Урок "Білі шати зими"

Про матеріал
Тема: Білі шати зими. Мета: формувати уявлення про характерні ознаки зими; вчити учнів бачити і відчувати красу природи; розвивати інтерес до читання, навички читання; мову учнів; виховувати любов до рідного краю через любов до природи; нaвчати учнiв бaчити, вiдчувати створенi словaми обрaзи прирoди; спoстерігати зa змiнами, якi вiдбуваються у природi з нaстанням зими; рoзширити знaння учнiв про осoбливості зимiвлі oкремих твaрин; удoсконалювати технiку читaння вiршованих та прозoвих твoрів, насичeних дiалогами.
Перегляд файлу

Тема:  Білі шати зими.

 

Мета: формувати уявлення про характерні ознаки зими; вчити учнів бачити і відчувати красу природи; розвивати інтерес до читання, навички читання; мову учнів; виховувати любов до рідного краю через любов до природи; нaвчати учнiв бaчити, вiдчувати створенi словaми обрaзи прирoди; спoстерігати зa змiнами, якi вiдбуваються у природi з нaстанням зими; рoзширити знaння учнiв про осoбливості зимiвлі oкремих твaрин; удoсконалювати технiку читaння вiршованих та прозoвих твoрів, насичeних дiалогами.

 

Хід уроку

 І.Організація учнів. (Слайд 2)

 Психологічний настрій учнів на урок.

Ось дзвінок дав нам сигнал.

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок читання починаймо.

 

ІІМовна розминка.

  1. Кмітливим. Що це? (Слайд 3)

 1.— Доню! доню! — кличе мати,

Швидше вийди-но із хати!

— Дивно! Щезла стежка ...

Де вона?

Зникла десь і огорожа...

Сад на себе чом не схожий?

Що за диво? Все село

Білим пухом занесло.

— Дива зовсім тут нема —

Це в село прийшла...

(Зима).

2. Без рук, без фарб вікна розмальовує (Мороз).

3. Росте вона додолу головою,

Росте вона холодною зимою.

А тільки сонечко засяє —

Вона заплаче й помирає

(Бурулька).

4. І не борошно, а білий,

І не вата, а м'який,

Покриває гори-купи,

Застилає землю вкрай,

Щоб був кращий урожай.

Що це буде? Відгадай! (Сніг).

У ч и т е л ь . Зима прийшла і до нас на урок.

Зима (яка?) ...

 

2. Мовна розминка.

1) Вивчення скоромовки. (Слайд 4)

Ніс сміхунчик сміху міх —

Сміх розсипався на сніг.

2) Читання і слухання «Телеграми». ( Слайд 5)

Телеграма

«Слухав птах на дротах,

Як гуде телеграф.

Потім знявся й закричав:

«Телеграму я прийняв!

Передав телеграф,

Щоб ховався кожен птах,

Бо із півночі сюди

Йдуть великі холоди».

                        А. Качан

У ч и т е л ь . Що то був за птах на дротах?

1. Бесіда. (Слайд 6)

Перегляд ілюстрацій, малюнків до теми «Зима», бесіда з учнями.

— Придивіться до зимового пейзажу.

— Перелічіть кольори зими.

— Який із них є головним кольором зими?

 

2.Читання вірша П. Сингаївського «Білі черевички у зими». (Слайд 7)

Білі черевички у зими

Вкрив дерева білими крильми

Морозець колючий, мов шипшина.

Білі черевички у зими,

Біла-біла в неї кожушина.

Білі сани, білогриві коні.

Білі рукавички пухові.

Білі щоки, а вуста червоні,

Мов розквітлі маки польові.

— А які кольори ще є у зими, крім білого?

— А тепер уявіть себе художниками. Які фарби ви змінили б, аби передати гру відтінків снігу?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Мікрофон»

- Скажіть, будь ласка,яким би ви хотіли щоб був у нас сьогодні урок?

(Цікавим, навчальним, казковим, загадковим,продуктивним, веселим, світлим)

А щоб урок був таким, для цього ви повинні бути якими?

(Дисциплінованими,уважними,зібраними, активними,кмітливими,творчими, вправними)

-Отже , якщо ви будете такими, то ми створимо цікавий, творчий,

продуктивний урок.

А  роботи у нас дуже багато: ми будемо читати, розповідати, відгадувати загадки, складати вірші, слухати музику.

