Матеріал для учнів 9 класу. Первинне ознайомлення із безсполучниковими речечннями та змістовими відношеннями, інтонацією між його частинами на основі матеріалу про десять ключів до успіху філософа Конфуція.
Тема. Безсполучникове складне речення. Змістові відношення та інтонація між його частинами
Мета: поглибити знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками та змістовими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвивати вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення; на основі мовленнєво-комунікативного, дидактичного матеріалу виховувати прагнення саморозвитку та самовдосконалення
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Емоційне налаштування
- Доброго дня, шановні учні.
- Чи хочете ви стати успішними?
- А що, на вашу думку, означає слово «успіх»? (відповіді учнів)
- До речі, слово «успіх» походить від старослов’янського слова «УСПЪТИ», що означає встигнути. Саме тому письменниця Марина Цветаєва вважала, що успіх – це встигнути зробити задумане.
- Скажіть, легше досягти успіху самотужки чи за допомогою друзів, рідних?
- А інколи нам можуть допомогти абсолютно незнайомі люди
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО (ДЕРЕВО НА ДОРОЗІ)
- Отже, сьогодні , хоч ми з вами і не були знайомі до цього моменту, допомагаючи одне одному, зробимо ще один крок до успішного оволодіння мовою.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель
Двадцять друге січня
Класна робота
Мудрий не вагається, гуманний не відає турбот, сміливий не знає страху. (розп., не-!, скл., спол., БСР)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Отже, тема сьогоднішнього уроку «Безсполучникове складне речення. Змістові відношення та інтонація між його частинами» .
-Давайте спробуємо визначити мету нашого уроку. Адже ще одним ключем до успіху є вміння чітко визначати мету.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель:
Мудре слово дає радість, необдумане – приносить біду. Свої думки і почуття ми передаємо за допомогою різних засобів, один з них – використання безсполучникових складних речень.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.Постановка проблеми
Учитель:
– Безсполучникові складні речення – цікавий і непростий для роботи матеріал. Складність полягає в тому, що важко однозначно визначити різницю у змістових відношеннях. Серед науковців немає одностайності у визначенні специфіки цих речень. Одні твердять, що БСР – це окремий тип складних речень, а інші розглядають їх як складносурядні чи складнопідрядні (залежно від співвідношення частин).
Як підсумок вивчення теми ви повинні підтримати той чи інший погляд на цю проблему.
Отже, проблемне запитання: «Безсполучникові складні речення – це окремий вид складних речень чи різновид сполучникових складних речень?»
4 .КЛЮЧ «БУДЬ СПОСТЕРЕЖЛИВИМ!»
3.Практична робота
Вчитель:
Уміння визначати змістові відношення між частинами БСР – це гарантія пунктуаційної грамотності.
1. Визначте смислові відношення між частинами БСР. (усно)
1.Мудрий не вагається, гуманний не відає турбот, сміливий не знає страху.(одн.)
2.Дурень скаржиться: люди не знають мене. Мудрець скаржиться: я не знаю людей.(пояснювальні)
3.Пізнав істину зранку – ввечері можна і вмирати. (умовні)
4. Мудрість прагне схвалення - марнославство вимагає хвали. (протиставлення)
5. Бережи час: його й за гроші не купиш. (причинові)
- Які розділові знаки ми ставили в реченнях?
5. КЛЮЧ «БУДЬ НАПОЛЕГЛИВИМ!»
Вчитель:
Три шляхи ведуть до знання: шлях роздуму - це шлях найблагородніший, шлях наслідування - це найлегший, і шлях досвіду - це найважчий шлях.
Щойно ми з вами розмірковували, визначаючи змістові відношення між частинами БСР. Наступне завдання я пропоную виконати, наслідуючи зразок виконання вправи..
2. Сполучникові конструкції замініть безсполучниковими, прослідкуйте, як зміняться розділові знаки.
Зразок: На світі все минеться, а правда зостанеться. На світі все минеться — правда зостанеться. [ ] - [ ].
1.Якщо раніше встанеш, більше зробиш. (Раніше встанеш — більше зробиш).
