Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
Запропонований матеріал, викладений у презентації, допоможе формувати наступні компетентності: - уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; - емоційно-ціннісна - ознайомити учнів із дієприкметником як особливою формою дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; - загальнокультурна – дотримуватися культури мовлення, удосконалювати вміння зв’язно висловлюватися в контексті змісту; - діяльнісна – розвивати в учнів спостережливість, увагу, пам'ять; - соціокультурна – виховувати наполегливість у роботі, культуру мовлення, спілкування, любов до природи.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ратушна Наталія Миколаївна -вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

Номер слайду 2

Тринадцяте січня. Дистанційне навчання Урок-подорож

Номер слайду 3

Сьогодні ми вирушимо до цікавої країни Мовознавство. Нехай наша подорож буде приємною, цікавою і незабутньою.

Номер слайду 4

Мовознавствокраїна

Номер слайду 5

Давайте створимо девіз нашого уроку

Номер слайду 6

Сьогодні ми будемо мислити й міркувати, дивитись і спостерігати,

Номер слайду 7

Сьогодні ми будемо мислити й міркувати, дивитись і спостерігати, слухати й прислухатись,

Номер слайду 8

Сьогодні ми будемо мислити й міркувати, дивитись і спостерігати, слухати й прислухатись, говорити й сперечатись,

Номер слайду 9

Сьогодні ми будемо мислити й міркувати, дивитись і спостерігати, слухати й прислухатись, говорити й сперечатись, писати й редагувати.

Номер слайду 10

Що таке дієслово?Які форми дієслова ви знаєте? На які питання відповідає кожна з форм?Які з форм є незмінними?Станція «Пригадай»1

Номер слайду 11

Творче спостереження над мовним матеріалом. Запишіть речення, визначте дієслова та їх форми. Настала зима. Легенькі сніжинки, граційно кружляючи у блакитному небі, тихо падають на землю. Наче тополиний пух, вони туляться край дороги, западаючи між корінням дерев.

Номер слайду 12

Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Тема нашого уроку

Номер слайду 13

Подорожуючи, ми ознайомимось із ще однією формою дієслова – дієприслівником, навчимось розпізнавати дану форму в реченні, визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприслівника, правильно використовувати їх у власному мовленні.

Номер слайду 14

Станція «Дослідницька»2

Номер слайду 15

Повернемося до цього тексту. Настала зима. Легенькі сніжинки, граційно кружляючи у блакитному небі, тихо падають на землю. Наче тополиний пух, вони туляться край дороги, западаючи між корінням дерев.1. Назвіть дієслова-присудки у записаних реченнях. 2. Знайдіть слова, які пояснюють дієслова, вказуючи на додаткову дію.3. На які запитання відповідають?4. Яка форма дієслова відповідає на ці питання?Чому, на ваш погляд, дієприслівник має таку назву?

Номер слайду 16

1) близьке лексичне значення ( Ідучи – дієприслівник, що означає переміщення, Іти - дієслово, яке також означає переміщення);2) спільні основи (читаючи - (читають) (читати);3) вид (співаючи - (співають) (співати) — недок. вид.);4) залежні слова (перевиконуючи план - перевиконати що? план). Дієприслівникдієслова прислівника 1) Незмінна форма.2) Виконує найчастішероль обставини (способу дії, часу, причини, мети, умови): Не спитавши броду, не лізь у воду -обставина умови.має ознаки

Номер слайду 17

Отже, дієприслівником називається особлива незмінна форма дієслова, яка означає додаткову дію або стан основного дієслова-присудка. Відповідає на питання що роблячи? що зробивши?

Номер слайду 18

Вид дієприслівника залежить від виду дієслова. Дієприслівник – незмінна форма, тому він не має закінчення. У суфіксах дієприслівників -учи-, -ючи-, -ачи-, -ячи-, -ши-, -вши- завжди пиши букву И! За характерними суфіксами дієприслівники легко знайти в тексті й відрізнити від інших форм дієслова.

Номер слайду 19

Станція «Експериментальна»3 Робота з підручником(ст.98 – виконайте вправи: 269,271)

Номер слайду 20

Щедруючи, віншуючи, привітавшись, йдучи, прийшовши. Введіть запропоновані слова в речення, виділіть суфікси.