 

ІІІ. Створення емоційного фону. (Слайд 8)

   1. Читання вчителем вірша Г.Дем’янченко.

   - Дайте відповіді на поставлені питання в цьому вірші і ви дізнаєтесь тему цього уроку.

           Пролетіли в трійці коні скакуни,

           У санях повезли дівчину вони.

           Має біле личко дівчина чудова,

           Рукавом махнула – у дерев обнова.

           Все навкруг іскриться, все переливається.

           Білокоса дівчина дітям усміхається.

           Ви ж часу не гайте, швидко відгадайте:

           Що за трійка мчалась?

            Як дівчина звалась? (Слайд 9) (Зима, зимові місяці: грудень, січень,       

                                                                                                      лютий)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

 

V. Робота над новим матеріалом. (Cлайд 10)

  1. Талісманом нашого уроку сьогодні буде сніжинка. Кожен з вас вибере собі сніжинку.

(Вчитель проходить між рядами і роздає маленькі сніжиночки, декламуючи вірш).

      Довелося вам ходити в той вечірній час,

      Коли зіроньки – сніжинки падають на вас?

      Коли м’ яко осідає біла пелена,

      Ніби небо розстеляє сувій полотна.

      Так приємно огортає сніговий завій.

      Світ чарівний опадає з – під пухнастих вій.

     Ані вітру. Ні морозу – у природі штиль.

     І цілує вас в обличчя тиха заметіль.

-А зараз прочитайте слово, написане на сніжинці. Поставте до нього запитання. Ті учні, в кого слово відповідає

На питання що? – І група(сідають за перший ряд),

в кого слово відповідає на питання яка? – ІІ група( сідають на другий ряд), чиї слова відповідають на питання що робити? – ІІІ група (третій ряд).

 

2. Робота в групах.

  • Перша група називає свої слова (хурделиця, хуртовина, заметіль, віхола, метелиця)

- Як називаються ці слова? (іменники, синоніми)

- Це,  діти, сестриці нашої зими.

- Погляньте на ілюстрації.  Яка пора року на них зображена?

- Які ознаки зими ви можете назвати?

  • Друга група, допоможіть мені, будь ласка, скажіть, що ще зробила зима? Використайте слова зі своїх сніжинок. ( засипала, лютує, замела, прикрасила, заморозила, вкрила)

 

3. Гра «Додай слівце»

За допомогою вірша ми дамо відповіді на питання : яка зима?

         От випав сніг. Яка обнова!

         Тоді зима така чудова.

         Міста чистенькі, білі села –

         Зима і радісна й весела.

         Кружляють вальс сніжинки ніжні,

         Зима пухка і білосніжна.

         Вона буває і серйозна:

         Суха,і вітряна й морозна.

         А як насуне хмара сива,

         Зима по – своєму красива.

         А вранці іній – то обнова!

Яка зима у нас казкова!

Гілок од інею не видно,

Тоді вона , звичайно, срібна.

Зима буває вередлива:

То часом добра, то сварлива.

     Яка ж зима? Яка вона?

     Зима весела і сумна.

Створення асоціативного куща.

                                                              Зима

       Сніжна                                                                                    чарівна

             холодна                                                                         люта

                        чудова                                                         красива

                                   весела                                       казкова

                                         білосніжна                морозна

                                                       срібна      сумна

                                                            сварлива

Учні третьої групи доповнюють своїми словами асоціативний кущ.

 

4. Розчитанка.

1) – Які ви знаєте розваги дітей взимку? (Слайд 11)

       Ось ми зараз і покатаємось на санчатах з гірки. Уявляєте як це? Аж дух захоплює! Ось і ви повинні прочитати слова в пірамідках на одному диханні.

І група                                      ІІ група                                       ІІІ група

лід                                            сніг                                              ріка

зима                                         мороз                                           вітер

хмара                                      холодок                                        земля

холодна                                  сніжок                                          віхола

метелиця                                снігопад                                       заметіль

сніжинка                                 хурделиця                                    хуртовина

 

5. Перевірка домашнього завдання: читання віршів про зиму.

- Дуже багато письменників та поетів присвятили свої твори зимі. Сьогодні ми переконаємося в цьому. Ваше домашнє завдання було – вивчити вірші про зиму  і намалювати до нього малюнок.

(Свої роботи діти прикріплюють на дошці)

 

6. У музеї  Зими.