2.Наука вчить багато, а життя — ще більше. (Наука вчить багато — життя ще більше). – як розумієте вислів?
3.Старі люди кажуть, що два хитрих мудрого не переважать. (Старі люди кажуть: два хитрих мудрого не переважать).
4.Діла добрих оновлюються, а діла злих гинуть. (Діла добрих оновлюються — діла злих гинуть).
5.Знай, що лише добрий добро у серці має. (Знай: лише добрий добро у серці має).
Робота з підручником. Інтонація
Звернемося до підручника і проаналізуємо, якою має бути інтонація у БСР з іншими
розділовими знаками
6.КЛЮЧ «УМІЙ ВІДПОЧИВАТИ»
Щоб стати успішним, треба вміти відпочивати, але з користю. Увага на екран.
До речі, усі вислови Григорія Сковороди. А хто такий Г.Сковорода? (Філософ, мислитель, письменник)
7. КЛЮЧ «БУДЬ УВАЖНИМ!»
Наступне завдання пов’язане із релаксацією
3.Доповніть речення так, щоб утворилися БСР. Зважайте на типи смислових відношень між частинами ( пояснення подано в дужках).
1.Завжди обирайте найскладніший шлях: …(причина) (на ньому ви не зустрінете конкурентів). Шарль де Голль
2.Мудрі люди порадили: … (доповнення) (не все читай підряд).
3.Не забувай: … (доповнення) (добре ім’я цінніше за найбільше багатство).
4.Зрубав дерево – … (умова) (посади два).
8. КЛЮЧ «ДОТРИМУЙСЯ ПРАВИЛ!» (передавати ключ)
- Розподільний диктант (біля дошки по 4 слова). Записати словосполучення у 2 стовпчики: 1) ті, в яких займенники пишуться через дефіс; 2) ті, в яких займенники пишуться разом.
Будь/який аматор, чий/сь обов'язок, хтозна/скільки бур'янів, казна/чия адреса, для де/чиїх публікацій, будь/хто з орендарів, аби/ який уламок, яка/сь галактика, яка/небудь білка, для будь/чиєї оселі, де/котрі особи, чий/небудь етюд, аби/чий автомобіль, в будь/ якій тьмі, де/які повісті, будь/чиїх яблук, казна/чиї вироби, в аби/якому рядку.
Ключ. З других літер кожного іменника прочитаєте вислів Т. Шевченка, що починається словами «Якби ви вчились так, як треба, то й...»
Відповідь: «...мудрість би була своя».
Пиши правильно займенники
РАЗОМ |
ОКРЕМО
|
- ЧЕРЕЗ ДЕФІС |
ні-, аби-, де-, -сь ніхто, дехто, ніщо, дещо, ніякий, деякий, абихто, хтось, абиякий, якийсь, абищо, щось |
У непрямих відмінках, вжиті з прийменником неозначені і заперечні займенники розпадаються на три слова: аби до кого, хтозна в кому, казна з яким,де про що, ні до чого,будь за ким |
будь-, -небудь, казна-, хтозна-, чортзна-, бозна-, невідь-:будь-що,будь-який, бозна-чий, невідь-хто, казна-який, чортзна-хто, хтозна-який... |
V.Підсумки
Вчитель:
Конфуцій був надзвичайно успішною людиною. Він так визначив етапи свого становлення: “У 15 років я звернув свої думки до навчання. У 30 років я досяг самостійності. У 40 років я звільнився від сумнівів. У 50 років – пізнав волю Неба. У 60 років навчився відрізняти правду від омани. З 70 років я слідую бажанням свого серця, не порушуючи міри” (Лунь юй, ІІ, 4).
Спробуємо визначити етапи вашого зростання на уроці.
1.Бесіда за запитаннями
- Які речення називаємо БСР, чим вони відрізняються від складносурядних і складнопідрядних?
- На основі чого зроблена класифікація БСР?
- Які групи виділяємо?
- Чи є залежність між смисловими відношеннями і розділовими знаками?
2.Відповідь на проблемне запитання (метод "Займи позицію")
Отже, проблемне запитання: «Безсполучникові складні речення – це окремий вид складних речень чи різновид сполучникових складних речень?»