Номер слайду 21

Працюючи,розсікаючи,витрусивши,відкинувшись,глянувши,чекаючи,кинувши,підбігши,сміючись, знаючи,падаючи,хитаючись,взявши,блукаючи. Пригадайте на які питання відповідають дієприслівники доконаного та недоконаного виду?Розподіліть дієприслівники за видамидоконаного виду недоконаного видуrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Номер слайду 22

доконаного виду. Витрусивши, відкинувшись, кинувши, глянувши, взявши, підбігши. Працюючи, сміючись, хитаючись, розсікаючи, чекаючи, знаючи, падаючи, блукаючи.недоконаного виду. Перевір себе!

Номер слайду 23

Станція «Вершина знань»Самостійна робота 4

Номер слайду 24

Зима, прийшовши на зміну дощам пізньої осені, часто починається з холодних вітрів. Дерева вже давно скинули своє листя, поступово занурюються у глибокий сон. Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім не зігріваючи. На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками, а руки в рукавички. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними. Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрасах з діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі, радуючи нас своєю красою і веселими забавами. Прочитайте. Випишіть дієприслівники. З’ясуйте час і вид кожного.

Номер слайду 25

Прийшовши (мин.час, док.вид);не зігріваючи (теп.час, недок.вид);сховавши (мин.час, док.вид); накинувши (мин.час, док.вид); радуючи (теп.час, недок.вид).

Номер слайду 26

З-поміж поданих форм дієслова випишіть тільки дієприслівники відчувати, прикріплений, спілкуються, побілілий, переживаючи, зачарований, прожили, виконавши, заквітчаний, виграючи, виготовлений, підсумовуючи, міркувати, перемістившись, виплеканий, танучи.

Номер слайду 27

Переживаючи, виконавши, виграючи, підсумовуючи, перемістившись, танучи.

Номер слайду 28

Творче конструювання. Утворіть від поданих у дужках дієслів дієприслівники і запишіть їх. Визначте вид та час утворених дієприслівників. Поясніть прислів’я. Учись, на інших (дивитись). (Тесати) дерево, кравцем не станеш. (Знати) ремесло, старцювати не будеш. (Згуртуватись), хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора (придбати). Не спечеш калачі, (лежати) на печі. (Нюхати), не наситишся. (Упустити) з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Краще скласти руки, ніж працювати, (опустити) рукава. Добре (попрацюва-ти), краще відпочиватимеш. Народна творчість

Номер слайду 29

Учись, на інших дивлячись. Тешучи дерево, кравцем не станеш. Знаючи ремесло, старцювати не будеш. Згуртувавшись, хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора придбавши. Не спечеш калачі, лежачи на печі. Нюхаючи, не наситишся. Упустивши з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Краще скласти руки, ніж працювати, опустивши рукава. Добре попрацювавши, краще відпочиватимеш. Народна творчість

Номер слайду 30

1. Проходячи повз вікно, почулася пісня. 2. Виходячи з вагона, у моєї валізки відірвались ручки. 3. Опинившись у лісі, нам стало страшно. 4. Загубивши стежку, нас охопила розгубленість. 5. Підійшовши до класу, його очі широко розплющились від здивування. 6. Вносячи добрива у грунт, рослина швидко росте. Відредагувати речення

Номер слайду 31

Пояснити значення поданих фразеологізмів. Два з них увести до самостійно складених речень. Поклавши руку на серце, дивлячись крізь пальці, зціпивши зуби, засукавши рукава, висолопивши язика.

Номер слайду 32

Станція «Олімп досягнень»5

Номер слайду 33

«Мозковий штурм»Що називається дієприслівником?На які питання він відповідає?Яким членом речення виступає?Якого виду бувають дієприслівники?Якого часу?Від якої частини мови залежить дієприслівник?

Номер слайду 34

Вивчити правила (ст. 98,100). Вправа 275 (письмово);Виписати із літератури 5 прислів'їв з дієприслівниками, визначити час, вид. Станція «Рідна»5

Номер слайду 35

https://naurok.com.ua/urok-dieprislivnik-yak-osobliva-forma-dieslova-morfologichni-oznaki-sintaksichna-rol-131092.html. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Українська мова: Українська мова: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт навч. закл./ О. В. Заболотний, В. В. Заболотний.2-ге вид.-К.: Генеза, 2016.-256 с. іл. ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ:

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурамбаєва Оксана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
16 січня 2023
Переглядів
1335
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку