Тема: Білі шати зими.
Мета: формувати уявлення про характерні ознаки зими; вчити учнів бачити і відчувати красу природи; розвивати інтерес до читання, навички читання; мову учнів; виховувати любов до рідного краю через любов до природи; нaвчати учнiв бaчити, вiдчувати створенi словaми обрaзи прирoди; спoстерігати зa змiнами, якi вiдбуваються у природi з нaстанням зими; рoзширити знaння учнiв про осoбливості зимiвлі oкремих твaрин; удoсконалювати технiку читaння вiршованих та прозoвих твoрів, насичeних дiалогами.
Хід уроку
І.Організація учнів. (Слайд 2)
Психологічний настрій учнів на урок.
Ось дзвінок дав нам сигнал.
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок читання починаймо.
ІІ. Мовна розминка.
1.— Доню! доню! — кличе мати,
Швидше вийди-но із хати!
— Дивно! Щезла стежка ...
Де вона?
Зникла десь і огорожа...
Сад на себе чом не схожий?
Що за диво? Все село
Білим пухом занесло.
— Дива зовсім тут нема —
Це в село прийшла...
(Зима).
2. Без рук, без фарб вікна розмальовує (Мороз).
3. Росте вона додолу головою,
Росте вона холодною зимою.
А тільки сонечко засяє —
Вона заплаче й помирає
(Бурулька).
4. І не борошно, а білий,
І не вата, а м'який,
Покриває гори-купи,
Застилає землю вкрай,
Щоб був кращий урожай.
Що це буде? Відгадай! (Сніг).
У ч и т е л ь . Зима прийшла і до нас на урок.
Зима (яка?) ...
2. Мовна розминка.
1) Вивчення скоромовки. (Слайд 4)
Ніс сміхунчик сміху міх —
Сміх розсипався на сніг.
2) Читання і слухання «Телеграми». ( Слайд 5)
Телеграма
«Слухав птах на дротах,
Як гуде телеграф.
Потім знявся й закричав:
«Телеграму я прийняв!
Передав телеграф,
Щоб ховався кожен птах,
Бо із півночі сюди
Йдуть великі холоди».
А. Качан
У ч и т е л ь . Що то був за птах на дротах?
1. Бесіда. (Слайд 6)
Перегляд ілюстрацій, малюнків до теми «Зима», бесіда з учнями.
— Придивіться до зимового пейзажу.
— Перелічіть кольори зими.
— Який із них є головним кольором зими?
2.Читання вірша П. Сингаївського «Білі черевички у зими». (Слайд 7)
Білі черевички у зими
Вкрив дерева білими крильми
Морозець колючий, мов шипшина.
Білі черевички у зими,
Біла-біла в неї кожушина.
Білі сани, білогриві коні.
Білі рукавички пухові.
Білі щоки, а вуста червоні,
Мов розквітлі маки польові.
— А які кольори ще є у зими, крім білого?
— А тепер уявіть себе художниками. Які фарби ви змінили б, аби передати гру відтінків снігу?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Мікрофон»
- Скажіть, будь ласка,яким би ви хотіли щоб був у нас сьогодні урок?
(Цікавим, навчальним, казковим, загадковим,продуктивним, веселим, світлим)
А щоб урок був таким, для цього ви повинні бути якими?
(Дисциплінованими,уважними,зібраними, активними,кмітливими,творчими, вправними)
-Отже , якщо ви будете такими, то ми створимо цікавий, творчий,
продуктивний урок.
А роботи у нас дуже багато: ми будемо читати, розповідати, відгадувати загадки, складати вірші, слухати музику.
ІІІ. Створення емоційного фону. (Слайд 8)
1. Читання вчителем вірша Г.Дем’янченко.
- Дайте відповіді на поставлені питання в цьому вірші і ви дізнаєтесь тему цього уроку.
Пролетіли в трійці коні скакуни,
У санях повезли дівчину вони.
Має біле личко дівчина чудова,
Рукавом махнула – у дерев обнова.
Все навкруг іскриться, все переливається.
Білокоса дівчина дітям усміхається.
Ви ж часу не гайте, швидко відгадайте:
Що за трійка мчалась?
Як дівчина звалась? (Слайд 9) (Зима, зимові місяці: грудень, січень,
лютий)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Робота над новим матеріалом. (Cлайд 10)
(Вчитель проходить між рядами і роздає маленькі сніжиночки, декламуючи вірш).
Довелося вам ходити в той вечірній час,
Коли зіроньки – сніжинки падають на вас?
Коли м’ яко осідає біла пелена,
Ніби небо розстеляє сувій полотна.
Так приємно огортає сніговий завій.
Світ чарівний опадає з – під пухнастих вій.
Ані вітру. Ні морозу – у природі штиль.
І цілує вас в обличчя тиха заметіль.
-А зараз прочитайте слово, написане на сніжинці. Поставте до нього запитання. Ті учні, в кого слово відповідає
На питання що? – І група(сідають за перший ряд),
в кого слово відповідає на питання яка? – ІІ група( сідають на другий ряд), чиї слова відповідають на питання що робити? – ІІІ група (третій ряд).
2. Робота в групах.
- Як називаються ці слова? (іменники, синоніми)
- Це, діти, сестриці нашої зими.
- Погляньте на ілюстрації. Яка пора року на них зображена?
- Які ознаки зими ви можете назвати?
3. Гра «Додай слівце»
За допомогою вірша ми дамо відповіді на питання : яка зима?
От випав сніг. Яка обнова!
Тоді зима така чудова.
Міста чистенькі, білі села –
Зима і радісна й весела.
Кружляють вальс сніжинки ніжні,
Зима пухка і білосніжна.
