє завдання    Сл.16   10.06-10.07  1 хв

  1. Виписати 5 речень із безсполучниковим зв’язком із поезій українських письменників, визначити смислові відношення, накреслити схеми.
  2. Дати усно відповідь на питання: «Чи впливає природа на вашу поведінку?»
  • Відкрийте щоденники, запишіть: виписати 5 речень …

Фантастичні перетворення  10.07- 10.09

  • Погляньте на фото.  Уявіть, що ви чарівники. Що б ви змінили в своєму селі?    (Відповіді дітей)
  • Кожен, хто живе в Україні, повинен пам’ятати, що він — громадянин цієї держави, і від кожного з нас залежить, яке життя ми побудуємо в нашому рідному краї, в нашій Луганщині. 

 

Хочу вам подякувати за роботу на уроці, тільки не знаю, як правильно сказати: «дякую» чи «спасибі»? Так, будь-яке слово можна використати. Головне, щоб воно йшло від усієї душі.

 

 

docx
Додав(-ла)
Губа Тетяна
Додано
29 березня 2021
Переглядів
892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку