Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета:
Внутрішньопредметні зв’язки: графіка, орфографія, фонетика, культура мовлення.
Міжпредметні зв’язки: художня література, усна народна творчість.
Тип уроку: поглиблення знань, формування вмінь і навичок.
Один у полі не воїн.
Народна творчість
ПЕРЕБІГ уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вибірково)
2. Підготовча вправа
1. П’ять, десятка, четвірка, десятина.
2. Однісінький, шестирічний, одинадцятий, подвійний.
3. Утричі, утроє, втрьох, троє, натроє.
4. Єдиний, один, заодно, одиниця.
3. Бесіда
ІІІ. Повідомлення теми уроку. мотивація навчальної діяльності
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Комплексна робота з текстом
Щасливий той, хто має вірного друга. Щасливий навіть той, хто, не маючи друга, живе поруч доброго сусіда. Є, так би мовити, різні виміри щастя.
Долю людини повторюють і слова, витворені нею. Є слова щасливіші на долю. Як і люди. Щасливцями, приміром, часто бувають іменники.
Ви запитаєте або й здивуєтесь: щоб іменники — та й щасливі?! У чому ж виявляється це іменникове щастя? Подумайте самі. Та краще сам скажу: щастя іменника хоча б у нерозлучності з числівником. Так-так, саме з числівником. Числівник завжди стоїть напоготові, щоб допомогти іменникам у вираженні кількості предметів. Вони — надійні друзі.
Ви знаєте, що іменник змінюється за … та … і має …Ось у реченні Хлопчик посадив деревце слово хлопчик належить до іменників чоловічого роду. Це також форма називного відмінка однини. А слово деревце … роду, стоїть у … відмінку однини. Якщо перетворимо це речення на речення Хлопчики посадили деревця, то побачимо: будова речення синтаксично не змінилася, маємо ту саму кількість членів речення і до того ж тієї самої граматичної природи. Залишився той самий відмінок іменників, проте змінилося число. Іменники хлопчики і деревця позначають не один предмет. Скільки ж предметів? Точно не сказано. Відомо лише, що тут не один хлопчик і не одне деревце. Їх більше, ніж один.
В українській мові розрізняють граматичне число: однину і множину. Однина — це один предмет. Множина — не один предмет, а більше. Але ця кількість мислиться неозначено. Як же виразити мовними засобами точну кількість предметів?
Кількість предметів позначають числівники. Тільки вони роблять це найдосконаліше. Можна безмежно перетворювати подане речення, вказуючи на різну кількість предметів. Отакі-то числівники!
В українській мові запроваджено суворий порядок розташування числівників та іменників. Це найближчі сусіди. Числівник стоїть попереду, позаду — іменник. Тільки в цьому разі числівник виражає точну кількість: Ой три шляхи широкії Докупи зійшлися (Т. Шевченко).
Сила числівника зменшується, коли його ставлять після іменника. Тоді він також передає кількість, але кількість приблизну: Уперед біг невеликий хлопчик років восьми (Панас Мирний).
Іменник і числівник утворюють тісну граматичну єдність. Настільки тісну, що вона оформлює один член речення. Наприклад: Три явори посадила Сестра при долині (Т. Шевченко); Говорили-шепталися дві топольки гінкі (Б. Олійник). У першому реченні сполука три явори є додатком, у другому реченні дві топольки — підмети.
Від іменника отримує числівник граматичні значення. Але багато дечого він уже втратив. Наприклад, майже всі числівники втратили граматичний рід і граматичне число. Щодо числа — то вони самі виражають кількість. Тому граматичне число зайве (За І. Вихованцем).
2. Опрацювання теорії за підручником
3. Так буде українською
Котра година? Визначати години доби треба тільки порядковими числівниками, а не кількісними.
Словники подають єдине правильне визначення часу за частинами години з прийменниками на (перша половина години), за, до (друга половина години): пів на дев’яту, за десять сімнадцята або десять до сімнадцятої (скорочені вислови від «за десять хвилин буде сімнадцята година» або «десять хвилин залишилось до сімнадцятої години»). Половина години передається однаково прийменниками на й до з відповідними порядковими числівниками: пів на дев’яту й пів до дев’ятої.
З української класичної літератури ми звикли сприймати числівники порядкові з прийменником о як позначення точного часу доби: «О п’ятій годині ми виїхали з монастиря» (М. Коцюбинський).
А як передати українською мовою неточні визначення? Тут слід поширити значення порядкового числівника з прийменником на. Ми говоримо: «П’ять хвилин на п’яту». У словнику Б. Грінченка читаємо: «Ой сплю годину, сплю і другую, й а вже повертає та на третюю» (За словником).
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Розподільна робота (самостійно)
2. Дослідження-аналіз
Сім — божественне число (В,в)сесвіту. Це число найчастіше пов’язане з (В,в)еликою (В,ве)дмедицею ((В,в)еликим (В,в)озом) у різних культурних традиціях.
Сім днів у тижні, (В,в)еселка має сім кольорів. Музична гама також складається із семи звуків. За слов’янськими звичаями родину треба знати до сьомого коліна.
Число сім є часто вживаним у фразеологізмах. Фразеологізм не просто стійке сполучення слів, не тільки мовний і стилістичний засіб. Фразеологізм — це конструкція, яка передає особливості світосприйняття народу, є відбиттям його культури.
У стійких висловах сім позначає:
(Велика Ведмедиця, або Великий Віз — сузір’я північної небесної півкулі, складається з семи великих зірок та 80 малих).
Сорок, сорок один, чотири, одна четверта, одинадцятий, сотий, чотириста, чотирнадцятьох, вісімдесят.
4. Спостереження над мовним матеріалом з творчим завданням
VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Загальне значення |
Морфологічні ознаки |
Синтаксична роль |
|||
постійні |
непостійні |
||||
Числівник (скільки? котрий?) |
1) число: триста 2) кількість предметів 3) порядок при лічбі |
За значенням поділяються на: 1) клькісні 2) порядкові 3) дробові За будовою поділяються на: 1) прості 2) складні 3) складені |
1) відмінок (для всіх числівників, окрім півтора, півтори, півтораста) 2) число 3) рід |
1) підмет; 2) присудок; 3) означення; |
|
VІІ. Підбиття підсумків уроку
1. Рефлексія
2. Оцінювання знань, умінь і навичок учнів
VІІІ. Домашнє завдання