Вона буває і серйозна:
Суха,і вітряна й морозна.
А як насуне хмара сива,
Зима по – своєму красива.
А вранці іній – то обнова!
Яка зима у нас казкова!
Гілок од інею не видно,
Тоді вона , звичайно, срібна.
Зима буває вередлива:
То часом добра, то сварлива.
Яка ж зима? Яка вона?
Зима весела і сумна.
Створення асоціативного куща.
Зима
Сніжна чарівна
холодна люта
чудова красива
весела казкова
білосніжна морозна
срібна сумна
сварлива
Учні третьої групи доповнюють своїми словами асоціативний кущ.
4. Розчитанка.
1) – Які ви знаєте розваги дітей взимку? (Слайд 11)
Ось ми зараз і покатаємось на санчатах з гірки. Уявляєте як це? Аж дух захоплює! Ось і ви повинні прочитати слова в пірамідках на одному диханні.
І група ІІ група ІІІ група
лід сніг ріка
зима мороз вітер
хмара холодок земля
холодна сніжок віхола
метелиця снігопад заметіль
сніжинка хурделиця хуртовина
5. Перевірка домашнього завдання: читання віршів про зиму.
- Дуже багато письменників та поетів присвятили свої твори зимі. Сьогодні ми переконаємося в цьому. Ваше домашнє завдання було – вивчити вірші про зиму і намалювати до нього малюнок.
(Свої роботи діти прикріплюють на дошці)
6. У музеї Зими.
- Ось ми доповнили музей зими своїми картинами. Є в чарівниці зими улюблені картини відомих художників. Розгляньте їх.
- Які кольори переважають в зимових картинах?
(холодні – синій, фіолетовий,блакитний,білий, сірий)
7. Фізкультхвилинка.
Діти йшли, йшли, йшли,
І сніжинку знайшли.
Присіли, подивилися, підняли…
Налетів сильний вітер –
Розлетілися сніжинки.
Вітер стих.
Сніжинки – пушинки стомилися, літаючи,
І тихенько сіли.
Пантоміма.
Покажіть: колючу сніжинку
Пухнасту сніжинку
Легку сніжинку
Маючу сніжинку.
8. Поетична хвилинка.
- Сьогодні ви читали вірші про зиму багатьох українських поетів. А тепер спробуємо самі скласти вірш про зиму. Допоможуть нам ось ці запитання та слова.
( Що зробила? Що?) сизокрила,
(Яким? Чим? Що?) покрила.
(Звідки? Що роблять? Які?) сніжинки
(Хто? Що зробили? У чиї?) в хатинки.
(Діти читають свої варіанти віршів)
9. Робота над твором. Марія Людкевич «Перед Святим Миколаєм»
(Слайд 12)
9.1. Відповіді на запитання.
1) З яким проханням звернувся хлопчик до матусі?
2) Розкажіть про вдачу героя.
3) Виберіть слова для його характеристики: слухняний, чемний, бешкетливий, злий, вихований.
4) Як ви чекаєте Святого Миколая?
5) Які гостинці він приносить вам?
10. Складання павутинки до слова «зима».
Учні відгадують загадки і до кожного промінчика сніжинки зі словом «Зима» прикріплюють сніжинки – відгадки.
Крил не має, скрізь літає
Та ще й віхолу здіймає. (Вітер).
Я падаю на ваші хати.
Я білий - білий,волохатий,
Я прилипаю вам до ніг
І називаюсь просто…(сніг).
Росте вона зимою
Донизу головою.
Тоненькою, прозорою,
Біло – голубою. (Бурулька)
Ой, яка м’яка подушка!
Та не взять її під вушко! (Замет)
Дві дощечки, дві сестри
Несуть мене із гори. (Лижі)
У зимову веселу пору
Ми кращі друзі дітвори.
Вивозять діти нас на гору,
А ми веземо їх з гори. (Санчата)
Хто малюнок на вікні уночі зробив мені? (Мороз)
В нас зимою білим цвітом
Сад зацвів неначе літом. (Іній)
Я – вода і на воді плаваю. (Крига)
Сріблясті та легенькі
Казковою зимою.
Що за малі метелики
Кружляють над тобою? (Сніжинки)
Ходять тільки по льоду.
По стежинці, по дорозі
Бігти я на них не в змозі,
По снігу не йдуть як слід.
До вподоби тільки лід. (Ковзани)
І не завадило б кожуха,
Така буває… (Завірюха)
11. Робота над твором. Тамара Коломієць «Ялинка у дворі» (Слайд 13)
11.1. Відповіді на запитання.
1) Хто прикрашав ялинку?
2) Які іграшки принесли звірята і птахи?
3) За що похвалили дітей Дід Мороз і Снігурка?
4) Як вони привітали дітей?
VІ. Підсумок уроку. (Слайд 14)
Ось і надходить наш урок до кінця.
Чи сподобався вам урок?
Що було цікавим? Про що розкажете вдома батькам?
У кожного у вас на парті лежить дві сніжинки: одна – менша, друга - більша.
Оберіть собі таку сніжинку, що оцінить вашу роботу – наскільки ти був активним, уважним, старанним.
У сніжинок є очі, носик, а ротик ви домалюєте самі:
Посмішка – сподобався урок;
Куточки ротика вниз – не сподобався.
Прикріпіть сніжинки на дошці.
Я дуже рада, що урок вам сподобався. А це тому, що ви були старанними, уважними, активними.
Кожна команда рахує отримані за урок сніжинки, по кількості сніжинок оцінюється ваша робота.
VіІ. Домашнє завдання: Розділ 10. Такі різні вірші, с.172 – 193. (Слайд 15)