Учні як підсумок вивченого обирають певне твердження, бачення проблеми, обґрунтовують його.
VІ. Рефлексія
9. КЛЮЧ «УМІЙ АНАЛІЗУВАТИ!»
- Я знаю…
- Я вмію…
- Мені сподобалося….
- Я навчився….
- Я розрізняю…
- Вдома я вивчу теоретичний матеріал, тому що…
Оцінювання
10. КЛЮЧ «БУДЬ ВІДПОВІДАЛЬНИМ!»
Конфуцій зазначав, що ми навчаємося не для школи, а для життя. Тому щоб стати успішною людиною, потрібно бути надзвичайно відповідальним. І я переконана, що ви сумлінно та відповідально виконаєте домашнє завдання.
Параграф 20, сторінка 154-155 (вивчити), вправа 245.
На «10-11» - зробити синтаксичний розбір 2-х речень з вправи на вибір
На «12» - написати твір-мініатюру, використовуючи БСР «Як досягти успіху»
Міні-підручник
Безсполучникове складне речення.
Змістові відношення та інтонація між його частинами
1. Визначте змістові відношення між частинами безсполучникового речення.
1.Мудрий не вагається, гуманний не відає турбот, сміливий не знає страху.
2.Дурень скаржиться: люди не знають мене. Мудрець скаржиться: я не знаю людей.
3.Пізнав істину зранку – ввечері можна і вмирати.
4. Мудрість прагне схвалення - марнославство вимагає хвали.
5. Бережи час: його й за гроші не купиш.
2. Сполучникові конструкції замініть безсполучниковими, прослідкуйте, як зміняться розділові знаки.
Зразок: На світі все минеться, а правда зостанеться. На світі все минеться — правда зостанеться. [ ] - [ ].
1.Якщо раніше встанеш, більше зробиш.
2.Наука вчить багато, а життя — ще більше.
3.Старі люди кажуть, що два хитрих мудрого не переважать.
4.Діла добрих оновлюються, а діла злих гинуть.
5.Знай, що лише добрий добро у серці має.
3.Доповніть речення так, щоб утворилися БСР. Зважайте на типи змістових відношень між частинами ( пояснення подано в дужках).
1.Завжди обирайте найскладніший шлях: …(причина)
2.Мудрі люди порадили: … (доповнення)
3.Не забувай: … (доповнення)
4.Зрубав дерево – … (умова)
4. Записати словосполучення у 2 стовпчики: 1) ті, у яких займенники пишуться через дефіс; 2) ті, у яких займенники пишуться разом.
Будь/який аматор, чий/сь обов'язок, хтозна/скільки бур'янів, казна/чия адреса, для де/чиїх публікацій, будь/хто з орендарів, аби/ який уламок, яка/сь галактика, яка/небудь білка, для будь/чиєї оселі, де/котрі особи, чий/небудь етюд, аби/чий автомобіль, в будь/ якій тьмі, де/які повісті, будь/чиїх яблук, казна/чиї вироби, в аби/якому рядку.
Ключ. З других літер кожного іменника прочитаєте вислів Т. Шевченка, що починається словами «Якби ви вчились так, як треба, то й...»
Пиши правильно займенники
РАЗОМ |
ОКРЕМО
|
- ЧЕРЕЗ ДЕФІС |
ні-, аби-, де-, -сь ніхто, дехто, ніщо, дещо, ніякий, деякий, абихто, хтось, абиякий, якийсь, абищо, щось |
У непрямих відмінках, вжиті з прийменником неозначені і заперечні займенники розпадаютьс я на три слова: аби до кого, хтозна в кому, казна з яким,де про що, ні до чого,будь за ким |
будь-, -небудь, казна-, хтозна-, чортзна-, бозна-, невідь-:будь-що,будь-який, бозна-чий, невідь-хто, казна-який, чортзна-хто, хтозна-який... |
§ 20, сторінка 154-155 (вивчити), вправа 245.
На «10-11» - вправа 245 та зробити синтаксичний розбір 2-х речень з вправи на вибір
На «12» - вправа 245 та написати твір-мініатюру, використовуючи БСР «Як досягти успіху»
:-::-
, - -
,