- Ось ми доповнили музей зими своїми  картинами. Є в чарівниці зими улюблені картини відомих художників. Розгляньте їх.

- Які кольори переважають в зимових картинах?

(холодні – синій, фіолетовий,блакитний,білий, сірий)

 

7. Фізкультхвилинка.

Діти йшли, йшли, йшли,

І сніжинку знайшли.

Присіли, подивилися, підняли…

Налетів сильний вітер –

Розлетілися сніжинки.

Вітер  стих.

Сніжинки – пушинки стомилися, літаючи,

І тихенько сіли.

Пантоміма.

Покажіть: колючу сніжинку

                    Пухнасту сніжинку

                    Легку сніжинку

                    Маючу сніжинку.

 

8. Поетична хвилинка.

- Сьогодні ви читали вірші про зиму багатьох українських поетів. А тепер спробуємо самі скласти вірш про зиму. Допоможуть нам ось ці запитання та слова.

( Що зробила?  Що?)  сизокрила,

(Яким? Чим? Що?)  покрила.

(Звідки? Що роблять? Які?) сніжинки

(Хто? Що зробили? У чиї?) в хатинки.

(Діти читають свої варіанти віршів)

 

9. Робота над твором. Марія Людкевич «Перед Святим Миколаєм»

                                                                                               (Слайд 12)

9.1. Відповіді на запитання.

1) З яким проханням звернувся хлопчик до матусі?

2) Розкажіть про вдачу героя.

3) Виберіть слова для його характеристики: слухняний, чемний, бешкетливий, злий, вихований.

4) Як ви чекаєте Святого Миколая?

5) Які гостинці він приносить вам?

 

10. Складання павутинки до слова «зима».

Учні відгадують загадки і до кожного промінчика  сніжинки  зі словом «Зима» прикріплюють сніжинки – відгадки.

Крил не має, скрізь літає

Та ще й віхолу здіймає. (Вітер).

 

Я падаю на ваші хати.

Я білий - білий,волохатий,

Я прилипаю вам до ніг

І називаюсь просто…(сніг).

 

Росте вона зимою

Донизу  головою.

Тоненькою, прозорою,

Біло – голубою.  (Бурулька)

 

Ой, яка м’яка подушка!

Та не взять її під вушко! (Замет)

 

Дві дощечки, дві сестри

Несуть мене із гори. (Лижі)

 

У зимову веселу пору

Ми кращі друзі дітвори.

Вивозять діти нас на гору,

А ми веземо їх з гори. (Санчата)

 

Хто малюнок на вікні уночі зробив мені? (Мороз)

 

В нас зимою білим цвітом

Сад зацвів неначе літом. (Іній)

Я – вода і на воді плаваю. (Крига)

 

Сріблясті та легенькі

           Казковою зимою.

          Що за малі метелики

           Кружляють над тобою?  (Сніжинки)

 

Ходять тільки по льоду.

По стежинці, по дорозі

Бігти я на них не в змозі,

По снігу не йдуть як слід.

До вподоби тільки лід. (Ковзани)

 

І не завадило б кожуха,

Така буває… (Завірюха)

 

11. Робота над твором. Тамара Коломієць «Ялинка у дворі» (Слайд 13)

11.1. Відповіді на запитання.

1) Хто прикрашав ялинку?

2) Які іграшки принесли звірята і птахи?

3) За що похвалили дітей Дід Мороз і Снігурка?

4) Як вони привітали дітей?

 

VІ. Підсумок уроку. (Слайд 14)

Ось і надходить наш урок до кінця.

Чи сподобався вам урок?

    Що було цікавим? Про що розкажете вдома батькам?

У кожного у вас на парті лежить дві сніжинки: одна – менша, друга  - більша.

Оберіть собі таку сніжинку, що оцінить вашу роботу – наскільки ти був активним, уважним, старанним.

У  сніжинок є очі, носик, а ротик ви домалюєте самі:

Посмішка – сподобався урок;

Куточки ротика вниз – не сподобався.

Прикріпіть сніжинки на дошці.

Я дуже рада, що урок вам сподобався. А це тому, що ви були старанними, уважними, активними.

Кожна команда рахує отримані за урок сніжинки, по кількості сніжинок оцінюється ваша робота.

 

VіІ. Домашнє завдання: Розділ 10. Такі різні вірші, с.172 – 193. (Слайд 15)

 

 

 

 

docx
Додано
24 листопада 2020
Переглядів
1805
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку